Het is een L... Huppeldepup??


I

Irmama

Guest
OrBaQuagKMKMHBdlX1YQBSOh4UK6I_SY.jpeg




De eerste inwoners (2 stuks) van mijn 80 bak, mij aangesmeerd door de winkel. Hoe heet ie?

OrBaQuagKMKMHBdlX1YQBSOh4UK6I_SY.jpeg
 
als het echt deze is, dan baal je vast....
ook nog 2.
als deze groot zijn blijft er geen plant in de bodem zitten.
 
Pterygoplichthys joselimaianus � Loricariidae � Cat-eLog


28 Apr 2001 ... Pterygoplichthys joselimaianus � Close-up of mouth � Pterygoplichthys
joselimaianus. Juvenile � Pterygoplichthys joselimaianus
www.planetcatfish.com/pterygoplichthys_joselimaianus -

Worden 30 cm. Helaas.

Tip, Smeer ze terug.
 
Oei oei, 50cm stond op die andere link... lol, dat gaat niet passen...
 
Hier moet je echt spoedig weer vanaf eigenlijk.. Rond de kerst zullen ze al flink zijn en ze zijn goed te eten. Dus als je iets speciaals wilt opdienen. :p :chef:
 
Volgens de winkel en het etiketje vd bak werden ze 15 cm. Maar klopt dus niet?
Ik had al ergens een onderbuikgevoel dat ik het echt na moest trekken.
Iemand soms interesse als ze straks uit de kluiten groeien? Het waren er aanvankelijk 3 maar 1 overleed gelijk.
 
Irmama zei:
Volgens de winkel en het etiketje vd bak werden ze 15 cm. Maar klopt dus niet?
Ik had al ergens een onderbuikgevoel dat ik het echt na moest trekken.
Iemand soms interesse als ze straks uit de kluiten groeien? Het waren er aanvankelijk 3 maar 1 overleed gelijk.

Size 305mm (12") SL. Find near, nearer or same sized spp
 
Ik vind ze ook wel mooi idd. En leuk om ze te observeren. Maar goed... Meerval op het menu dus :)
Wat is een beter alternatief? Ik heb er bij zitten Pristella maxillaris 15 en
Apistogramma viejita 4 (1 man met 3 vrouwen, als het goed is)
Of moet ik hiervoor weer de andere post aanmaken.
 
Irmama zei:
IOf moet ik hiervoor weer de andere post aanmaken.
Dat zou je kunnen doen ja, dit subforum: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... =50&page=1

Maar ik kan je wel een tip geven: hou het rustig, niet te veel soortjes. Apistogramma's houden van hun rust en hebben graag de bodem voor zichzelf in dit formaat bakjes. Je kunt denken aan nog een tiental marmerbijlzalmpjes (Carnegiella strigata) voor bovenin en dan heb je een heel erg mooi en uitgebelanceerd bestand.

Trouwens, een Apistogramma viejita zul je waarschijnlijk niet hebben ;)
Die soort wordt amper ingevoerd, heeft te maken met de vangstlocatie en de FARC die daar heerst heeft eens een kenner uitgelegd. De soort die meestal onder de naam 'viejita' wordt verkocht is eigenlijk Apistogramma macmasteri:

2CkHfRpkvnFboNJxagStOw7BLOYBQamn.jpeg


Maar dat mag de pret niet drukken, want dat is een prachtige vis.

~ Ivo
 
Je zou wel een klein blijvende Lnummer kunnen nemen, wat ik zelf een hele mooie vind is de L134. Deze wordt zo'n 10cm, en is erg mooi geel gekleurd met zwarte strepen.

De L201 is ook een erg mooie Lnummer, deze wordt ook zo'n 10cm. Deze is zwart met geel achtige stippen.
 
Een doodgewone Ancistrus cf. cirrhosus (de "huis-, tuin- en keuken-Ancistrus") is ook mooi, wordt niet al te groot en stelt ook niet veel eisen, is bovendien goedkoop, dat zou een goed alternatief kunnen zijn. Dan wel ��ntje, want dan is de bodem echt druk genoeg.

In de plaats van bijlzalmpjes zou je potloodvisjes (Nannostomus beckfordi) kunnen overwegen, hoewel die niet echt tegen de oppervlakte hangen zoals bijlzalmen. Maar het zijn wel leuke visjes.

Komen de Pterygoplichthys van die hele grote dierenwinkel in Kaatsheuvel? Die lijken me niet al te moeilijk en moeten bovendien nog een beetje naam maken, dus ik denk dat ze de vissen wel zullen ruilen.
 
O nou maakt mij niet uit hoe ze heten. Ik vind ze mooi :)
Bijlzalmpjes durf ik niet aan, ik heb een open bak. Ben bang voor springers.

_7Qg0WxFrNGr_uYdugalMHlQWSgiJXKH.jpeg


_7Qg0WxFrNGr_uYdugalMHlQWSgiJXKH.jpeg
 
Super trouwens al die tips. Had me eerder aan moeten melden ipv de bieb door te spitten en alsnog met verkeerde vissen thuis te komen. Lol.
 
Klopt, komen daar vandaan idd.
 
De hebt dus wel je best gedaan om je goed in te lezen. Volgende keer even een kleine check op het forum en dan komt het helemaal goed, want, zo gek is je bestand dus helemaal niet!
Je Apistogramma is inderdaad de macmasteri.

Nu nog een foto van het bakje ;)

~ Ivo
 
Ik zou iig die meervallen wegdoen. Nu ze klein zijn willen winkels ze vaak nog wel terug nemen.
 
Ja ik ga eens vragen of ik ze terug kan brengen.

Foto van het bakkie... Uhmzz... Geloof niet dat ik een fatsoenlijke heb maar dit geeft een beeld. Ik ben echt nog aan het modderen met de inrichting. Ik vind het te netjes nog, wil natuurlijker. De bedoeling is dat er straks planten uit de bak gaan groeien. De verlichting vind ik te fel nu. Daar wil ik ook nog wat in veranderen. Bovendien moeten planten natuurlijk ook de ruimte hebben om er uit te groeien. Er zit nu een t8 bak boven met 2 lampen. Een rode en een witte.
Er zit geen achtergrond in de bak. Het is een tweedehands bak met en superfish 250 filter. Heb het idee dat die het maar net trekt, of ik heb er te veel filtermateriaal in gefrut. Heb weinig stroming in elk geval, daarom heb ik hem zo op het wateroppervlak gezet, anders heb ik een kleine kaamlaag.

j5opAdxDeiHm8_TwLxpbbCa8VRc4Mt7q.jpeg
 
herstel.. het is een superfish aqua pro 2sp. geen 250.
 
wat het ook is voor een beginner is het best een leuk bakje. ;)
 
Ach gaandeweg zullen we wel zien hoe het allemaal gaat groeien en zal ik wel her en der wat aanpassen. Het is in elk geval leuk om mee bezig te zijn en zo gaandeweg te leren. Nog verreweg niet zo mooi als de bakken die ik voorbij zie komen hier, maar een begin is gemaakt :)
 
Irmama zei:
Volgens de winkel en het etiketje vd bak werden ze 15 cm. Maar klopt dus niet?
Ik had al ergens een onderbuikgevoel dat ik het echt na moest trekken.
Dan moet je ze lekker laten zitten, paar fotos nemen met je mobiel en thuis gaan kijken. MAar ja....
 
Inderdaad Jeroen. Maar door schade en schande wordt men wijs. Ik ging toen nog af op de na�eve gedachte dat het etiket en de verkoopster wel gelijk zou hebben.
 
Welja.
Zo had ik ze ook zitten,hoor.
Werden ook zware jongens.
 
Nr 2 liet zich ook zien vandaag.

q8V5vq6ksA8rj1cpqC79gSx2gVy3_7dT.jpeg
 
Irmama zei:
Inderdaad Jeroen. Maar door schade en schande wordt men wijs. Ik ging toen nog af op de na�eve gedachte dat het etiket en de verkoopster wel gelijk zou hebben.

Als er iets is wat mij bijzonder irriteert in de hobby is dat er geen enkele verplichting is om dieren goed te labelen. Heb de partij van de dieren we;l 's over gemaild maar dan krijg je een standaard antwoord terug dat ze tegen goudvissen in kommen zijn.
Gevolg, argeloze beginners zoals jij krijgen totaal ongeschikte vissen in de maag gesplitst en mogen zelf maar een oplossing bedenken.

Planetcatfish heeft nu een functie dat je heel makkelijk dit soort labels kan maken:

_OLPZqSdmeda5UtIlv8Uphzc4-sayiS3.png


En dat zegt toch een stuk meer dan die onzin stickers die de welbekende groothandel mee levert.
 
Inderdaad Jeroen. Ik ben ook met 2 L001's thuisgekomen voor mijn eerste 80cm bak. Heb eens door de foto's zitten spitten en dit waren ze klein:
593235_0_82_324884_0_82_algeneters.jpg


En nu, iets meer dan een jaar later (inmiddels in een 1,5 meter aquarium):
386928_0_82_dsc09786.jpg


Terugbrengen naar de winkel dus, of een grote bak aanschaffen ;)
 
Tja...

Terwijl winkels als ze een beetje handig zijn deze vissen niet eens hoeven te bestellen maar voor een potje voer of 2 een hele bak met ancistrus kunnen krijgen
 
Ja ik vind het ook van de zotte.. Maar ik zal woensdag eens langs gaan. 1 van mijn vrouwelijke apistogrammas is volgens mij ook stiekem een mannetje.
 
Wel een machtig mooi beest zo Sasha. Dat dan weer wel.
 
Zie hier...
Mijn overduidelijke dominante mannetje met 1van de 'vrouwtjes'

piHYB4Sqd8omDy8FAMqp8DJh47VLpbdj.jpeg


Een van de andere vrouwtjes:

piHYB4Sqd8omDy8FAMqp8DJh47VLpbdj.jpeg


Close-up van mr macho man:

piHYB4Sqd8omDy8FAMqp8DJh47VLpbdj.jpeg
 
Irmama zei:
J1 van mijn vrouwelijke apistogrammas is volgens mij ook stiekem een mannetje.
Ik was er al een beetje bang voor en lijkt er met de nieuwe foto's aardig op ja :stom:

Kun je met Apistogramma's helaas niet altijd wat aan doen. Onderdanige mannen zijn meesters in zich 'verkleden' als vrouw.
Ik heb het een keer letterlijk zien gebeuren waar ik bij stond. Klant kocht dominante man van de bak + twee vrouwen en op een ongelofelijk kort tijdsbestek waren er een paar 'vrouwtjes' ineens een mannetje.

Als het echt een man is: terugbrengen en geld terugvragen. Je zou dan nu 2m/2v hebben zitten en 1m/2v is een mooie combi voor een 80cm bak.

~ Ivo
 
Ja 2m 2v lijkt me in elk geval geen goed plan.
 

Terug
Bovenaan