Wat is er nieuw

Herinrichting Aquarium 200x50x70 van Wieringer78

Na terug gekomen te zijn van zee was ik wel erg benieuwd hoe de aqua er bij zou staan.
Het viel me uiteindelijk niet tegen.
De Pogostemon helferi en de Monte Carlo zien er niet "glazig" uit (wat ik eerder wel eens heb mee gemaakt), en lijken zelfs aan te slaan en nieuwe blaadjes te krijgen.
Niet overal waar ik de Monte Carlo had geplant is deze nog aanwezig, maar je kan het ook niet in 1x goed doen en treffen.
En de Rode Lotussen doen het ook goed.
Wel wat algen groei op het glas.
Vandaag eerst even naar de winkel geweest.
Dit keer in HHW. Ik had niet echt veel vertrouwen meer in sommige flesjes van de druppel test.
En had deze niet meer compleet met wat ik wou. Dus gebruik gemaakt om een nieuwe kit te halen.
Bij thuis komst het water gaan meten.
Ook dit valt me niet tegen.
Mijn waterwaarden waren (heb het water ook weer ververst):
Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-11 om 13.07.58_13d12bad.jpg

(Met dank aan een forum lid heb ik wat na gemaakt voor de waterwaarden)

Ik denk dat ik m'n doseerpomp van m'n plantenvoeding wel redelijk heb afgesteld
De Monte Carlo heb ik wat gesnoeid. Bij de Pogostemon Helferi durf ik het nog niet aan.

Wat mij wel wat verbaasd is dat de pH toch wel hoog is voor de hoeveelheid CO2 die ik toevoeg. Of is dit normaal?
De pH heb ik met electrode gemeten en met druppel test.

I.v.m. de (punt) algen op het glas ga ik wat aanpassingen doen met m'n verlichting.
Kijken of ik deze algen groei verder kan beperken en onder controle kan houden.

Omdat ik de voor mijn gevoel op de kale plek toch wat gaan rond kijken.
Besloten om er nog wat stenen in te doen met Java Vaarn.

Vooraf eerst grof opgemeten wat de ruimte ongeveer zou zijn wat ik ter beschikking heb.
Hierna naar de winkel.
En met behulp van de opgemeten ruimte stenen uitgezocht en in de winkel stapellen tot ik dacht van dit is het.
Foto's maken van wat ik gebouwd heb, nog een Java Vaarn en toch nog een paar potjes Pogostemon Helferi gekocht en naar huis.
Thuis schoonmaken, voorbereiden en met foto's proberen na te maken wat ik in de winkel had bedacht.
Natuurlijk kreeg ik het resultaat niet terug.
Dan maar wat nieuws bedenken met de gekochte stenen.
Het resultaat.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-14 om 22.12.19_55655030.jpg

Planten schoonmaken, en plaatsen.
Uiteindelijk is het zo geworden.

Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-14 om 22.13.07_615de441.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-14 om 22.13.07_50c8bc33.jpg

Ik heb geprobeerd een totaal foto te maken,
maar deze was erg blauw.
Zo nog eens proberen. kijken wat ik met de instellingen van de telefoon kan doen.

Een update van mijn aquarium.
Het Hoornblad heb ik verwijderd. Groeide niet mooi naar mijn zin. Deze heb ik vervangen voor Hygrophila Angustifolia. De Lotus doet het goed. Ik ben nog wel voorzichtig met het snoeien van deze. De Monte Carlo begint ook voorzichtig aan te slaan. Afgelopen week een paar stukjes gesnoeid om te kijken hoe dit verder groeit. Bij wat ik gesnoeid heb komen sneller en meer nieuwe blaadjes. Aankomende week wil ik deze voorzichtig meer snoeien.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-24 om 20.34.11_80a7d822.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-24 om 20.34.11_b320eeed.jpg

De Pogostemon Helferi ook gesnoeit (uit de grond gehaald, wortels ingekort, opnieuw geplant en toppen geknipt en hergebruikt).
Ook deze lijkt nu beter aan te slaan. Meer heldere groene kleuren die lijken te komen.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-24 om 20.34.11_4ec6f0eb.jpg

De hergebruikte Bacopa Lannigera begint nu ook goed aan te slaan. Begint nu mooie groene toppen te krijgen.
Deze nog niet gesnoeid. Wik eerst kijken hoe de groei verder gaat.
Het roostertje wil ik nog weg werken. Nog even bedenken waar. Hier begint wat mos in/op te groeien.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-24 om 20.34.11_70f2c109.jpg

De Java vaarn doet het ook goed.
Net als de toppen van de geknipte Pogostemon Helferi.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-24 om 20.34.11_17c98e54.jpg

Wat ik met het hoopje takjes ga doen in de toekomst weet ik nog niet. Hier nog over aan het na denken. Eerst maar weer kijken hoe de planten het verder gaan doen.

Ook zijn er wat nieuwe bewoners bij gekomen.
Ik had o.a. nog 3x de Corydoras aeneus. Deze heb ik uitgebreid met 2x 9.
Deze zwemmen heerlijk door de hele aquarium.

Volgende keer ga ik eens proberen om wat foto's te maken van de bewoners.

Vandaag even wat bezig geweest met het aquarium.
Eerst begonnen met het kijken naar de waterwaarden.
De PO4 en NO3 is nog steeds wat aan de lage kant, maar de algen zijn voor mijn gevoel minimaal.
En planten nemen natuurlijk ook voeding op.
De algen lijken minimaal. Paar kleine vlekjes van het glas gehaald. Ik weet niet of dit nog wat rest was of nieuw. Is aankijken.
De Monte Carlo groeit wel, langzaam, voor het gevoel te traag. maar krijgt wel wat nieuwe uitlopers.
Moet geduld hebben en kijken hoe dit gaat. Deze wel wat geknipt. oude knipsel als een kleine test opnieuw geplant. kijken of hier ook nieuwe uitlopers uit komen.
Ook wat toppen van de Bacopa Lannigera geknipt en opnieuw geplant.
Het oude laten zitten met de hoop op weer nieuwe toppen. In m'n 1 meter aqua gaat dit wel goed.

Nu een paar foto's van bewoners (blijft toch lastig een goede foto maken).
Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-28 om 22.52.35_bdc5edc6.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-28 om 23.21.47_d937a512.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-28 om 23.21.47_93ddee60.jpg

Door de jaren heen was ik een tijd een opvang geweest van vissen die familie en vrienden niet meer wouden (gestopt). Het is dus nog steeds een mix van diversen soorten.
Niet alle soorten worden aangevuld. De bedoeling is nu om eerst de planten verder te laten groeien.
huidige visbestand is nu:
1x Sewellia (wil ik gaan uitbreiden).
x aantal Pangio Kuhlii
x aantal Pangio Oblonga (?)
x aantal Japonica Garnalen (zover ik nog weet gekocht in 2016 en wil ik wel weer gaan uitbreiden)
23x corydoras aeneus (3 oudjes en in meerdere stappen uitgebreid met 20 jonkies)
mix school van Neon Tetra's en Cardinaal Tetras.
8 roodkopzalm (wordt niet uitgebreid)
1x Diamant Goerami (in 2016 als een school gekocht en wordt niet uitgebreid)
1x een onbekende cichlide
2x ringband snoek - m&v (twijfel om deze uit te bereiden)

Een kleine update van het aquarium.
Nadat ik 3 weken terug kwam van m'n werk had ik toch nog wat puntalgen op het glas zitten.
Water gemeten, geen vreemde afwijkingen. Volgens mij wel alles normaal.
Drop Checkers waren ook mooi groen, dus toch wel voldoende CO2.
Dan maar de waterwissel gedaan.
Drop checkers voorzien van nieuw vloeistof (oude open flesjes eerst opmaken. Toen rare verschillen. Dit ook op het forum geplaatst. En tot de conclusie gekomen, weg oude vloeistof en nieuwe kopen en gebruiken.
DC's zijn weer mooi groen.
Ondertussen heb ik ook 1 van mijn uitstromen veranderd over de lengte van het aquarium omdat voor mijn gevoel de stroming in het midden zeer minimaal was.
Na deze verandering lijkt het ook dat ik nog minder last heb van punt algen op het glas.
Ook de Co2 gemeten met een snel test. Hiermee kwam ik uit op ongeveer 34 mg/ltr.
Ondertussen ook bedacht met wat voor vissen ik verder in het aquarium wil.
- Apistogramma cacatuoides Red.
- Kardinaal - / Neon Tetra.
- Epiplatys Annulatus / ringbandsnoekje.
Of ik ook verder ga met de Corydoras weet ik nog niet. Dit is aankijken hoe het met de Apistogramma's gaat.
Van alle soorten wil ik een mooie groep bij elkaar halen.
Ook moet ik nog kijken voor sterke drijfplanten, Hiervoor dacht ik aan de Hygrorzya aristata. Deze heb ik eerder gehad en deed het toen wel goed bij me.
Afgelopen dagen wel begonnen met het nieuwe bestand. Hiervoor verschillende winkels afgegaan.
Vandaag (op dit moment) weer een waterwissel, EErst het water nog gemeten, en wederom toch wel weer tevreden met de waardes.
KH=8, GH=11, Mg=8, NH4=<0.05, NO2=<0.01, NO3=15, PO4=0.30, SiO2=2.0, Fe=0.6, K=25, Cu=<0.05, CO2=34
Ik wil de NO3 nog wat omhoog proberen te krijgen.
SiO2 is eindelijk wat minder geworden.
Eventuele aanvulling of opmerkingen zijn altijd welkom.

Nog even een foto van het verversen
Vanavond weer paar foto's proberen te maken.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-02 om 19.17.28_74fb661e.jpg

even paar foto's (zonder filter er over)
Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-03 om 19.45.12_771c17ee.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-03 om 19.45.12_f5d628ff.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-03 om 19.48.35_c304c595.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-03 om 19.45.12_2a586fb1.jpg

De groei van de Monte Carlo valt me erg tegen.
Uit m'n garnalen aqua wat HC gehaald en deze geplant.
De Pogestmon Helferi groeit maar matig. Toppen gesnoeid en de toppen geplant.
De Hygrophila Angustifolia groeit zeer goed, net al de Lotus.
Ook m'n geplante toppen van de Bacopa Lannigera groeien wel naar wens.

Nu hoop ik dat de HC en de toppen van de Pogestmon Helferi goed aan slaan.
Deze zijn uiteindelijk onderwater gegroeid.

Maar gewoon geduld hebben (en houden).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan