Wat is er nieuw

Het fotoalbum van GalderNL

• Onderwerp starter Onderwerp starter GalderNL
  • Startdatum Startdatum
G

GalderNL

Guest
Hallo allemaal,

Zoals beloofd in mijn introductietopic zal ik wat foto's plaatsen van mijn aquaria. Het begon allemaal met mijn rio 180 gezelschapsaquarium, maar daarvan houden jullie de foto's nog even tegoed. Na een aantal jaar sloeg het aquavirus nogmaals toe en heb ik een Nanocube 60l aangeschaft waar ik altijd crystal red garnalen in gehouden heb. Hieronder een overzicht van de techniek en hoe ik zoal met deze bak omga.

De Techniek:
  • Dennerle nanocube 60L
  • Dennerle hoekfilter xl
  • 2x Dennerle nanolight 11W
  • Juwel verwarmingselement 50W

De planten
  • Vallisneria Torta
  • Waterpest
  • Rotala rotundifolia
  • Rode tijgerlotus
  • Micranthemum sp. Monte Carlo
  • Echinodorus tenellus
  • Staurogyne repens
  • Mini javavavaren

De Bodem en water verversen
Het aquarium is gevuld met een ph-verlagende bodem (noodzakelijk voor crystal red garnalen), namelijk de ADA amazonia. Deze bodem werkt als ionenwisselaar en zorgt voor een lage kH met daarbij behorende lage pH. Omdat deze bodem een eindige levensduur heeft en na een bepaald aantal keer water verversen zijn opname capaciteit heeft bereikt dient deze om de zoveel tijd vervangen te worden. Laat ik hier nou juist niet zoveel zin in hebben.... Immers een bodem vervangen in een beplante bak betekend alles eruit.. en opnieuw beginnen. Bovendien is de ADA Amazonia bodem niet goedkoop. Daarom ververs ik ik dit aquarium alleen maar met water wat minstens 2 weken op akadama klein heeft gestaan. Deze klein heeft dezelfde ionenwisselende en dus pH verlagende werking als de amazonia bodem, maar is stukken goedkoper en bovendien makkelijk vervangbaar als deze is uitgewerkt. Zo draait dit systeem al een ruim jaar. tot nu toe zonder problemen.

De bak is ook eigenlijk sinds het begin algvrij geweest. Ik voeg hier geen CO2, nitraat of fosfaat toe. Slechts wat kleikorrels en af en toe wat profito.

Genoeg gepraat, tijd voor wat foto's (gemaakt met de telefoon, helaas)

sd3gg4.jpg

3DcDZ1KjhDGWrQ5SerwI72zvNSNgGcBi.jpeg

3DcDZ1KjhDGWrQ5SerwI72zvNSNgGcBi.jpeg

2usekp4.jpg

Overigens ben ik deze populatie garnalen ooit met 15 stuks begonnen... Ze hebben goed hun best gedaan!

erg mooi met erg mooie garnalen 🙂

hij staat er al even op denk ik, maar het kastje kan het gewicht goed aan?

erg mooi met erg mooie garnalen 🙂

hij staat er al even op denk ik, maar het kastje kan het gewicht goed aan?

Bedankt!!

Goed dat je het vraagt, er schuilt meer achter dit kastje dan je denkt. Het is een standaard verrijdbaar zweedse meubelboer bureaukastje op wielen, maar er liggen twee houten balken onder. Het bovenblad draagt het aquarium, de zijwanden van het kastje zijn onder het blad gemonteerd en dragen het gewicht van het blad direct zonder dat alle kracht op een montage verbinding komt te staan. De zijwanden steunen direct op de houten balken onder het kastje, het onderblad en de (net zwevende) wieltjes zijn dus niet dragend. Bovendien zit er ook een solide houten achterplaat in. Zo is het geheel super steving en vooral erg stabiel. Kijk maar:

2rwuog1.jpg

haha jaa daarom vroeg ik het al, het leek me namelijk al op een kastje van een groot maar niet te noemen zweeds meubelmerk :juggle:

die zijn soms steviger dan je denkt hoor, alleen de ondersteuning ipv de wieltjes lijkt me ook erg verstandig.

Hallo allemaal,

Zoals beloofd in mijn introductietopic zal ik wat foto's plaatsen van mijn aquaria. Het begon allemaal met mijn rio 180 gezelschapsaquarium, maar daarvan houden jullie de foto's nog even tegoed. Na een aantal jaar sloeg het aquavirus nogmaals toe en heb ik een Nanocube 60l aangeschaft waar ik altijd crystal red garnalen in gehouden heb. Hieronder een overzicht van de techniek en hoe ik zoal met deze bak omga.

De Techniek:
  • Dennerle nanocube 60L
  • Dennerle hoekfilter xl
  • 2x Dennerle nanolight 11W
  • Juwel verwarmingselement 50W

De planten
  • Vallisneria Torta
  • Waterpest
  • Rotala rotundifolia
  • Rode tijgerlotus
  • Micranthemum sp. Monte Carlo
  • Echinodorus tenellus
  • Staurogyne repens
  • Mini javavavaren

De Bodem en water verversen
Het aquarium is gevuld met een ph-verlagende bodem (noodzakelijk voor crystal red garnalen), namelijk de ADA amazonia. Deze bodem werkt als ionenwisselaar en zorgt voor een lage kH met daarbij behorende lage pH. Omdat deze bodem een eindige levensduur heeft en na een bepaald aantal keer water verversen zijn opname capaciteit heeft bereikt dient deze om de zoveel tijd vervangen te worden. Laat ik hier nou juist niet zoveel zin in hebben.... Immers een bodem vervangen in een beplante bak betekend alles eruit.. en opnieuw beginnen. Bovendien is de ADA Amazonia bodem niet goedkoop. Daarom ververs ik ik dit aquarium alleen maar met water wat minstens 2 weken op akadama klein heeft gestaan. Deze klein heeft dezelfde ionenwisselende en dus pH verlagende werking als de amazonia bodem, maar is stukken goedkoper en bovendien makkelijk vervangbaar als deze is uitgewerkt. Zo draait dit systeem al een ruim jaar. tot nu toe zonder problemen.

De bak is ook eigenlijk sinds het begin algvrij geweest. Ik voeg hier geen CO2, nitraat of fosfaat toe. Slechts wat kleikorrels en af en toe wat profito.

Genoeg gepraat, tijd voor wat foto's (gemaakt met de telefoon, helaas)

sd3gg4.jpg

PpBzbXgrBRSuLvf4Gt3YeN6iN4fWYS6X.jpeg

PpBzbXgrBRSuLvf4Gt3YeN6iN4fWYS6X.jpeg

2usekp4.jpg

Overigens ben ik deze populatie garnalen ooit met 15 stuks begonnen... Ze hebben goed hun best gedaan!

Wat een mooi bakje en de cr reds zien er ook top uit.

Mooie bak en garnalen!
Is wel slim verzonnen hoe je dat doet met het verversingswater,garnalen doen het er ook heel goed op zo te zien!

Mooie bak en garnalen!
Is wel slim verzonnen hoe je dat doet met het verversingswater,garnalen doen het er ook heel goed op zo te zien!

Bedankt! Het verbaasd mij ook dat ik deze methode niet vaker zie.

Dat is inderdaad een zeer praktische methode van waterwisselen die je hebt.

Maar de bak ziet er echt mooi en fris uit! Al zeker als je weet dat je enkel Profito toevoegt.

:thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan