Herstart Aquatlantis Fusion 120


M

Mimiss

Guest
Beste allemaal,


Vervolg vanaf bovenstaand topic.

Zoals te lezen in het vorige topic hebben wij last van bodemrot gehad in onze bak. Het leek ons verstandig om compleet opnieuw te beginnen. De vissen hebben een nieuw onderkomen en inmiddels is de bak helemaal leeg en klaar voor een nieuwe start.

Wij hebben deze keer 1-2 mm filterzand gekozen als bodem. En de spraybar over de hele achterwand geplaatst voor een betere doorstroming. Ook hebben wij het besluit genomen om een co2 installatie aan te schaffen.
Wij willen proberen om met makkelijke planten een mooi aquarium in te richten. Wij hebben een plattegrond gemaakt van wat ons een mooie inrichting lijkt.

Bij deze willen wij jullie de plattegrond laten zien en horen wij graag jullie mening. Wij hebben planten gekozen die ons mooi en zo makkelijk mogelijk lijken. Zoals jullie kunnen zien is ons eerste poging met het aquarium vreselijk mislukt. Wij willen het deze keer dus heel erg graag goed doen. Graag vernemen wij of jullie nog verbeterpunten of aanmerkingen hebben op onze plattegrond. Van 2 plekken (zie plattegrond) weten wij nog niet welke plant er moet komen te staan. Hiervoor horen wij heel graag of jullie hier een idee over hebben.

Groetjes Mandy
K0370145.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is het uiteindelijk geworden, spraybar is al weer verplaatst, omdat de stroming niet naar wens was. Ook zijn we nog op een iets andere plantensamenstelling uitgekomen.

Hij draait nu sinds vrijdagavond. Co2 staat op ongeveer 70 bellen per minuut, met dagelijks 5ml planted box all in one.
Lichtsterkte staat op 55%, met een duur van 6 uur. Er werd ons aangeraden om de eerste 3 weken, 2 keer per week een waterwissel te doen. (50%)

We maken de achtergrond hoogstwaarschijnlijk nog zwart.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Groetjes Mandy

DSC_7893.jpg
DSC_7894.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke nieuwe start hoor en veel succes. Btw, hoeveel bodem heb je erin liggen want het oogt wat weinig maar daar kan ik me in vergissen.
 
Leuke nieuwe start hoor en veel succes. Btw, hoeveel bodem heb je erin liggen want het oogt wat weinig maar daar kan ik me in vergissen.
Dank je wel :). We hebben vooraan wat minder bodem gedaan en dat loopt op naar achteren. Omdat we de vorige keer bodemrot hebben gedaan dachten we dat we beter is om niet teveel bodem neer te leggen. Of denk je dat dat toch ergens problemen kan geven? Groetjes Mandy
 
Achtergrond hebben we inmiddels zwart gemaakt, het licht is opgevoerd naar 60% en de planted box naar 10ml per dag.

C02 ook opgevoerd.

Afgelopen woensdag eerste 50% waterwissel gedaan.

Waterwaardes PH ongeveer 7.5 - 8
KH: 5
NO2: 0
NO3: 1-5
NH4: 0,05

Groetjes Mandy

DSC_7895.jpg
 
Ziet er wel leuk uit , ik mis alleen wel een stuk hout (spiderwood of zo)dat vindt ik persoonlijk altijd wel natuurlijk overkomen.
 
Wie wilt er geen holt meer in hem. De boel is mie de veurige keer noar de bliksem eleupen met al dat holt er in. Ik moet dat nie weer hebm.
 
Dank je wel Daniel.

Haha nee wij willen er geen hout meer in hebben. We willen een frisse bak met plantjes en straks mooie visjes/garnaaltjes er in. Dank voor je reactie. Groetjes Mandy
 
Hallo allemaal,

Wij zitten nu te kijken naar een leuk visbestand voor over een paar weken. Het idee is om een grote school vijfstreepsbarbelen en en grote school Rasbora Espei in de bak te doen. We twijfelen er alleen aan of de vijfstreepbarbeel het donker genoeg vindt als de bak een beetje verder volgroeid is.

Iemand hier een idee over?
 
Ik bekijk je bak zo even en vindt je het niet mooi om op de achtergrond wat mooie grote planten te nemen zoals de Zwaardplant of andere Ecino s? Daar heb je ook gelijk minder onderhoud aan.
 
Misschien wel een idee voor de toekomst. Na alle nare ervaringen met onze vorige inrichting zijn we op dit moment allang blij dat er niks dood gaat :) Dank voor het meedenken in ieder geval. Groetjes Mandy
 
De planten die ik noem zijn eigenlijk juist erg makkelijk en met een voedingsbolletje bij de wortels maak je ze al heel blij. Maar het is natuurlijk jouw bakje dus moet jezelf even kijken wat je graag wil.
 
Update, bak draait morgen 3 weken. Vandaag laatste 50% waterwissel gedaan, nu over naar 30%.

Inmiddels wel een klein beetje bruinalg op de ruiten, planten en grind.

Co2 iets opgevoerd om de dropchecker lichtgroen te krijgen, en hierdoor misschien ook de bruinalg te verminderen.

DSC_7908.jpg


We twijfelen uiteraard nog over het visbestand.

De volgende opties vinden wij mooi.

optie 1- Rasbora Espei met Vijfstreepbarbeel. (Misschien te weinig donkere plekken voor de vrij schuwe vijfstreep)
optie 2- Rasbora Espei met Groene Neon tetra (simulans). En eventueel Japonica garnalen. De Espei en Simulans hebben wij eerder gehad en is mooi qua kleurcombinatie.
optie 3- Alleen Rasbora Espei met Japonica garnalen.
optie 4- Alleen Sumatra barbeel. Maar misschien voor de tere plantensoorten iets te wild.

Keuzes, keuzes... :)
 
De eerste vissen zitten erin! Toch gekozen voor de Vijfstreepbarbeel.

Ze zijn erg actief en nieuwsgierig, het zijn er 5, twee mannetjes en drie vrouwtjes.

Komen er binnenkort nog 5 bij.

DSC_8086.jpg
DSC_8151.jpg
 
Bak draait nu ruim 5 weken, wel aardig bruinalg, maar de planten groeien goed, we gaan ervan uit dat dit 'opstart'-alg is.

Net de ruiten ontdaan van alg en waterwissel van 30% gedaan.

Vissen hebben het naar hun zin, binnenkort nog een stuk of 5 a 6 erbij.

Nog even een vraag, zouden we ons zorgen moeten maken om de bruinalg in de 5e week? C02 is een paar dagen geleden iets verhoogd.

Groetjes Mandy

DSC_8173.jpg
 
Pas op met het toevoegen van garnalen als je dat nog van plan was. Bij mij gingen de rustige barbelen over op een ware killfrenzy. Alleen de grotere bleven over
 
Dank voor de tip. We waren het wel van plan maar toen we uitkwamen op barbelen dachten we dat het verstandiger was om het niet te doen. Waren de barbelen na het eten van de garnalen ook agressief naar andere visjes of viel dat mee? Groetjes Mandy
 
Dat zien ze dus altijd als lekkernij. Dus eigenlijk moet je altijd kiezen of je een bak met garnalen of een bak vis wil.
 
Dank voor de tip. We waren het wel van plan maar toen we uitkwamen op barbelen dachten we dat het verstandiger was om het niet te doen. Waren de barbelen na het eten van de garnalen ook agressief naar andere visjes of viel dat mee? Groetjes Mandy
Nee daarna was alles weer rustig. Ze bleven weer netjes onderin de bak rondzwemmen
 
Met veel schuilplaatsen kun je wel garnalen houden maar jong en klein grut wordt als de vissen de kans krijgen wel opgegeten.
 

Terug
Bovenaan