Wat is er nieuw

Help witte "draden" over het glas en grind..

• Onderwerp starter Onderwerp starter bertgeven
  • Startdatum Startdatum
B

bertgeven

Guest
Hoi,

Sinds een paar dagen heb ik spontaan een soort van witte draden in mn bak zitten.

Ik kan zo geen foto uppen. Zal ik straks wel even proberen.

Heb ook een plant die is vergaan, wellicht dat dat het probleem is?

Wat kan ik het beste doen, de bak leeghalen en opnieuw opstarten?

Dat witte op de ramen ziet eruit alsof het een soort wortels zijn, maar zijn het niet. Lastig te omschrijven,zelf denk ik schimmel. Maar hoe en waarom, en belangrijk hoe kom ik er vanaf.

En dan gelijk een tweede vraag, heb van iemand een bakje gekregen ie helemaal vol zat met groene alg, schoongemaakt, en nu weer na een kleine week volledig groen, krijg je dit ooit uit de bak? Anders gaat die weg.

Hoop dat jullie kunnen helpen.

Groeten.

Hierbij een fotootje.

757943_0_82_img_20140917_110319.jpg

Ik denk ook niet dat dit een alg is. Ik herken het niet en denk ook eerder aan een schimmel of iets dergelijks.

Dit is niet van 1 dag,he.

Zit denk bodemrot in.
Weleens uitlopers van een rotte aardappel gezien?
Maak deze maar helemaal schoon.

Klopt het is om precies te zijn 5 dagen geleden begonnen, heb dat plantje wat op de foto staat geplaatst een paar dagen daarvoor, dat begon af te sterven en helaas niet gelijk opgeruimd, dus denk dat dat is gaan rotten.

Dus het beste is om de bak geheel leeg te halen en opnieuw te beginnen?
Inclusief nieuw grind? Voedingsbodem lijkt me sowieso slim om nieuw te doen haha.

Groetjes.

Helemaal schoon.
En geen voedingsbodem ,hoor.
Die heb ik in geen van mijn bakken.
Raakt en keer uitgewerkt.
Die zal ook de oorzaak zijn.

Grint goed spoelen,en in de zon goed drogen.drogen.
Dan flink hutselen ,in de wind, is nog wel te gebruiken.

En die groene bak,vol zetten ,e 2 porties waterluis halen.
Die erin doen.

Niet weggooien.
Kan je altijd nog ergens ander voor gebruiken.
Artimeakweek,bv.

Kun je gewoon afzuigen en alle oude stukken plant weghalen.
Leeghalen is helemaal niet nodig.

Lijkt mij inderdaad nog het meest een schimmel te zijn. Ik zou het eens proberen met grondig verwijderen en misschien een fikse waterwissel helemaal rebooten kan altijd nog.

Mocht je voor een herstart gaan zou ik zoals Bertus indd aangeeft voedingsbodemloos gaan.

Bedankt voor het advies, de bak is nu helemaal leeg en schoongemaakt, grint is schoongemaakt.
Maar er is ook nieuw grint dus even kijken wat erin gaat.

Gaan nu idd zonder voedingsbodem zoals je zei bertus.

Afzuigen had weinig zin want dit heb ik al een keer geprobeerd en gaf geen resultaat.
Water was ook erg vies, bruin/gelig.

Zometeen opnieuw laten vollopen en kijken hoe hij het dan doet.

Iig bedankt voor de adviezen 🙂

Groetjes.

Bertus zei:
Helemaal schoon.

heb het ook in een van mijn bakken, ook de bodem vervangen maar heeft nul komma nul geholpen.
deze bak heeft overigens nooit geen voedingsbodem gehad dus staat er los van.

de witte "sporen" kunnen in een uur tijd wel 10 cm afleggen, dus het heeft niet veel tijd nodig.

ik krijg het zelf ook niet weg. afzuigen gaat heel makkelijk en na behandeling met blue-exit voor cyano bacteri�n is het een stuk minder, maar het komt terug.

denk zelf ook aan een schimmel oid, aangezien ik het voor het eerst zag nadat ik bladeren in mijn bak heb gedaan. misschien ook wel gewoon toeval.

Ik zou je willen adviseren om je bodem goed schoon te houden. Want volgens mij is dat het probleem.

Zwits zei:
Bertus zei:
Helemaal schoon.

heb het ook in een van mijn bakken, ook de bodem vervangen maar heeft nul komma nul geholpen.
deze bak heeft overigens nooit geen voedingsbodem gehad dus staat er los van.

de witte "sporen" kunnen in een uur tijd wel 10 cm afleggen, dus het heeft niet veel tijd nodig.

ik krijg het zelf ook niet weg. afzuigen gaat heel makkelijk en na behandeling met blue-exit voor cyano bacteri�n is het een stuk minder, maar het komt terug.

denk zelf ook aan een schimmel oid, aangezien ik het voor het eerst zag nadat ik bladeren in mijn bak heb gedaan. misschien ook wel gewoon toeval.

Nee,geen toeval.
Dit gebeurt in het bos ook. heb jij ze van de grond geraapt?
Dat er sporen ana zaten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan