Wat is er nieuw

Henny’s meterbakkie

Henny

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 januari 2010
Leeftijd
66
Vanmiddag een Aquael opti-set 200 van anderhalf jaar oud gekocht.
Er zit een Sera retroled in met controller, een 300 watt verwarming. De pomp heb ik niet overgenomen want die was veel te licht voor dit aquarium. Helaas zat er een achterwand in, die heb ik er meteen uitgesloopt, ik zag de ellende er al achter zitten. Wat een vieze stinktroep!
Het ziet er al een stuk beter uit. Morgen zwarte folie halen, die is op.

Bijlagen

• IMG_2777.jpeg
    IMG_2777.jpeg
    225.9 KB · Weergaven: 28
  • IMG_2787.jpeg
    IMG_2787.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 28
  • IMG_2788.jpeg
    IMG_2788.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 29
Ja hij is ook nog maar anderhalf jaar oud. Was alleen heel vies.

Ben aan het nadenken over het visbestand. De Habrosusjes blijven zeker en misschien de espei ook. Wat me niet beviel aan de lido, (behalve de afmetingen), was dat alles zo klein was qua vissen.
De waaierhandjes zijn groot maar zie je niet veel.
Ik zoek nu meer een blikvanger denk ik die niet agressief is.
Misschien een goerami soort die niet vatbaar is voor het irido virus?
Andere opties? Ik hoor het graag.

Nee hoor een meter is prima en vroeger had ik ze in een 80cm met 4 stuks. Het zijn niet hele actieve zwemmers en scharrelen meer wat over de bodem.

Laatst bewerkt:
Nee hoor een meter is prima en vroeger had ik ze in een 80cm met 4 stuks. Het zijn hele actieve zwemmers en scharrelen meer wat over de bodem.
Ik heb andere ervaringen. We verschillen van mening en dat is prima toch?
Ik zou eerder denken aan een trio dwergcichliden, maar met die kleine habrosusjes lijkt me dat minder.
Misschien beter kijken naar iets dat hoger zwemt?
4-6 Trichopsis vittata? Geen enkele ervaring mee, dus hoor graag van mensen die dat wel hebben.

Ja veel zal ook van de inrichting afhangen en ik heb best veel planten erin en natuurlijk kun je een andere mening hebben Henny.
Ervaringen kunnen soms flink verschillen.

Niemand ervaring met Trichopsis vittata??

bij mij waren ze heel rustig nooit echt problemen gehad dat ze achter andere vissen aanzaten.
ze jagen wel actief op garnalen heb ik ondervonden.
ze hebben wel drijf plantjes nodig voor hun schuimnest

bij mij waren ze heel rustig nooit echt problemen gehad dat ze achter andere vissen aanzaten.
ze jagen wel actief op garnalen heb ik ondervonden.
ze hebben wel drijf plantjes nodig voor hun schuimnest
Dankjewel Jan. Zeker een goede optie dus.😊

Kogelvisjes?
(Het is me even niet helemaal duidelijk of je nou wel of geen garnalen erbij wilt houden....)
Parosphromenus deissneri of linkei ?(lage pH is te ondervangen door veelvuldige waterwissels, voor kweek zul je wel wat met de pH moeten doen vrees ik). Verder geen ervaring mee, ik doe maar een suggestie....

Kogelvisjes?
(Het is me even niet helemaal duidelijk of je nou wel of geen garnalen erbij wilt houden....)
Parosphromenus deissneri of linkei ?(lage pH is te ondervangen door veelvuldige waterwissels, voor kweek zul je wel wat met de pH moeten doen vrees ik). Verder geen ervaring mee, ik doe maar een suggestie....
Weet ik ook nog niet, hangt helemaal af van het gezelschap. Kogelvisjes heb ik ook nog nooit gehad, zal ik eens over lezen.

Kogelvisjes?
Parosphromenus soorten zijn prachtig maar klein. Ik zoek iets groters als blikvanger.

Fundulopanchax sjostedti (bijv)?
Staat ook mijn lijstje om te onderzoeken inderdaad.😊
Ik weet alleen niet of de espei en de habrossusjes daar blij van worden.🫣

Ik had even niet begrepen dat de espei's en de habrosus erbij moesten. Dan is de sjostedti daar weer net wat te groot voor, die zal heel blij zijn met het gezelschap van de espei's, maar hoogstwaarschijnlijk niet zo erg lang.....
Andere Fundulopanchax die wat minder groot wordt?

Ik had even niet begrepen dat de espei's en de habrosus erbij moesten. Dan is de sjostedti daar weer net wat te groot voor, die zal heel blij zijn met het gezelschap van de espei's, maar hoogstwaarschijnlijk niet zo erg lang.....
Andere Fundulopanchax die wat minder groot wordt?
Ze moeten er niet bij maar mogen. Ze kunnen ook in de 60cm, maar ik kijk ook naar mogelijkheden om het bestand uit te breiden om de espei en C. habrosus heen.
Heb ook wel aan killi’s gedacht, maar dan kleinere.

Ik heb de Pumila gehad in mijn bakje. Met de andere bewoners ging dat prima. Cory Panda en Otocinclus. Maar met mijn garnalen ging dat niet. Dus heb ondanks hun mooie verschijning toch afscheid van de knorretjes genomen. Ik verwacht dat ze met Habrorus en de Espei geen moeite zullen hebben.

Ik ben er uit, ik ga voor een kleiner maatje killi’s.
Amphyosemion bitaeniatum Lagos en Amphyosemion striatum staan nu voor samen op het lijstje. Misschien komt daar nog een Epiplathys bij.

Ik ben er uit, ik ga voor een kleiner maatje killi’s.
Amphyosemion bitaeniatum Lagos en Amphyosemion striatum staan nu voor samen op het lijstje. Misschien komt daar nog een Epiplathys bij.
Prachtige vissen zijn dit, mooie keuze.

Erg mooi allebei, vooral de striatum vind ik erg mooi (als ik zou moeten kiezen...gelukkig hoef ik dat niet :)) )
Houd er wel rekening mee dat bij AquaInfo staat dat het bodem/midden zone bewoners zijn, maar als ik hun bekken zie, zijn het toch vooral oppervlaktebewoners. (Bekopening zit aan de bovenkant, meer dan bij de sjostedti). Ik vermoed dat ze dus net als mijn aplo's wel af en toe een toertje door het midden en heel af en toe over de bodem doen, maar het meeste bovenaan in de bak zullen vertoeven. En dat is precies de plaats die Epiplatys ook zal opzoeken.
@John. zal dit wel met meer zekerheid weten?

Notobranchus soortjes zijn meer bodemgerichte killi's, maar die kunnen wel wat schuw zijn, dacht ik en meer geschikt voor een speciaalbak. (Al komt dit bakje van jou aardig in de richting daarvan. Per slot van rekening zit een vis in de natuur ook niet in z'n eentje in een watertje....)

Fundulopanchax gardneri is misschien ook wel een optie, voor zover ik weet zit die iets lager in de bak (hoewel diens bek lijkt te wijzen op oppervlaktevoedering). Is waarschijnlijk ook wat makkelijker verkrijgbaar.

Laatst bewerkt:
Erg mooi allebei, vooral de striatum vind ik erg mooi (als ik zou moeten kiezen...gelukkig hoef ik dat niet :)) )
Houd er wel rekening mee dat bij AquaInfo staat dat het bodem/midden zone bewoners zijn, maar als ik hun bekken zie, zijn het toch vooral oppervlaktebewoners. (Bekopening zit aan de bovenkant, meer dan bij de sjostedti). Ik vermoed dat ze dus net als mijn aplo's wel af en toe een toertje door het midden en heel af en toe over de bodem doen, maar het meeste bovenaan in de bak zullen vertoeven. En dat is precies de plaats die Epiplatys ook zal opzoeken.
@John. zal dit wel met meer zekerheid weten?

Notobranchus soortjes zijn meer bodemgerichte killi's, maar die kunnen wel wat schuw zijn, dacht ik en meer geschikt voor een speciaalbak. (Al komt dit bakje van jou aardig in de richting daarvan. Per slot van rekening zit een vis in de natuur ook niet in z'n eentje in een watertje....)
Ik hoop dat de Lagos meer bovenin zwemt ( als dat blijkt komen er geen Epiplathys bij), en de striatum meer beneden.😊
Ik heb met John contact gehad.😊

Vissen zijn besteld en de Chihiros WRGB2 1000 ook. APO heeft beloofd hem vandaag nog te verzenden, dus dat is fijn.
Ik had een breed, plat stuk hout dat ik in 4 stukken heb gezaagd/gebroken.😊💪🏻Die stukken heb ik aan stenen gelijmd, zodat ze niet zullen drijven. Gisteren is mijn pakketje van aquariumbemesting.nl binnen gekomen, dus vandaag ga ik beginnen met de opbouw, heerlijk. Na de koffie eerst leegpompen en dan kan ik beginnen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan