Herstart aquarium 450L voor aquascape


wur_jdg

Member
Lid geworden
16 december 2023
Berichten
14
Leeftijd
23
Hoi allemaal!

Op de kinderboerderij waar ik werk ben ik bezig om onze Juwel Rio 400 op te knappen. De huidige staat is wat verloren (baard- en puntalg), al zijn de cryptos wel te redden naar mijn verwachting. Zou ik bij de herstart het huidige water kunnen gebruiken om het bacteriebestand sneller te starten, of is het verstandiger om helemaal vanaf het begin te beginnen? Dezelfde vraag voor de planten: heeft het zin om de planten met baardalg te houden en in de nieuwe opstelling te plaatsen? Alvast bedankt.
aq1.jpg
 
Water heeft geen zin om te hergebruiken, het filter(medium) wel.
Je zou van de plantjes die nog te redden zijn de aangetaste bladeren eraf kunnen halen en deze hergebruiken, zeker de Crypto zijn sterke planten, al heb je een paar stekjes dit groeit dan mooi weer uit.
Wel je eigen afvragen wat er mis gegaan is waardoor deze bak er zo bijstaat, ik gok wat achterstallig onderhoud ? anders kans dat het na verloop van tijd er weer zo bij staat, en dat is zonde van je inzet.;)
 
Oud water voegt inderdaad weinig toe en ik zou bladeren met alg verwijderen. Gebruik je het oude filter?
 
Zou het niet zo kunnen zijn dat je alle (aktieve) alg en algsporen zich ook in het filtermateriaal heeft genesteld..?
 
Allemaal bedankt voor het meedenken!
Water heeft geen zin om te hergebruiken, het filter(medium) wel.
Je zou van de plantjes die nog te redden zijn de aangetaste bladeren eraf kunnen halen en deze hergebruiken, zeker de Crypto zijn sterke planten, al heb je een paar stekjes dit groeit dan mooi weer uit.
Wel je eigen afvragen wat er mis gegaan is waardoor deze bak er zo bijstaat, ik gok wat achterstallig onderhoud ? anders kans dat het na verloop van tijd er weer zo bij staat, en dat is zonde van je inzet.;)
Bedankt voor de informatie! Ik heb deze bak niet zelf aangeschaft/opgestart, ben pas sinds recent bezig met een plan om dit aan te pakken. Ik denk dat inderdaad het onderhoud achterstallig was, alsook een te groot visbestand t.o.v. het schamele filtervermogen van de interne filter (1000 L/H). Een ander gebrek is een goede voedingsbodem, aangezien het nu alleen met grind en een achterstallig restje voedingsbodem gedaan is. Dat wil ik in de toekomst anders doen met een grove bodem (bijv. lavasteengranulaat) en daarop +-4 cm aquasoil. Maar misschien nog wel het belangrijkste: te karig beplant aan het begin, waardoor de algen de overhand hebben gekregen.

Kortom, mijn verdenkingen zijn als volgt:
- te weinig beplanting
- te weinig filterdebiet & dode plekken zonder stroming
- weinig voeding in de bodem
- te weinig verlichting voor sommige aangeschafte planten (bijv. rotala-familie)

Denk je niet dat de baardalg van de crypto's overslaat op de andere planten? Vrij hardnekkig spul, heb gelezen dat de sporen daarvan zich snel kunnen verspreiden.

Oud water voegt inderdaad weinig toe en ik zou bladeren met alg verwijderen. Gebruik je het oude filter?
Bedankt voor het advies! Nee, ik ga overstappen op een Fluval FX4 (al in mijn bezit).

Alle informatie is welkom!

Zou het niet zo kunnen zijn dat je alle (aktieve) alg en algsporen zich ook in het filtermateriaal heeft genesteld..?
Daar vrees ik dus voor, als dat een mogelijkheid is.
 
Zou het niet zo kunnen zijn dat je alle (aktieve) alg en algsporen zich ook in het filtermateriaal heeft genesteld..?
Ik verwacht hier geen problemen van. Het is een ingedraaid filter medium en zonde om niet te gaan gebruiken.

Belangrijk voor TS is dat er structureel goed onderhoud gedaan wordt nadat de bak opnieuw is ingericht.

Veel planten en in het begin (eerste weken) extra waterwissels (omdat je gebruik gaat maken van een soil) en een goed filter zijn belangrijke zaken om deze bak redelijk snel in balans te krijgen.

Ben je van plan de huidige vissen direct weer uit te zetten in de nieuwe inrichting?
 
Ik verwacht hier geen problemen van. Het is een ingedraaid filter medium en zonde om niet te gaan gebruiken.

Belangrijk voor TS is dat er structureel goed onderhoud gedaan wordt nadat de bak opnieuw is ingericht.

Veel planten en in het begin (eerste weken) extra waterwissels (omdat je gebruik gaat maken van een soil) en een goed filter zijn belangrijke zaken om deze bak redelijk snel in balans te krijgen.

Ben je van plan de huidige vissen direct weer uit te zetten in de nieuwe inrichting?
Bedankt voor de constructieve kritiek. Ik zal het filtermedium daar waar mogelijk overplaatsen in de nieuwe buitenfilter en structureel (in ieder geval 1x per week) goed onderhoud verrichten. Ik weet van de frequente waterwissels af bij de soil. Ik ga waarschijnlijk dagelijkse water wisselen in de eerste week, gevolgd door om de dag, om de twee dagen etc. De waterwissels zullen >50% zijn. De goede filter is aangeschaft, de Fluval FX4 die ik heb heeft ruim debiet voor deze bak (bruto 2650 L/H, zal met filtermedia neerkomen op +- 2000 L/H gok ik). Ik sta open voor tips omtrent het onderhoud. Zo ben ik van plan de uitwerpselen van de vissen met opzet niet te verwijderen, om op den duur een plant-vis verhouding te verwezenlijken waarin de bodem niet verstoort wordt door o.a. stofzuigen.

Ik ben van plan het huidige visbestand over te plaatsen in een opvangbak (60L) voor de eerste zes weken. Als de grote bak daarna stabiel is, reintroduceer ik de vissen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken, het wordt enorm op prijs gesteld! (als puber scrolde ik eindeloos op dit forum, inmiddels twintiger en het heeft nog dezelfde magie)
 
Zou het niet zo kunnen zijn dat je alle (aktieve) alg en algsporen zich ook in het filtermateriaal heeft genesteld..?
Gegarandeerd, maar dat is niet erg en eigenlijk onvermijdelijk als je bijvoorbeeld planten introduceert. Alg is altijd aanwezig maar vormt pas een probleem als er iets mis gaat.
 
Daarom zou je de sterke/goede planten nog kunnen gebruiken waar je de aangetaste bladeren afgehaald heb.
Of je gooit alles weg en begint ook met de planten opnieuw maar dat is zonde in mijn ogen, of je moet een groot budget hebben...
 
Daarom zou je de sterke/goede planten nog kunnen gebruiken waar je de aangetaste bladeren afgehaald heb.
Of je gooit alles weg en begint ook met de planten opnieuw maar dat is zonde in mijn ogen, of je moet een groot budget hebben...
Ongeveer €150-€200 voor de hele bak aan planten, dat is denk ik voldoende om het opnieuw te kunnen beplanten. Vrijwel alle bladeren zijn aangetast door de baardalg.
 
Ongeveer €150-€200 voor de hele bak aan planten, dat is denk ik voldoende om het opnieuw te kunnen beplanten. Vrijwel alle bladeren zijn aangetast door de baardalg.

Deze website heeft 50 planten voor 49.95 momenteel is het niet beschikbaar maar je krijgt echt allemaal verschillende soorten waar je een grote bak mee kunt vullen echt een aanrader, dus zit je op budget wacht dan even tot ze weer voorraad hebben
 

Terug
Bovenaan