Help wat is er met mijn zwaarddrager.


S

Sharon_xx

Guest
Hallo ,

Ik heb vandaag de zwaarddrager van mijn neefje overgenomen om haar wat rust te gunnen omdat ze heel erg dik is, ik mag haar gelijk houden. Maar ze lijkt mij niet zwanger , ik zou graag willen weten wat jullie erover denken.

768197_0_82_cam00844.jpg
 
Dit is een Hoogvinkarper of hoogzwanger of een beginnende buikwater zucht en zullen de schubben binnenkort gaan uitstaan.
 
Dus toch een hoogvinkarper , ik zei al dat het een hoogvinkarper was maar mijn neeffie zei van niet. Maar ze geeft ook nog geen schubben af , maar ze is echt heel erg dik Maar ik zie ook de zwarte vlek bij de staartvin niet ?
 
Het lijkt meer op een dikke platy
 
Het lijkt meer op een dikke platy
 
Nee ze is wel veel groter dan een platy ik denk dat ze zomaar 8 cm groot is en de plaatjes die ik heb zijn ongeveer 4 cm en volwassen
 
Lijkt me ook een Hoogvinkarper hoor.
 
Ik zeg ook hoogvin karper...

komt aardig overheen met de lichaamsbouw
 
Ik dacht zelf ook al hoogvinkarper , maar denken jullie aan buikwaterzucht , want ze vertoond geen raar gedrag en heeft geen uit elkaar staande schubben of uitpuilende ogen.
 
als ik die foto zie..echt op het buikje..zijn daar de schubben anders?

of is t bedrog op de foto :p
 
Neehoor , die schubben zijn hetzelfde als de rest. Ik denk dat het bedrog is , want in het echt is het ook niets raars
 
Wat gebeurt er bij buikwaterzucht. De nieren vallen uit en het lichaam houdt vocht vast. Daardoor zwelt de vis op. In een laat stadium gaan de schubben uitstaan en daarna de ogen. Als de schubben uitstaan zit je dus al in een ver stadium,

Witte Hoogvinkarpers kennen g��n drachtigheidsvlek.

Het kan ook nog een enorme tumor zijn aan de binnenzijde van de vis maar dit ziet er meestal anders uit, en acht ik onwaarschijnlijk maar het zou in een zeldzaam geval kunnen.
 
Oh ik kijk het wel even aan. Hoop maar dat ze zwanger is dan
 
Wat je sowieso kan/moet doen is deze vis apart houden, bij je andere vissen vandaan totdat je zeker weet wat het is!

Als ze zwanger is heb je binnen 4/6 weken jongen of ze wordt weer een stuk dunner. Is het buikwaterzucht dan haalt ze die 4 weken niet. Dus allebei de opties, beter als ze apart zit ;)
 
In ieder geval sterkte Sharon. Ik hoop voor je dat ze gewoon zwanger blijkt te zijn.
 
Ze was bij de vorige eigenaar al een tijdje dik , ik weet verder niet hoe ze daar geleefd heeft , ze zit zeker apart totdat ik op de hoogte ben van wat het nou echt is , maar ze vertoont geen raar gedrag ofzo en ze zwemt ook normaal en haar schubben staan ook niet raar.. Dus ik houd het goed in de gaten en jullie op de hoogte.
 
Nee, de buik ziet er domweg anders uit omdat daar de buik aan het uitzetten is gegaan. daar is niets mis mee, hoor...

Zo te zien een witte hoogvinkarper of een zilvermolly. Lijkt me hoogzwanger! En om jou maar direct een antwoord te geven over die zg. zwarte vlek. De zg. drachtigheidsvlek oftwel zwangerschapsvlek zegt niet of een vrouwtje zwanger is. Die heeft zij nl. al reeds bij de geboorte . Bij de ��n duidelijker waarneembaar dan bij een ander vrouwtje. En zo'n vlek is niet altijd zwart! Het lijkt tijdens de toenemende zwangerschapsfase meer op te vallen naarmate de huid meer gaat uitzetten en kan eventueel donkerder ogen zodra de ogen van de jongen zichtbaar in de buik worden. Meer dan dit is het niet...

Opvallend is dat bij witte exemplaren van de hoogvinkarpers die drachtigheidsvlek in mindere mate waarneembaar is. Dat is hetzelfde bij zilvermollies. Ook in mindere mate waarneembaar...

Als een vis waterzucht heeft dan gaan de schubben vrij snel naar buiten staan. Vrij goed herkenbaar! Afhankelijk van de fase kan het dodelijk zijn. Maar het kan afhankelijk van de fase ook weer voorbij gaan zonder dat de vis het loodje legt.

Goed weekend, "S"
 
Nou ze begint het steeds beter te doen. Ze as de eerste dagen wat gestrest maar dat is ook alweer weg , ze eet goed en ze vertoont ook nog geen raar gedrag , ik zelf denk , dat het geen waterzucht is. Want dan had ik het denk ik al door gehad.
 
Ja inderdaaad
 
Nu heb ik net het water ververst , maar nu begint ze een beetje heel erg met haar kop naar beneden te zwemmen , maar ook nu zie ik nog geen verandering bij de schubben... Ik kan er niet uit halen of ze gewoon de bodem aan het bekijken was of dat ze gewoon moeite heeft met recht op zwemmen , want nu peddelt ze gewoon weer normaal , maar ik weet even niet wat ze nou net aan het doen was een van jullie een idee. ?
 
Komt wel vaker voor bij waterverversing. De ene vis is er dan ff gevoeliger voor als de andere. Niet echt iets om je zorgen over te maken...

Gebeurd hier bij mij ook wel eens... Ff de tijd geven en ze zwemmen weer normaal.
 
Oh dankjewel. Ja het gaat nu inderdaad wel beter.
 
Ze heeft het helaas niet gered , maar ik zag nogsteeds geen uit elkaar staande schubbenad of raar zwemgedrag. Ze heeft die ochtend ook gewoon nog gegeten , en toen ik thuis kwam lag ze dood , ik heb mijn best gedaan om haar nog een goed leven te geven , maar helaas.
 

Terug
Bovenaan