Het Aquarium van School(van mijn zoon)


M

MoniqueL1979

Guest
Hele goede dag,

Ik zal me hier even voorstellen.
Mijn naam is Monique, en Moeder van een zoon bijna 12.

Afgelopen week kwam mijn zoon thuis met de mededeling dat hij gewonnen had... Nou vroeg ik heel verrast... wat heb je gewonnen dan?!?

Mama, JIJ MAG het aquarium van school ophalen.????

Nou, dat is hartstikke leuk zei ik...

Dus ik ging gewapend met 2 lege emmers met deksel en een paar grote om gespeelde 2liter cola flessen voor evt. Extra water mee te nemen.

Met goede moed stap ik de klas in gisteren(laatste lesdag).

En ik loop naar het nano aquarium.......

Zelden ben ik zo geschrokken van een aquarium, ik heb niet eens een foto gemaakt....

20200716_132232.jpg


Ben direct begonnen om de vissen te vangen...

Het waren nog wel geteld.... 2 vissen... 1 scholen visje en een klein algen etertje.

Nadat ik de vissen bevrijd had van hun "chemisch toilet". Zat ik naar de flessen en emmers te kijken… zucht… wat moet ik hier toch mee..

Het aquarium mee genomen met bodempje water en de bodem bedekking.

Het aquarium vies groen en volg met oa baardalg.

Het ergste heb ik schoongemaakt, de rest van het water afgezogen.

Met pijn in mijn hart het aquarium weer gevuld voor 60% met het oude "riool water." en de rest met vers water aangevuld.

Die filter… ook een bijzonder dingetje… het moet een soort watervalletje voorstellen.

Deze heb ik wat uitgespoeld in aquarium water wat ik nog over had in die flessen.

Een paar uurtjes later in de avond heb ik de 2 vissen terug gezet.

20200717_112100.jpg


Persoonlijk denk ik er over om de vissen beide een beter leven te geven bij iemand anders in het aquarium.

En er een leuke garnalen bak van te maken met misschien een paar gekleurde appelslakken.

Sinds de laatste x dat ik een aquarium had, is er veel veranderd in techniek, vandaar dat ik me hier aangemeld heb. Leuk en interessant om op de hoogte te blijven.
 
van hartel welkom op het AF en heel veel succes met het bakje, ik denk dat je een prima plan hebt benoemd!
 
Welkom Monique.
 
Welkom! Bijzonder dat je als leraar een aquarium zomaar verloot onder de kids. Tuurlijk doen die mee (als ik zie hoe enthousiast ze hier mijn klas zijn). Maar ja, de ouders er dan maar voor laten zorgen.
Mooi formaatje voor garnalen of een betta inderdaad
 
Welkom hier.
Persoonlijk zou ik voor een killi soortje opteren. Eentje van het (chrom)aphyosemion geslacht.
Zeer leuke visjes, kunnen op kamertemperatuur, verdragen veel qua waterwaarden en plotse veranderingen, hebben zeer leuke kleuren en durven vrij vlot te gaan kweken zonder dat daar speciale maatregelen voor nodig zijn.
 
Welkom hier.
Bijzonder verhaal... Heel leerzaam voor de kids, een aquarium... Maar dan moet het wel goed worden gedaan. Top van jou dat je je er 100% voor inzet :)
 
Welkom hier, en mijn complimenten voor je aanpak. Ik ben benieuwd naar het vervolg...
 
Welkom Monique,

Apart verhaal. Heb je toevallig foto's van de vissen, ben wel benieuwd. Vies uitziend water hoeft overigens niet altijd vervuild (biochemisch vervuild) te zijn. Andersom hoef helder water niet altijd biochemisch schoon te zijn. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet per se ongeschikt voor de vissen hoeft te zijn geweest. Al wil ik best geloven met al die alg dat het bakje verwaarloosd is, waarschijnlijk wilden ze er daarom ook vanaf. Je hebt het overigens prima aangepakt zo :thumbs:.

Gr
Stefan
 
Welkom!

tja dit valt mij een beetje tegen, het goed voor dieren zorgen is ook een vorm lesstof :))
Maar je mag m dus houden? of moet die na de zomervakantie weer in de klas komen te staan?
 
Kleine update:

Uit de schuur een reserve bak opgesnort....
20200717_160813.jpg


Deze heb ik in het verleden gebruikt om jonge of drachtige vissen appart te zetten.


Laat ik beginnen met wat foto's.
20200718_120443.jpg
Dit was de bak gisteren, zonder vissen, deze had ik even appart gezet. Na het schoonmaken van de bodem. En opnieuw ingericht. Van de week heb ik voor 5 eu 2 plantjes gekocht.


Ik heb er een paar kleine opruimertjes ingezet.
20200718_192257.jpg


Ik heb inmiddels ook de eenzame/bange vis "Alice" terug gezet. Er werd gevraagd om foto's van de vissen. De algeneter is de verstop koning... en laat zich eigenlijk niet zien.

Maar ik heb "Alice" wel op de foto,
20200718_191513.jpg


Het Aquarium gaat na de vakantie weer terug naar school.
Maar...... dit mag natuurlijk niet nog een x zo gebeuren.

Misschien maar een pillen doosje vullen met voer...

Afgepast 2 x in de week voeren?
 
Wat een geluk voor Alice en voor school dat jouw zoon de bak 'won'! Hoe kreeg je hem zo snel weer op orde trouwens qua bacterieën en waterwaarden? Of zat dat ondanks de rommel nog wel goed?
 
Wat een geluk voor Alice en voor school dat jouw zoon de bak 'won'! Hoe kreeg je hem zo snel weer op orde trouwens qua bacterieën en waterwaarden? Of zat dat ondanks de rommel nog wel goed?

Een verwaarloosde bak is een bron van bacteriën die je ook nodig hebt in het water.

Het is net wat Stefan akkerbouw zegt hier boven. Vies bruin water hoeft niet verontreinigd te zijn. Het is alleen niet zo mooi in je aquarium:cooll:

Op zich de waarden waren gek genoeg niet heel erg schrikbarend, het water is nog wat aan de harde kant, maar ik vermoed dat dit komt omdat wat toegevoegd heb voor de co2 en anti alg.

Het klinkt raar... maar ik denk... filter uit een verwaarloosd aquarium is een bron van goed bacteriën. Daarom heb ik daar ook vrij weinig aan gedaan. Vlak voor dat de bak terug naar school vervang 1 filter spons. Maar dan ga ik er nu wel van uit dat de waarde redelijk stabiel blijven

Ik heb het meeste alg van de ruiten verwijderd in het oude water. Dit laten zakken op de bodem afgezogen en op nieuw water toegevoegd van de originele bak.


Ik heb getwijfeld of ik de bodem af ze graven op een later stadium. Maar het stonk heel erg. Dus dat heb ik eergisteren gedaan.
 
Goed om te weten, hoe jij dat doet. Is voor mij als echte beginner een bron van info in de vorm van 'wat niet' maar ook: hoe los je problemen op en wat zijn inderdaad nou precies de echte problemen. Top, hoor!
 
Goed om te weten, hoe jij dat doet. Is voor mij als echte beginner een bron van info in de vorm van 'wat niet' maar ook: hoe los je problemen op en wat zijn inderdaad nou precies de echte problemen. Top, hoor!
Ik was in het begin echt een paniekerig iedere dag water testen... van alles toevoegen...
1 groot drama. . Ik heb in het begin heel veel problemen gehad met slechte planten groei, inteelt met guppen... of black mollies...

Helaas ben ik met schade en schande wijs geworden.

Maar toen waren er nog niet zoveel mensen aktief op dit soort fora.

En de mensen die wel aktief waren... waren vaak grote aquarium kenners maar met een wat lastige communicatie.

Maar een paar x op een meeting geweest, dat was toen nog.... ongeveer 1 x in de maand.

En dan leer je mensen beter kennen in combinatie met hun liefde voor aquaria.

Maar er zijn vaak meerdere wegen naar Rome, en zoek er 1 die bij jou past.
 
Ik was in het begin echt een paniekerig iedere dag water testen... van alles toevoegen...

Haha, nee hoor, geen last van, dat ben ik zó níet :p :oopss:.

Maar er zijn vaak meerdere wegen naar Rome, en zoek er 1 die bij jou past.
Nogal veel wegen inmiddels gezien idd. Volg je er één, zegt iemand weer: 'nee, de ándere doen'. Lastig, als je het type bent dat het in één keer zo goed mogelijk wil doen (ook met het oog op dieren- en plantenwelzijn). Alvast één goede weg gevonden door jouw topic te volgen (y)
 
Welkom! Bijzonder dat je als leraar een aquarium zomaar verloot onder de kids.

Verloot om in de vakantie voor te zorgen. In de wetenschap dat ik een aquaria liefhebber ben.:help::help::help:

Maar ik had al een keer commentaar op het aquarium gehad:deal: veel ste klein heb ik toen gezegd met vissen die net te groot zijn. :stom:Rasbora Brigitte is maximaal voor dit bakkie. Maar liever nog helemaal geen vis in 20 liter...

Garnalen en slakken. Dat mag en kan.:daisy:
 
Hier gaat de bak gewoon zelf mee naar huis en in het nieuwe jaar weer terug. Bijzondere manier, maar ja... goed dat je het zo oppakt!
 
Hier gaat de bak gewoon zelf mee naar huis en in het nieuwe jaar weer terug. Bijzondere manier, maar ja... goed dat je het zo oppakt!
Dit is het laatste jaar voor mijn zoon op deze school. Volgend jaar houd ik hem gewoon.:oopss:
 
Welkom, ik zou er geen appelslakken in doen want die produceren enorm veel eitjes en die babyslakjes zijn net zulke schijtfabrieken als een pleco, dus kun je beter niet doen
 
Welkom, ik zou er geen appelslakken in doen want die produceren enorm veel eitjes en die babyslakjes zijn net zulke schijtfabrieken als een pleco, dus kun je beter niet doen
Maar wat moet Helena en Turbo (2 helena slakken)dan eten??:pp
 
Welkom, ik zou er geen appelslakken in doen want die produceren enorm veel eitjes en die babyslakjes zijn net zulke schijtfabrieken als een pleco, dus kun je beter niet doen

Op zich kun je die trossen makkelijk weghalen en zo voorkom je een massa nakomelingen.
 
Ik ga het aquarium aankomend jaar bij houden voor school.( voor de diertjes eigenijk)

En denk eigenlijk dat ik ga adviseren als niemand de zorg over neemt van het aquarium als mijn zoon naar de middelbare dat het aquarium weg moet.

Dieren zijn leuk, maar je moet er natuurlijk wel goed voor zorgen. EN ZEKER op school, dat is immers toch de leerschool voor later.

En wat ik in de kop heb, heb ik niet in de kont :petjeaf: :petjeaf:
 
Maareh over scholen gesproken. Volgens mij wilt Alice ook in een schooltje, wordt ze wrs ook wat minder schuw. Bakkie is inderdaad hier ongeschikt voor. Lijkt voor mij overigens op een Koperzalm (engels silver tip tetra), correct me if i'm wrong.

Gr
Stefan
 
Maareh over scholen gesproken. Volgens mij wilt Alice ook in een schooltje, wordt ze wrs ook wat minder schuw. Bakkie is inderdaad hier ongeschikt voor. Lijkt voor mij overigens op een Koperzalm (engels silver tip tetra), correct me if i'm wrong.

Gr
Stefan

Alice heeft idd een schooltje nodig... maar laten we eerlijk zijn niet in deze bak.
Zal denk ik moeten kijken voor een adoptie schooltje...

Ik heb trouwens toch een foto van de algen eter gevonden.
20200719_200934.jpg


Hier weet ik eigenlijk ook niet wat ik mee aan moet. Misschien adopteer ik hem zelf wel;)
 
Nee dat snap ik volkomen. Voor de algeneter (Ancistrus sp. zo te zien) is er in ieder geval wel een voordeel, die kunnen prima solitair leven. Zal wel als je heel grondig hebt schoongemaakt en er geen alg bijna meer ontstaat hem bijvoeren met tabletjes voor algeneters. Succes er mee in ieder geval. En nogmaals, goed aangepakt.
 
Geen ancistrus sp, maar ancistrus cf cirrhosus, worden 12 cm gemiddeld (mits goed gehuisvest)
 
Ja ik wist niet welke soort, vandaar dat ik sp gebruikte. Misschien is dat hier wel verkeerd maar staat voor species, gebruiken we op m'n werk ook voor bacteriën waar de achternaam (specienaam) niet voor bekend is. Eigenlijk vertaald bedoelde ik Ancistrus soort. Excuus voor de verwarring.
 
Ja ik wist niet welke soort, vandaar dat ik sp gebruikte. Misschien is dat hier wel verkeerd maar staat voor species, gebruiken we op m'n werk ook voor bacteriën waar de achternaam (specienaam) niet voor bekend is. Eigenlijk vertaald bedoelde ik Ancistrus soort. Excuus voor de verwarring.
Het nadeel van het niet goed noemen van een vissoort is dat iedereen dat kopieert en vervolgens gaat het een heel eigen leven leiden, er zijn wel L-nummers die niet nader omschreven zijn en waarbij sp. gebruikt word, dus vind ik het erg belangrijk d ebenaming goed te doen ter voorkoming van foutief kopieergedrag.

Dus is het misschien een idee als je het antwoord niet weet, je beter geen antwoord geeft, want alles wat je op internet zet is over 100 jaar nog vindbaar
 
Nee ik had er gewoon Ancitrus soort van moeten maken en niet sp. moeten gebruiken. Ik snap je punt en zal het meenemen in m'n toekomstige commentaren ;).

Gr
Stefan
 

Terug
Bovenaan