het gaat niet goed met mijn ctenopoma


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,142
Locatie
Rotterdam
Mijn klimbaars ligt al een week of 2 veel te 'slapen'. Nu vond ik dit al zorgelijk maar waren er verder geen problemen. Echter is hij nu ook op de bodem op zijn zij aan het liggen. Ik heb hem al een tijdje, mogelijk een jaar of 5. Misschien langer. Kan ik iets voor hem doen of is dit gewoon het einde? Hij vertoont dit gedrag nu denk ik al 2 weken
 

Bijlagen

  • 0-1.jpg
    0-1.jpg
    31.9 KB · Weergaven: 287
  • 0.jpg
    0.jpg
    23 KB · Weergaven: 256
Wat jammer om hem zo te zien. :-(

Was hij nog jong toen je hem kocht? Ze zouden een stuk ouder moeten (kunnen) worden dan 5 jaar.

Uiterlijk nog iets bijzonders te zien? En eet hij nog / hoe lang eet hij al niet meer?
 
Ik denk dat dit einde verhaal is, vaak zie je dat gedraag bij vissen waarvan hun einde nadert
 
hij eet nog wel goed, alleen hij ligt 80% van de dag. Vroeger was hij veel actiever en zwom hij het meeste van de dag rond door de bak.
 
Wat jammer om hem zo te zien. :-(

Was hij nog jong toen je hem kocht? Ze zouden een stuk ouder moeten (kunnen) worden dan 5 jaar.

Uiterlijk nog iets bijzonders te zien? En eet hij nog / hoe lang eet hij al niet meer?
ik heb het al wat groter gekocht. Denk rond de 6cm dus misschien was hij toen al een jaartje.
 
Dan lijkt het er --zonder verdere tekenen van ziekte-- inderdaad op dat zijn kaarsje uit aan het gaan is. Als hij alleen maar achteruitgaat en zo weinig energie heeft dat hij steeds gaat liggen... dan rest er denk ik weinig anders dan euthanasie. :(
 
Ach wat naar om hem zo te zien. Ze kunnen tussen de 8 en 10 jaar oud worden en zijn dat zo'n 15 cm lang. Wellicht dat de jouwe inderdaad al iets ouder was toen je 'm kocht. Misschien dat dan inderdaad zijn einde nadert, en in dat geval zou je euthanasie kunnen overwegen:(
 
Laatst bewerkt:
Je zou eens kunnen uitvogelen of de vis wat zout kan hebben. Dit kan "helend"werken bij vissen. Dood/stagneerd bacterieen en parasieten en doet wat met druk in lichaam. Als vis niet tegen zout kan dan natuurlijk niet. Ik heb geen verstand van het soort of zout een optie is.
 
Hoe is het gegaan sinds je laatste post, @Nekko?
 
Om eerlijk te zijn. Ik wou hem afmaken maar op het moment voelde ik mij daar zelf niet goed bij. Vervolgens ben ik met werk weggegaan voor een aantal dagen. En hij leefde nog steeds. HIj ligt alleen nog wel veel maar eet dan weer wel goed. En zwemt zo nu en dan ook normaal door de bak. Ik heb geen idee of ik hem nog moet afmaken of hem zo gwn moet laten..
 
Mooi dat hij nog leeft. Al shij ziek was in oktober dan was hij nu wel dood. Je heb gewoon denk ik een bejaarde vis. Wij zullen ook nieyt meer zo actief zijn en wat meer slapen als we bejaard zijn dus laat hem maar gewoon zijn gangetje gaan toch. Als hij gewoon nog eet en zo af en toe een baantje trekt is toch goed.
 
De ctenopoma leeft nog steeds. Denk inderdaad dat het ouderdom is. Ik vind het nogal vervelend om te zien. Het ziet er nogal triest uit maar het hoort er natuurlijk ook bij.
 
Ook wij worden een keer oud Anders en zullen dan minder actief zijn ;)
 

Terug
Bovenaan