Wat is er nieuw

Help! Plots sterfte en naar lucht happende vissen Rio125

• Onderwerp starter Onderwerp starter Von
  • Startdatum Startdatum
V

Von

Guest
Goeiemorgen,

Ik hoop op goede tips. De situatie is als volgt:

- vrijdagmiddag bak verschoond, water ververst, 2 sponzen uit filter vervangen (koolstof en nitraatverwijderaar), stuk hout schoongemaakt in opgevangen aquariumwater en de bodem van zand met een vork doorgewoeld (+overtollige wortels verwijderd) want ik had gelezen dat het goed is dat te doen
- zaterdag niets bijzonders aan de hand
- zondagochtend zie ik (terwijl lampen nog uit zijn) vissen bovenin de bak naar lucht happen. Eerste keer dat me dit overkomt overigens dus schrok me een ongeluk. Hierop heb ik het volgende gedaan
water ververst, ik gok 1/3
stuk hout uit de bak verwijderd voor alle zekerheid
- helaas kwam dit voor 3 visjes te laat en hebben ze het niet overleefd

waterwaarden voor verwijderen water: PH 7.5, NO2 0, Kh 5, Gh 6, NH3 0, NO3 0
pomp gecontroleerd maar die lijkt gewoon zijn ding te doen
water aan oppervlak rimpelt een beetje, pomp is gericht tegen voorkant aquarium

Vanmorgen aanvankelijk niets aan de hand maar zie ik na een uur weer 4-5 vissen boven in de bak naar lucht happen. Dus weer 2 emmers water ververst. Rust is weer terug, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. Er gaat iets echt fout nu en ik hoop dat ook op tips wat ik nu kan doen om dit probleem op te lossen. Ik vind het echt heel erg wat er nu gebeurt en ben bang een slagveld aan te treffen als ik naar mijn aquarium kijk!

Info bak:
Bewoners nu: 1 honinggourami (die was al een tijdje alleen nadat vrouwtje overleden was, niet heel recent), 6 roze tetra, 3 roodneuszalm (3 gisteren overleden), 5 platy, 3 corydoras (2 paar weken terug overleden), 2 algeneter saigon. Ik weet dat het vissenbestand een beetje een ratje toe is en dat sommige visjes gelukkiger zijn met meer soortgenootjes of partner maar dat heeft dus m.n. te maken met het overlijden van wat vissen de afgelopen tijd. Alle visjes leven overigens in vrede met en naast elkaar, er is geen gedoe onderling. Al maanden geen nieuwe planten of vissen aangeschaft dus er is niets nieuws bij gekomen in de bak.
Rio 125
lamp staat 8 uur aan p.d.
De bak draait nu een jaar, zandbodem, wat rotsjes en aardig wat planten die het goed lijken te doen. En tot gisteren dus een stuk hout wat ik maar weg gegooid heb. Een half jaar geleden algenprobleem gehad, is nog altijd niet helemaal weg op de achterwand maar wel stukken minder. Elke dag doe ik vloeibaar CO2 in de bak, met het oog op die alg.

Ik denk dat het water ernstig zuurstof tekort heeft, maar kan dit nu ineens ontstaan en vooral hoe los ik dit goed op, ook voor de lange termijn!?

Kan je ook iets zeggen over welk filter je hebt en je water ververs beleid?
En graag een foto van de bak.

De filter is een ingebouwde filter die ingebouwd zat in het aquarium.
Mijn waterverversbeleid is elke week 10% maar eerlijkheid gebied me te melden dat dit vóór de laatste keer 1 week niet heb gedaan (toen zaten er dus 2 weken tussen).
Water komt uit de kraan, ik doe na het verversen 5ml denitrol erbij in het water.

Ff gegoogeld en plaatjes toegevoegd van filter/pomp

Bijlagen

• juwel-internfilter.jpg
    juwel-internfilter.jpg
    22.8 KB · Weergaven: 107
  • pomp.jpg
    pomp.jpg
    27 KB · Weergaven: 102
Je bodem werkt als een soort filter. Deze heb je ernstig verstoord door het woelen.
Dus er komen een hoop afvalstoffen vrij.
Tevens moeten de bacterien zich weer vestigen.

Daarnaast heb je ook nog tegelijk 1/3 van je filter weggegooid.
Dus de balans is compleet zoek.

Je moet fijtelijk weer deels opstarten.

Dagelijks 20% verversen en veel minder voeren voorlopig.

Die koolstof filter vervangen door een op maat gemaakte ‘nitraat filterspons’
En die sponzen hoef je bijna nooit meer te vervangen. Alleen af en toe uitspoelen.

Onderin het filter een blauwe spons een keertje vervangen door een extra bakje cirax.
Is makkelijker uit te spoelen. Hoeft nooit vervangen te worden.

**nitraat spons is gewoon een fijnere spons, maar heeft niets van doen met nitraat. Is marketing**

In eerste instantie denk ik ook aan een ammonia of nitrietpiek, maar het is vreemd dat de druppeltesten niets aantonen.

Ik heb ook eens zoiets mee gemaakt. In eerst instantie dacht ik aan een ammonia of nitrietpiek. Nieuwe druppeltesten gaven alleen geen ammonia of nitriet aan. Ook na het verversen van water gebeurde het herhaaldelijk. Niet continue, maar een paar keer per dag. Het bleek uiteindelijk een kapotte heater te zijn.
Voor de zekerheid zou je deze even kunnen controleren.

Desalniettemin is 10% per week verversen wel erg weinig. Zodra de rust is terug gekeerd mag je wel 30% verversen per week. Je voert hiermee ook bacteriën en andere vervuiling af die je niet kunt meten met druppeltesten.

Voor nu zeker bovenstaande adviezen volgen en voldoende blijven verversen.

• Leuk
Waarderingen: Von
Je bodem werkt als een soort filter. Deze heb je ernstig verstoord door het woelen.

Dit is denk ik het antwoord en nu veel meten om te kijken of je geen nh3/4 of no2 meet en als dat wel het geval is flink verversen en verder geduld hebben tot alles weer in balans is.

• Leuk
in het nitraat sponsje zit als hij nieuw is een tabletje waarvan de werking mij niet bekend is deze lost naar verloop van tijd op en dan heb je een gewoon doorsnee sponsje. tabletje zit er via de zijkant ingeschoven

• Leuk
Dit advies is niet bevorderlijk voor je algenprobleem maar als je denkt dat je zuurstoftekort hebt zou ik een zuurstofpompje toevoegen. Wat je ook kan doen (ook niet bevordelijk voor je algen) is de lamp wat langer aan doen. Als de lamp aanstaat gaan de planten zuurstof produceren.

• Leuk

Je moet fijtelijk weer deels opstarten.

Dagelijks 20% verversen en veel minder voeren voorlopig.

Die koolstof filter vervangen door een op maat gemaakte ‘nitraat filterspons’
En die sponzen hoef je bijna nooit meer te vervangen. Alleen af en toe uitspoelen.

Onderin het filter een blauwe spons een keertje vervangen door een extra bakje cirax.
Is makkelijker uit te spoelen. Hoeft nooit vervangen te worden.

**nitraat spons is gewoon een fijnere spons, maar heeft niets van doen met nitraat. Is marketing**
Dankjewel! Maar betekent dit dat het dan dus juist niet goed is om je bodem om te woelen? Moet ik deze zoveel mogelijk met rust laten?

Dank voor de snelle reacties. Ik ga er mee aan de slag!

Dankjewel! Maar betekent dit dat het dan dus juist niet goed is om je bodem om te woelen? Moet ik deze zoveel mogelijk met rust laten?
Inderdaad, je kan wel eventueel wat vuil van de bodem afzuigen maar niet in de bodem, dat is je grootste "filter".

Ooooooooooh wat erg!!! En ik maar denken dat ik er goed aan deed omdat ik dat zo gelezen had. Kan mezelf wel voor mijn kop slaan.
Heel erg bedankt voor het advies, NOOIT meer doen dus.

Misschien toch even een foto van de bak tonen Von, je weet maar nooit wat voor adviezen we nog hebben :!

Dit is denk ik het antwoord en nu veel meten om te kijken of je geen nh3/4 of no2 meet en als dat wel het geval is flink verversen en verder geduld hebben tot alles weer in balans is.
Dat NH3 meten is vaak een moment opname. In waar de vissen op reageren is vaak onmeetbaar voor ons.
Omdat de NH3 in de kieuwen van de vissen ontstaat en niet snel genoeg afgevoerd wordt.
Is een soort evenwicht in de kieuwen.

Ooooooooooh wat erg!!! En ik maar denken dat ik er goed aan deed omdat ik dat zo gelezen had. Kan mezelf wel voor mijn kop slaan.
Heel erg bedankt voor het advies, NOOIT meer doen dus.
Nou zolang je ervan leert is het niet erg en we zijn allemaal een keer als starter begonnen hoor 😉

Af en toe een stukje kan geen kwaad. Maar je hebt nu teveel gedaan. En OOK nog eens je filter.
Dat is teveel.

In feite moet je de bodem zoveel mogelijk met rust laten en de bacteriecutuur kan dan goed zn werk doen. Af en toe in de boden stofzuigen kan geen kwaad maar zoals Marcel al zegt kun je dat beter in bv 4x doen.

• Leuk
Ik woel wel regelmatig een beetje door de (zand)bodem. Maar alleen op de stukken waar ik geen planten heb en waar ik voer neer gooi. Tegelijkertijd hevel ik daarmee het los gekomen vuil wel gelijk af. Ik ga ook maar een centimeter diep (veel meer zand ligt er aan de voorkant ook niet).

inderdaad, je kan wel het vuil dat erop ligt wat wegzuigen, maar zeker niet in je bodem liggen rommelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan