Het is een L... Huppeldepup??


Inderdaad een hele mooie vis Irmama. Ik vind dat je een erg leuk bakje hebt, komt vast en zeker helemaal goed!
 
Thx!
 
Ben bij de winkel terug geweest. Ik mag hem terug brengen. Maar krijg hem niet te pakken!

Inmiddels ook een soort smurfendorpje gemaakt met kokosnoten. Eronder heb ik zand gelegd.

3zcFsKHMMOh9YlIIgGUW6M91Wttbti4E.jpeg
 
Ga ik even heel brutaal zijn:
- zand is beter voor je vissen (Apistogramma's mogen graag een hap zand nemen en er voer uit filteren, er zijn zelfs berichten dat ze hiermee hun bekje 'achoonmaken', ze graven ook wel eens kuiltjes)
- vissen uitvangen in een lege bak is vele malen eenvoudiger.

Dus, misschien een goed moment om beiden te combineren en de bak leeg te halen om de vis te vangen en de gehele bodem voor zand in te wisselen. Denk er eens over na :)

~ Ivo
 
Ik heb het advies van een aquariumzaak opgevolgd en de bodem opgebouwd met een onderlaag van Sera voedingsbodem met daarop een laag van half fijn rond grind en half aquasoil. Dit omdat ik geen CO2 systeem er op wil hebben maar wel een aantal grote planten wil die uit de bak gaan groeien. Ik las dat deze apistogrammas hun eieren in zandholletjee verstopt oid dus heb ik nu onder en rondom de cocosnoten zand toegevoegd. De hele bodem eruit vind ik niet echt een optie. Maar ik kan wel meer zand er aan toevoegen. Ze woelen en filteren deze bodem ook trouwens. Misschien omdat het heel fijn is en niet scherp.
Volgende week is de 'visserman' aanwezig in de dierenwinkel waar ik mijn vissen vandaan heb. Ik moest hem de vissenkwestie maar voorleggen. Dus ik wacht maar even met uitvissen dan maar. Ik heb nog eens gekeken in de bak met de betreffende apistogrammas aldaar en ze zien er allemaal hetzelfde uit. Ik zou er zo ook de vrouwtjes niet uit kunnen halen en ik wil voorkomen dat ik strak alsnog weer omruil voor een verkeerde. Ik mocht wel dit mannetje terugbrengen en evt volgende week de visserman een vrouwtje uit laten zoeken. De L nummers konden ze zo niks van zeggen, moest ik ook maar door hem laten beoordelen.

Overigens wordt brutaliteit zeer gewaardeerd. Ik ben ook maar een leek dus alle kritiek en tips zijn meer dan welkom.
Ik ben ook nog niet overtuigd van de inrichting. Misschien als ik de bak leeghaal om te vissen de boel eens anders proberen.
 
Ik heb een filmpje gemaakt. Flink gekrioel, had ze net gevoerd. Let vooral niet op de achtergrond geluiden.. Haha

Bekijk deze video op YouTube:

http://youtu.be/tv1gw456eF0
 
Nou breekt mijn klomp. Kom ik bij hornbach.. Zie ik daar exact hetzelfde visje zitten als ik ze heb. Kaartje erbij: Max 15cm.
Ik net opgezocht: worden 50cm. Wat is dit voor gedoe!

6VxFHNvQ5Z_2mAvX64GxIeMn_FZRqIgM.jpeg
 
Een schande dit.
 
ik zou er zelf een stikkertje over heen plakken met "50 cm":smile:
 
Het typische was dat in de bak er onder de L001 werd aangeboden waar wel werd aangegeven dat deze groot werd. Ik kon het verschil tussen de twee soorten niet ontdekken.
 
Dan is het dubbel zo idioot dat ze ze als twee verschillende vissen verkopen.
 
Hoezo? De vis op het kaartje is P. gibbiceps, een andere soort.
 
Ja sorry, ik lees niet goed.
 
Toch staat er op de foto een een Pterygoplichthys joselimaianus.

Pterygoplichthys gibbiceps
Pterygoplichthys_gibbiceps_3.jpg


Pterygoplichthys joselimaianus.
N2S3FErQoNn8mMJc_u95OulMF8IjY8dP.jpeg
 
Maar waarom verkopen winkels deze vissen nog? Ze kunnen beter Ancistrussen gaan verkopen, het lijkt me dat ze deze ook nog goedkoper kunnen inkopen (Kan er naast zitten). Die zouden ze zelfs nog zelf kunnen kweken.
 
Ik snap ook werkelijk niet waarom ze verkocht worden. Wie kan er nou een vis van een halve meter kwijt in zijn woonkamer. Dat zijn er maar erg weinig neem ik aan. En ze dan verkopen als klein blijvende algeneters. Sowieso snap ik al die valse etiketten niet. Elke winkel is toch meer gebaat bij een tevreden klant??
 
Ze zien er leuk uit. En veel mensen interesseert het niet hoe groot ze worden. Als ze te groot worden gooien ze hem wel in de sloot of maken hem dood of proberen hem eventueel te verkopen via marktplaars of vragen of de plaatselijke dierenzaak ze wil. Als ze al langer blijven leven dan een paar weken.
 
Erg zielig als je het mij vraagt. Advies blijft toch lees je eerst even goed in voordat je een vis gaat kopen!
 
Er zijn mensen die elke week weer nieuwe vissen halen omdat de oude dood zijn. Veel mensen kan het geen zak schelen.
 
Ik heb ze in elk geval gehouden. Ik zoek wel een passende plek voor ze (of neem een grotere bak :) ) als het niet meer gaat. Terugbrengen vond ik ergens ook weer sneu. Idem met de apistogramma man.
 
Ik heb in elk geval geleerd geen etiket en geen verkoper te geloven.
 
Goed zo.
Daar is Google voor.
En Planet catfish.
 
Al kun je via google ook veel onzin vinden.
 
Ja maar in elke informatiebron wel denk ik.
 

Terug
Bovenaan