Wat is er nieuw

Het 400 liter aquarium van Mathe

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mathe
  • Startdatum Startdatum
M

Mathe

Guest
Sinds 24 december 2016 draait dit aquarium nadat ik de gehele inhoud van mijn oude 200 liter(is verkocht) over heb gezet naar dit aquarium. Het aquarium heeft de volgende maten: 125x50x65 cm(LxBxH). Als filter heb ik naast het bioloog dat ik sinds gister heb draaien, een hele tijd alleen de JBL CristalProfi E901 Greenline buitenfilter. En ja dat werkt niet helemaal lekker maar ik moest heel lang op mijn bioloog wachten en om nou een buitenfilter erbij te kopen vond ik ook een beetje overbodig. Wat ik wel heb gedaan is een klein binnenfiltertje erbij plaatsen om meer stroming te krijgen want doordat ik ook een overloop in het aquarium heb zitten ontstond er anders een soort "dode hoek". Ik heb het visbestand in de tussentijd ook niet echt uitgebreid maar juist verminderd: 13 Roodkopzalmen(Hemigrammus bleheri) zijn verhuisd naar een nieuwe eigenaar omdat deze na een jaar goed gaan aan mijn betta's hun vinnen knaagde en ik heb zelf 2 nieuwe betta vrouwen erbij gekocht. De waterwaardes zijn op de iets verhoogde PH-waarde niet veranderd. Helaas vonden sommige cryptocorynes de overplaatsing niet zo leuk en die lieten hun bladeren massaal afsterven waardoor ik veel bladafval had(zie foto's). Maar goed ik heb nu een bioloog werken van 60x30x30(54 liter) en hij draait natuurlijk nog niet zolang maar ik zie nu al een groot verschil ten opzichte van een paar dagen geleden. Het water is veel helderder en het bladafval, wat gelukkig wel steeds minder wordt, word netjes door de overloop afgevoerd naar het bioloog.

Het vissenbestand is op dit moment het volgende:
- 7x Betta splendens vrouw en 1x man
- 6x Corydoras trilineatus
- 1x Ancistrus cf. Cirrhosus, vrouw
- 1x Ancistrus albino, vrouw
- 1x Panaqolus maccus, vrouw
- 1x Hyphessobrycon eques(overblijver)

Mijn schooltje van 12 Brevibora dorsiocellata gaat van mijn 54 liter overgezet worden naar dit aquarium.
Het visbestand zal komende weken uitgebreid worden naar het volgende voorlopige visbestand:
- 12-20x Brevibora dorsiocellata
- 15x Hyphessobrycon megalopterus
- 12/15x Corydoras trilineatus

Hierbij de beloofde foto's...

Toen het aquarium een paar dagen draaide:
IMG-20161226-WA0006.jpeg

Overzichtsfoto's op verschillende momenten:
IMG-20170128-WA0026.jpeg

Let vooral bij deze foto op de voorgrond rechts met bladafval:
IMG-20170217-WA0019.jpeg

IMG-20170222-WA0010.jpeg

Tof! Wel jammer dat het hele verhaal van opbouw er niet bij zit (lees ik altijd met veel plezier en hoop ik dan nog iets van te leren). Leuk bestand ook, vooral de vele betta's. Benieuwd naar de volgende update.

Ja de foto's van de opbouw zijn niet echt duidelijk of heb ik niet maar ik wil je graag uitleggen wat ik gedaan heb. Wat wil je graag precies weten? Ik ben nu bezig met foto's van de bewoners dus die komen zo.

Dat wordt een heel lang verhaal en het is jou foto album. Ik ben me aan t orienteren voor een 300-400 liter aquarium. Tegen de tijd dat het concreet wordt maak ik een topic aan en is je feedback meer dan welkom (bioloog/buitenfilter, overloop, etc). Benieuwd naar de foto's van de bewoners!

Ooh dat wil ik wel in dit album zetten hoor. Ik denk dat meer mensen dat dan interessant vinden om te weten hoe ik het aan heb gepakt.

Hierbij eerst foto's van de bewoners, morgen of over morgen zal ik een stuk schrijven over mijn aanpak van allerlei zaken.

Met voedertijd komt altijd elke bewoner te voorschijn om ook wat mee te eten. Alles kan in principe dichtbij elkaar en met elkaar eten alleen houden de Ancistrus cf. Cirrhosus en de Panaqolus maccus een klein afstandje van elkaar. De Cirhosus is de dominantste in het aquarium. Hier wat foto's tijdens het voeren van diepvries rode muggenlarven:

20170201_144740.jpg

IMG-20170104-WA0004.jpeg

Wel grappig om te weten is dat de Cirrhosus 15 cm lang is en de albino maar 7 cm lang is. De Panaqolus maccus is ongeveer 8 cm lang. Als je goed kijkt zie je rechts op het hout boven Corydoras trilineatus de Panaqolus maccus zitten. De rood-witte betta dame op deze foto is één van de 2 nieuwe betta's:
IMG-20170104-WA0007.jpeg

Foto's van de nieuwe rood-witte betta dame, als je goed kijkt is ze een mislukte crowntail:😀
IMG-20170104-WA0009.jpeg

Tussen de drijfplanten:
IMG-20170122-WA0008.jpeg

Even rangorde bepalen met de rode spadetail dame:
IMG-20161228-WA0036.jpeg

Hoe de bodem eruit ziet na 1 week... ik zuig het elke week af. Ik ververs dan 15-20% van het water:
IMG-20170217-WA0017.jpeg

De eerste baby slaketende slak is ontdekt:
IMG-20161224-WA0019.jpeg

De Ancistrus cf. Cirrhosus vrouw die ik al meer dan 5 jaar heb:
IMG-20170209-WA0025.jpeg

De Panaqolus maccus vrouw:
IMG-20170104-WA0011.jpeg

Het halfmoon betta mannetje die volgensmij niet weet dat hij een mannetje is want hij pronkt nooit naar de dames. Hij heeft wel minder mooie vinnen met dank aan de Roodkopzalmen. Op het moment had hij net zijn buikje vol gevreten:
IMG-20170122-WA0011.jpeg

Meer foto's passen even niet meer. Even in nieuw bericht verder...

Laatst bewerkt door een moderator:
De vissen zijn ook zeer blij met alle drijfplanten die ik heb in het aquarium. Ik heb drijvende bamboe(Hygroyza aristata), Watervorkje(Riccia fluitans), Klein kroos(Lemna minor), Kleine vlotvaren(Salvinia natans) en Roodworteldrijfplantjes(Phyllanthus fluitans):
IMG-20170122-WA0004.jpeg

IMG-20170217-WA0022.jpeg

Als laatste voor nu de nieuwe aanwinst voor de betta groep, een (nog) kleine pikzwarte halfmoon betta dame:
IMG-20170127-WA0010.jpeg

Hier is het verschil in grootte duidelijk te zien:
IMG-20170127-WA0015.jpeg

IMG-20170127-WA0017.jpeg

Uiteraard is de kleine allang uit de zak, ik heb haar al bijna een maand maar dit zijn de duidelijkste foto's die ik van haar heb want het is zo'n bewegelijk ding nog. Net een drukke puppy af en toe😀

Mijn excuses voor het later posten. Ik kreeg het ineens veel drukker dan verwacht.
Eerst het aquarium. Ik kreeg het aquarium met overloop en binnenfilter. De binnenfilter en de overloopkammen heb ik los gehaald met behulp van een dun plamuurmes. Voor de overloop heb ik een nieuwe overloopkam van 50 cm gekocht en die heb ik met een ijzerzaagje op maat gemaakt.

Zo kreeg ik hem:
IMG-20161210-WA0017.jpeg

Helemaal schoon en overloopkammen en binnenfilter verwijderd:
IMG-20161217-WA0016.jpeg

Overloop; even zonder een grote spons die ik er op heb tegen inspringende vissen. De spons zit wel zodat hij niet achter de tanden van de kammen zit zodat er daar geen vuil kan ophopen. De overloopkammen zijn trouwens uitneembaar
IMG-20170219-WA0010.jpeg

Voor het bioloog heb ik uiteindelijk een kaal volglas 60x30x30 aquarium gekocht nadat ik er achterkwam dat een bioloog op maat bij bedrijven hier in de buurt heel lang zou gaan duren. Een kennis heeft er vervolgens voor mij 2 glasplaatjes ingezet zodat ik 3 kamers heb. Als opvoerpomp gebruik ik de Eheim Compact 1000. Tot nu toe bevalt het me allemaal prima. De buitenfilter die er al opdraaide, blijft nu trouwens gewoon een paar weken mee draaien.

Het bioloog maar nog zonder de Siporax die in de middelste kamer op de blauwe filtermat komt:
IMG-20170223-WA0007.jpeg

Er zitten speciale filtermatten in die ik om en om heb geplaatst zodat er genoeg stroming blijft maar ik heb eigenlijk geen idee hoe die matten heten, hier het zijaanzicht:
IMG-20170223-WA0004.jpeg

Het bioloog maar nog zonder de Siporax die in de middelste kamer op de blauwe filtermat komt:
Bekijk bijlage 9535

Er zitten speciale filtermatten in die ik om en om heb geplaatst zodat er genoeg stroming blijft maar ik heb eigenlijk geen idee hoe die matten heten, hier het zijaanzicht:
Bekijk bijlage 9537

Ik zou in de middelste kamer geen matten doen onder de siporax. Wel zou ik een rooster plaatsen. Zodat het water via de spleet onderop overal onder het rooster kan stromen. Hierdoor komt het water overal verdeeld onder de siporax.
Nu zit er spons voor de spleet. Gaat dit beetje spons verstoppen, dan loopt je bioloog niet goed. Het water komt dan niet overal. Dat rooster zou ik ook in de eerste kamer doen.

Voor de rest. Netjes gemaakt.

rooster plaatsen
Die opmerking heb ik al vaker gekregen maar ik kijk eerst is hoe het zo gaat. Bedankt voor je tips. Ik heb nog niet eerder met een bioloog gewerkt dus ik wil eerst zelf er een beetje mee stoeien om te kijken wat mij het beste bevalt.

Helaas ging wel het bioloog lek en zodanig dat ik een nieuwe heb laten maken. Hierdoor duurde het heel lang voordat ik nieuwe vissen kon uitzetten. Wat ook weer leidde tot een algenexplosie. Maar goed het draait op het moment aardig en ik heb 2 weken geleden mijn schooltje Brevibora dorsiocellata vanuit mijn 54 liter naar dit aquarium verplaatst. Begin afgelopen week heb ik een school van 15 Vijfstreepbarbelen(Desmopuntius pentazona) gekocht dus ik zit weer op de goede weg. Grappig om te zien is dat soms de vijfstreepjes en de brevibora's samenscholen waarbij de vijfstreepjes onderin de school zwemmen en de brevibora's daarboven. Volgens seriouslyfish.com komen deze 2 soorten in de natuur ook samen voor. Het visbestand ziet er nu als volgt uit:
- 11x Brevibora dorsiocellata
- 15x Desmopuntius pentazona
- 12x Corydoras trilineatus

Hierbij wat nieuwe foto's:

Eerst maar een overzichtsplaatje, de planten moeten wel nog teruggroeien om weer een jungle te krijgen
DSC03484.jpg

De nieuwste aanwinsten. Ze zijn alleen niet scherp op de foto te krijgen. Ik heb 7 mannen en 8 vrouwen
DSC03533.jpg

Één van de betta vrouwen met een stel brevibora's
DSC03480.jpg

De overgebleven rode minor, die zwemt mooi met de vijfstreepjes mee
DSC03469.jpg

Een mooie betta vrouw
DSC03492.jpg

De bettaman van het harem vrouwen
DSC03503.jpg

De albino ancistrus met cory's
DSC03549.jpg

Leuke vissen! 🙂

Het zal wel aan mij liggen, maar de bak lijkt op de foto een stuk kleiner dan de hierboven genoemde maten?

Nee ligt niet aan jou hoor. Ik hoor dat altijd. Foto's ervan geven een vertekend beeld. Je ziet pas hoe groot hij is als je er naast staat en op de bodem moet zijn met je handen. Gelukkig ben ik best lang en heb ik lange armen😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan