Wat is er nieuw

Het 180cm aquarium van Nienepien

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nienepien
  • Startdatum Startdatum
Wauw, heel mooi geworden!
Laat de planten maar aanslaan!

Het plantje in het midden heb ik gratis gekregen bij mijn bestelling. Het is een knolletje, geen idee wat eruit gaat komen, maar het is in twee dagen al verdubbeld qua grootte van de bladeren.

Wauw! Heel mooi! Die knol rechts van het midden is volgens mij een rode Lotus...
Die andere links van het midden, wie het weet..... Bananenplantje lijkt me niet, was m'n eerste ingeving! 🙂

Mooie gele thermometer heb je ook! 🙂
Ik wil ook led als ik dit zo zie voor de avond, nacht! Zou je de "lichtvervuiling" achter de bak nog kunnen minderen? Of liggen je kleppen op je slangen (heb ik ook namelijk)

En laat nu maar groeien he!

🙂
De thermo blijft even hangen tot de opstart klaar is.
Het knoletje is geen baneneplantje, het heeft rode stevige bladeren. Ik zal eens een betere foto maken.

De klep ligt idd op de slangen, ik moet daar nog iets op vinden.

Barclaya longifolia? Om nog maar iets te roepen?

Een update.

Nogmaals, ik heb nooit een plantenbak geambieerd. Leek me allemaal maar moeilijk met CO2 en licht en mesten. Nu ik de stap toch heb gewaagd merk ik dat ik er veel plezier in heb. Ik heb wat close-ups gemaakt van mijn planten, ik weet niet of het helemaal goed gaat. Wellicht kunnen kenners er meer over zeggen.

Eerst mijn Lobelia.

WtcayXZypycTbqXBJ4zlUIedUQU-ks4m.jpeg

Onderaan ontstaat een soortement explosie van kleine blaadjes. Is dat goed?

De volgende plant gaat erg de hoogte in nu. Is de groeiwijze correct of moet ik iets veranderen in de lichtduur? Of hoort de plant zo te zijn?

Zelfde vraag voor deze....

De mysterieuze knol lijkt me een gaasplant, zeker geen rode lotus. Is dat correct gedacht?
Ik heb er dus twee gratis gekregen bij mijn bestelling. Worden deze niet enorm?

Nog een totaalfoto. Sorry voor de spiegeling. Ik ben best tevreden. Behalve de plant aan de rechterkant, bij de CO2, lijkt alles het prima te doen.

Ik heb nu klei toegevoegd bij de crypto's en de echinodorussen. Is dat genoeg?

De anubias groeit inmiddels al uit de bak, ik weet niet of ik daar zo blij mee ben. Ik zou graag nog een nan willen. Kan ik die echt zo op de achterwand prikken?

Mooi. De Echinodorus rechts,moet wennen aan het submerse leven.Dit soort planten worden emers gekweekt.

Dat is toch geen Echinodorus? Dat is eikenbladvaren.

Oh die,laat deze drijven wordt hij veel mooier.

Eikenbladvaren kan in de grond en inderdaad drijven.
Als je de plant in de grond hebt staan gebeurt het ook vaak dat een gedeelte los komt en gaat drijven.

Wat jezelf het mooiste vindt dus.

Mooie start van de bak hoor.

Voor de uiteindelijke vorm van de (dicht bij het oppervlak) drijvende bladeren maakt het ook niet eens zo heel veel uit.
Maar bedenk wel: die wortels kunnen een partij huishouden, in een bodem...

Eikenbladvaren is prachtig! Dat wordt de enige plant in mijn bak straks. Gebaseerd op:

Us1YBgyxqBeLr61meanWaadObJv10-b1.jpeg

Zoals je ziet is het als drijfplant in staat om het licht totaal te blokkeren voor de rest van je planten. Dat moet je wel in de gaten houden, want dat zijn plantjes die wel licht nodig hebben.

Bron

Houston, we have a problem.

Alg!

Met matige belichting en bemesting en CO2 is het dan toch begonnen, vuil, afsterven planten en alg. Bah!

vsZyfNXjYgavlxWB4t7Wifb18TD7IOKa.jpeg

Iemand tips?
Hoeveel bellen moet mijn bellenteller ongeveer produceren per minuut? En hoe zet ik die JBL proflora uit snachts? Gewoon op een tijdklok of is dat slecht voor de computer?

Och, het hoort erbij denk ik dan maar.

Zonder problemen wordt het ook zo saai, zie het maar als uitdagingen die de hobby actief maken 😉
Prachtbak trouwens.

Dankjewel Mark, ik ben ook niet geheel ontevreden, maar alg is zo frustrerend. Misschien kan John er iets zinnigs over zeggen ivm de index methode.

Heb je geen continuetest voor de Co2? zo nee zou dat zeker een optie wezen.
Bij John zijn onderschrift staat de link voor de E.I.

E.I. is echt heel simpel. Ben er deze week mee begonnen. Op aquariumbemesting.nl staat ook een goede uitleg.
Wat een joekel van een bak! Mooi! LED verlichting is zo cool. Ga ik ook in mijn bak bouwen.

Ik heb een continuetest gekocht, die staat er al in.
Ik was aan het observeren vanavond en zag cyclops en veel jonge slakken. Ik ben er blij mee zeg ik!

Op de laatste foto lijken de bladeren geknipt te zijn. Deze kun je beter "pellen", dus heel het blad verwijderen.
Dat op je hout gaat vanzelf weg, geduld is het magische woord.,
Op dat stukje hout bovenin lijkt een groen/blauwig algje te zitten, klopt dat? Hoop het niet, want ik vond het op blauwalg lijken!

De meeste planten worden boven water gekweekt, eenmaal onderwater verandert de vorm/blad. Oude bladeren zullen snel gaan rotten, bruin worden.

Rustig door blijven gaan zoals je nu doet, je bent goed bezig!

Dankjewel eric 🙂

Weer wat nieuwe foto's. Sinds gisteren zitten er bewoners in de bak.
7 manen en 6 "halfsnavelbekjes", aldus de verkoper.
Ik kom thuis, die ze in de bak, kijk eens goed, kijk nog eens en constateer dat dit geen halfsnavelbekjes zijn, maar killi's.
Geen probleem, ook mooi, maar ik heb drie mannen en drie vrouwen en de jongelui zijn al aan het paaien! Is dat normaal? Ik denk dat het paaigedrag is, want ze kruipen steeds het mos in. Na het water verversen en het voeren gingen ze letterlijk los.

Foto's:

6ADW8lCoalJx5TX6A6PfxivETRNmPnZ1.jpeg

Ik vermoed dat het de Aplocheilus lineatus gold is.
Mocht het niet gaan met zijn zessen, dan moeten ze maar weer verhuizen, maar tot nu toe zijn ze zeer in hun nopjes met al het levend voer en het mos.

Dan 1 van de 7 manen. Ze zijn echt geweldig. Ik twijfel nog of mijn bak niet te klein is, dat had ik ook in mijn 120cm bak en die mannen zijn uiteindelijk verhuisd. Tot ik zie wat het gaat worden ga ik ze goed voeren en er veel naar kijken, want er gaat niets boven een mooie school manen soms.

Je bak lijkt me groot genoeg voor de manen hoor

Weet je, sommige mensen vinden een groep panda's in een 60cm bakje ook prima. Ik vond de manen echt te krap in een 120 bak, stond me erg tegen om naar te kijken, terwijl ik weet dat er mensen zijn die dat prima vinden kunnen.
Nu ik steeds naar mijn 180 zit te kijken, vind ik die bij tijden alweer te klein 🙁

180 cm is niet te klein voor manen punt uit hihi. Waarom heb je dat gevoel?

Ik heb geen idee, ze worden zo groot. Ik ben bang dat ik ze tekort doe.

Eerst maar eens zien hoe groot ze worden.

Je bak heb je mooi ingericht.
Je hebt je aquarium pas opgestart en het is normaal dat sommige planten in het begin moeilijk hebben.
Planten voor de handel worden emers gekweekt en zijn nog niet gewend aan onderwaterleven.
Sommige planten krijgen ook totaal andere bladeren onder water.

Zal mij niet al teveel zorgen maken maar gewoon geduld ermee hebben.

1m80 is groot genoeg voor maanvissen.

Mysterieuze knolletje moet een Aponogeton soort zijn.

Ha Nienepien,

ik kon niet zo snel teruglezen hoe hoog je bak is - dat zou de enige belemmering kunnen zijn om mooie joekels van manen te houden.
Wat een prachtbak joh!!

Ik heb ook zo'n plant gehad - toen met het kaartje "fenestra" er aan.
Die vulde uiteindelijk mijn meterbak (op een elegante manier) en stierf toen opeens af.
(Wist ik veel dat die dingen ook zo nu en dan een soort winterrust nemen.)
Dus ik heb de wortelstok (dat was het inmiddels) weggemikt omdat ik bang was voor rotten... dat was achteraf niet nodig geweest.
Maar geef 'm een paar bolletjes bij de wortels en hij wordt *groot*.

Dank voor de complimenten en tips allemaal 🙂 Ik zal binnenkort even een totaalfoto maken voor de geinteresseerden.

Zo, wat foto's gemaakt, ook van de nieuwe bewoners. Ik ga wellicnt nog wat schuiven met de killi's. Heb nog een 115 bak leeg staan, op cory's na en de yellow (die raak ik maar niet kwijt 🙁)

Eerst een totaal. Wat een verschil met ruim een maand geleden.
ru47K0lji4uYVfdrp1WYmL92zj39Kw_r.jpeg

De schade na het Vivarium gisteren....

Jaren geleden werd ik eens een nitwit genoemd door iemand op dit forum, omdat ik niet uren doe over overwennen van vis, laat staan quarantaine. Dit is hoe ik het doe, ik ben er ongeveer een uurtje mee bezig.

Brakke foto, maar dit is 1 van de nieuwe pauwooggrondels. Geweldige diertjes.

Ik heb een slakkenfetish, dus ik heb nu ramshoornslakken, cappuchinoslakken, posthoorntjes en appels.

1 van de manen. Je ziet ze per dag groeien. Ze krijgen dan ook zeer gevarieerd en regelmatig eten.

Dan nog even mijn andere bakken.

Garnalen en Endlerbakje

Hier mijn 115 bak. Hier zit een Ancistrus in, ik ben op zoek naar een echtgenote voor hem, maar die lijkt schier onmogelijk te vinden. Ook zit er een yellow in, ik kan helaas maar geen goed huis voor hem vinden. Als laatste zitten er 11 (ik had er twaalf gekocht, maar de verkoper kan niet tellen blijkbaar) Schultzei in. Deze bak ga ik nog omvormen tot iets anders.

Ziet er allemaal top uit Nienepien :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan