Wat is er nieuw

Henny’s vijvertje

Henny

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 januari 2010
Leeftijd
67
Er komt toch water in de tuin!🥳
Bas zei eerst: doe dat maar niet, je hebt toch je aquaria. Maar ja, een tuin zonder water is toch geen tuin?
Voorheen maakte ik heel natuurlijke vijvers, maar deze tuin leent zich denk ik meer voor een (semi) formele vijver. Twijfel nog een beetje of ik hem verhoogd zal maken.
Foto 1 en 2 is de plek waar hij gaat komen. Een schuin stuk dat van 2,75m naar 1,75 breed loopt en ongeveer 6 meter lang is. De kussenbox gaat naar de andere kant naast de loungebank. (3e foto) dat wordt verder gras voor de hondjes om te rennen.

Bijlagen

• IMG_3383.jpeg
    IMG_3383.jpeg
    7.1 MB · Weergaven: 31
  • IMG_3385.jpeg
    IMG_3385.jpeg
    3.7 MB · Weergaven: 28
  • IMG_3384.jpeg
    IMG_3384.jpeg
    7.6 MB · Weergaven: 29
Ik kan een stuk epmd folie kopen van 6x5 meter dat iemand over heeft van de rol na het bouwen van zijn eigen vijver. Het wordt dus niet zo’n grote vijver. Ik laat hem naast het pad lopen met een moerasrand en langs de verhoogde plantenbak laat ik een paadje zodat ik goed onkruid kan verwijderen. Hij zal ongeveer 3.75 lang worden en op het diepste punt 80-90 cm.

Vandaag puin ruimen en de vorm uitzetten met de tuinslang.😊Als het weer tenminste een beetje mee zit.

Leuk, Henny!

Veel plezier en succes met de bouw van je vijver.

Leuk, Henny!

Veel plezier en succes met de bouw van je vijver.
Dank je! Chatgpt heeft een impressie gemaakt.😊
Zo is die kant meteen onderhoudsarm.

Bijlagen

• IMG_3386.jpeg
    IMG_3386.jpeg
    542.9 KB · Weergaven: 36
Ik denk dat het een beetje raar gaat worden om een formele vijver te hebben die scheef is. Ik zou er een soort van 8 van maken, zodat het niet (meer) opvalt dat ie aan de ene kant minder breed is, dan aan de andere kant.
Uiteraard is het jouw vijver, maar ik zou me er vreselijk aan gaan ergeren.
Als je dan vijverfolie tekort gaat komen, neem dan even contact met me op.

Leuk! Voordeel van een dieper liggende vijver is dat het water in de winter minder snel koud wordt en bevriest (al is dat tegenwoordig minder aan de orde...). Ik ging vroeger altijd vijvervissen halen OP de Bies in Schimmert. Bestaat geloof ik nog steeds.

Succes met bouwen/graven!

Ik denk dat het een beetje raar gaat worden om een formele vijver te hebben die scheef is. Ik zou er een soort van 8 van maken, zodat het niet (meer) opvalt dat ie aan de ene kant minder breed is, dan aan de andere kant.
Uiteraard is het jouw vijver, maar ik zou me er vreselijk aan gaan ergeren.
Als je dan vijverfolie tekort gaat komen, neem dan even contact met me op.
Ik ben er nog niet helemaal uit, vandaar de tuinslang.😊Dan kan ik op het gemak kijken wat ik wil.

Bas heeft de oplossing, hij gaat het pad voor me omleggen zodat ik een rechthoekige vijver kan maken van 4,75 x 2,30. Dan is er een pad van 50cm langs de plantenbak.
Helemaal blij.

Arme Bas.....

Arme Bas.....
Ik help hem hoor, ik ben zijn opperman(vrouw).
Als vrouw van een straatmaker ben ik dat gewend.

Het pas ligt er bijna weer in. De grote tegels liggen, alleen de kleine steentjes daarnaast nog.
Vandaag het filter besteld met uvc. Morgen ga ik de piketpaaltjes zetten.😊
Kwam nog een foto tegen van mijn vijver in Rotterdam. 9 kuub. Ging aan mijn hart hoor, om hem achter te laten.
Veel planten ook en 10 vissen ( Sarama komeetstaarten en Shubunkin) en ook 1 Zonnebaars. Wat jammer dat je die niet meer mag houden. Als je er eentje hebt, houd hij je visbestand wat op peil en verschalkt ook veel parasieten. Maar ja, omdat stomme mensen ze in de natuur hebben gegooid is het ellende geworden. Maar zoeken naar een goed alternatief.
Heb foto’s van mijn oude vijver en het nieuwe filter bijgevoegd.

Bijlagen

• IMG_3411.jpeg
    IMG_3411.jpeg
    597.9 KB · Weergaven: 30
  • IMG_3412.jpeg
    IMG_3412.jpeg
    300.1 KB · Weergaven: 29
ook 1 Zonnebaars. Wat jammer dat je die niet meer mag houden
Wij hadden er thuis vroeger 2 in de vijver, ze aten pieren uit je hand. Kwamen naar je toe zwemmen als je bij de vijver stond. Ook territoriaal want als m'n vader in de vijver bezig was beten ze hem wel eens in z'n arm of hand. Deed niet zeer maar hij schrok er vaak wel van, paar keer bijna languit in de vijver gelegen :DD

Wij hadden er thuis vroeger 2 in de vijver, ze aten pieren uit je hand. Kwamen naar je toe zwemmen als je bij de vijver stond. Ook territoriaal want als m'n vader in de vijver bezig was beten ze hem wel eens in z'n arm of hand. Deed niet zeer maar hij schrok er vaak wel van, paar keer bijna languit in de vijver gelegen :DD
Hij of zij al mij mij ook uit de hand.

Wat hadden jullie een mooie vijver Henny.

Wat hadden jullie een mooi vijver Henny.
Ja ik was er echt verliefd op. Altijd helder en de planten deden het zooo goed.

Ja ik was er echt verliefd op. Altijd helder en de planten deden het zooo goed.
Dat heldere viel me inderdaad op. Geen enkele vijver is hetzelfde maar gelukkig kun je putten uit goede ervaringen.

Dat is zo. Je kunt je aan de basisregels houden maar er kan altijd iets misgaan. Bij langdurige hitte bijvoorbeeld. Meer dan je best kun je niet doen.

Dat is zo. Je kunt je aan de basisregels houden maar er kan altijd iets misgaan. Bij langdurige hitte bijvoorbeeld. Meer dan je best kun je niet doen.
Hoeveel kuub ga je nu uitgraven?

6 kuub ongeveer.

Mooi project, ben benieuwd.

Met goede moed begonnen aan de piketpaaltjes maar kregen telkens flinke buien op ons hoofd. Bas heeft toch wat kunnen helpen.😍Ben maar boodschappen gaan doen.
Paaltjes staan en misschien wordt het zo nog droog genoeg om de ecolat te bevestigen.😊
Nu maar even waterpauze.

Bijlagen

• IMG_3420.jpeg
    IMG_3420.jpeg
    6.6 MB · Weergaven: 18
  • IMG_3422.jpeg
    IMG_3422.jpeg
    6.4 MB · Weergaven: 18
De kussenbox achterin gaat nog weg en daar komt een klein terrasje van 2,75x1.50m. Kunnen we samen gezellig visjes kijken straks.

Hè verdorie! Net lekker bezig met de rand gaat het vreselijk regenen en dat blijft voorlopig zo helaas. Hij wordt licht ovaal zodat de ecolat wat makkelijker verwerkt. Dan maar koken en morgen verder.

Bijlagen

• IMG_3424.jpeg
    IMG_3424.jpeg
    7 MB · Weergaven: 13
Daar wordt hard gewerkt!

Succes met de vijverbouw !

1 ding begrijp ik alleen niet als ik het ontwerp zie , waarom toch die filter erbij ?

Omdat er best wel vissen (lees vervuilers) in komen. Ik vind een doorstroomfilter altijd prettig.

Vandaag de rand afgemaakt en de eerste rand uitgegraven. Daarna heb ik ongeveer een derde van het eerste niveau glad waterpas gezet en toen was ik kapot. Bas was al naar binnen gegaan om Feyenoord te kijken en daar zit ik nu ook.😊Morgen weer een dag.

Bijlagen

• IMG_3426.jpeg
    IMG_3426.jpeg
    7.5 MB · Weergaven: 15
Vandaag de rand afgemaakt en de eerste rand uitgegraven. Daarna heb ik ongeveer een derde van het eerste niveau glad waterpas gezet en toen was ik kapot. Bas was al naar binnen gegaan om Feyenoord te kijken en daar zit ik nu ook.😊Morgen weer een dag.
Netjes hoor!

Nou begrijp ik ook waar een buurman zijn tuin mee heeft afgezet... Volgens mij dat spul waar jij nu een rand mee maakt inclusief piketpaaltjes.

Ja ze wirden ook voor borderrand gebruikt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan