Het grote goede spullen uit China Topic


Vonkie

Well-known member
Lid geworden
10 februari 2020
Berichten
166
Leeftijd
25
Vorige week werd er in een topic gevraagd naar een betaalbare pH meter. Al snel werden veel web shops gedeeld met ph meters, waaronder ook veel buitenlandse websites (lees Alibaba, Wish, Alieexpres).
Zelf ben ik nog geen fan van het kopen van producten op Chinese websites. De reden hiervoor is het gebrek aan vertrouwen in de kwaliteit van de producten en de twijfelachtige garantie.
Momenteel zijn er een aantal ervaren leden op het gebied van producten kopen bij deze Chinese websites. Vandaar dit topic :)
Zoals beloofd in een ander topic is hierbij "Het grote goede spullen uit China Topic" geopend.

Waarom dit topic?
Zoals wel blijkt uit onderstaande topic, zijn veel leden opzoek naar goede betaalbare producten.
Betaalbaar zijn de Chinese websites zeker, maar of de kwaliteit ook naar behoren is...? Daar in tegen lijken de NL websites meer kwaliteit producten te verkopen, maar is de prijs weer wat hoger :rolleyess:
De ervaren Alieexpres shoppers kunnen hun ervaring delen van goede producten (die zijzelf hebben getest) en betrouwbare leveranciers.
Zo kunnen de onervaren shoppers ideeën opdoen om hun producten elders goedkoper te kopen.
De producten kunnen variëren van filtersokken en lily pipes tot complete LED sets en filtersystemen.

Om er voor te zorgen dat dit topic enige tijd mag blijven bestaan lijkt het mij goed om even wat met elkaar af te spreken:
  1. We blijven ten alle tijden respectvol naar elkander.
  2. Grapjes zijn leuk, maar neem regel 1 in acht.
  3. Deel geen hoax berichten, fake news, scams en andere foutieve informatie.
  4. De algemene regels van het forum gelden ook hier. Er staat een link onderaan dit bericht.
  5. Ervaringen kunnen per forummember verschillen, respecteer elkaars ervaring.
Aangezien ik onder de groep val die geen ervaring heeft met betrekking tot het kopen van producten op Chinese websites mogen de ervaren shoppers hun ervaring nu delen! :engel:


Huishoudelijk reglement AquaForum.nl: https://aquaforum.nl/threads/huishoudelijk-reglement.24017/
 
Mooi initiatief dit topic! Altijd fijn om wat geld te besparen en ervaringen te delen.

Ik bestel zelf regelmatig kleine onderdelen uit deze webshops. Dan moet je denken aan plastic roosters, slangen, Catappa bladeren etc.
Ben hier wel voorzichtig mee, want het schijnt niet zonder risico te zijn. De strenge kwaliteitseisen en certificaten die binnen de EU gelden, gelden niet voor China. Hierdoor kan het zijn dat de producten die je besteld ongewenste stoffen bevatten of niet voldoen aan de kwaliteit zoals wij die gewend zijn. Zondag met Lubach had hier recent nog een amusante aflevering over:


Met name bij elektrische apparten bestaan er een hoop risico's, zo berichtte ook de NOS (bron):
1585565444214.png

1585565477181.png

Daarnaast is het niet verstandig om dure producten te kopen uit landen buiten Europa, om de volgende twee redenen:
Je hebt geen enkele garantie (bron):
1585565825631.png

En bij bedragen boven de €22 moet je belasting of invoerrechten betalen en is de besparing minimaal, m.a.w. loont het zich vrijwel niet (bron).
1585565900750.png
 
Heel toevallig heb ik net twee pakketjes van AliExpress (voor het eerst) niet of niet goed ontvangen. 1 niet ontvangen en het andere producten is kapot aangekomen. Via de App kon ik heel makkelijk een 'geschil' openen. Binnen een dag de conclusie: geld wordt terug gestort.
Normaliter zijn de dingen die ik bestel prima. Heel vaak worden precies dezelfde dingen in de winkel aangeboden voor prijzen die 10x over de kop zijn gegaan :)
Je moet soms alleen wachten als het uit China zelf moet komen.
 
Het enige dat ik weet is dat veel goedkope webshops in ons land dezelfde spullen verkopen als op Ali en ze ik vermoedt dan ook daar bestellen om ze hier weer duurder te verkopen. Goedkope ph en geleidbaarheidsmeters vallen hier soms ook onder.
Helemaal mee eens John. Zelfs sommige (bekende/goede) merken laten het spul in China produceren. Dat was terug te leiden via het productienummer.. dus je wordt vern**** waar je bij staat helaas :(
 
Mooi initiatief dit topic! Altijd fijn om wat geld te besparen en ervaringen te delen.

Ik bestel zelf regelmatig kleine onderdelen uit deze webshops. Dan moet je denken aan plastic roosters, slangen, Catappa bladeren etc.
Ben hier wel voorzichtig mee, want het schijnt niet zonder risico te zijn. De strenge kwaliteitseisen en certificaten die binnen de EU gelden, gelden niet voor China. Hierdoor kan het zijn dat de producten die je besteld ongewenste stoffen bevatten of niet voldoen aan de kwaliteit zoals wij die gewend zijn. Zondag met Lubach had hier recent nog een amusante aflevering over:


Met name bij elektrische apparten bestaan er een hoop risico's, zo berichtte ook de NOS (bron):

Daarnaast is het niet verstandig om dure producten te kopen uit landen buiten Europa, om de volgende twee redenen:
Je hebt geen enkele garantie (bron):

En bij bedragen boven de €22 moet je belasting of invoerrechten betalen en is de besparing minimaal, m.a.w. loont het zich vrijwel niet (bron).


Ik kan momenteel het filmpje van Lubach (momenteel Lubag.) niet kijken, nog aan het werk.... Toen der tijd wel gekeken ;)

Ik ben een leek op dit gebied, maar zover ik weet is AliExpress te vergelijken met een bol.com. Verschillende aanbieders plaatsen hun producten op 1 website. Deze verschillende aanbieders moeten voldoen aan de algemene voorwaarden opgesteld door AlieExpress. Sommige bedrijven zullen extra voorwaarden hebben denk ik en dus extra service hebben.
Ik weet niet of dit klopt hoor, maar dacht het zo gehoord te hebben.
Als we nu samen een lijstje kunnen maken van deze aanbieders :DD


Heel toevallig heb ik net twee pakketjes van AliExpress (voor het eerst) niet of niet goed ontvangen. 1 niet ontvangen en het andere producten is kapot aangekomen. Via de App kon ik heel makkelijk een 'geschil' openen. Binnen een dag de conclusie: geld wordt terug gestort.
Normaliter zijn de dingen die ik bestel prima. Heel vaak worden precies dezelfde dingen in de winkel aangeboden voor prijzen die 10x over de kop zijn gegaan :)
Je moet soms alleen wachten als het uit China zelf moet komen.
Heb je voorbeelden van bestelde producten (aquarium gerelateerd):br:
 
"Wees loyaal, koop lokaal" is het credo van de ondernemersvereniging in ons dorp.
En ik huldig deze.

Groot verschil met in de winkel Chinese waar kopen is dat het wél aan de Europese regels moet voldoen.
Een aquariumverwarming rechtstreeks uit China besteld mag gerust niet waterdicht zijn.
Geen hond die daar wat van zegt.
Met een beetje "geluk" elektrocuteer je dan alleen je vissen.
Hier in Nederland gekocht moet hij veilig zijn volgens de Europese regels.
Bijkomend voordeel van die paar extra Euro's: mócht hij binnen de garantieperiode stuk gaan dan heb je een fysiek adres waar je heen kunt.

Ik ben klaar met die Chinese troep.
Tot nu toe ben ik er vroeg of laat (meestal vroeg) altijd achter gekomen waarom het zo goedkoop is.
 
"Wees loyaal, koop lokaal" is het credo van de ondernemersvereniging in ons dorp.
En ik huldig deze.


Ik ben klaar met die Chinese troep.
Tot nu toe ben ik er vroeg of laat (meestal vroeg) altijd achter gekomen waarom het zo goedkoop is.
Bijzonder. Vaak is die "Chinese troep" precies hetzelfde als wat lokaal wordt verkocht, maar dan met een andere sticker en voor 5x minder.

Nu koop ik zelf ook bijna niets in China (Ik heb alleen mijn toetsenbord en een aquarium lamp gekocht in China) maar als ik de lokale prijzen zie kan ik mij prima voorstellen dat mensen bepaalde dingen in China bestellen.
 
Wat wij hebben gekocht bij Aliexpress wat niet goed bevalt zijn Shrimp guards (bodem binnenin gaat roesten binnen enkele maanden gebruik) en een soort kleine kooitjes. De kooitjes gaan bij gebruik onder water roesten.
Screenshot_20200330_171844_com.alibaba.aliexpresshd.jpg



Wat wel erg goed bevalt is ledverlichting. Wij gebruiken de 10watt witte variant en de 15watt variant. Beide erg goed.
Screenshot_20200330_171545_com.alibaba.aliexpresshd.jpg


Ook super fijn is de slanghouder voor bij onderhoud.
Screenshot_20200330_171446_com.alibaba.aliexpresshd.jpg


We gebruiken klemmen voor het vasthouden van kunststof dekplaten op onze open bakken.
Screenshot_20200330_171658_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
Screenshot_20200330_171628_com.alibaba.aliexpresshd.jpg


En we gebruiken deze kunststof voerbakjes voor voer, repashy en ook om de waterstraal op te vangen bij het vullen.
Screenshot_20200330_171815_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
 
"Wees loyaal, koop lokaal" is het credo van de ondernemersvereniging in ons dorp.
En ik huldig deze.

Ik ben klaar met die Chinese troep.
Tot nu toe ben ik er vroeg of laat (meestal vroeg) altijd achter gekomen waarom het zo goedkoop is.

Precies dezelfde 'Chinese troep' ligt gewoon in heel veel winkels in Nederland ?

Normaal koop ik ook liever lokaal. Maar als ik iets in het schap zie liggen voor 10x duurder, terwijl het exact hetzelfde is ben ik een dief van mijn eigen portemonnee... Tuurlijk snap ik best dat een fysieke winkel meer kosten heeft. Maar 10x duurder hoeft niet persé.
 
Hier ook een groot fan van het kopen bij de Chinese ''buren'' veel van dat (zelfde) spul wordt hier idd verkocht voor een flink hogere prijs.
Wees loyaal en koop lokaal is iets van lang terug toen internet nog niet bestond, tegenwoordig koopt bijna iedereen zijn spulletjes voor een mooiere prijs op internet, misschien dan wel in Nederland, maar toch zeker niet lokaal, daarnaast zijn veel spulletjes die je zoekt ook niet verkrijgbaar in de kleinere dorpjes.
 
Straks hebben we hier echt helemaal niets meer. De hele middenstand om zeep.

Als we zo doorgaan is er zonder corona ook niets meer te doen.
Nu mag je niet naar de winkel. Straks is er geen winkel.
Ik vind dit nogal gechargeerd. Op het moment dat een winkel ophoudt te bestaan, terwijl de bedrijfsvoering in concreto gezond is, mag men zich heus wel afvragen of die winkel bestaansrecht had. Ik zie in aquariumland een forse tweedeling tussen 1) winkels die alleen A-merken verkopen en 2) winkels die Chinese troep verkopen voor te hoge prijzen. Op het moment dat een aquariumzaak niet onderscheidend is door zijn hoogwaardige aanbod én voor zijn winstgevendheid afhankelijk is van het 10x over de kop doorverkopen van Chinese meuk (dus de facto importeur wordt), dan durf ik de stelling wel aan dat er geen bestaansrecht voor het bedrijf is. NB: met 'hoogwaardige aanbod' doel ik óók op prijs/kwaliteit.

Het kan ook anders. Verdiep je bijvoorbeeld eens in de bedrijfsvoering van Aquarium Co-Op (https://www.aquariumcoop.com/). De eigenaar van deze zaak heeft een Youtube-kanaal waar hij haast 100% transparant uit de doeken doet hoe hij aan nieuwe producten komt, hij filmt bezoeken bij leveranciers, innoveert producten op basis van zijn persoonlijke ervaringen, etc. Dat is onderscheidend vermogen en dat maakt de hobby beter voor ons allen. Bij zo'n zaak geef ik met plezier 2-3x zoveel uit voor een product dat nét iets beter is (dat geoptimaliseerd is) dan het Alie spul.
 
Ik vind dit nogal gechargeerd. Op het moment dat een winkel ophoudt te bestaan, terwijl de bedrijfsvoering in concreto gezond is, mag men zich heus wel afvragen of die winkel bestaansrecht had. Ik zie in aquariumland een forse tweedeling tussen 1) winkels die alleen A-merken verkopen en 2) winkels die Chinese troep verkopen voor te hoge prijzen. Op het moment dat een aquariumzaak niet onderscheidend is door zijn hoogwaardige aanbod én voor zijn winstgevendheid afhankelijk is van het 10x over de kop doorverkopen van Chinese meuk (dus de facto importeur wordt), dan durf ik de stelling wel aan dat er geen bestaansrecht voor het bedrijf is. NB: met 'hoogwaardige aanbod' doel ik óók op prijs/kwaliteit.

Het kan ook anders. Verdiep je bijvoorbeeld eens in de bedrijfsvoering van Aquarium Co-Op (https://www.aquariumcoop.com/). De eigenaar van deze zaak heeft een Youtube-kanaal waar hij haast 100% transparant uit de doeken doet hoe hij aan nieuwe producten komt, hij filmt bezoeken bij leveranciers, innoveert producten op basis van zijn persoonlijke ervaringen, etc. Dat is onderscheidend vermogen en dat maakt de hobby beter voor ons allen. Bij zo'n zaak geef ik met plezier 2-3x zoveel uit voor een product dat nét iets beter is (dat geoptimaliseerd is) dan het Alie spul.
Het spreekt hopelijk wel voor zich, dat ik het niet over winkels heb. Welke ali meuk doorverkopen voor eigen winst.
Dat soort zaken mogen direct sluiten.
 
Het is vorige week zelfs op het nieuws geweest dat het een wijd verbreid misverstand is dat Chinees spul in Nederlandse winkels hetzelfde is als wat je rechtstreeks bestelt.
Dit kán zo zijn.

Maar bijvoorbeeld van de (als ik me goed herinner) 17 rookmelders was er niet eentje die werkte.
Er was babyspeelgoed (!) besteld waarvan de weekmakers in het materiaal het toegestane maximum maar liefst 1000 keer oversteeg.
Elektrisch gereedschap als klopboormachines bleken niet dubbel geïsoleerd te zijn, sommige niet eens geaard.
Iets dat in Europa/Nederland streng verboden is.

Eigen ervaring: een brandblusdeken die, zo stond op het label, 80% katoen en 20% nylon was.
Stoffen die brandbaar respectievelijk zeer brandbaar zijn.
Ik had ze besteld (ja, ik ook) om ermee te trainen met onze studenten op de zeevaartschool.
Je zal het label niet bekeken hebben, zeg....

Chinese producten in Nederlandse winkels voldoen wel aan die eisen.
Wat overigens nog geen garantie is voor de kwaliteit, alleen voor de veiligheid.
 
Laatst bewerkt:
Het spreekt hopelijk wel voor zich, dat ik het niet over winkels heb. Welke ali meuk doorverkopen voor eigen winst.
Dat soort zaken mogen direct sluiten.
Ah, gezien het onderwerp van dit topic nam ik dat wel (mede) aan. Mijn fout in dat geval.
 
Ik schaam me niks om spullen in china of waar dan ook te kopen, ze zijn ten eerste soms vele malen goedkoper, dus ik wil geen dief zijn van mijn eigen portemonnee.
En ten tweede wat staat er vaak op de spullen die je wel in de geoorloofde winkels koopt? Juist "made in china", En wie geloofd dat het product dan vanzelfsprekend beter van kwaliteit is?
Er is zeker een hoop "rommel" te koop in verwegistan, maar dat koop je hier ook bij de ac-tion of andere winkels, dus ook daar vraag ik me af, why?
 
Ik schaam me niks om spullen in china of waar dan ook te kopen, ze zijn ten eerste soms vele malen goedkoper, dus ik wil geen dief zijn van mijn eigen portemonnee.
En ten tweede wat staat er vaak op de spullen die je wel in de geoorloofde winkels koopt? Juist "made in china", En wie geloofd dat het product dan vanzelfsprekend beter van kwaliteit is?
Er is zeker een hoop "rommel" te koop in verwegistan, maar dat koop je hier ook bij de ac-tion of andere winkels, dus ook daar vraag ik me af, why?
Tweede post boven die van jou leg ik het uit.
 
Leuk dat je dit topic hebt geopend hoor!
Maar kopieer je de volgende keer niet mijn tekst uit een ander topic? Ik denk dat je zelf ook best wat regels kunt uitschrijven! :petjeaf:

Om er voor te zorgen dat dit topic enige tijd mag blijven bestaan lijkt het mij goed om even wat met elkaar af te spreken:
  1. We blijven ten alle tijden respectvol naar elkander.
  2. Grapjes zijn leuk, maar neem regel 1 in acht.
  3. Deel geen hoax berichten, fake news, scams en andere foutieve informatie.
  4. De algemene regels van het forum gelden ook hier. Er staat een link onderaan dit bericht.
  5. Ervaringen kunnen per forummember verschillen, respecteer elkaars ervaring.



En dan nu inhoudelijk:

Ik heb dezelfde ervaring als @GCJ in het bericht hieronder met de voederkooitjes. Ik kan ze alsnog wel aanraden. Ik gebruik ze nu zelf bijna twee jaar naar tevredenheid maar erg duurzaam zijn ze niet. Inmiddels moet ik het kooitje wel bijna gaan weggooien omdat deze niet meer goed functioneert.
De shrimp guards gebruik ik zelf ook. Ik heb er een om de filterinlaat gedaan maar deze nooit meer bekeken vanbinnen dus ik weet niet of deze ook aan het roesten is. De ander gebruik ik om de tuinslang als ik het water wissel, daarvan weet ik dat er geen roest aan het ontstaan is.

Wat wij hebben gekocht bij Aliexpress wat niet goed bevalt zijn Shrimp guards (bodem binnenin gaat roesten binnen enkele maanden gebruik) en een soort kleine kooitjes. De kooitjes gaan bij gebruik onder water roesten.
Bekijk bijlage 294905


Wat wel erg goed bevalt is ledverlichting. Wij gebruiken de 10watt witte variant en de 15watt variant. Beide erg goed.
Bekijk bijlage 294906

Ook super fijn is de slanghouder voor bij onderhoud.
Bekijk bijlage 294907

We gebruiken klemmen voor het vasthouden van kunststof dekplaten op onze open bakken.
Bekijk bijlage 294908Bekijk bijlage 294909

En we gebruiken deze kunststof voerbakjes voor voer, repashy en ook om de waterstraal op te vangen bij het vullen.
Bekijk bijlage 294910
 
Ik schaam me niks om spullen in china of waar dan ook te kopen, ze zijn ten eerste soms vele malen goedkoper, dus ik wil geen dief zijn van mijn eigen portemonnee.
Zelf schaam ik me er wel een beetje voor, maar ik laat de lage prijs ook te vaak de doorslag geven. Maar prijs is niet alles natuurlijk. Realiseer je wel dat we ons nog afhankelijker maken van China op deze manier.
Het probleem is dat China alles subsidieert. Het is natuurlijk van de zotte dat verzending vaak gratis is de halve wereld over.
NL (of EU) zou gewoon belasting moeten heffen, ook onder de 22 euro. Om de NL winkeliers te beschermen. Het verschil is nu gewoon te groot qua prijs en die concurrentie is heel oneerlijk.
Maar nogmaals, geen waardeoordeel. Ik ben ook een echte China-shopper...

Heb laatst zelfs een 3D-printer gekocht via Ali. Daar print ik ook onderdelen voor het aquarium mee: uitstroombuisjes naar wens, iets om een emmertje aan de bak te laten hangen, doosjes voor electronica. Korfjes, overflow-kam etc etc..

En ten tweede wat staat er vaak op de spullen die je wel in de geoorloofde winkels koopt? Juist "made in china", En wie geloofd dat het product dan vanzelfsprekend beter van kwaliteit is?
Niets mis met made in China. Waar het mee om gaat is dat de NL winkeliers in moeten staan voor de kwaliteit en veiligheid van het product. Dat is nogal een verschil. Vaak moet het in NL ook voldoen aan keurmerken.
Het gaat een keer mis natuurlijk met Ali. Een hele generatie kinderen die blootgesteld is aan (bijvoorbeeld) giftig speelgoed waar we net iets te laat achter komen.
 
Ik heb er mijn :
-TC421 Led controller vandaan: 23 euro . Géén kortsluitbeveiliging. Al snel 2 poorten kapot. Nu een nieuwe en zelf snelle zekeringen in de leiding geplaatst,
-Pompje met verstelbare output voor in mijn binnenfilter. 6 watt voor 6 euro. Prima ding.
-Catappa bladeren. prijs weet ik niet meer, Prima spul
-CO2 drukreduceer met bellenteller, magneetventiel, en 2 meters. 25 euro prima spul
-CO2 slang, verdeelstukjes, reactor, etc etc . prima spul voor een fractie van de prijs die je hier betaald
-Filtermateriaal voor mijn filters (schuim, poreus materiaal). Prima spul. Schuim is goedkoop. poreus materiaal niet echt veel goedkoper
-CO2 dropchecker van glas: moeilijk af te lezen, van binnen niet schoon te maken, reflecteert licht. Kostte niet veel, maar een onding dus.
-6 watt Stromingspomp: Voor noodgevallen. Nog niet gebruikt. is 220 V. Zou ik niet voor permanent gebruik ik mijn bak willen hebben. Prijs 6 euro.
-Sunsun verwarming 200watt met digitale uitlezing en externe afstelling. Wijkt 3 graden af. prijs 9 euro. ziet er wel degelijk uit.
-150W 12v voeding voor mijn LED verlichting. 13 euro, nog niet getest. zelf 220v snoer met schroefjes vastzetten. is niet de beste manier denk ik.
-Ledstrips voor mijn verlichting. We de goede kwaliteit wit met CRI 95, 5500K (bewezen) en 2 x dubbel rij RGB en 2 x kant en klare IP67 strip 6500K
Strips zijn van goede kwaliteit: CRI95 5mtr voor 20 euro. RGB 5 meter voor 12 euro IP67 strips 10 x 50cm voor 20 euro. De IP67 strips hebben een slechte bouqkwaliteit, maar geven héél veel licht. Ik schat ook wel dat dat 6500k is. Heb deze moeten aanpassen (einddoppen met kit waterdicht gemaakt en 2xstrippen aan elkaar gekoppeld.
Verlichting is mijn aquarium kan zich meten met de duurste kant en klare sets. inc aanpassingen, controller, voeding, waterdichte profielen, bedrading kostte 135 Euro.
Totaal vermogen 100W, waarvan gemiddeld 60 watt gebruikt wordt. Low profile (1,5cm) past makkelijk in mijn lichtkap op mijn 100*50*50 bak.
-externe thermostaat met losse sensor voor mijn andere aquarium. prijs 8 euro. Bouwkwaliteit niet super (zeker géén CE) maar werkt wel goed.
-silicone verwarmingskabel om zelf een waterdichte 5V USB sumpverwarming te maken voor mijn minicomplete tank (ca 650 cc met ca 700cc sump) !!!! 5 meter voor 8 euro.
-Smart stekkers om al mijn apparaten via home domotica te kunnen schakelen (ipv tijdschakalaars) werkt perfect via WiFi. 3 x voor 9 euro per stuk.
-28cm rvs scaping tools (schaar, pincetten) 3 x voor 10 euro

Al met al niet goed voor de NL economie, maar wel voor mijn portemonnee. Hier en daar matige kwaliteit. 2 x een pakketje niet aangekomen. Beide keren geld terug gekregen.
 
Zelf koop ik ook filtervlies op Al en diverse leds en met alles ben ik tot nu toe tevreden. Ook diverse dropcheckers heb ik er weg maar dan voel je wel dat deze van mindere kwaliteit zijn dan de duurdere die je hier kan kopen maar goed ze functioneren wel goed.
 
Misschien een rare vraag tussendoor, ik bestel af en toe kleine spulletjes via Ali of Wish.
Voor nu nog nooit aquarium gerelateerd.
Nu lees ik hier weleens de goede ervaringen met de bekende rgb led balkjes en dimmer.
Normaal zou ik dit wel aandurven, maar op een of andere manier durf ik dat geld niet uit te geven via Ali door de
Crisis (corona).
De fabrieken daar, gaan de leveringen wel door, komt het wel de grens over.
Hebben meer mensen dit? Misschien alleen onnodig onderbuikgevoel?

Maar voor dit topic kan ik alleen reageren over niet aquarium gerelateerd materiaal,
En moet zeggen dat je vaak al een beetje in kan schatten wat je krijgt voor je geld.
Vooral als er NL reviews incl. Foto's onder staan.
 
De fabrieken daar, gaan de leveringen wel door, komt het wel de grens over.
Hebben meer mensen dit? Misschien alleen onnodig onderbuikgevoel?

Ik heb aan het begin van de crisis nog spullen besteld (plastic roosters, Kokosvezel matten etc.) en het meeste heb ik nu al (voor de uitereste leverdatum) in huis.
Bestellen uit China blijft altijd een groter risico t.o.v. webwinkels in Nederland, maar ik denk niet dat de Corona crisis Ali of Wish heeft uitgeschakeld ;)
 
Wij hebben ook spullen ontvangen voor de spelcomputer dus ja dat gaat wel goed momenteel.
 
Ik dacht dat dit topic een plek werd waar producten komen te staan met link en het liefst review van het product.
Maar alweer zie ik de discussie winkelier hier in NL versus alie...vroeger was de discussie winkelier en internet, velen zijn gesneuveld, maar anderen hebben het als kans gezien.
En het is ONDERNEMEN, dus risico lopen, en innoveren. verder kan die discussie elders gevoerd worden.
 
De fabrieken daar, gaan de leveringen wel door, komt het wel de grens over.
Hebben meer mensen dit? Misschien alleen onnodig onderbuikgevoel?
Mijn andere hobby is modelbouwen, waarmee ik ook op fora zit en ik hoor daar dat bestellingen wel langer duren maar wel aankomen.
Zelf geen ervaring.
 
Helemaal mee eens John. Zelfs sommige (bekende/goede) merken laten het spul in China produceren. Dat was terug te leiden via het productienummer.. dus je wordt vern**** waar je bij staat helaas :(
Da's meestal andersom hoor. Ontwerper stuurt ontwerp naar fabrikant in China, fabrikant kopieert klakkeloos ontwerp inclusief productienummer, barcode, verzin het maar. Fabrikant doet niet aan 2x kijken, nadenken of kwaliteitscontrole maar produceert het gekopieerde met 1000 tegelijk en verkoopt ze voor een prikkie op AliExpress, Wish, Ebay etc. Je krijgt gewoon een namaakproduct, meer niet. Mijn vriendin ondervindt het ook aan de lopende band met producten die ze zelf ontworpen heeft en die haar werkgever in China laat produceren.
 
Och tot nu tot geen problemen met spullen van tante allie dus het zal allemaal wel mee vallen en als boven geschreven.
Mijn led verlichting werd wel degelijk gecontroleerd compleet met foto dus niet alles over 1 kam scheren.
Doseerpomp idem ook getest voor verzending.
 
Met 349 bestellingen mag ik wel zeggen dat ik veel koop bij alieexpres. 1 bestelling kan nl meerdere artikelen bevatten en ik denk dat ik de 600 artikelen makkelijk haal.
Uiteraard is het merendeel van mijn bestelling niet aquarium gerelateerd, heel veel persoonlijk en huishoudelijk. Maaar ik ken er inmiddels wel de weg, weet hoe de bedrijven daar werken en beangrijker...waar ik zelf op moet letten.

De aquariumspullen dan maar....

https://www.aliexpress.com/item/4000115391876.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.37954c4dnwqd2q
Verwarmingcontroller met wifi als alarmering: uitstekende kwaliteit, goede materialen, engelse handleiding. Instellen van het wifisysteem is niet simpel maar wel te doen. Werkt wel feilloos.
Ben diep onder de indruk van dit systeem, vandaar dat ik een aparte review eens hierover heb geschreven.

Roestvast, scherp en goede kwaliteit...geen nadelen.

manometer in een kleiner bereik voor de CO2 set....perfect !!

niks op aan te merken

uitstekend prodcut, helaas door zijn succes ook veel duurder geworden op alie.

werkt gewoon goed.

PH en redox controller, electrodes zijn van uitstekende kwaliteit, nauwkeurig en eenvoudig te calibreren. later simpel middels BNC connector te vervangen
Werd goed afgeleverd, mooie doos en prima handleiding..al had het lettertype iets groter gemogen. Doet precies wat die moet doen, ingestelde waarden worden goed gehandhaafd.

Niks op aan te merken, goed product. Mooi instelbare druk, extra afdichtingen worden meegeleverd. Kritiek is de manometer die de flesdruk aangeeft...met een bereik tot 200 bar iets aan de ruime kant.
Je kreeg de sleutel om op de fles te monteren gratis bij. alles werkt na 12 maanden nog steeds feilloos.

gafzakken, doen wat ze moeten doen, tegen een belachelijke prijs. SUPER

spuiten tbv doseren en meten....tja de prijs is gewoon super en voor de rest geen op of aanmerkingen.

nivo sensors....rvs is van prima kwaliteit.

ik meet wel eens vloeistoffen af, zijn nauwkeurig en van kunststof
 
Laatst bewerkt:
Bedankt @janjdk , goed voorbeeld doet volgen. Hier dan ook een lijstje van mijn aankopen bij Wish.com

Catappa bladeren, kwalitatief vergelijkbaar met wat ik via Nederlandse webshops heb ontvangen alleen een heel stuk goedkoper.

Plastic roosters, of egg crates, ideaal voor de bodem van je aquarium of om leuke dingen mee te knutselen (achterwand met mos, verhoging voor de hardscape etc.). In Nederland bijna niet te krijgen en onbetaalbaar. Via Wish zeer betaalbaar!

Kokosvezel matjes, voor in het paludarium of de achterwand. Wederom prima kwaliteit en stuk goedkoper.

Soort van spiderwood, maar niet exact hetzelfde. Voor mooi hout heb ik toch de vookeur aan de LFS waar je ook kan zien wat je koopt. Maar voor kleine projecten waar je kleine stukjes hout nodig hebt om bijvoorbeeld boomwortels na te bootsen in een nano-scape zijn deze prima en veel goedkoper dan de LFS.

Slangen voor pompjes, dit is een van de vele voorbeelden. Volgens mij vergelijkbare kwaliteit. Let er wel altijd op dat ze bedoeld zijn voor aquaria. Garantie heb je nooit bij webshops buiten de EU, maar dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan om te voorkomen dat er ongewenste stoffen in het plastic zitten.

Borsteltjes om slangen schoon te maken, een stuk goedkoper dan de prijzen waarvoor ze hier worden aangeboden.
 
Ik dacht dat dit topic een plek werd waar producten komen te staan met link en het liefst review van het product.
Maar alweer zie ik de discussie winkelier hier in NL versus alie...vroeger was de discussie winkelier en internet, velen zijn gesneuveld, maar anderen hebben het als kans gezien.
En het is ONDERNEMEN, dus risico lopen, en innoveren. verder kan die discussie elders gevoerd worden.
Probleem hier is dat er overheid-bemoeienis is. dus als NL winkelier kun je het gewoon niet van Ali winnen vanwege de oneerlijke concurrentie.
als NL winkelier zul je het moeten hebben van kwaliteit, advies, garantie en beleving. Helaas gaat het vaak toch vooral om keiharde euro's, en dan legt de NL winkelier het dus af.
Of NL winkeliers moeten zich volledig richten op de grotere en duurdere producten, want die koop je niet op ali.
 
Nog een aantal producten die ik tegenkwam (al een hele tijd geleden gekocht).

RVS onderhoudsset voor het aquarium. Deze set kan ik aanraden. Nooit problemen mee gehad, en wederom een stuk goedkoper dan de Nederlandse winkels.

Kokosvezel 'bricks'. Deze heb ik aangeschaft voor het paludarium. Nog niet gebruikt, maar ziet er prima uit.

'Bioballs'. Deze wilde ik gaan gebruiken, maar uiteindelijk toch niet gedaan om praktische redenen. Niet gebruikt dus, maar lijken verder prima en wederom een stuk goedkoper.

Een statief voor de camera en smartphone. Dit is dan weer een voorbeeld dat ik uiteindelijk niet heb gekocht bij Wish, omdat het via Wish met verzendkosten ongeveer even duur zou worden als dat die hier in de winkels wordt aangeboden. Ik vind het dan wel weer grappig om te zien dat die exact hetzelfde eruit ziet als die wat ik nu heb.

Mosballen. Hier was ik wat sceptisch over, een plant kopen van de andere kant van de wereld en die dan in mijn aquarium zetten? Uiteindelijk heb ik ze toch eens besteld en in een gedecoreerde glazen schaal verwerkt. Maar ze zagen er prima uit en waren zelfs nog vochtig.
 
Hier ook wat items waar ik positieve ervaringen mee heb. Mijn afname is ook heel divers, en zeker niet alleen aquarium gerelateerd.

Jecod SOW

Catappa bladeren

Bruissteentjes

Spons filter

Luchtslang

Verder via Ebay nog diverse items, nu ook prima via Ali te koop

metalen luchtkraantjes
brass Y splitters
Inkbird controller
Simiple LED strip
double bio chemical spons filter
RO membrame
RO koppelingen
RO slang

Verder is de site https://nl.pandacheck.com/ een prima hulpmiddel om de goedkoopste "chinese" aanbieder te vinden, als je weet wat je zoekt.
 
Och tot nu tot geen problemen met spullen van tante allie dus het zal allemaal wel mee vallen en als boven geschreven.
Mijn led verlichting werd wel degelijk gecontroleerd compleet met foto dus niet alles over 1 kam scheren.
Doseerpomp idem ook getest voor verzending.
Heb je toevallig linkjes (of namen) van de producten die je hebt bestelt/gebruikt? :DD

Maaar ik ken er inmiddels wel de weg, weet hoe de bedrijven daar werken en beangrijker...waar ik zelf op moet letten.
Wat zijn de belangrijkste dingen om op te letten? ;)
Is dat netzoals in Nederland reviews lezen, of zijn er voor Alie andere manieren?

Veder zie ik van sommige leden producten met een waarde boven de 22$, hoe zit het dan met de belasting/invoerrechten? Worden die automatisch berekend via Alie/Wish/Ebay of gaat dit anders?

Veder komen er leuke lijstjes en producten voorbij :DD Zelf binnenkort ook maar een poging wagen, kan altijd wel wat spulletjes gebruiken
 

Terug
Bovenaan