Help, nitriet?


Daniel1993

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2016
Berichten
46
Leeftijd
30
Ha forum leden,
Ik heb een vision 450 Malawi aquarium. Deze staat nu 10 weken. Bij week 4 zijn er wat vissen ingekomen 8 stuks. Bij week 5 meet ik 5 mg/l nitriet. Ik heb gelijk 50% ververst. Volgende dag weer 5mg/l gemeten. Dus toen nog een keer 20% ververst. Dag daarna Nog steeds 5mg/l. Naar de aquarium zaak gegaan met wat water. Ook op zijn test 5mg/l toen heb ik amquel plus mee gekregen. Dit zou het nitriet gelijk afbreken. Na dit een week gebruikt te hebben nogsteeds 5mg/l. Toen heb ik 5 ml aquarium water Gepakt. Getest. amquel plus wring gedaan en nacht laten staan. Niets veranderd. Toen 2,5 ml aquarium water en 2,5 ml kraanwater. Ook deze test kwam uit op 5 mg/l nog een keer getest met 1 ml aquarium water en 4 ml kraanwater. Weer 5mg/l. Inmiddels 5 weken en heel wat water verversingen veder heb ik nog steeds 5 mg/l. Ik snap er geen snars van. Vissen zijn gezond. Normaal hadden die al lang gedreven met zo lang zoveel waarde. Ik heb een dubbele pomp draaien. 1 was nieuw die anders kwam van mijn andere bak af en heb ik gelijk kunnen over zetten. Ofwel hier zat al een bacterie cultuur in. Ik weet niet meer wat ik moet. Andere waardes zijn overigens allemaal goed. Wat zou er in mijn bak kunnen zitten dat er voor zorgt dat die test zo uitslaat? Hij slaat uit op test strips van 2 verschillende merken en 3 verschillende duppeltest merken. Ofwel volgens elke test die ik doe zit er een dodelijke hoeveelheid nitriet in mijn aquarium.

bak info
Vision 450
Filter 1 oase bio 600 Met standaard filter medium + actiefkool
Filter 2 ingedraaide eheim Pro 4+ met standaard filter medium.
Geen achterwand
Filterzand op de bodem
Uitgekookte lava stenen
Led verlichting brand 9,5 uur inclusief zonsopkomst en ondergang
Temperatuur in tussen de 25.4 en 25.6

ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen.
 
Meet je ook nh3/4 en loopt de no3 ook op?
 
Naast wat andere waterwaarden die wel handig/noodzakelijk zijn om te weten en al gevraagd worden door John hierboven nog even wat andere vragen:
- Waarom filter je over actieve kool? Dit is in mijn optiek niet nodig, je filters en (later, omdat dit waarschijnlijk nog nieuw is) meer nog je medium in je bak zorgen voor optimale nitrificerende processen/evenwicht.
Je actieve kool is naar mijn optiek ook allang uitgewerkt vanwege de belasting van je vissen, wat volkomen normaal is want Malawi's zijn echte troep makers.
- Wat voor stenen gebruik je? Met veel holtes erin of bv ardenner breuksteen.
- Wat zijn de waterwaardes van je waterleverings bedrijf? Deze kan je online vinden.

Gr. Ed
 
Qua stenen zie ik dat je lavastenen gebruikt (even overheen gelezen mijn excuus). Ik vermoed dat hier een gedeelte van jou probleem vandaan komt. Deze stenen geven doorgaans veel stoffen af aan je water en zijn daarom naar mijn mening niet geschikt (even los van het feit of er holtes in zitten ja of nee).
Of het dan ook echt nitriet is wat je meet betwijfel ik, anders had je dat zeker al gemerkt aan je vissen.
Ik zou ze vervangen door ardenner breuksteen.

Gr. Ed
 
Meet je ook nh3/4 en loopt de no3 ook op?
Nee dat is het gekke, no3 is al vanaf het begin 5 mg/l en is niet hoger geworden. Nh3/4 heeft de speciaalzaak ook gemeten dit was 0.
 
Hoe oud zijn je testen?
 
Qua stenen zie ik dat je lavastenen gebruikt (even overheen gelezen mijn excuus). Ik vermoed dat hier een gedeelte van jou probleem vandaan komt. Deze stenen geven doorgaans veel stoffen af aan je water en zijn daarom naar mijn mening niet geschikt (even los van het feit of er holtes in zitten ja of nee).
Ik zou ze vervangen door ardenner breuksteen.

Gr. Ed

De rede van het actieve kool was om eventuele stoffen die de stenen zouden afgeven uit te filteren. Ik heb de stenen eerst uitgekookt. Toen 4 weken in een bak met water laten staan. Daar de waterwaardes van in de gaten gehouden. Toen in het aquarium gedaan. En nog 4 weken laten staan. In die 8 weken nooit een verkeerde waarde gemeten.

er zijn veel meningen over lavasteen. Ik zelf vind het een zeer prettige steen. ik heb al vaker bakken gehad waar deze stenen in lagen. Ik heb er voor gekozen om wat gewicht te besparen. Ook werd mij verteld dat door de poreusheid hier goed bacteriën in kunnen hecht die zorgen voor een stabiele gezonde waardes. Ik ben gister met 2 vissen in mijn eigen water naar de aquarium zaak geweest. Zij vonden de vissen er gezond en goed uitzien. In een ver verleden heb ikeen keer nitriet gehad. De vissen werden toen sloom en kregen rode kieuwen. Ze zwommen regelmatig met de zijkant tegen voorwerpen aan. Ook zag je dat ze zuurstof te kort hadden. die piek had ik in 2 dagen onder controle en ben 20% van mijn vissen verloren. In deze situatie nog geen viskwijt geraakt. Ze lijken er totaal geen last van te hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe oud zijn je testen?
Heb al 3 keer een nieuwe test aangeschaft.
omdat ik nu iedere dag test gaat het hard. Testjes zijn dus allemaal recent aangeschaft.
 
Nee dat is het gekke, no3 is al vanaf het begin 5 mg/l en is niet hoger geworden. Nh3/4 heeft de speciaalzaak ook gemeten dit was 0.

Je krijgt geen no2 zonder nh3/4 en aangezien je steeds na verversen weer een vrij hoge no2 meet zou je toch ook nh3/4 moeten meten lijkt me zo toe.
 
Vreemd. Weet niet hoeveel deze vissen kunnen hebben maar zou denken dat 5 weken met zeer verhoogde nitriet toch wel z'n sporen nalaat.
Misschien dat @RichD1011 een idee heeft.
 
Klopt Thea en als er wordt ververst dan "stijgt" het weer rap naar 5 mg maar dat zou toch inmiddels in de no3 naar voren moeten komen maar als dat niet meetbaar is dan is dat zeker vreemd en ook is het vreemd dat er geen nh3/4 wordt gemeten.
 
Verhoogde nitriet is voor Malawi's zeker niet wenselijk, net als voor de rest qua vissen en of aquarium bewoners.

In de porien van lavasteen gaan idd bacterien zitten, afvalstoffen hopen zich echter ook op in de porien, naar mijn mening niet wenselijk. Gewichtbrsparing kan ik mij zeker voorstellen.

Ik weet niet in wat voor "biotopen" jij deze stenen eerder hebt gebruikt en of dit dezelfde stenen waren als nu, maar in de Malawi/Tanganyika wereld wordt het niet vaak gebruikt, al zijn er uitzonderingen natuurlijk.

Persoonlijk zou ik overgaan op een dichte soort steen, maar nogmaals puur mijn mening.

Gr. Ed
 
Ik zou bijna zeggen dat het gewoon niet kan.. Al geven meerdere metingen natuurlijk anders aan! Vreemd inderdaad.

Ben wel benieuwd als je nu gewoon kraanwater gaat meten, ook 5 mg/ltr nitriet? En een beetje regenwater?

Wat lavasteen betreft, dat is echt prima in een aquarium. Het enige minpuntje soms is dat het wat scherp kan zijn voor vissen maar heeft natuurlijk niets met nitriet te maken.
 
Als al je andere waterwaardes prima zijn en je vissen nergens last van hebben en zich normaal gedragen ben ik geneigd om te zeggen om die testresultaten te negeren.
Maar zoveel verschillende tests met dezelfde uitslag blijft vreemd.
 
Toen 2,5 ml aquarium water en 2,5 ml kraanwater. Ook deze test kwam uit op 5 mg/l nog een keer getest met 1 ml aquarium water en 4 ml kraanwater. Weer 5mg/l.

Dit wil ook wel iets zeggen natuurlijk.
Je verdunt tot 80% kraanwater en je resultaten tonen geen verandering? Tja, dan is er iets aan de hand.
Ofwel heeft je kraanwater dezelfde "nitriet"waarde als het water in de bak waardoor je geen verschil merkt bij hevige verdunning ofwel zit er ook in je kraanwater al iets dat de test beïnvloedt zou ik bijna denken.
Mocht het door de stenen komen dan zou je geen 5mg meten in de verdunning.
Tenzij 5mg de maximale waarde is van de test?
Sowieso: als je vissen al enkele weken in 5mg nitriet zouden zwemmen dan waren ze volgens mij al enkele keren dood gegaan...

Ben wel benieuwd als je nu gewoon kraanwater gaat meten, ook 5 mg/ltr nitriet? En een beetje regenwater?

Vraag ik me dus ook wel af...
 
Ik zou zeggen meet het kraanwater eens om te kijken wat dan de uitslag is.
 
Ga even beginnen vanaf punt 1:

Men haalt NO2 (Nitriet) en NO3 (Nitraat) heel vaak door elkaar, weet je zeker dat je deze 2 op het moment niet door elkaar haalt?
5mg/l NO3 (Nitraat) is heel normaal namelijk in kraanwater, bij 5mg/l NO2 (nitriet) waren je vissen binnen no-time dood geweest.
 
Dankjewel voor de reacties. Test op puur kraanwater is 0. Het gaat hier om nitriet. Ik haal dit zeker niet door elkaar. Ik ben einde raad. Het negeren van de waardes vind ik toch niet zo prettig. Er zit iets in het water waar die test op reageert. Ik heb nog een kleinere bak staan met dezelfde stenen hier zijn alle waardes perfect. Hier kan ik helaas niet de Malawi’s in huisvesten wegens Jongbroed van andere vissen. Ik zit er wel over te denken om de Malawi bak. 90% leeg te halen en dan te vullen met kraanwater en Water uit de kleinere bak. Meeste bacteriën zitten nu in de bodem en filters. Als de bacteriën überhaupt aanwezig zijn.
 
Ik denk echt dat het geen nitriet is anders had je geen vissen meer gehad. Wat het dan wel is kan ik je ook zo niet zeggen.

Een drastische waterwissel zou kunnen helpen, maar kan heel goed dat het "probleem" niet verholpen is.

Ik blijf erbij dat er vermoedelijk iets in je stenen zit wat deze gekke waardes afgeeft. Er zijn namelijk nogal wat soorten "lavasteen". Ook dit kan je een keer proberen door een stenenwissel te doen. Baat het niet dan schaat het niet.

Of je combineert de stenenwissel met je waterwissel, omdat een dergelijke stenenwissel wel troep geeft in je bak.

Nogmaals een nitrietwaarde van 5mg/l betekend in rap tempo dode vissen. Je geeft aan dat je vissen nog steeds lekker hun ding doen, dus klopt deze meting niet (ook al geven verschillende testen dit wel aan).

Ik blijf het volgen voor de rest, succes in ieder geval,

Gr. Ed
 

Hier kun je ook lezen dat boven de 2 mg het dodelijk is dus 5mg al helemaal.
 
Niets veranderd. Toen 2,5 ml aquarium water en 2,5 ml kraanwater. Ook deze test kwam uit op 5 mg/l nog een keer getest met 1 ml aquarium water en 4 ml kraanwater. Weer 5mg/l.
In kraanwater mag maar een hele lage concentratie nitriet zitten, dus ik denk dat het verhaal duidelijk is: de test is niet in orde. Ik zou overstappen op druppeltesten in plaats van strips want die strips zijn echt waardeloos. De enige die ik vertrouw zijn de lakmoes strips voor pH. Als de NO2 ook echt 5 was geweest dan had je dat ook wel aan je bak gezien.
 
Ik vermoed ook iets in het water wat de test beïnvloed. Leeghalen en opnieuw vullen met nieuw water zou een oplossing kunnen zijn, in ieder geval het proberen waard.

Ik zou overstappen op druppeltesten in plaats van strips want die strips zijn echt waardeloos.

Er is reeds getest met: Hij slaat uit op test strips van 2 verschillende merken en 3 verschillende duppeltest merken.
 
Het enige wat ik dan kan bedenken dat iets of iets in je waterkolom een foutwaarde geeft op je meting.
Of het de stenen zijn? betwijfel het ten zeerste, zou de 1e keer zijn dat ik dat hoor.
Maar je kan de proef op de som nemen natuurlijk.
 
Ik vermoed ook iets in het water wat de test beïnvloed. Leeghalen en opnieuw vullen met nieuw water zou een oplossing kunnen zijn, in ieder geval het proberen waard.



Er is reeds getest met: Hij slaat uit op test strips van 2 verschillende merken en 3 verschillende duppeltest merken.
Oh, mijn fout! Ik las alleen strips. Dan nog steeds is er iets niet in orde want het komt gewoon niet in die hoeveelheid voor in leidingwater. Je kan de maximale hoeveelheid NO2 (en andere stoffen) vinden op de website van je waterbedrijf. Tenzij 5 mg/L het hoogste meetbare is en hij bij 50/50 nog steeds 5 aangeeft (en dus >10 mg/L zit), maar dan zouden de vissen niet meer leven. Ik zie nu ook pas dat het al was getest op kraanwater.

Als je kan uitzoeken wat de stoffen zijn die de kleurreactie in de tests geven, dan kan je misschien uitzoeken of er ook andere stoffen zijn waar het mee reageert. Volgens mij gebruiken ze meestal een soort zwavelverbinding voor die kleurreactie. Misschien even contact opnemen met de bedrijven waarmee je hebt getest? Die weten misschien meer?
 
Ik wou nog even aanvullen dat je het beste de lava stenen er uit kan halen, zoals eerder al gezegt is blijven hier veel bacteriën in zitten die niet wenselijk zijn voor een malawi biotoop. Maar ook omdat de stenen altijd scherp zijn en vissen zich makkelijk kunnen beschadigen.
 
Wat is de pH van je water?
 
Aquarium draaid 10 weken,en na 4 weken vissen toegevoegd,ik ga er vanuit dat de visbezetting daar de oorzaak van is.Malawi's zijn best wel grote eter's,en misschien dat door de inrichting (met stenen) er een situatie is ontstaat dat er veel vuil ( poep en ditritus) tussen de stenen blijft liggen.Ik heb nog geen foto gezien van de bak,misschien staat deze elders of is nog niet door mij gevonden,maakt verder niet uit.
Ik denk verder niet dat het aan de gebruikte stenen ligt,dat weiger ik te geloven,maar ik vind lava stenen ook weer niet je van het,maaskeien zijn de beste optie,mooi rond en niet scherp en in alle grote en variaties te koop.

Verder is nitriet niet te verwijderen door regelmatig kleine beetje's te verversen,dit moet echt wel bij blijvende en te hoge concentraties behoorlijk aangepakt worden,en de oorzaak zoeken,soms / vaak in te veel voeren.

Nitriet is te vergelijken met limonade siroop,een sterk geconcentreerde spoeling die lang blijft hangen in een niet zo goed draaiend aquarium,en die blijft door verdunning (het te weinig waterverversen) hangen.
Middeltje's om nitriet te verwijderen,ach niet gebruiken,verversen is de oplossing enwel regelmatig.Het is zomaar een combinatie van niet opgegeten voer en een te hoge hoeveelheid afval uit de darm,ja gewoon poep dus,en dit blijft in een Malawi-aquarium liggen in de dode hoeken,achter en tussen stenen.

Bij of voor waterverversen even lekker met je hand ik de bak en golfbewegingen maken zodat het bodemvuil wat je niet ziet liggen ineens overal en waar dan ook achter vandaan komt.
Gr.bert
 
In sommige lavastenen zitten zwavelverbindingen, dat zou kunnen verklaren waarom de testen hierop uitslaan (Bedankt @Merethe, dit kan nog wel eens een hele waardevolle zijn).

Ik geloof niet dat dit door ophoping van visontlasting komt. Ja Malawi's zijn troepmakers, weet daar ook alles van. Daarom is een grote doorstroming in je bak ook een pre en geen luxe (wellicht ander topic en niet voor hier). Maar zodra je nitriet waardes gaat bereiken die schadelijk/dodelijk zijn voor je vissen (2mg/l) zie je dat al aan je vissen en moet er doorgaans nog meer gebeuren dan alleen water verversen (achter halen oorzaak en bestrijden van de oorzaak en ook structureel iets veranderen in je routine).

Gr. Ed
 
Komt ook nog eens bij dat TS aangegeven heeft de stenen te hebben uitgekookt wat de boel in gang kan hebben gezet qua zwavelverbinding afgifte, iets wat je misschien anders nooit of amper was opgevallen bij het niet uitkoken van deze stenen.

Gr. Ed
 
Je krijgt geen no2 zonder nh3/4 en aangezien je steeds na verversen weer een vrij hoge no2 meet zou je toch ook nh3/4 moeten meten lijkt me zo toe.
nee klopt niet, nitriet wordt in het water gevormd door de ammoniumoxidators....dan is het lastig om een fatsoenlijke meting van de waterkolom te doen.
Als men meeestal ammnoium meeet is die in werkelijk op biofilm nivo hoger.
 
Heb al 3 keer een nieuwe test aangeschaft.
omdat ik nu iedere dag test gaat het hard. Testjes zijn dus allemaal recent aangeschaft.
je koopt steeds dezelfde test, bij dezelfde zaak /

Koop eens een ander merk, voorkeur probeer salifert eens
 
In de porien van lavasteen gaan idd bacterien zitten, afvalstoffen hopen zich echter ook op in de porien, naar mijn mening niet wenselijk. Gewichtbrsparing kan ik mij zeker voorstellen.
bacterieeen groeien op alles en overal als er maar voeding is.
lavasteen is niet beter dan ander steeen, dat porien verhaal is uit het verre verleden en all heel lang ingehaald.
trouwens de voor ons gewenste bacterieen preferen geen licht.
 
Bedank voor de reacties voor zover. De stenen ga ik er niet uit halen. En zeker niet vervangen voor ander stenen. Dit omdat ik dan 140 kg zwaarder wordt. En geloof mij dit heb ik allemaal zelf gewogen. Foto kan ik tijdelijk even niet maken. Ik zal van de week vragen of iemand even een foto kan maken van mijn bak. Ik heb 2 bakken staan. 180L en 450L in beide bakken zitten stenen uit dezelfde koop. Deze stenen hebben 8 weken in water gelegen voor ik er vis heb bij gedaan. Alle waardes toen om de 3 dagen gemeten. Deze bleven allemaal stabiel. In de 180L bak heb ik Nog steeds geen probleem. Het probleem is ontstaan nadat er vissen in zaten. Echt lijken de vissen niets te mankeren. Ik heb gister 1 steen uit het aquarium gehaald deze 24 uur in een emmer met kraanwater latten liggen. Nitriet gemeten 0 nitraat gemeten 0. Nou kan alles natuurlijk ook uit 1 steen komen als dat het is. Maar als mijn VERSCHILLENDE merken druppeltesten allemaal het 3 dubbelen van de dodelijk hoeveelheid aangeven. Waarom zwemmen mijn vissen dan nog. 3 aquarium zaken in de buurt snappen er niets van. 1 zelf na sluitingstijd mee geweest om te kijken naar de bak. En hij had geen idee waar het aan kon liggen. Mijn bak is enorm schoon ondanks de vervuilende bewoners. De pompen hebben bij elkaar een capaciteit van 2700 L per uur. Dat is 5+ keer mijn bak inhoud. De aanzuiging zit achter de rotsen. Ik heb een lage uitstroom en een spraybar aan het oppervlakte. De lage uitstoom zorgt dat al het vuil van de bodem wordt afgeblazen. OOK TUSSEN DE ROTSEN IS HET SCHOON.

Ik snap heel goed dat er mensen tegen lava rotsen zijn. Ik heb ze allemaal afgerond met een vijl. Mijn opa had 13 jaar een 4 meter bak vol met lavastenen. Dit vond ik Prachtig. Zeker als de stenen bealgt raken. Zover ik weet heeft hij nooit problemen gehad in deze bak. Ook zijn bioloog onder de bak was gevuld met lava stenen. Dus ik ben er eigenlijk mee opgegroeid. En aangezien ik niets geks zie aan mijn vissen wil ik niet geloven dat het aan de stenen ligt. Ik hou jullie op de hoogte. Morgen ga ik een druppel Test halen voor nh3/4. Deze ga ik dan uitvoeren in de emmer waar de steen in ligt en in het aquarium zelf. Hoop daar wat wijzer uit te worden.
 
Ik vermoed eerlijk gezegd helemaal geen steen dat lavasteen spul gebruik ik zelf ook zonder problemen. Je no2 test wordt gewoon beïnvloed door iets want je hebt bij gezond rondzwemmende vissen echt geen 5+++ ppm (zelfs 80% kraanwater / 20% aquariumwater meet 5 ppm nitriet dus de 'werkelijke' waarde zou nog veel hoger moeten liggen) nitriet in het water. Waardoor het beïnvloed wordt durf ik niet te zeggen ik heb zoiets nog nooit gezien. Zou ook gewoon een series van foute testen kunnen zijn als je steeds dezelfde koopt. Al had ik dan verwacht dat alleen kraanwater ook 5 ppm nitriet zou aangeven.

Ik zou als eerste wat je zelf al voorstelde eens al het water vervangen door kraanwater en dan kijken of het terug komt. En om eerlijk te zijn.. als de test dan weer 5+ ppm nitriet aangeeft zou ik het wellicht zelfs laten voor wat het is, dan maar geen nitriet meer meten. Als de boel eenmaal op gang is kijk je daar toch niet meer naar. Al zou het denk ik wel aan mij blijven knagen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad vreemd en als je al het water ververst zou je 0 moeten meten. Stigt het dan weer dan snap ik ook de oorzaak niet want dat het komt door Lavasteen dat kan ik mij niet voorstellen. Wat je nog kan doen is een emmer nemen en daar wat lavasteen indoen en dan meten of het daar ook gebeurt. Zo niet dan is het niet het steen.
 

Terug
Bovenaan