Wat is er nieuw

Help! Witte stip, wat te doen?

aquariumfan :-)

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2021
Hallo allemaal,
Ik merkte net bij m’n L010a dat hij witte stip heeft. Er zijn enkele stipjes op zijn staart en vinnen.
Heb ze vrijdag gekocht en dan ook rustig laten overwennen. Door eerst een kwartier het water in het zakje te laten wennen aan de temperatuur, en dan 4 keer om de 10 min. Wat water in de zak gedaan waar ik vervolgens de vissen met een netje uit de transportzak viste en het vuile water weggooide.
In de winkel had ik wel alle vissen goed bekeken en zag geen rare verschijnselen of ziekten.
Het zal dus wrs gewoon stres zijn.
Ik zie nu alleen op deze vis witte stippen.
Wat kan ik nu het beste doen?
Heb de vis al in een ander kleiner aquarium gedaan. Dat hij de andere vissen zeker niet verder kan besmetten of heeft het geen zin?
Moet ik nu met een medicijn behandelen of die ene vis een zoutbadje geven?
Wie kan mij verder helpen?
Alvast heel erg bedankt voor de tips!

Als je zeker weet dat het stip is, is het het makkelijkst om de vissen in dezelfde bak te houden en die bak met Esha Exit te behandelen (klassiek middel) of een middel van een andere fabrikant tegen stip.

Ik snap jouw reactie van de vis apart zetten, maar de kans is aanwezig dat het nu al in je bak zit en dan krijg je het daar straks alsnog. 🙂 Dus je kan de vis net zo goed weer terugplaatsen.

Witte stip is in gerijpte bakken niet direct een noodgeval en kan dan ook goed zonder medicatie overgaan. Bij twijfel daarover is een middeltje gebruiken misschien wel beter. Ben je er zo vanaf.

Zout is geen effectieve behandeling als je wilt dat je vis het overleeft. --> Hoge concentraties nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan