Wat is er nieuw

Help, Planaria!

florisv

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2019
Leeftijd
27
Afgelopen week heb ik een aantal plantjes gekocht voor in het aqarium, ik vermoed dat ik hierdoor Planaria in mijn aquarium heb gekregen. Hoe kom ik het snelst van de Planaria af? In het aquarium zitten garnalen en vissen geen slakken. Ik hoop dat iemand een goede tip heeft, alvast bedankt!

Ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Zo te horen ben je er op tijd bij.

Ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Zo te horen ben je er op tijd bij.

Dat is fijn om te horen, het ziet er zo smerig uit. ik hoop dat de flubenol snel werkt!

Om hoeveel gaat het want in de meeste bakjes met garnalen zitten er wel een paar hoor. Daarvoor zou ik geen Flubenol inzetten en spaarzaam voeren.

Ik zou wanneer ik planaria aantref altijd flubenol gebruiken, ongeacht of het er veel of weinig zijn.
Het zijn rovers die je niet in je bak wil hebben. Dat in tegenstelling tot de, ook witte opstartwormpjes die ook wel voorkomen wanneer een bak al wat langer draait. Die kunnen zelfs een positieve werking in je bak hebben.

Dus, flubenol. Maar kijk goed naar de instructie op de site waar je het koopt. Je lost 1 zakje op in 100ml, dus 1dl water. Dat is dan voldoende om 500ltr water mee te behandelen.
Voeg toe volgens schema op die site, en wanneer je een waterwissel doet, zoveel bijvoegen als nodig is. Dus wanneer je 50%wisselt, dan voeg je voor 50% water flubenol-oplossing toe.

Let goed op dat je erg goed roert/schudt in/met de oplossing. Het lost lastig op. Ook wanneer je het voor een volgende toevoeging pakt goed schudden.

Na eerste gebruik goed de waarden van je water in de gaten houden. Vooral ammoniak, nitriet en nitraat.
Doordat de planaria dood gaat ontstaat er een verhoogde belasting op je water/filtercapaciteit. Dat is soms niet voldoende. Dan helpt het om bijvoorbeeld een extra waterwissel uit te voeren.
Succes

https://sites.google.com/site/crustahobby/problemen-en-ziekten/planariaTja, hier lees ik ook dat ze soms een verschalende of jonge garnaal kunnen pakken maar dat is wel minimaal en zelf heb ik ook nooit iets van een enkele planaria aan nadelige gevolgen ontdekt.

bedankt voor de tip! Tot gisteren avond had ik nog nooit planaria in mijn bak gezien. Tot dat ik gisteren roden muggen larven ging voeren. Toen kwamen er gelijk een stuk of 10 wormpjes te voor schijn. Wat ik vreemd vindt is dat toen ik zonet keek er geen enkel wormpje meer te zien is. Kan het ook zo zijn dat de Goeramis planaria eten?

Gourami s zullen ze vast wel eten maar overdag zitten ze merendeels in de bodem en als het licht uit is dan zie je ze vaak over de ramen kruipen. Dan zoog ik die ik zag weg met een stukje luchtslang.

Gourami s zullen ze vast wel eten maar overdag zitten ze merendeels in de bodem en als het licht uit is dan zie je ze vaak over de ramen kruipen. Dan zoog ik die ik zag weg met een stukje luchtslang.

Vandaag ga ik alles nog een keertje goed schoonmaken. Vanochtend “met de lamp uit” was er tot mijn verbazing niks meer te zien.

minder voeren en zorgen dat er geen rest-voer op de bodem komt. dan verdwijnt de Planaria het snelst (iig bij mij).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan