Wat is er nieuw

hemianthus callitrichoides snoeien

• Onderwerp starter Onderwerp starter yov
  • Startdatum Startdatum
Y

yov

Guest
Hallo,

ik heb een mooie strook hemianthus callitrichoides in mijn aquarium zitten. Maar deze begint aardig dik te worden en blijkbaar is dit niet zo goed voor de wortels. Ik heb deze inmiddels al enkele keren drastisch gesnoeid! Nu ga ik daar gewoon met een schaar in en knip ik alle kopjes tot bijna 1cm (of minder) bij de grond weg. Het snoeisel smijt ik dan maar weg. Maar dit is zo zonde want ik weet dat deze plant echt wel veel geld kost voor weinig van deze plantjes in de LFS. Kan dit snoeisel nog hergebruikt worden? dmv ze bvb half in de grond te drukken? Of heb je dan echt wel worteltjes nodig bij dit plantje?

Snoeisel kan je in een bakje met een voedzame fijne bodem planten, goed in de bodem drukken.
Bodem vochtig houden, maar niet volledig onder water zetten. De eerste tijd doe je er plastic folie over en prikt er elke week wat gaatjes in, zo kan je het na een tijd helemaal weghalen en een keer of 2 per dag wat besproeien.

backplay zei:
Snoeisel kan je in een bakje met een voedzame fijne bodem planten, goed in de bodem drukken.
Bodem vochtig houden, maar niet volledig onder water zetten. De eerste tijd doe je er plastic folie over en prikt er elke week wat gaatjes in, zo kan je het na een tijd helemaal weghalen en een keer of 2 per dag wat besproeien.

Bedoel je dan in een potgrond of aquarium voedingsbodem?

yov zei:
Hallo,

ik heb een mooie strook hemianthus callitrichoides in mijn aquarium zitten. Maar deze begint aardig dik te worden en blijkbaar is dit niet zo goed voor de wortels. Ik heb deze inmiddels al enkele keren drastisch gesnoeid! Nu ga ik daar gewoon met een schaar in en knip ik alle kopjes tot bijna 1cm (of minder) bij de grond weg. Het snoeisel smijt ik dan maar weg. Maar dit is zo zonde want ik weet dat deze plant echt wel veel geld kost voor weinig van deze plantjes in de LFS. Kan dit snoeisel nog hergebruikt worden? dmv ze bvb half in de grond te drukken? Of heb je dan echt wel worteltjes nodig bij dit plantje?

HC Hemianthus Callitrichoides!
Een super mooi plantje en zonder van het snoeisel.. Wat je kan doen is snoeisel weer een tweede leven geven. Neem bijvoorbeeld een klein aquarium en leg er een onder bodempje Soil in en leg daar het snoeisel op. Sproei de bak nat. LET OP- niet te nat ( geen bodem water) en sluit de bak af met keuken/verhoud folie en zet er een lamp boven. Hou de bak vochtig door middel van een plantenspuit en open 1 tot 2 keer per dag de bak om nieuwe lucht toe te voegen.

Deze manier heet ook wel : Dry Start Methode. Planten kweken zonder water 😉

yov zei:
backplay zei:

Bedoel je dan in een potgrond of aquarium voedingsbodem?
Iets van gebakken klei werkt altijd wel goed. Een fijne aquasoil (powder type) of desnoods akadama. De laatste heeft wel wat grotere korrels en dan gaat het meestal wat moeilijker.

Moet dit in een aquarium? Of is een zaaibakje
UteBifHl9y2CtmmqquwhsNtpGYAw_bv6.jpeg

voldoende?

Wat bedoel je met gebakken klei? Is dit dan in korrel vorm? Of bedoel je echt die bolletjes wat je onderin bloembakken doet ?

yov zei:
kxY3_xcmG5ykpjEJmhGkc1QTYMByL_sD.jpeg

voldoende?

Wat bedoel je met gebakken klei? Is dit dan in korrel vorm? Of bedoel je echt die bolletjes wat je onderin bloembakken doet ?

Zo'n zaaibakje kan ook. Is misschien nog wel makkelijker. Deksel is makkelijke te verwijderen. Beluchting is makkelijker te controleren.
Het idee van de Dry Start is dat je de planten kweekt zonder water. Maar het wel erg vochtig moet zijn. Op het moment heb je zulke zaaibakjes al voor een prikkie en kan je op een leuke manier je eigen plantjes kweken voor je volgende bak 😉

yov zei:
voldoende?

Met gebakken klei bedoel ik een aquasoil ( Tropica , ADA , Colombo ) of akadama. Een materiaal dat goed vocht ophoud en voedingsstoffen bevat of deze kan opnemen uit het water, zodat het beschikbaar is voor de wortels van de plant.
Desnoods kan je het met fijn kattengrind proberen, dat heeft zowat dezelfde eigenschappen.
Potgrond zou ook kunnen lukken, maar dat dan word het al snel een slijkboel.

In het aquarium zou ik het niet doen, en ook geen aquarium water gebruiken. Want dan zit je sneller met algen in je plantenbakje, en die krijg je er moeilijk uit.
Een zaaibakje kan je ook gebruiken.

backplay zei:
yov zei:
voldoende?

Met gebakken klei bedoel ik een aquasoil ( Tropica , ADA , Colombo ) of akadama. Een materiaal dat goed vocht ophoud en voedingsstoffen bevat of deze kan opnemen uit het water, zodat het beschikbaar is voor de wortels van de plant.
Desnoods kan je het met fijn kattengrind proberen, dat heeft zowat dezelfde eigenschappen.
Potgrond zou ook kunnen lukken, maar dat dan word het al snel een slijkboel.

In het aquarium zou ik het niet doen, en ook geen aquarium water gebruiken. Want dan zit je sneller met algen in je plantenbakje, en die krijg je er moeilijk uit.
Een zaaibakje kan je ook gebruiken.

Tjah het liefst probeer ik met minimale kosten. Fijn kattengrind heb ik wel. Maar dan best voeding toevoegen? Eventueel vloeibaar? Ik moet eerst wel even uitsluiten of het grind geen geurtjes bevat. (bij nader inzien mss geen kattengrind of de poes verward geraken ... 😛)

Op een ander forum werd mij aangeraden om onder water te kweken. Dit ivm het aanpassen van de plant van onderwater naar bovenwater en terug omgekeerd. Of is dit niet van toepassing met deze plant op deze manier?

Die zaaibakjes zijn perfect!

Hier kweek ik sinds kort wat mos in, gewoon op een bodempje van fijn filterzand.
De mosjes heb ik net onder water staan. Eigenlijk om dezelfde reden als je hier boven aangeeft, maar ik weet natuurlijk niet of dat ook voor jouw plant geldt.

Het water ververs je het beste helemaal. Dus water eruit halen en vers kraanwater weer toevoegen. Beetje plantenvoeding kan je er bij doen.

Met de klepjes die je kan schuiven regel je de mate van vochtigheid en warmte een beetje.
En voor de poes is het ook reuze handig, want ze kan zo mooi niet bij de plantjes komen! Hier namelijk ook zo een nieuwsgierig aagje...

Ik zou niet voor potgrond kiezen, omdat daar voedingsstoffen in zitten die schadelijk zijn voor vissen en garnalen. Wellicht kan het voor de kweek geen kwaad, maar ik durf dit echt niet aan.

Ik kweek onder water. Dus iets anders als hier boven omschreven. Voordeel de "snoeidelen" van plantjes uit mijn bak kunnen doorgroeien onder water zonder aanpassingen. Bij een eventueel retour naar mijn bak geldt eigenlijk het zelfde. Er zijn ook nadelen! Er kan alg ontstaan, waar je dus bij de Dry start methode geen last van hebt. Hemianthus callitrichoides snoeisel opkweken is bij mijn methode denkelijk niet mogelijk.
Dit als aanvulling op het bovenstaande.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1883977

Groet,
Ben.

yov zei:
Tjah het liefst probeer ik met minimale kosten. Fijn kattengrind heb ik wel. Maar dan best voeding toevoegen? Eventueel vloeibaar? Ik moet eerst wel even uitsluiten of het grind geen geurtjes bevat. (bij nader inzien mss geen kattengrind of de poes verward geraken ... 😛)

Op een ander forum werd mij aangeraden om onder water te kweken. Dit ivm het aanpassen van de plant van onderwater naar bovenwater en terug omgekeerd. Of is dit niet van toepassing met deze plant op deze manier?
Als je kattengrind gebruikt laat je het eerst even in een bakje met goed wat voeding weken, zo kruipt er al heel wat in. Daarna gewoon kraanwater gebruiken.

Als je HC mooi onder water wil kweken zal je dat met alle toeters en bellen hoeven doen, CO2, goede stroming, voldoende voeding,... Maar dat zal je vast zelf al wel gemerkt hebben. Wat mij op het eerste zicht toch wat meer moeite en geld kost als in een bakje doen en af en toe wat water geven.
Wens je alvast veel succes en geduld toe om HC snoeisel in een aquarium te planten en ervoor te zorgen dat het niet terug naar boven komt! 😛

HC kan zich snel aanpassen van emers naar submers, en omgekeerd. Je ziet dat bv. al aan de bladvorm, die veranderd niet zo veel. Er zijn wel meer plantjes waarbij dat voorkomt.
Zo een klein plantje komt in de natuurlijke omstandigheden nogal snel volledig onder/boven water, en als dat telkens de bladvorm moet gaan veranderen om effici�nt CO2 op te nemen, word het meer een pingpong spel. Denk dat het daardoor ook genoeg CO2 nodig heeft in het aquarium. De aanpassing is er wel, maar niet zo vergaand als bij de meerderheid van de planten die wij gebruiken.
Grotere stengel planten kunnen nog omhoog groeien in de hoop van boven het waterniveau uit te komen om zo beter CO2 op te nemen. Telkens als ze de hoop nabij zijn snoeien wij ze natuurlijk af, en dan begint de race terug.

yov zei:
backplay zei:
yov zei:

Bij het beginnen van een Dry Start is het belangrijk om te weten waar je plantje gekweekt is.. Is die boven water gekweekt is het afsterven van de blaadjes niet nodig omdat die al droog is gekweekt. Koop je een plantje die onderwater is gekweekt en ga je hem zonder water kweken moet die omschakelen en dan is de kans groot dat er schimmels en doodde stekjes ontstaan en dat je het opgeeft... :z

Hou daar rekening mee!

Het resultaat van eens flink kort snoeien! Geen dag te laat! De groene mat was al uit de bodem los aan het komen. Ik heb de mat nu voor 60% gesnoeid. Ik heb nog 40% laten staan zodat de baby garnaaltjes zich nog kunnen wegstoppen.
312393yov_0_85_camera_upload.jpg

Na het snoeien heb ik wat nieuw grind over de mat gestrooid zodat dit gewicht alles wat meer omlaag houd. Ik verwacht dat de plant die nu aan de wortels genoeg licht krijgt zichzelf wel weer vast zet.

Uiterst links heb ik afgelopen weekend wat kleine stekjes in het grind gedrukt. Ik heb de indruk dat deze stekjes op 3 dagen tijd "geacclimatiseerd" zijn Deze zien er inmiddels gezond uit. Alle plukjes zijn eigenlijk snoeiafval. Deze liggen gewoon los op het grind.
736973yov_0_85_camera_upload.jpg

Ik denk dat dit moet werken? Het lijkt mij verder onmogelijk om dit snoeiafval te planten in het grind. Maar ik merk in mijn aquarium dat losse stukjes na verloop van tijd ook worteltjes in de lucht ontwikkelen dus moet dit ook lukken toch?

jessicapilon zei:
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat en zal het volgen.
Ik ook! maar het kost mij tot nu 3 euro. Dit snoeiafval smijt ik anders weg. In het aquarium zweeft er zo nu en dan een plukje rond. Deze vestigen zich dan in no time aan drijfplanten of mos! Dus ik vermoed dat dit niet veel anders zal zijn.

Ik gebruik de voeding van Backplay. 1 druppel op 1 liter water. Hiermee ververs ik elke 1 a 2 dagen.

Leuk project!
Ben benieuwd hoe het gaat uit pakken. Wat je ook had kunnen doen is je snoei "afval" verspreid neer kunnen leggen over je voedingsbodem en daar overheen weer een klein echt een klein laagje van je voedingsbodem. Waarschijnlijk werkt het zo ook. Hoop dat het omschakelen van submersed (onderwater) naar emersed (bovenwater/droog) soepel verloopt.

Succes 😉

@ Nanne: Nog niet geprobeerd! lijkt mij wel interessant als je een groot oppervlakte wilt laten volgroeien!

@SMAAK: Ja eventueel kan dit ook. Maar nu blijft het ook gewoon mooi liggen. Dus weet niet of het emers veel uitmaakt.
Blijkbaar is de omschakeling van deze plant miniem. (of zie je het gewoon niet ;)) De plantjes die er al in staan van zaterdag hebben reeds enkele kleine iets groenere blaadjes. Dus nieuw! Wat al een goed teken is.

Maar zoals reeds vermeld! Het is een test en het enige wat het mij kost (naast 3 euro) is mijn tijd 🙂!

yov zei:
Nu in Ikea en volgende gekocht:
http://m.ikea.com/gb/en/catalog/product ... 003.176.50
Dit lijkt heeeeel hard op kattenkorrels 😛 maar k moet wel voeding toevoegen. Maar ik mix 5 liter voeding door water en gebruik dit voor het weken van de korrels en bij sproeien.

Je hebt alleszins al goed filtermedium gekocht!
Als dat een beetje van goede kwaliteit is kan je het herpakken en voor een tienvoud verkopen als "Super biologisch medium". 😀

backplay zei:
Als dat een beetje van goede kwaliteit is kan je het herpakken en voor een tienvoud verkopen als "Super biologisch medium". 😀

Dus binnenkort naast de plantenvoeding ook filtermedium te koop Backplay?? :sorry:

Haha! Dus de inhoud van de Ikea korrels zijn goed als filter medium? Mss wat fijn voor goede doorstroming? 😛

Nee, daar zijn meststoffen door gemengd, wil je niet in je bak hebben.

Daarom verkopen ze ook zaaigoed.

Bertus zei:
Nee, daar zijn meststoffen door gemengd, wil je niet in je bak hebben.

Daarom verkopen ze ook zaaigoed.

Dag Bertus, op de zak (handleiding) staat dat er niets is toegevoegd! Dit is enkel een basis wat je zelf dient te bemesten.

biljoenblik zei:
backplay zei:

Dus binnenkort naast de plantenvoeding ook filtermedium te koop Backplay?? :sorry:
😀
Iemand was me al voor! 😀

Tjah maar ze spreken van korrelgrootte 10mm hier is dat max 5mm denk ik...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan