Help! Vis dood en klein wormpje (parasiet?)


Om je een indruk te geven. Ik heb een JBL cristalprofi e1502 buitenfilter op een 180 liter juwel aquarium. Gevuld met voorfilter groffe spons medium sponzen, Siporax en een filter fleece of fijne filterwatten. Siporax spoel ik nooit. Sponzen alleen bij minder doorstroming. Bacteriën in een fles zijn niet nodig. Via het filter zoveel mogelijk met rust laten heb je de bacterien.
 
De appelslakken komen uit de 100 cm bak.
Zitten hier tijdelijk in, omdat in de andere een slakken plaag van hoornslakken dreigde, dus heb ik daar Helena slakken in gezet en de appelslakken tijdelijk verhuisd naar dit bakje
 
Die fles, vloeibaar filtermedium @IreneA daar zitten helemaal geen bacteriën in. Wel bevat het zeoliet dat verspreid zich door de bak. Met zeoliet zou ik wat voorzichtig mee zijn. Heb ooit gelezen dat dat ook wat averechts kan werken.
 
Die fles, vloeibaar filtermedium @IreneA daar zitten helemaal geen bacteriën in.
Dat hangt af van welke je hebt want die van Dr Tom moet wel goed zijn en ik heb de onderstaande en die is ook goed:
 
Er zijn idd ook bacteriën in een flesje zonder dat witte. Maar Easy VFM bevat geen bacteriën
 
Er zijn idd ook bacteriën in een flesje zonder dat witte. Maar Easy VFM bevat geen bacteriën
Klopt en dat is ook meer een waterverbeteraar. Ik zei Dr Tom maar dat is Dr Tim:

 
Vissen kunnen soms heel snel witte vlekken krijgen als ze niet lekker zijn. Mijn siamese algeneters hebben een zwarte streep. Als ik waterwissel word deze helemaal doorzichtig tot het punt dat ik me een hoedje schrik en denk dat de vis ziek is. Vervolgens zitten ze wild achter elkaar aan te zwemmen. Krijg de indruk dat ze zich aanstellen. Ik weet niet precies hoe het werkt maar verkleuringen lijken soms erger dan ze zijn

Als de slijmhuid en schubben nog intact lijkt dan is dat al een goed teken. Ik vind het erg moeilijk om te zien of dat het geval is en een wormpje kan ik niet onderscheiden. Maar ook dat kan vanalles zijn. Was de vis al lang dood toen de worm er uit kroop of weet je dat niet?
 
Als jouw bakje in balans is. Dan hoef je niets toe te voegen. Zeker geen bacterien?? Die zitten amper in het water. Waterwissels zijn dan alleen nodig als je water wat troebel wordt. Planten eten het nitraat op etc.

Bodem afzuigen is wel nodig.

Maaar als je zoals jij teveel vis in een klein aantal liters hebt, en weinig filtratie, en van alles toevoegd om een balans te creeren. Is het een gebed zonder einde.

Zitten de dwergcichliden ook nog in het bakje?

Alleen filter aanpassen gaat je probleem niet verhelpen. Het roer moet volledig om!
Er zijn ook micro en macro elementen in het water die opraken als je geen waterwissel doet, zelfs met een perfecte balans in een aquarium zal je die regelmatig moeten aanvullen. Niet alleen omdat het water troebel word.

Ik zie zelf dan weer niet zo het nu van bodem afzuigen. Ik laat het vergaan in mn bodem en ik laat het aan mn corys over 😄

meerdere wegen leiden naar rome!
 
Er zijn ook micro en macro elementen in het water die opraken als je geen waterwissel doet, zelfs met een perfecte balans in een aquarium zal je die regelmatig moeten aanvullen. Niet alleen omdat het water troebel word.
Of stapelen, omdat er meer toegevoegd wordt, bijv via voer, dan er gebruikt worden.
En zoals veel in het leven is alles waar TE voor staat fout behalve tevreden....

Daarnaast is een waterwissel ook goed om infectiedruk af te bouwen, hoewel de filter bacteriën van een goedwerkend filter ook veel ziekmakende bacteriën, virussen en schimmels wegvangen.
 
Witte filter moet dus echt vervangen worden.
Is dat enkel een wit "velletje"? Ik vermoed dat het zoiets is als witte watten. En die zijn als je ze als witte watten koopt veel goedkoper dan van die witte velletjes speciaal gemaakt voor jouw bakje.

Is het inderdaad een dun wit "velletje", dan zal het te vergelijken zijn met witte filterwatten (niet de groene). Overweeg in de toekomst dan iets te kopen als

superfish-fijne-witte-filterwatten-100-gram.jpg


Dit spul is bedoeld om klein vuil uit het water te filteren. En als je dat niet op tijd vervangt gaat het dicht zitten waardoor het filter langzamer gaat doorlopen. Je kunt dit spul knippen in elk vorm en er ook dunnere laagjes van maken.


Met zeoliet zou ik wat voorzichtig mee zijn. Heb ooit gelezen dat dat ook wat averechts kan werken.
Ja klopt, ik denk dat je bedoelt dat het geregenereerd kan worden met zout. En dat als je zeoliet in je aquarium hebt en je voegt zout toe om een of andere reden, dat de gifitige stoffen weer vrij komen. Zo zat het toch?

Ik zou zelf nu stoppen met het vloeibaar filtermedium en het achter de houden voor noodgevallen.
 
Worm kroop er gelijk uit. Later zag ik pas de andere. Schubben/huid waren keurig intact. Vis zag er eigenlijk op de witte plekken na nog heel mooi uit.

Ik zie nu verschillende adviezen over al dan niet waterwissel doen.... wat is nu slim 🤷‍♀️.

Witte filter zou ik idd vervangen omdat het zo bruin is. En ik weet niet precies hoe oud het is.

Ik begrijp in elk geval van jullie dat de sponzen wekelijks uitspoelen beter niet kan en dat de kooltjes eruit moeten. En dan wellicht andere natuurlijke filterkorreltjes erin ofzo.

En hoe vul je de micro en macro elementen dan precies aan?

Verder lees ik vooral water met rust laten, maar tegelijkertijd zijn de waterwaardes heel belangrijk voor de garnalen. Ons water is heel zacht en daar zal dus wel iets van gh bij moeten.
 
Het is idd een wit velletje. Die witte watten heb ik ook, maar die zijn wat lastig in dit filter bakje te stoppen. Die hebben nl de neiging vrij veel lucht er tussen te hebben waardoor het te hoog wordt en niet meer past.
 
Worm kroop er gelijk uit. Later zag ik pas de andere. Schubben/huid waren keurig intact. Vis zag er eigenlijk op de witte plekken na nog heel mooi uit.

Ik zie nu verschillende adviezen over al dan niet waterwissel doen.... wat is nu slim 🤷‍♀️.

Witte filter zou ik idd vervangen omdat het zo bruin is. En ik weet niet precies hoe oud het is.

Ik begrijp in elk geval van jullie dat de sponzen wekelijks uitspoelen beter niet kan en dat de kooltjes eruit moeten. En dan wellicht andere natuurlijke filterkorreltjes erin ofzo.

En hoe vul je de micro en macro elementen dan precies aan?

Verder lees ik vooral water met rust laten, maar tegelijkertijd zijn de waterwaardes heel belangrijk voor de garnalen. Ons water is heel zacht en daar zal dus wel iets van gh bij moeten.
Een waterwissel is altijd goed. Bij plantedbox all in one heb je alles compleet.
 
Laatst bewerkt:
Het is idd een wit velletje. Die witte watten heb ik ook, maar die zijn wat lastig in dit filter bakje te stoppen. Die hebben nl de neiging vrij veel lucht er tussen te hebben waardoor het te hoog wordt en niet meer past.
Misschien is het een idee om gewoon de filterwatten eruit te laten en alleen spons te gebruiken. Of... Een filterdoek van JBL bijvoorbeeld nemen en op maat knippen en dat als vervanging kun je uitspoelen wanneer nodig en hergebruiken. Succes gegarandeerd.

 
Hmm wel gek dat je nitraat dan zo hoog is. Gooi je laatste saigon lekker in de 1m zou ik zeggen.

Die rasboras en garnalen zouden idd wel moeten kunnen. Wat voor bodem zit erin? Die bacterien zou ik echt mee stoppen. Is echt onzin en slecht voor de portemonee.
Er zit speciaal garnalen zand in als bodem en eronder liggen van die korrels die als voedingsbodem dienen.
 
Misschien is het een idee om gewoon de filterwatten eruit te laten en alleen spons te gebruiken. Of... Een filterdoek van JBL bijvoorbeeld nemen en op maat knippen en dat als vervanging kun je uitspoelen wanneer nodig en hergebruiken. Succes gegarandeerd.

De witte watten gebruik ik ook niet, maar werd door iemand voorgesteld ik heb alleen het filtervel. Is dat iets anders dan het filterdoek dat jij mee stuurt?
En eerder zei iemand om juist niet spons te gebruiken, maar biofilter. Ik denk overigens dat dat lastig is in dit bakje hoor.
 
M
Een waterwissel is altijd goed. Bij plantedbox all in one heb je alles compleet.
Ik had gelezen dat garnalen soms niet goed tegen plantenvoeding kunnen, dus dat durf ik niet meer te gebruiken
 
Die fles, vloeibaar filtermedium @IreneA daar zitten helemaal geen bacteriën in. Wel bevat het zeoliet dat verspreid zich door de bak. Met zeoliet zou ik wat voorzichtig mee zijn. Heb ooit gelezen dat dat ook wat averechts kan werken.
Ok die zal ik niet meer gebruiken
 

Ik had gelezen dat garnalen soms niet goed tegen plantenvoeding kunnen, dus dat durf ik niet meer te gebruiken
Bovendien zijn alle bemesters van PlantedBox EU-gecertificeerd door het Belgische federale FAVV. Je weet dus dat je zonder gevaar voor je vissen of garnalen kunt doseren.
 
De witte watten gebruik ik ook niet, maar werd door iemand voorgesteld ik heb alleen het filtervel. Is dat iets anders dan het filterdoek dat jij mee stuurt?
En eerder zei iemand om juist niet spons te gebruiken, maar biofilter. Ik denk overigens dat dat lastig is in dit bakje hoor.
Ik weet niet in hoeverre het vel gespoeld en hergebruikt kan worden, hoe vaak. Wat ik wel weet is dat het doek waarschijnlijk nog fijnere deeltjes uit het water kan filteren. In hoeverre dat vel dat doet weet ik niet. De sponzen werken zowel biologisch als mechanisch.
 
De witte watten gebruik ik ook niet, maar werd door iemand voorgesteld ik heb alleen het filtervel. Is dat iets anders dan het filterdoek dat jij mee stuurt?
En eerder zei iemand om juist niet spons te gebruiken, maar biofilter. Ik denk overigens dat dat lastig is in dit bakje hoor.
Filterspons is in mijn mening 1 van de beste filtratiemiddelen. De poreuze dingen zoals siporax raken toch alleen maar verstopt en dan verliest het zn meerwaarde.

De bacteriën zitten in het biofilm en de biofilm zit aan de prut, de prut zit in het filter aan de spons of wat anders. Waar de prut aan zit dat maakt niet uit het gaat om het oppervlakte en doorstroming van het water en een filterspons verdeelt in mijn mening goed de prut zodat er meer oppervlakte is voor biofilm.
 
Nou het gaat helemaal niet lekker met de bak 😔

Vanmorgen vond ik een appelslak dood. Ik heb gelijk het water gemeten en weer de no3 (50-100) zo hoog. Terwijl de no2 0 is.
Met voeren ben ik al naar 2 a 3 keer in de week gegaan.
Kan dit door de dode slak komen?
De andere appelslak heb ik gelijk eruit gehaald en even helemaal apart gezet. Ik baal er zo van.
Ook de khd en ph was erg hoog. Ik meet met een strip, ik weet dat dat niet heel betrouwbaar is, maar het gaat toch niet goed met het bakje.

Ik denk dat ik maar weer een waterwissel doe. Dit keer zonder toevoegingen.
Maar wat kan nou toch de oorzaak zijn? Zou er iets met het filter kunnen zijn?
De kooltjes kan ik er wel vast uithalen, maar een nieuwe filtervellen heb ik niet direct. En heb begrepen dat je ook niet alles tegelijk mag vervangen.

Ik las voor verlagen kh/ph om turf toe te voegen. Of kh/ph min, maar dat is dan weer een toevoeging , dus de vraag of dat slim is...
 
Het is goed dat je geen no2 meet dat is echt een goed teken!

Hoge no3 komt door te veel voer, vies filter, dode vissen/slakken, hele smerige bodem. Een organische bodem die snel vergaat. Ik weet niet of er iets is wat voor je zou kunnen gelden... 50 tot 80% mag je makkelijk verversen. Als de waterwaardes maar kloppen uit de kraan
 
Te veel voer kan niet. Dat hebben we echt drastisch teruggeschroefd.
De zwarte bodem is een garnalen bodem en er bij de opstart nieuw ingegaan, dus pas een paar maanden oud. De bolletjes die er als voedingsbodem onder liggen zijn van de vorige eigenaar en hebben we afgespoeld en hergebruikt. Dus eerlijk gezegd weet ik niet of die te oud was misschien. Maar de bodem is volgens mij niet heel smerig. De garnalen houden het goed schoon en ik zuig de bodem ook af en toe.

Het filter spoelde ik voorheen iedere week, maar er werd mij hier aangeraden Dat niet meer te doen. Het witte vel is bij mij bruin, daarmee dacht ik dat hij nu echt wel op is, maar ook dat was niet perse zo werd hier gezegd. Toch ga ik die sowieso zsm vervangen. Ik moet zeggen dat het filter nauwelijks vuil wordt hoor. Anders dan bij mijn grote aquarium. Die sponzen houden wel vuil vast, maar bij dit filter is er nooit drab of iets. Alleen het velletje wordt bruin.

De dode slak zou het natuurlijk wel geweest kunnen zijn ja. Die zal er vast een paar uur hebben liggen drijven, want de garnalen hadden hem al voor de helft opgegeten.
 
Het filter spoelde ik voorheen iedere week, maar er werd mij hier aangeraden Dat niet meer te doen. Het witte vel is bij mij bruin, daarmee dacht ik dat hij nu echt wel op is, maar ook dat was niet perse zo werd hier gezegd. Toch ga ik die sowieso zsm vervangen
De kleur maakt niet zo uit, hoe minder vaak je het schoon maakt hoe beter, maar hoe beter het door loopt hoe beter. En tussen die 2 factoren moet je een beetje balanseren. Maar schoon betekend niet dat de bruine kleur er af moet. Als je het over het schoon maken van een filter hebt, dan zorg je dat de drap er uit is, maar dat er nog wel een bruin laagje op het filtermateriaal zit. Dat bruine laagje is de biofilm. Dit zit vol met bacteriën en organische resten waar de bacteriën zich van voeden.

Als het filter goed draait dan brengt het pompje dus continu zuurstof rijk water het filter in. Dit zuurstofrijk water is nodig voor de "goedde bacteriën"
Er zijn ook bacteriën die juist niet van zuurstof leven maar die zijn iets minder nuttig. Zuurstof is de brandstof. Dus bacteriën die zuurstof uit het water halen die werken extra hard, en als het dus goed doorloopt dan kunnen de bacteriën (dat bruine laagje) alle nh3 en no2 omzetten in no3.

Dat je dus geen no2 meer maar wel no3 betekend dat het filter zn werk doet.

De nitraat moet ergens vandaan komen. Het komt nauwelijks uit de kraan en uit de lucht ook niet 😄

Wat ik je wel kan adviseren is neem wat water mee naar een winkel. En laat daar dmv druppeltesten je nitriet meten. Dan weet je ook zeker dat het goed zit want 100% kan je niet op de stripjes bouwen. Het is verder een goedde indicatie. Beter dan niets. De kh kan snel verkeerd zitten. En soms stopt de test helemaal met werken. Maar vaak als het werkt, klopt het wel zo goed als.
 
Kan dit door de dode slak komen?
Ik weet niet hoe groot de bak is maar door 1 dode slak lijkt me erg sterk. Als je echt zo n hoge nitraat hebt dan zou ik een flinke wissel doen. Zonder no2 zal deze niet weer snel zo mogen oplopen als je gewoon voert.
 
Zelfs in mijn Hillstream vond ik Sewelias af en toe best lastig. En dat was in een 100cm met stromingspompen, dus veel bewegend/zuurstofrijk water. Mijn bescheiden ervaring is dat ze echt goede omstandigheden nodig hebben om zich helemaal lekker te voelen.
 

Terug
Bovenaan