herinrichting 120x40x50 enkele uiteenlopende vragen


Merry

Active member
Lid geworden
11 juni 2021
Berichten
28
Leeftijd
49
Hier het verhaal van mijn herinrichting van een Juwel 240 L aquarium (120 cm x 40cm x 50 cm ). Dit nav hardnekkige blauwalg.

Ik zal hier een beschrijving van mijn stappen geven. Een heel relaas, maar ik denk dat er ook wel voor anderen leerpunten inzitten voor diegene die hun bak (op)nieuw willen inrichten.

Mijn vragen op dit moment zijn:
  • Hoe zorg ik dat een zandplaatsje niet dichtslibt? (heb voedingsbodem en daar overheen een laag van zo'n 1-2 cm 0.4-0.8mm zwart aquagrind). Het lijkt er op dat er na een dag een soort schimmeldraden ontwikkelen. Heb het grind wel wat uitgespoeld (aquagrind van Hornbach). Eromheen ligt grind, maar ik heb met plastic een soort afscheiding gemaakt van 3cm hoog en die de grond in geduwd. Daar grind weggehaald en op de voedingsbodem het zand neergelegd).
  • ik heb nu een stuk hout dat eigenlijk te veel in midden staat maar gezien mijn planteninrichting kan dat niet echt anders. Rechts van het beklede stuk hout wordt het anders te vol. En meer naar links raak je de connectie kwijt met het andere stuk hout op de achtergrond. Of ik zou het links van de Ludwigia moeten gaan neerzetten. Nu is het een mooie afscheiding van Ludwigia repens diamond red). probleem is ook dat zonder bevestiging aan de achterwand het stuk hout naar voren komt. hoe maak ik dit vast? (heb nu wel een idee). Heb nu een rvs schroef gebruikt, maar hoop dat het met lijm en een soort pin gemaakt van zelfde hout ook vast te zetten is.
  • ik twijfel nog of ik dat kale stuk hout in het midden zou moeten gaan laten begroeien. meningen daarover welkom.
huidige status (planten moeten zich nog aanpassen)
11 aquarium inrichting.jpg

Het is een aquarium met achterwanden dat ik destijds via de weduwe van een overbuurman heb gekregen waar ik mee omging. De bak is eerst in 2000 ingericht, toen opnieuw na een lekkage in 2005 ingericht, en verhuist in 2008. Daarna is er weinig meer verandert en heeft het altijd goed gedaan. Tot recent.
De laatste tijd kreeg ik enorm veel last van blauwalgen. Weghalen hielp echt niet meer. Ik denk een combinatie van dichtgeslibte uitstroom slang (want water kwam er niet meer zo snel uit), veel humus op de bodem, weinig waterwissels, oude TL lamp. Heb er maar 11 vuur tetra’s (hyphessobrycon amandae) en 2 Corydoras paleatus erin. De paleatus heb ik rond 2000 zelf gekweekt als nakweek van een paar eitjes die ik van een klasgenootje ergens in jaren 80 heb gekregen.
Ik had er eerst 4, maar twee zijn recent gestorven. Ze zijn over 20 jaar oud!!!
De ene ervan had volgens mij staar. Dus als je aan paleatus begint, let op, ze kunnen heel oud worden!

Als de bak weer goed draait gaan ze natuurlijk weer terug en denk ik er over om de vuur tetra’s van 11 naar zo’n 20 stuks uit te breiden. Verder wil ik wat (zo’n 8 stuks) Corydoras pygmeus aanschaffen. Heb ze vroeger gehad en het zijn montere en levendige visjes met leuk groepsgedrag. Ooit een keer 2 eitjes groot weten te brengen. Was wel een uitdaging.

En ik denk erover om nog een stuk of 12 citroentetras (hyphessobrycon pulchripinnis) er bij te doen. Ze zouden goed met elkaar om kunnen gaan maar heb wel het idee dat beide soorten tetra’s wat meer in de lagere regionen zitten.
Het zou leuk zijn als ik er een beetje mee zou kunnen kweken. Ofwel eitjes uit de bak zien te halen ofwel een klein kweekbakje 10 of 20 L als afzetbak.

Enfin, vissen in een plastic 10 L bak gezet met het aquariumwater (snel even een stukje hout en wat plantjes erin).

Bak helemaal leeggehaald, hier zie je de laatste fase, zelfs bij die lage waterstand kwam ik nog een vuur tetra tegen.
01 bak oud.jpg


achterwand eruit gehaald en laten drogen en daarna met een staaltandenborstel schoon geschrobt. Daarmee krijg je de algen vrij goed weg.
02 achterwand.jpg


Bak helemaal leeg en klaar voor de volgende fase. (in een volgende post). vissen in het bakje rechts onderin.
03 bak leeg.jpg


In een volgende post zal ik de volgende opbouwfase beschrijven en hoe ik een nieuwe lichtkap heb gemaakt voor de bak.
 
weet wel dat deze manier van werken geen garantie geeft dat je blauwalg weg blijft.
Tenzij je alles totaal ontsmet kan het zo terug komen.
 
ik heb wel als het goed is de oorzaken van het ontstaan van de blauwalg aangepakt. (licht, filter doorstroming, overvloed aan humus).
Ik ben niet zo van de chemische reinigingsmiddelen in mijn aquarium. Beetje huiverig voor. Dus laten we hopen dat het probleem zich daarmee oplost.
 
Dat zand gaat door de voedingsbodem heen zakken, doe je niks aan, tenzij je d evoedingsbodem eronder weglaat, zowiezo is een voedingsbodem weggegooid geld want na een half jaar istie uitgewerkt en doet het niks meer en zal je alsnog plantenvoeding moeten gaan geven en is kans dat de oude voedingsbodem gaat rotten vrij groot
 
Dat zand gaat door de voedingsbodem heen zakken, doe je niks aan, tenzij je d evoedingsbodem eronder weglaat, zowiezo is een voedingsbodem weggegooid geld want na een half jaar istie uitgewerkt en doet het niks meer en zal je alsnog plantenvoeding moeten gaan geven en is kans dat de oude voedingsbodem gaat rotten vrij groot
okay, ik zou nog altijd de voedingsbodem ter plaatse van het zand weg kunnen halen. Ik heb een soort plastic ring gemaakt die het grind buiten houdt.

Zelf heb ik al meerdere aquaria met voedingsbodem gedaan en op zicht bevalt dat prima. De voedingsbodem is op leembasis en ook die werkt als een buffer voor voedingsstoffen. Dus het is zeker geen weggegooid geld.
Mijn ervaring is dat het zeker 5 jaar werkt met een voedingsbodem.
Waar het mij omgaat is ik heb ook in verleden minder goede ervaringen met zand dus nogal koudwatervrees, maar ik zou mijn corydoras wel een speelplaats willen geven.

Alleen ik zie een soort schimmelvorming alleen op het zand en ik vroeg me af of anderen dat ook wel eens hebben en of dat normaal is vrij kort na de opstart en of dat weg gaat. Werkt dat niet dan zuig ik het zand weg en wordt het alsnog grind.
Corydorassen worden ook wel oud met alleen 2-4mm grind heb ik gemerkt.
 
Hier het verhaal van mijn herinrichting van een Juwel 240 L aquarium (120 cm x 40cm x 50 cm ). Dit nav hardnekkige blauwalg.

Ik zal hier een beschrijving van mijn stappen geven. Een heel relaas, maar ik denk dat er ook wel voor anderen leerpunten inzitten voor diegene die hun bak (op)nieuw willen inrichten.

Mijn vragen op dit moment zijn:
  • Hoe zorg ik dat een zandplaatsje niet dichtslibt? (heb voedingsbodem en daar overheen een laag van zo'n 1-2 cm 0.4-0.8mm zwart aquagrind). Het lijkt er op dat er na een dag een soort schimmeldraden ontwikkelen. Heb het grind wel wat uitgespoeld (aquagrind van Hornbach). Eromheen ligt grind, maar ik heb met plastic een soort afscheiding gemaakt van 3cm hoog en die de grond in geduwd. Daar grind weggehaald en op de voedingsbodem het zand neergelegd).
  • ik heb nu een stuk hout dat eigenlijk te veel in midden staat maar gezien mijn planteninrichting kan dat niet echt anders. Rechts van het beklede stuk hout wordt het anders te vol. En meer naar links raak je de connectie kwijt met het andere stuk hout op de achtergrond. Of ik zou het links van de Ludwigia moeten gaan neerzetten. Nu is het een mooie afscheiding van Ludwigia repens diamond red). probleem is ook dat zonder bevestiging aan de achterwand het stuk hout naar voren komt. hoe maak ik dit vast? (heb nu wel een idee). Heb nu een rvs schroef gebruikt, maar hoop dat het met lijm en een soort pin gemaakt van zelfde hout ook vast te zetten is.
  • ik twijfel nog of ik dat kale stuk hout in het midden zou moeten gaan laten begroeien. meningen daarover welkom.
huidige status (planten moeten zich nog aanpassen)
Bekijk bijlage 326983
Het is een aquarium met achterwanden dat ik destijds via de weduwe van een overbuurman heb gekregen waar ik mee omging. De bak is eerst in 2000 ingericht, toen opnieuw na een lekkage in 2005 ingericht, en verhuist in 2008. Daarna is er weinig meer verandert en heeft het altijd goed gedaan. Tot recent.
De laatste tijd kreeg ik enorm veel last van blauwalgen. Weghalen hielp echt niet meer. Ik denk een combinatie van dichtgeslibte uitstroom slang (want water kwam er niet meer zo snel uit), veel humus op de bodem, weinig waterwissels, oude TL lamp. Heb er maar 11 vuur tetra’s (hyphessobrycon amandae) en 2 Corydoras paleatus erin. De paleatus heb ik rond 2000 zelf gekweekt als nakweek van een paar eitjes die ik van een klasgenootje ergens in jaren 80 heb gekregen.
Ik had er eerst 4, maar twee zijn recent gestorven. Ze zijn over 20 jaar oud!!!
De ene ervan had volgens mij staar. Dus als je aan paleatus begint, let op, ze kunnen heel oud worden!

Als de bak weer goed draait gaan ze natuurlijk weer terug en denk ik er over om de vuur tetra’s van 11 naar zo’n 20 stuks uit te breiden. Verder wil ik wat (zo’n 8 stuks) Corydoras pygmeus aanschaffen. Heb ze vroeger gehad en het zijn montere en levendige visjes met leuk groepsgedrag. Ooit een keer 2 eitjes groot weten te brengen. Was wel een uitdaging.

En ik denk erover om nog een stuk of 12 citroentetras (hyphessobrycon pulchripinnis) er bij te doen. Ze zouden goed met elkaar om kunnen gaan maar heb wel het idee dat beide soorten tetra’s wat meer in de lagere regionen zitten.
Het zou leuk zijn als ik er een beetje mee zou kunnen kweken. Ofwel eitjes uit de bak zien te halen ofwel een klein kweekbakje 10 of 20 L als afzetbak.

Enfin, vissen in een plastic 10 L bak gezet met het aquariumwater (snel even een stukje hout en wat plantjes erin).

Bak helemaal leeggehaald, hier zie je de laatste fase, zelfs bij die lage waterstand kwam ik nog een vuur tetra tegen.
Bekijk bijlage 326984

achterwand eruit gehaald en laten drogen en daarna met een staaltandenborstel schoon geschrobt. Daarmee krijg je de algen vrij goed weg.
Bekijk bijlage 326985

Bak helemaal leeg en klaar voor de volgende fase. (in een volgende post). vissen in het bakje rechts onderin.
Bekijk bijlage 326986

In een volgende post zal ik de volgende opbouwfase beschrijven en hoe ik een nieuwe lichtkap heb gemaakt voor de bak.

Heel mooie inrichting!
Ik heb zelf ook 7 corydoras paleatus en wist niet dat ze zo oud konden worden, dan zit ik er nog een tijdje mee opgescheept, haha, nee het zijn echt heel leuke visjes. Hoe groot zijn ze nu?
 
Heel mooie inrichting!
Ik heb zelf ook 7 corydoras paleatus en wist niet dat ze zo oud konden worden, dan zit ik er nog een tijdje mee opgescheept, haha, nee het zijn echt heel leuke visjes. Hoe groot zijn ze nu?
Dank je.

Ik heb het linker opstaand stuk hout toch zo'n 10-15cm naar links gezet. Iets meer uit het midden. Dat staat beter. Ludwigia komt wel iets krapper te staan. Heb de Echinodorus net iets naar voren gezet, strakker tegen stukje liggend hout aan. Dat geeft wat meer ruimte voor de Limnophylla die anders helemaal in de verdrukking komt.
Nu de rvs schroef weggehaald (voelde me daar toch niet lekker bij) en vervangen door een soort L vormig stuk hout dat ik met de lange kant de achterwand heb ingeprikt en het korte stuk als een soort haak om het hout zodat deze naar de achterwand wordt toegetrokken. Het ziet er nu ook niet zo opvallend uit, dus het bevestigingsmechanisme is nu mooi gemaskeerd.
Dit staat echt beter. Ik denk dat dit een ideale plaats wordt voor de Cor pygmeus om uit te rusten.
Vraag is alleen: laten begroeien of niet.

Ik wil later nog kijken of de groene uitstroombuis bovenop de glasplaat kan komen zoals ik vroeger had. Dan zie je die ook niet meer. Alleen kan dat nu nog niet omdat ik die gebruik om het rechter stuk hout vast te klemmen omdat dat nog net niet helemaal wil zinken.

De Cor paleatus worden op een gegeven moment niet groter meer en zijn zo'n 5-6 cm lang.
Ze hebben geen baarddraden meer (wellicht door grind of bacteriele infectie) maar ze weten tabletvoer feilloos binnen een halve minuut te vinden. Ik laat dit ook altijd op dezelfde plaats in het aquarium neerkomen.
 
Het opnieuw inrichten was ook een mooi moment om de lichtkap eens opnieuw te maken en over te gaan op led lampen. Ik had meer dan een jaar geleden 2 led lampen van superfish gekocht. Recent nog een 3e bij. Zaten voorheen ook altijd 3 TLs in de bak. Heb nu de bright (die is echt fel), de color (rood voor de vissen) en de multi (wit en rood).

Een plank bij de Gamma gekocht en die in 2en laten zagen, niet precies in het midden zodat het handvat niet voorbij de achterkant komt als je hem open klapt.
Vervolgens voor reflectie zilverfolie er op gelijmd en daar over heen polycarbonaar dat ik op maat had gemaakt. Op die manier blijft het zilverfolie en hout beter beschermd tegen het vocht.
Dan een pianoscharnier over de hele breedte gemonteerd. De kap is zwaarder dan hij was, maar is wel kwaliteit. Niet zo’n flut plastic klepje zoals bij de bakken in de winkel.
05 lichtkap.jpg

Drie sets van metalen klemmetjes voor 3 led buizen gemonteerd.

2 LED balken aan de achterkant en 1 aan de voorkant die kan opklappen.
07b led balk.jpg

Helaas zijn 2 van de led buizen eigenlijk te kort (90 cm ipv 100). Dus ik wil de buizen eventueel nog kunnen schuiven. Alleen draaiden ze nu nog te gemakkelijk. Heb dat maar opgelost met montagedraad even de metalen uiteinden wat naar elkaar toe getrokken zodat dat strak blijft staan. Nu is het perfect.
07 led klem.jpg


Ik zie nu pas dat er een soort frames voor deze LEDs zijn (open bak). Maar ik heb de buizen op de afstanden die ik wil. Heb als quick fix oplossing installatiedraad om de klemmen heen gebogen, nu zit het perfect. Als het gaat roesten is het zo vervangen.


Achterwand en zijwanden er helemaal uit gehaald en met een staalborsteltje (zo’n tandenborstel) flink geschrobt nadat het was opgedroogd. De alg kwam op die manier vrij goed los.
Hetzelfde met het hout gedaan. Er zat veel alg op en na de behandeling zag het er weer als nieuw uit.

Op naar de Hornbach voor een hoop spullen (zwart grind 2mm).

ALLE buizen en slangen van het pompsysteem vervangen. Ik gebruik nu een bruine slang en bruine U slang met korf voor de aanzuiging naar het filter. Dit is een 16/22 slang maar op mijn filter zitten 12/16 aansluitingen. Er zijn niet echt verloopjes voor te vinden, dus twee dubbelkraan koppelingen gekocht in 2 maten. Onderling kan je ze namelijk wel gebruiken, dus ik heb nu een mooi verloop van 16/22 naar 12/16. Daarnee valt de aanzuiging minder op in mijn bak. Verder staat er een stuk hout voor.

Filter heb ik niet helemaal schoon gestart, want zo hoop ik de nuttige bacterien zo snel mogelijk op gang te krijgen.


Bij verschillende tuincentra gaan zoeken naar leuke stukken hout. Enkele nieuwe stukken aangeschaft. Sommige wilden nog niet echt snel zinken terwijl ik ze eigenlijk al wel in het aquarium wil plaatsen. Nadat ik de stukken een beetje had neergezet dat ze leuk stonden een beplantingsplan gemaakt.
04 hout.jpg

14 plantenplan.jpg


Niet misschien slim heb ik Pogostemon helferi (veel licht nodig) en Anubias barteri var nana (weinig licht nodig) allebei op de bodem staan.
Mocht de een niet echt goed werken dan hoop ik dat ik de oppervlakte met de andere kan vullen.


Toen een nieuwe voedingsbodem erin (ik heb nooit aan CO2 bemesting gedaan en eigenlijk had ik nooit problemen met plantengroei).
De stukken hout ge-aquascaped en toen ik tevreden was de bak half met water gevuld en de eerste planten er in gezet.

Toen kwam ik er achter dat ik eigenlijk het javamos op het hout en achterwand had willen vastzetten. Dus twee van de stukken hout er uit gehaald en mos met Seachem Flourish Glue vastgezet. Dit werkt vrij goed, wees alleen erg spaarzaam met de lijm, want het slaat wit uit in het water.

4 emmers water eruit geheveld en vervolgens over de gehele lengte op de achterwand plukjes javamos geplakt. Hopelijk groeit het mooi dicht en beperkt dat ook de algengroei op de achter en zijwanden.


volgende keer de beschrijving van hoe ik het hout bekleed heb en het zandplaatsje gemaakt dat ik eigenlijk toch wilde hebben voor de Corydorassen.
 
en het laatste deel in mijn trilogie.
Ik had bij de Hornbach een stuk hout gezien dat leuk met Anubias barteri (var nana) bekleed was maar dat stuk was te hoog en vrij duur. Ik heb een serie Anubias barteri var nana gekocht en heb een stuk hout zelf bekleed. Een enkel stukje met lijm, maar het meeste met nylon draad. Ben erg tevreden met hoe het eruit ziet.
10 anubias boom.jpg

Een takje had ik eerst met een rvs schroef (gat geboord met M3 houtboor en 3mm schroef) vast gezet zodat ik een extra zijtak had (linksboven). Maar dat rvs zat me toch niet lekker, zo van wat over 5 jaar.
En toen wilde ik dus de rvs schroef vervangen van het hout met Anubias. Dus er weer uit gehaald. Oppervlakken met keukenpapier gedroogd. Pin van een tapasprikker gemaakt. Beetje gevijld zodat ie mooi strak paste. En toen gelijmd en de pin erin. Zit als een huis!
10 anubias boom2.jpg

Helaas wil dit stuk hout nog net niet helemaal zinken, dus het zit van boven geklemd.
Later wil ik de uitstroombuis boven het water op het glas zetten. Dan zie je het niet meer in het water. Maar dat kan nu dus nog even niet.

Ik heb het andere stuk hout dat naar voren komt vallen ook op die manier aan de achterwand bevestigt, had ook daar een rvs schroef zitten (op eerdere foto nog te zien). Hopelijk blijft dat dan ook zitten. Heb het nog niet gelijmd, dat ga ik bij een volgende waterwissel doen als het waterniveau dan onder die hoogte komt te staan. Ik moest voor dit stuk een L vormig stuk maken uit hetzelfde soort hout.
12 houten pin.jpg


Van verschillende winkels wat planten besteld want ik wil zo weinig mogelijk planten hergebruiken vanwege de kans op herbesmetting met blauwalg. Slechts het hout en 1 plantensoort heb ik hergebruikt. De rest gaat na verloop van tijd weg.


En toen kwam ik erachter dat ik eigenlijk misschien liever zand had willen gebruiken vanwege de Cory's.

Ik heb vervolgens aqua zand gekocht (0,4-0,8 mm). En dankzij mijn modelbouw hobby een soort coral gemaakt om het zand in op te sluiten.
08 plastic afscheiding.jpg

De ene kant is aan de vooruit, dus die heb ik met wat steviger plastic gedaan en is ook wat lager. Twee stukken doorzichtig plastic met een hoogte van 3cm met secondelijm (aquarium geschikt) aan elkaar geplakt en dat geheel voorzichtig de bodem in gedrukt. De vorm in het water is net niet helemaal zoals ik wilde, maar dat geeft verder niet. Toen het grind met een koffieschepje er voorzichtig uitgeschept. Het aquazand met koud water afgespoeld (waarom moet dit tegenwoordig met warm water? Ik heb buiten alleen maar koud).

Vervolgens aangebracht boven op de voedingsbodem. De randen van de plastic omheining bedenkt met grind. Ik denk niet dat het in de voedingsbodem zal zakken, want die is leem en is nog fijner dan het zand.
Ik trof dus wel zoals eerder vermeld wit slijm aan dat dus schimmel is. Dat heb ik nooit met grind, dus vandaar dat ik mij afvroeg of het goed ging.
Hier zie je het zandplaatsje.
15 zandplaatsje.jpg


en nu maar afwachten. Ik hoop dat vanwege het feit dat ik het filter zo gelaten heb de bacteriecultuur sneller op gang komt. Ik filter nu wel over turf.
De waarden die ik zou willen bereiken is een zuurgraad van zo'n 6.5-6.8 pH en een hardheid van zo rond de 6 maar niet hoger.
Dit omdat ik zou willen kweken met de citroen tetra's en daar is een te grote hardheid niet zo best voor.
 
De schimmel op het zand is alweer bijna weg.
Ik zie wat heldere groene toppen bij een aantal plantensoorten. Maar ook nog wel veel bruine bladeren.
Het javamos is wat bruin op de uiteinden, maar ziet er fris groen uit op de plaatsen vlakbij het hout.

waterwaarden gemeten.
pH was 7,0 (misschien 6,9 binnen marge)
NO3 tussen de 10-25
NO2 tussen de 0,5 - 1,0 mg/L
Cl2 0

had via een teststrook de GH en KH gemeten maar vond die uitslag onduidelijk dus wil op korte termijn daar ook druppeltesten voor aanschaffen.

Heb tetra toru min toegevoegd na het meten van de waterwaarden (druppeltest). Het licht is nu iets gedempter.
Dit vanwege het beoogde vissenbestand citroentetra en vuurtetra (aangevuld met Corydoras pygmeus) die graag zacht water met iets lagere pH dan 7 willen hebben.

Ik vang zelf regenwater op via mijn kas in de tuin. Had laatst al 3 emmers gebruikt bij waterverversing maar dit heeft de waarden dus nog niet omlaag gebracht tot waar ik ze wil hebben.
Heb ook recent turf in filter aangebracht.
 
afgelopen woensdag na 2 weken na het opnieuw meten van de waterwaarden (pH nu 6,5 en KH 2 dH) 0 Nitriet de eerste vissen, 15 nieuwe vuurtetra's er in gedaan.
Vandaag zwemmen ze al rustiger rond. Gisteren waren ze in flink tempo over de open ruimte aan het zwemmen en weer terug naar de schuilplaats in de linker achterhoek.

Als dit goed gaat ga ik de vissen die ik al had (11 vuurtetra's en 2 Cor paleatus) ook weer terugzetten. Die zijn redelijk rustig in de 10L bak. De vuurtetra's vind ik daarin wat schuw maar eten wel goed.
En dan 1e zaterdag in juli als de waarden goed blijven wat citroentetra's er bij.

Ik denk dat de bacteriegroei sneller gaat omdat ik het filter gebruik met de bacterien die daar al in zaten. Dus niet helemaal op 0 begonnen.
 
Ik denk dat het mooier en vooral rustiger oogt als je de middenzone bij 1 scholenvis houdt, zou wel de corydoras uitbreiden met eenzelfde soortgenoot naar 15 stuks
 
Met die middenzone vis had ik zelf ook al wel zoiets.
Wel heb ik al jaren vuurtetra's en een keer een andere soort vind ik wel zo leuk. Bovendien zou ik willen proberen te kweken met die citroentetra's. Ruimte voor nog een 120cm bak heb ik helaas niet.

Deze twee Corydoras paleatus zijn over de 20 jaar en wil ik een fijn bejaardentehuis geven. Echter wil ik niet nog nieuwe C paleautus erbij. Ik zat wel te denken aan een stuk of 8 tot 10 Cor pygmeus. 15 kan ook.
 
De Pygmaeus zwemt ook in de middenzone dus als je dan ook nog 2 andere middenzone visjes doet ziet dat er niet uit en gaan ze elkaar geheid in de weg zitten
 
daar zit wat in. nog eens over nadenken dus.
Wel jammer, had eens wat nieuws gewild.
 
Kan je beter eens kijken naar de habrosus dwergcorydoras
goede tip. Dank je.

Lijkt ook op pygmeus en hoeft ook niet per se pygmeus te zijn. maar een dwergpantsermeerval in het algemeen.
 
vandaag weer de waterwaarden gemeten en die zijn mooi constant. pH 6,5 en KH 1,5
Mooi zacht water, ben ik tevreden mee.

Heb vandaag de oude vissen weer teruggezet.
De vuurtetra's die ik al had vallen wel op, want die zijn feller oranje gekleurd over het algemeen.
De twee Corydorassen hadden het zandplaatsje al snel ontdekt en hebben daar een hele tijd lekker zitten grondelen. Dat is iets dat ze nog nooit in hun leven hebben kunnen doen. Het zit dus zo in hun genen gebakken dat ze gewoon weten wat ze moeten doen. Leuk om te zien.

Daarna vertoonde het mannetje paargedrag. Ik heb een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje heeft een rugvin die iets scherper doorloopt. Het vrouwtje is ook wat plomper.
Zou wat zijn als die zich alsnog gaan voortplanten. Ze zijn hoogbejaard.


die blauwe emmer bevatte water om te verversen om op temperatuur te komen.
zandplaats.jpg
 
Even een update van de huidige status.
Tot zover geen spoor van blauwalg. Waterwaarden zijn al paar weken constant pH 6,5 en GH 2 dH.
Ik heb paar weken terug er 12 Corydoras Habrosus bijgezet op advies van Nicolientje (in plaats van C pygmeus).
Na twee weken heb ik er op een moment nog steeds 12 geteld, dus als ze het twee weken overleven dan gaat het wel goed.
Ze zijn vaak bezig de ruiten schoon te maken en ze zijn uiteengevallen in een aantal groepjes van 2 a 3 exemplaren. Het lijken stelletjes want sommige in die groepjes zin wat groter en dikker en andere kleiner en smaller.
Ze kunnen het prima vinden met de 2 overgebleven C paleatus die gewoon 2x zo groot zijn als zijzelf. Ze dartelen er om heen en als zo'n log gevaarte bezig is met eten en langs ze heen gaat dan schrikken ze niet.

De Cryptocoryne links zijn niet allemaal aangeslagen. Diegenen die dat wel zijn zijn nu al hun oude bladeren kwijt.
Middenachter niet tevreden over de Micranthum umbrosum. Op zicht groeide hij wel, maar continu laten hele plakkaten los uit de bodem omdat het steeltje wegkwijnt. Heb de losgekomen stukjes in een aparte "plantenbak" geplaatst.
Maar de plant zelf vervangen door Bacopea caroliniana. Deze is wat steviger, zelfde soort bladeren en al mooi tot aan de oppervlakte.

De roodbladige Alternanthera reineckii groeit wel, maar kan nog wat voller worden mijns insziens. Aan de rechterkant groeit het okay.
Het mos vind ik nog niet heel erg frisgroenig er uit zien. Ik zie wel kleine groene puntjes, maar het is nog geen mostapijt. Hopelijke komt dat nog wel.

Foto even genomen toen het al donker was dus slechts 1 ledbuis aan. Dit ivm spiegeling van omgeving in het glas.

Op zich wel tevreden zoals het nu gaat.
De vuurtetra's plukken ook al af en toe voer vanaf de oppervlakte en als de pantsermeervallen een tablet eten dan hangt er een groep van 15 tetra's vlak zbij de bodem om opdwarrelend voer aan te vallen.
Af en toe heb ik bij toeval wat rode muggenlarven in het filter van mijn waterval in de tuin, dus die pluk ik eruit en heb ik gegeven. Nu nog een goede daphnia spot vinden vlak bij mij thuis.
 

Bijlagen

  • IMG_9989aqua.jpg
    IMG_9989aqua.jpg
    471 KB · Weergaven: 114
dank je Nicolientje.
Ben er zelf ook wel tevreden mee.
Stukken beter ontwerp dan wat ik hiervoor (en jarenlang had, eigenlijk nog een beetje jaren 80 model).
Ik zou bijna zeggen dank je wel blauwalg, want zonder dat had ik de bak niet geheel opnieuw ingericht.
 

Terug
Bovenaan