Het houd(t) nooit op….


Zoetermeerder

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 september 2020
Berichten
136
Leeftijd
69
Locatie
Zoetermeer
Hoi allemaal,
Druk bezig met mijn Malawi bak in te richten dus naast de technische kant komt ook de decoratieve kant aan de beurt.
Helaas laat mijn portemonnee het niet toe alles bij de LFS te kopen dus is internet mijn vriend.
Ardenner breuksteen gekocht bij de stenen boer voor 80 cent per kilo, bij de LFS helaas drie keer zo duur.
Achterwand gemaakt van 3D PU wandpaneel slechts 15 piekkies (130 x 55), schilderen met Action acryl verf en epoxy dus
totaal zes keer (minimaal), goedkoper dan welk ander achterwanden merk.
En dan nu bezig met hout. Paar takjes Talawahout op de Vivarium gekocht en kassa. Het is beter te beleggen in aquariumhout
dan in goud heb ik gemerkt.
Vanochtend op de een of andere kerstmarkt tref ik decoratie hout aan. Wijnranken (voor in je eigen gefröbelde kerststukkie)
die er toppie uitzien en ook nog eens hartstikke goedkoop. Drie a vier eurootjes per stuk.
Ja ik weet dat het onder water snel schijnt te gaan rotten maar als ik het nu droog afborstel en vervolgens in de epoxy zet en een
leisteen eronder schroef?
Denken jullie dat dat dan kan? Uiteindelijk zijn/lijken de mogelijkheden met epoxy onbegrensd.
Foto’s volgen zodra ik de boel in elkaar ga zetten.

Groet,
Zoetermeerder
 
Niet te druk maken over dat hout. Ja het rot sneller dan echt kienhout, maar je hebt het alsnog over jaren. Ik zou het niet eens behandelen.
 
Hout bij malawies is wel leuk met aceis maar de rest is van rotsen of zand, mja jij wilt hout.
130 is al beperkt geef ze maar veel stroming.
 
De stroming zit wel goed met twee 2000 Wavemakers van Oase.
Heb toch wat vragen over aquariumhout. Ja, ik weet dat er veel soorten zijn en ja, ik weet dat ook veel houtwerk uit het bos kan komen.
Daar gaat eigenlijk mijn vraag over.
Thuisgekomen met je mooie stronken of takken of wat dies meer (ervan uitgaande dat je weet welk hout je meeneemt) gaat het worden schoongemaakt. Verstandig schoonmaken zonder reinigingsmiddelen en veelvuldig naspoelen.
Dan naar de garage, schuur of zolder om te drogen vanwege de aanwezige boomsappen.
Na een tijdje de boel inspecteren, en ja, het is droog.
Vervolgens gaan wij voor zover mogelijk dit droge hout weer in het water zetten, het zg. inwateren. Om het zinkbaar te maken.
Wie legt mij uit dat er tijdens die inwater periode niet opnieuw onbedoelde sappen worden geactiveerd en in de bak komen.
Wat is nu dus de beste manier?
Als er bij het inwateren weer sappen vrijkomen heeft het drogen ook geen zin.
Wie schept er licht in de duisternis waardoor ik door de stronken en takken het bos niet meer zie…
 
Volgens mij kun je het direct in het aquarium doen zonder al teveel problemen. Eik, beuk, berk zijn voor zover ik weet niet schadelijk. In sommige showbakken van de aquariumwinkel waar ik kom zit ook hout uit de natuur.
 

Terug
Bovenaan