[HELP] Zeepaardje verkleurd [Hippocampus kuda]


SmartAqua

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2020
Berichten
74
Leeftijd
28
Locatie
Brabant
Goedemiddag,

Ik ben sinds afgelopen week trotse eigenaar van 2 geel/bruine zeepaardjes, vanaf maandag is een van de 2 zo aan het verkleuren dat hij nu lichtgeel is en hij beweegt ook niet superveel vergeleken
het andere zeepaardje. Iemand enige ervaring/enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Soort: Hippocampus kuda
 
Mss is het handig om wat foto s te posten met de waterwaarden.
 
Waardes idd, maar verder: welke stromingspom(pen) heb je en op welke capaciteit draaien ze? Hoe ziet de inhoud van de bak eruit? Medebewoners? Etc. Fototje erbij is handig!
 
Hierbij alvast de waterwaardes;

Enkel de No³ is aan de hoge kant, dit komt vanwege het monteren van een nieuw stuk koraal van afgelopen zaterdag. Foto's zal ik ook even posten.

Informatie Zeewater Aquarium:
Ca:
435
Kh: 8,9
L²: 0,03
Mg: 1390
No²: 0
No³: 10
pH: 8,2
Po4: 0,04
Sr: 9
SG: 1024

Temperatuur:
Aquarium:
26.0°C
Sump: 26.1°C
 
Zover ik kan zien geen bijzondere waarden en zelf heb ik ook vaan een no3 van 5-10 en dat geeft geen problemen. Ik dacht dat je beter geen levend steen in de bak kan hebben maar goed ik ben daar niet zeker van.
 
zeepaarden kunnen erg gevoelig zijn voor PO4.

Heb je een foto? Eten ze beiden wel goed? ligt de verkleurde op zijn/haar zij?
 
Zover ik kan zien geen bijzondere waarden en zelf heb ik ook vaan een no3 van 5-10 en dat geeft geen problemen. Ik dacht dat je beter geen levend steen in de bak kan hebben maar goed ik ben daar niet zeker van.

Klopt, overigens mogen de andere bewoners met zeepaardjes ook niet maar ik heb tot op heden geen problemen tussen de vissen en de zeepaardjes. Verder heb ik alleen de Wave uitgezet

zeepaarden kunnen erg gevoelig zijn voor PO4.

Heb je een foto? Eten ze beiden wel goed? ligt de verkleurde op zijn/haar zij?

Foto zal ik even gaan zoeken, ze eten beide prima (zoals geadviseerd wordt 3x per dag), de gene die anders gekleurd is beweegt wat minder maar is wel aan het zwemmen. Overigens zie veelal verschil met normaal licht en donker licht.
 
Hieronder de foto's, Foto 1 is het verkleurde paardje. Foto 2 is het actieve paardje

WhatsApp Image 2020-09-08 at 17.37.15.jpeg
WhatsApp Image 2020-09-08 at 17.37.15(1).jpeg
 
Ik heb me dus wel vergist en juist koralen moet je uit de bak houden en niet het steen:
 
Ik heb me dus wel vergist en juist koralen moet je uit de bak houden en niet het steen:

Klopt helemaal, aan de andere kant vinden zeepaardjes het fijn om in Kroepkoek-koraal te zitten, zolang de koralen geen vecht-tentakels of netelend zijn gaat het prima.
 
Klopt, overigens mogen de andere bewoners met zeepaardjes ook niet maar ik heb tot op heden geen problemen tussen de vissen en de zeepaardjes. Verder heb ik alleen de Wave uitgezet
Tja als je geen problemen zou ondervinden had je dit topic niet gestart, dus je ondervind weldegelijk problemen :unsure: en misschien is die verkleuring van het zeepaardje wel een direct gevolg van de combi die je nu hebt
 
En ik maar denken dat privé bezit van zeepaardjes verboden was.

Blijven fascinerende dieren
 
Ze zijn niet verboden maar erg lastig om te houden en daarom zie je ze weinig in de zeewaterbakken.
 
zee paartjes hebben flink wat eten nodig en goeden water kwaliteit een groten refugium is je beste optie hoef je veel minder water te verversen en kan je flink voeren . levend voer lusten ze ook wel meschien wat levend voer kweken
 
Een goede waterkwaliteit is voor elke zeewaterbak erg belangrijk denk ik en dat steekt veel nauwer dan bij een zoetwaterbak. Helemaal als men ook nogeens koralen in de bak heeft.
 
Volgens mij eten ze alleen maar levend voer en is een eigen kweek opstelling voor volwassenen artemia of liever nog copepoden echt noodzakelijk om ze gezond te houden (en enigszins betaalbaar).
 
Volgens mij eten ze alleen maar levend voer en is een eigen kweek opstelling voor volwassenen artemia of liever nog copepoden echt noodzakelijk om ze gezond te houden (en enigszins betaalbaar).

Ik heb zelf kweek opstellingen gemaakt voor Artemia in 3 fases (eitjes, middel groot en volwassenen), diepvries Artemia willen vinden ze ook nog wel lekker volgens mij. Heb vanmiddag in iedergeval de speciaalzaak gebeld of ze 2 zakjes levend voer apart willen houden om te kijken of ze dit lekkerder vinden.
 
Opluchting... de zeepaardjes veranderen van kleur. Dit kan meerdere oorzaken hebben (Zoutgehalte, warmte van de bak, achtergrondkleur en stress) Als ze vanuit
de nakweek al in een hogere zoutgehalte hebben gezeten en ze zitten nu in een normale waarde (1024) kan dit dus al de kleur veranderen. Niks ergs gelukkig al heb ik er wel slapeloze nachten van gehad aangezien ze immers geen paar tientjes kostte.

Bedankt voor het meedenken allen! :)
 
Gelukkig dat het beter gaat en het zijn inderdaad prijzige beestjes maar ja wel bijzonder.
 

Terug
Bovenaan