Hemigrammus Hyanuary - gedrag i.c.m. andere bewoners


Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
Gisteren bij een goed bekend staande LFS op zoek gegaan naar een scholenvisje voor in mijn Superfish Home 60 (zie mijn handtekening).
Ik ging voor een Paracheirodon simulans (valse neon tetra) of Rasbora kubotai (ook wel Microdevario kubotai). Die eerste hadden ze niet, maar men had een levering van groene neons binnengekregen (hij moest zelf nog wel op zoek naar de precieze naam uiteindelijk: Hemigrammus hyanuary)). Bak, waterwaarden, beplanting en bewoning uitgebreid aan hem uitgelegd.
Uiteindelijk, staande voor beide bakken al twijfelend, afgegaan op de mening dat de groene neon en de rasbora kubotai vergelijkbaar waren. Op basis van het rustiger zwemgedrag gekozen voor een schooltje groene neon. Geadviseerd werd 15 stuks.

Nu twijfel ik lichtelijk of afwijken van mijn eerdere plan de goede keuze was. Vooropgesteld: ik vind de groene neon een prachtige vis! Maar zijn ze toch niet te groot, en zijn ze niet te schuw voor mijn kleinere bak met 6 soms wat drukke Corydoras paleatus? Ze hebben een reis van 45 minuten naar mijn huis gemaakt dus ik ben direct begonnen gistermiddag met indruppelen en overzetten om stress te reduceren. Terugbrengen is niet direct een optie dus...

Bovenal: ik kom weinig info tegen over hoe ze zich gedragen met mijn citroengarnalen. Ik lees van andere Hemigrammus-soorten (zoals de H. bleheri (roodneuszalm)) dat die wel een garnaal lusten (ook de grotere) en dat zou ik wel jammer vinden.

Juist over de H. hyanuary kom ik minder gedetailleerde informatie tegen. Iemand ervaring met deze mooie vissen in een gezelschapsaquarium?
 
Laatst bewerkt:
Deze visjes hebben een paar eisen die iets afwijken van die van de andere Hemigrammis soorten. Ze worden maar 4 cm, dus niet groter dan P. simulans.
Deze visjes zijn niet schuw en zwemmen veel, ook met drukkere vissen als gezelschap. ze zwemmen graag in OPEN hel verlichte ruimte, dus niet te dicht beplanmten en geen drijfplanten. Temp. 25-27 *C. PH waarde tussen 6.0 en 7.5 en een GH tussen 8 en 12. Ze hebben een te kleine mond voor je garnalen, hoewel ze een jonkie wel zullen meepikken. Passen goed in je bak qua groottee en daar ze in het middendeel zwemmen, zullen ze geen last hebben van je Cory's. Als ze op hun gemak zijn, dan kweken ze heel makkelijk.
 
Hallo BigSmoke, dank voor je reactie! Fijn dat ze dus juist heel goed passen!
Mijn vissen zijn dus nog steeds heel schuw juist. Ze verstoppen zich de hele tijd achterin de bak in het donkerste deel. Ik heb inderdaad drijfplanten en een redelijke beplanting die net begint aan te slaan juist. Wel veel vrije ruimte voorin.

De drijfplanten had ik voor de betta ooit maar zal ik er uithalen. Ik heb een echinodorus bleheri gekocht, die wil ik er aan de zijkanten achterin nog in zetten (ook ter vervanging van een paar planten die het lastig hebben). Waterwaarden kloppen met wat jij stelt.

Kijken of dit werkt!
 

Terug
Bovenaan