Wat is er nieuw

help! planten groeien niet en gaan langzaam dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter wilcovana
  • Startdatum Startdatum
W

wilcovana

Guest
Beste forum leden,

ik loop al enige tijd te tobben met mijn Dubai corner 90 hoekaquarium (180ltr inhoud)
In het begin groeide de planten goed en had ik een mooie bak met planten en vissen.
echter sinds een paar maanden groeien mijn planten niet meer em gaan ze langzaam dood. Ze worden zwart aan de buiteranden en het lijkt erop of ze langzaam naar binnen toe opgegeten worden ( sommige zoals me waterpest verslijmen ook een beetje) het soort gras dat ik heb staan staat ook helemaal stil. Het enige is dat kijn kriptos het wel een heel klein beetje doen
Ik heb een lange tijd alleen diepvries voer gegeven maar ben daar nu al pp advies van de dierenwinkel 1 1/2 maand mee gestopt. en voer nu bijna alleen nog maar vlokvoer en tabletten. Mujn kh was bij het testen in de dierenwinkel 1 maand geleden 1 hierom kh+ toegevoegd echter met awel als resultaat dat me ph ietsje steeg. Zelfs mijn ijkenblad en waterpest groeien niet en gaan dood!

Mijn waterwaardes zijn:
temp 25.0 graden
gh 7
kh 7
po4 2 (te hoog dat weet ik 😉 )
No2 0
No3 30 mg
ph was altijd tusse de 7.5 en 8 nu echter sinds kort 8.5 door kh toevoeging
fe 0.5mg
Ik heb een tetratec buitenfilter.

Ter verduidelijking een filmpje er stonden veel meer planten in maar die zijn helemaal weg ook mijn drijfplantjes hun ''wortels" zijn helemaal kort en zitten geen haren aan.
Er zitten geen slakken in mijn bak die worden opgegeten door de clowbotia's

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=GvyuA0uMiuA[/video]

Klinkt als een voedingstekort. Wat voor verlichting gebruik je? Heb je een voedingsbodem of gebruik je plantenvoeding? Voeg je CO2 toe?

Welkom. 🙂

Hoe vaak ververs je?
Je No3 kan ook wel wat omlaag.
Wat voor planten voeding geef je?

bedankt voor de snelle reacties.
ik heb er sinds 1 maand nieuwe lampen in zitten jbl een plantenlamp aan de achterkant en een lamp voor je vissen mooier uit te laten komen aan de voorkant.
er zit een gemengde voedingsbodem in van 2 soorten (hier hebben de planten het in het begin en in mijn oude 60cm bak het goed op gedaan)
ik voeg zelf geen co2 toe dit vond mijn mini haai niet leuk die is later ook dood gegaan doordat ik dit te laat door had mijn clowboitia's waren ook flink versuft maar die doen het nu weer goed.
ik gebruik ook planten voeding van easylife profito en een paar keer per week easylife carbo
water verversen doe ik niet op advie van de dierenwinkel daar ik probeer een zo evenwichtig mogelijk milieu te maken (mijn 60cm bak heeft zo schitterend gedraaid voor 1 1/2 jaar, hierna ben ik verhuisd en heb deze grotere bak gekocht)

ik zou mijn No3 graag wat omlaag halen met wat extra planten maar ze gaan allemaal dood 🙁

Off the record: je bak is te klein voor je clownbotia's. Hoeveel heb je er?
Hier ga je vermoedelijk problemen mee krijgen als ze groter worden (ik had er eerst twee, maar vermoedelijk heeft de een de ander gedood middels gevecht). Ik heb deze fout ook gemaakt en toen ik hem ongeveer 7 jaar had, kreeg ik problemen in de bak, hij joeg iedereen op etc. Ik heb hem daarom weggegeven en hij zit nu in een aquarium met heel veel soortgenoten!

bedankt voor de tip ik zal ze goed in de gaten houden ik heb ze nu 1 jaar maar ze zijn nog zeer vredelievend naar elkaar en naar de andere bewoners. ( er zitten er 3 in mijn bak )

mijn excuus foutje getypt ik heb geen rio 90 maar een Dubai corner 90 fout is aangepast in eerder bericht.

wilcovana zei:
bedankt voor de snelle reacties.
ik heb er sinds 1 maand nieuwe lampen in zitten jbl een plantenlamp aan de achterkant en een lamp voor je vissen mooier uit te laten komen aan de voorkant.
Dit zou wel eens een probleem kunnen zijn. Heb je beide lampen in 1x vervangen?

ja heb beide lampen tegelijk vervangen maar dit heb ik gedaan daar mijn planten al 2 maanden niet groeiende

mijn bak draait nu een jaar en sinds denk ik ruim een half jaar gaan me planten met de week achteruit.

Nu krijgen je planten ineens een stuk meer licht en waarschijnlijk daardoor te weinig voeding. Lampen het liefst 1 voor 1 vervangen met een behoorlijke tussentijd.

Crash zei:
Nu krijgen je planten ineens een stuk meer licht en waarschijnlijk daardoor te weinig voeding. Lampen het liefst 1 voor 1 vervangen met een behoorlijke tussentijd.
welke voeding missen ze dan? daar mijn waterwaardes eigenlijk ideaal zijn voor planten

Je gebruikt toch enkel voedingsbodem? Planten die hun voeding niet voornamelijk uit de wortels halen, kunnen het dan moeilijk hebben.

Crash zei:
Je gebruikt toch enkel voedingsbodem? Planten die hun voeding niet voornamelijk uit de wortels halen, kunnen het dan moeilijk hebben.
ik gebruik ook easy life profito en easylife carbo en als de profito op is sera plantenvoeding

Ik zie en lees over planten die in mijn bak als een gek groeien zonder extra toevoegingen van vloeibare middeltjes.
Sinds wanneer geef je die middeltjes al?

sinds een paar weken daar niets meer werkt en ik nu hoop dat met wat extra voeding de boel wel gaat groeien

zelfs mijn octopus plant staat stil nou en als iets als onkruid groeit is het die plant wel 😉

ik hoor graag jullie adviezen

Ik snap het.
Zie net dat stukje over verversen en het advies van de winkel,klopt niet helemaal want is o zo belangrijk om regelmatig iets te verversen.

Seabait zei:
Ik snap het.
Zie net dat stukje over verversen en het advies van de winkel,klopt niet helemaal want is o zo belangrijk om regelmatig iets te verversen.

de winkel vertelde mij dat in het water oa ook nog resten medicatie denk aan antibiotica zit en andere troep nog aldus de winkel. en dat je filter eigenlijk het werk doet er ervoor moet zorgen dat er een goed klimaat heerst.
wel moet ik altijd iedere week ongeveer 4 ltr water bijvoegen daar dit verdampt dit ziet de winkel als een soort verversing.

Waar woon je en krijg je het kraanwater vandaan dan?

in nederland, zuid-holland en gewoon uit de kraan 😉

Had het verversen ook even gemist.

Niet verversen, zit je op een aparte manier aquarium houden. Ook wel Walstad methode genoemd;
http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/walstad.htm

Hier nog een leuke Experts uitgedaagd topic over water verversen;
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1373348

Zou maar beginnen met verversen, elke week een 10% water. Je moet immers de bodem ook afhevelen van troep.

wilcovana zei:
in nederland, zuid-holland en gewoon uit de kraan 😉

Blij dat ik daar niet woon dan,al die chemische troep in het kraanwater lijkt me voor de mens ook niet gezond dan 😉

Alleen maar aanvullen is geen verversen. Water verdampt, opgeloste stoffen erin blijven achter en hopen zich op. Aanvullen met water waar weer van alles inzit. En dan verdampt er weer water en stoffen erin blijven achter... Etc. Etc.

Ik denk ook een sporentekort aangezien je geen plantenvoeding geeft en met jou kh en ph heb je amper co2 in de bak.
Heb je geen last van algen?? Met die nieuwe lampen willen zoals Lex al zei de planten harder groeien maar je hebt eigenlijk amper co2 in het water.
Ik zou dus beginnen met plantenvoeding en ervoor zorgen dat je co2 wat hoger komt.
De waarden die je aangeeft zijn nogal variabel maar bij kh7 en ph 8.5 is de co2 bijna 0 namelijk.

Verder zou ik zeker wekelijks 10% verversen hoor ivm afvalstoffen.
Daarnaast heb je door de nieuwe lampen ook nog de situatie dat ze moeten aanpassen aan de nieuwe situatie.

jessicapilon zei:
Ik denk ook een sporentekort aangezien je geen plantenvoeding geeft en met jou kh en ph heb je amper co2 in de bak.
Heb je geen last van algen??

ik voeg wel vloeibare plantenvoeding toe, 1 keer per week. ja ik heb alleen wat algen op de ruit.

Klopt hoor, ik zie het in de latere post van je. Sorry. Sinds wanneer voeg je dit toe??
Maar met een kh/ph van 7/8.5 is er te weinig co2 vermoedt ik en hoelang zit de voedingsbodem er al in. Vaak is die vrij snel uitgewerkt.
Je hebt op de planten dus geen algen begrijp ik.
Ik denk toch ergens een tekort gelet op je beschrijving.
Hoelang heb je de verlichting aan??

Ik zou dus echt wel water wekelijks verversen. Ivo is erg duidelijk met zn post hierover.

ik ga zo water verversen wanneer moet ik hier resultaat van zien?
mijn verlichting brand ongeveer 8 uur

Zoals bij elke verandering in je aquarium kun je de echte verschillen na een week of twee pas zien. Verversen is echt een must. Je voegt voedingsstoffen toe maar ververst geen water, dus zou je kans kunnen hebben op een overschot. Daarbij haal je veel vuil weg wat op de bodem ligt. Deze stoffen kunnen ook overgaan in ammonia en dat wil je niet. 10-20% is aan te bevelen.
Succes ermee

wilcovana zei:
ik ga zo water verversen wanneer moet ik hier resultaat van zien?
mijn verlichting brand ongeveer 8 uur

Bartman heeft het mooi omschreven al.

Ik heb sinds de nieuwe lampen ook aluminium om mijn reflectoren van mijn lampen gedaan dit op advies van een kennis. Is dit een goed idee of moet ik het aluminium eraf halen?

De lampen die je hebt gekocht, zijn om te beginnen het verkeerde type.

En wat is dan wel goed?

Een normale 840 lamp van bouwmarkt..

Bij deze is speciaal het blauwe licht eruit gefiltert tegen de alg dat heeft een bouwmarkt lanp niet

Dat soort claims blijken vooral op papier heel leuk en in de praktijk weinig inhoud te hebben.
Je kunt de beste lampen hebben maar dat is nul garantie voor het uitblijven van alg.

Dat diepvriesvoer, begin daar maar weer lekker mee. Zoals gezegd moeten je planten ook gevoed worden en via het voeren van diepvriesvoer komen er al heel wat nuttige stofjes voor plantengroei in de bak.

~ Ivo

Oke bedankt ik ga / heb nu het volgende gedaan:

Filteren over turf om ph omlaag te halen bleek 8.5 te zijn.
water verversen heb 20% gedaan
weer diepvries voer geven
een extra snel groeier geplant

nog meer tips?

en hoe zit het met het aluminium bij over de reflectoren van mijn lampen om het licht tr versterken is dat wat of juist slecht?

@tom, hoe doe omdat dan in een juwel met t5 lampen? Daar passen geen lampen in van de bouwmarkt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan