Wat is er nieuw

Her gebruik oud aquarium (tips gevraagd)

• Onderwerp starter Onderwerp starter AndreS
  • Startdatum Startdatum
A

AndreS

Guest
Ik heb sinds kort 8 goudvis achtige die momenteel nog bij 2 guppies en 2 neotatras in een warmwater bakje zitten van 20 liter.

Veel te krap natuurlijk, nu heb ik echter nog een aquarium staan die ik in het verleden gekregen heb toen ik een groep gerbils over nam, deze wil ik nu voor de goudvissen gaan gebruiken.

Het gaat om een aquarium met een bruikbare afmeting van uit mijn hoofd 150x50x55.

In een hoek van de bodem zit een gat voor een standpijp die afgedicht is door een glas plaatje er op te kitten met siliconen.

De eerste vraag, proberen het glas plaatje er af te halen om weer een stand pijp te kunnen plaatsen, een hevel pijp over de rand maken of alle filters intern plaatsen?

Tweede vraag, ik wil led verlichting gebruiken, kan deze onder de bak geplaatst worden met bv glazen knikkers als bodem bedekking of is een verlichting van boven noodzakelijk?

Derde vraag, is een UV filter noodzakelijk?

Vierde vraag, is een algengebaseerd of plantengebaseerd filter nodig?

Vijfde vraag, wat is het beter, een bewegend filter of statisch filter voor de biologische filtering.

Zesde vraag, hoe uitgebruid dient het mechanische filter te zijn? Is een enkel fijnmazig filter genoeg of moet het een 2 of 3 traps filter zijn?

ps. voor de volledigheid, mijn budget is beperkt dus filters ed. van honderden euro's gaat niet lukken, ik ben wel handig met zelfbouw.

Andre

2) bodembedekking bij goudvissen is OF niks, OF iets fijns zodat ze kunnen grondelen. Knikkers daar gaat heel veel vuil tussen zitten dat wil je echt niet.

3) nee

4) planten in een goudvissenbak gaat niet lang goed, ivm grondelen en opeten. Je zou een 2e aquarium kunnen vullen met planten (waterpest/ hoornblad) en daar je water doorheen kunnen laten stromen (zoals aquariumwinkels soms ook wel doen). Maar een echt filter blijft noodzakelijk.

5) ofwel een extern potfilter nemen (kost $$$, zelfbouw is volgens mij wel mogelijk maar lastig) ofwel een biologisch filter nemen (is als je handig bent zelf wel te bouwen geloof ik, denk wel om de overloop). Zoek even op hoe een biologisch filter in elkaar zit, daar zijn wel schema's voor.

bedankt voor de reactie Saskia,

4) Ik had het inderdaad naast het normale filter in gedachte, ik heb op youtube iets gezien met een pothos plant die, dan wel met de wortels in aquarium zelf groeit, dan wel in een filter, heeft iemand daar ervaring mee?

5) Ik heb een aantal filters gezien voor zelfbouw maar geen idee wat te kiezen.

k1_bio_original.jpg

een fles met media dat door lucht een beweging wordt gehouden, eventueel met een spons bij de ingang voor mechanische filtering.

KENt3xEdx-QUdJ85o67k5jho4U5e1d4e.jpeg

een externe bak/emmer met media en lucht pomp, voordeel is natuurlijk meer capaciteit en minder dingen in het aquarium zelf maar wel een extra pomp en buizen nodig.

Of toch een van beide varianten met statische media zoals bv basalt split?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan