Wat is er nieuw

Het 60cm bakje van VisPoes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vispoes
  • Startdatum Startdatum
V

Vispoes

Guest
Hallo allemaal!

Ik ben niet geheel nieuw op het forum maar heb er ook niet veel gebruik van gemaakt. Mijzelf voorstellen heb ik eigenlijk niet eerder gedaan. Waarom nu wel? Ik ben nu bijna 2 jaar bezig met deze hobby en ben nu op een punt gekomen dat ik erg trots op mijn bakkie ben! De mooie plaatjes er van wil ik dan ook graag met jullie delen 🙂 Natuurlijk kijk ik uit naar jullie reacties!! Hopelijk delen jullie mijn enthousiasme wanneer jullie naar mijn foto's kijken. Tips/idee�n zijn natuurlijk altijd welkom! Daarnaast beantwoord ik graag vragen, mochten jullie die hebben.

Zo, wie ben ik dan? Mijn naam is VisPoes en ik woon in het altijd gezellige Nijmegen. Ik ben een bijna 22-jarige studente en woon op kamers. Een aquarium terwijl je op kamers woont? Ja, waarom niet?! November 2012 ben ik begonnen met mijn zoetwateraquarium. Via via heb ik voor een paar centen een 60 cm bakkie op de kop weten te tikken. Zo'n standaard dingetje van 60�30�60. Het is absoluut geen mooie bak van buiten maar wat wil je als arme student 🙂 Des te meer uitdaging om de binnenkant schitterend te maken! Nou, het heeft even geduurd maar ik laat jullie graag mijn trots zien 😀 Twee jaren later heeft mijn bakkie al heel wat verschillende inwoners gehad, de een met meer succes dan de ander. Op het moment zit er in:

1� dwergancistrus man (Naam: Algje :))
7� sherry barbeel 2vrouw 5man
ongeveer 20 rasbora urophthalmoides
en een x aantal vuurgarnalen, ik gok zo'n 150

Hiervan zijn de mannelijke sherrybarbeeltjes de enige die ik vanaf het begin heb. De ancistrus kwam ongeveer 3 maanden erna en de rasbora's zijn mijn nieuwste aanwinsten, ongeveer 3 maanden geleden toegevoegd. De garnalen komen uit mijn kweekbak en zitten nu ook al ruim een jaar in het 60cm bakkie erbij. Eerst 20 als proef en zo heb je er een heeeeeleboel 😉

Het meest trots ben ik op mijn planten. Het plantenbestand:

Anubias barteri: Een enorme bos linksachterin de bak, vast gegroeid aan een groot stuk Mopani hout. Ik begon met twee kleine stronkjes met ieder 2 bladeren. Nu heb ik de wortelstokken al 2 keer door moeten snijden en opnieuw moeten planten. Met als gevolg: 6 wortelstokken met bij elkaar wel 30 bladeren!
Cryptocoryne nevellii: Ook een weelderige bos links voorin, voor het stuk Mopanihout in het zand gegroeid. De bos met lange sprieten is het oudst. De bos er voor bestaat uit 2 planten en is ook al aardig bij gegroeid.
Javavaren, de dwergvariant: Deze heb ik ook al vanaf begin af aan en is in die twee jaar enorm gegroeid! De grote bos rechtsachter is afkomstig van slechts 3 a 4 babyplantjes met ieder 2 bladeren. Nu zijn die uitgegroeid tot een kerngezonde enorme bos 🙂 De bos groeit op een stuk kienhout en is nu bezig om er helemaal omheen te groeien. Echt een plaatje om te zien! De onderkant van het kienhout is hol en dit is het favo plekje van Algje. Dubbel reden om deze pracht in mn aquarium te laten staan! In die twee jaar heeft de javavaren al flink wat babyplantjes gemaakt. Op een gegeven moment heb ik deze op een stukje plastic gaas gebonden en afgewacht. Het resultaat: de bos rechtsvoor! In een maand of 3 zijn deze strengen ook uit gegroeid tot een enorme bos. Het gaas heb ik over een steen gebonden die ik vroeger altijd in mn aquarium had liggen. Hopelijk groeit de plant er net zo mooi omheen als die op het hout!.
Dan heb ik in het midden van de bak nog een plant: Dit is een ozelot, de precieze variant weet ik niet. Deze vormt ongeveer 1 blad per week en eens in de zoveel tijd breek ik de onderste bladeren er af. Hier vallen dan gaten in. Het blijft steeds een heel mooi plantje en vormt goed wortels. De wortelstam heb ik al eens moeten afsnijden omdat deze te lang werd.

Nu nog een stukje techniek. Elke dag voeg ik 3 ml vloeibare koolstofvoeding toe, Easycarbo. Daarnaast na de wekelijkse 20% verversing Profito. Verder heb ik sinds een maand of 2 een CO2 kit er in hangen. Zo een met een depot-bus waar je water bij moet doen en een pil met enzymen. De reden hiervoor was omdat ik last kreeg van puntalgen. Deze zijn nu zo goed als verdwenen 🙂 Verder vind ik dit heel gemakkelijk en relatief goedkoop! Eens in de maand een nieuwe fles, soms doe ik er iets langer mee. Dat ligt een beetje aan de omgevingstemperatuur.
Verder heb ik twee filters er in hangen. Een minifiltertje met filterwatten. Deze spoel ik 2 keer per week helemaal uit. Het is puur en alleen om te voorkomen dat het hoofdfilter te snel dichtslibt. Daarnaast nog een superfish filter met fijne sponsfilter. Deze spoel ik eens per 1-2 weken uit. Deze is dan nog niet dichtgeslibt maar de rest van het filter is dan wel smerig. Het schoonmaken van de filters wissel ik zo goed mogelijk af.

Wat betreft eten verwen ik mn visjes best wel :chef: . Dit in de zin dan ze een zeer gevarieerd dieet krijgen. Ik heb voer van JBL, die click-dingen in drie soorten en Novopleco tabs, van tetra, Tetramin en Tetrarubin, van Sera, spirulina tabs en shrimp natural sticks en van Dennerle, CrustaGran. Pfoe, wat een lijst zeg! En daarnaast krijgen ze eens in de week gedroogde of vries rode muggenlarven. Wat een verwende visjes he 😛 Ik voer ze niet elke dag en als ik ze voer is het ook erg weinig maar ik merk dat de vissen zich prima voelen en dat mn waterkwaliteit zo veel beter blijft! Het matige voeren heb ik wel moeten leren hoor, je geeft ze al snel te veel... :book:

Zo, bahbah, wat een verhaal zeg...:sorry: TIJD!!! voor wat foto's :foto:

732696_0_82_dsc_0575.jpg

463642_0_82_dsc_0581.jpg

Om mijn naam eer aan te doen 🙂

725867_0_82_dsc_0562.jpg

952191_0_82_dsc_0564.jpg

227524_0_82_dsc_0568.jpg

415663_0_82_dsc_0569.jpg

176957_0_82_dsc_0570.jpg

182219_0_82_dsc_0571.jpg

818379_0_82_dsc_0574.jpg

De foto's zijn gemaakt met mijn mobiel dus niet echt van goede kwaliteit maar het laat mn bakkie wel goed zien 🙂

Dit is dan eigenlijk mijn verhaal! Ik kijk uit naar jullie reacties/complimenten/vragen/idee�n/tips/watdanook!

Een blub en een poot van,

Vispoes :smitten:

Ziet er goed uit hoor :thumbs:

Dat is een mooi groen aquarium 🙂!

Jeetje wat een kletstante ben jij! 😉
Ziet er mooi uit met die volle bossen!

Kletstante???, viel haast in slaap. hahahaha
Maar, netjes,hoor, toppie.

Steek je er ook lateriet bolletjes bij?(klei met ijzer.)
laatste foto.

Heel mooi! En leuke kat 😉

Mooie bak en mooie kat 😛

Hoi Bertus, leuk dat ik op de weinige berichten die ik heb gepost altijd een bericht van jou krijg, bezige bij! 😛 Nu je het zegt, die heb ik er een heeeeele tijd geleden wel in gestoken! Heb ze nog ergens liggen dus wie weet is dat nog een idee voor de komende dagen... Maar aan de andere kant, de planten doen het nu fantastisch dus misschien ook niet helemaal nodig. Kan ze dan ook bewaren voor een andere bak of voor mn garnalenkweekbak 🙂

Leuk zo'n kat er bij, goede combinatie! Erg mooie bak en wat een mooie volle planten

Vispoes zei:
Hoi Bertus, leuk dat ik op de weinige berichten die ik heb gepost altijd een bericht van jou krijg, bezige bij! 😛 Nu je het zegt, die heb ik er een heeeeele tijd geleden wel in gestoken! Heb ze nog ergens liggen dus wie weet is dat nog een idee voor de komende dagen... Maar aan de andere kant, de planten doen het nu fantastisch dus misschien ook niet helemaal nodig. Kan ze dan ook bewaren voor een andere bak of voor mn garnalenkweekbak 🙂

Tja,de naam vispoes zie je niet elke dag,he.

Mijn geheugen werkt nog prima. 😉

Wat leuk, nog een mede-aquariaan in Nijmegen. Ik ben druk op marktplaats (verkopen/weggeven van ancistrussen) en dan kom je er ook veeeeel tegen hier uit de buurt. En ik heb ook altijd een bak gehad terwijl ik op kamers zat, kan prima!

Leuk kennis te maken en je bak staat er erg mooi bij!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan