Wat is er nieuw

Hernieuwde kennismaking

S

Serge

Guest
Ik dacht me maar even hernieuwd voor te stellen, Het is alweer een hele tijd geleden dat ik actief was hier. Ik ben al blij om te zien dat dit forum nog aardig actief is, een beetje tegen de trend in, Chapeau 🙂

Enfin. Wie ben ik. Serge, 49 jaar met jeugdige trekjes 🙂

Ik heb nu ongeveer 20 jaar lang aquaria, waarvan zowat 14 jaar lang Malawicichliden (inclusief een beetje kweken voor de lol), een speciaalbakje voor Apisto's, ergens een uitstapje tussendoor naar Zuid-Amerika, weer terug naar Malawi, en helemaal in het begin had ik een gezelligheidsbak met planten. Dáárvoor ook al een boel indirecte ervaring opgedaan, aangezien mijn vader altijd aquaria heeft gehad. Het is dus een familiekwaaltje, denk ik.

Na een waanzinnige slakkenplaag (in een bak zonder planten nota bene!), en wat problemen met een filter, heb ik voor de zomer besloten mijn Malawibak leeg te halen, de vissen te verkopen, en opnieuw te beginnen. Daar ben ik nu dus mee bezig (met inrichten dan). De bak is 200x65(h)x60, 780 liter bruto. Het wordt een zwartwaterbiotoop "Rio Nanay" (in het Amazonegebied in Peru). Filtering door twee stuks Eheim 2175 (Prof III 600). Verlichting door een enkele rij LEDs met daglicht (6000K). Ik hou niet van veel licht in het aquarium.

Beoogd bestand, met de nadruk op cichliden: Pterophyllum scalare "Rio Nanay" (8-10 stuks), Biotodoma cupido "Rio Nanay" (6-8 stuks), een L226, en wellicht nog een scholenvisje, maar daar moet ik nog wel even over nadenken. Het moeten er geen zijn die als voer voor de maanvissen eindigen 😀. Planten komen er zeer beperkt in, en die worden wel biotoopcorrect. In de biotoop die ik voor ogen heb groeien nauwelijks planten, maar er zijn wel een paar soorten die er wel zijn aangetroffen. En die zijn goed verkrijgbaar, dus dat pakken we dan maar meteen mee.

Ik zal tzt wel een fotoalbum aanmaken, maar nu heb ik alleen een bak met zand om te laten zien, dus ik wacht even tot ik wat verder ben met inrichten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan