Help! Veel last van alg.


S

Sbrnaa

Guest
Hooi.

Sinds drie weken heb ik mijn nieuwe bak: aqualantis fushion 450l in werking. Lampen zaten hierbij al in inbegrepen aqaulantis Easy led 2.0. Lampen staan van 9 tot 21 uur aan op 50%

Helaas heb ik veel last van een of andere alg. Het silicaat bleek veel te hoog te zijn. Hiervoor nieuw filtermateriaal geplaatst om dit te verwijderen. Het probleem van het silicaat lijkt nu opgelost maar de alg verdwijnt niet :(

Ik ben bijna in staat om helemaal overnieuw te beginnen šŸ˜£ iemand enig idee wat ik hiermee kan doen? En wat voor algen het zijn?
 

Bijlagen

  • 20201125_200937.jpg
    20201125_200937.jpg
    350.5 KB · Weergaven: 92
  • 20201125_200933.jpg
    20201125_200933.jpg
    494.4 KB · Weergaven: 95
  • 20201125_200945.jpg
    20201125_200945.jpg
    421.6 KB · Weergaven: 93
Het lijkt me draadalg.
Vaakt een teken van CO2 te kort.
Zie ik nu op de 3e foto aan de rechterkant luchtbellen?
Als dit zo is dan stoppen met lucht in blazen
 
Wat hierboven gezegd wordt klopt inderdaad luchtbellen uit. Ik zou ook het licht dimmen en de tijd dat het aan is verkorten. Het is ook belangrijk dat de stroming van de pomp in orde is dus kijk of je geen deadspots heb.
 
Wat zijn de waterwaarden en wat voeg je allemaal toe?
 
@Henko Ik heb een co2 systeem de jbl m2003 Deze heb ik ingesteld op 90 bellen per minuut. Kh is 5 en ph blijft op 7.34 staan. Kan dit dan door de luchtbellen komen?

@KevinMi Ik zie dat de luchtbellen in de stroming van de pomp gaan. Denk niet dat, dat de bedoeling dan is šŸ˜… de lampen zou ik eens minder gaan zetten eens kijken of dat helpt wordt er helemaal gek van. Ik heb 2 buiten filterpompen aangesloten de fluval x6 en die wat bij het aquarium zat.

@jessicapilon waterwaarden zijn nu allemaal goed. In het begin heb ik van fluval de bacteriƫn gebruikt deze moest 3 dagen toegevoegd worden.
 
Volgens de tabel zit je slechts op zo n 6 mg co2 en dat is weinig. Meer bellen is de oplossing en ik zou de zuurstof ook uitzetten want planten geven al genoeg zuurstof en de belletjes zorgen voor extra beweging aan het oppervlak waardoor de co2 wegvliegt. Probeer eerst eens een dag zonder die luchtbelletjes om te zien wat de ph dan doet. Met co2 zou ik ook een continutest adviseren.
 
Ik zou wel de draden met een schoon tandenborsteltje zoveel mogelijk weghalen
 
Helemaal goed kan ik het niet zien maar die draden lijken mij van het hout te komen. In je hout zitten bacteriƫn zie in aanraking komen met zuurstof en hierdoor een afbraakproces beginnen met als restproduct een wit slijmerige eindproduct wat overigens vanzelf weer verdwijnt en verder onschuldig is. Er is wat bruinalg op terechtgekomen wat bij een aquarium in het beginstadium vaker voorkomt en ook vanzelf verdwijnt. Je aquarium moet zich nog stabiliseren wat gewoon wat tijd nodig heeft. Je lichtsterkte, de intensiteit dus, moet je zo precies mogelijk afstellen op de lichtvraag van je plantenkeuze. Dat geeft je straks aanzienlijke voordelen bij het bepalen van de bemestingsvraag waaronder CO2.
 
Ik vond het ook wat weg hebben van Synedra.
 

Terug
Bovenaan