het is een pantsermeerval/harnasmeerval maar welke soort


R

rocco woord

Guest
beste lezers,

ik weet helaas niet veel over deze vis. ik zelf ben er niet in geslaagd met 100 procent zekerheid vast te stellen welk soort dit is, dit omdat er 1000 en 1 meervallen zijn die soms erg veel op elkaar lijken en erg moeilijke naampjes gekregen hebben van de biologen.
het enigste wat ik weet is dat de mannetjes naar verloop van tijd een soort grote snor haren krijgen en de vrouwen niet, ze groeien ongelooflijk langzaam en ik heb nog nooit meegemaakt dat er een komt te overlijden. ook paren ze zo nu en dan alleen zijn ze daar wel veel eisend in volgens mij.
alle info over deze vissen zijn welkom omdat ik graag meer over dit soort wil weten!;)
beter.png

foto: het grootste vrouwtje, (het grootste mannetje is erg op zijn privacy en het lukt mij daarom niet hem op de foto te krijgen)
 
Het is in ieder geval een Ancistrus soort. Welke soort precies weet ik niet, namen worden veelal verkeerd gegeven in de LFS.
 
Dit is een harnasmeerval (alleen bovenkant beveiligd) / L-nummer.
Een corydoras is een pantsermeerval, helemaal beveiligd / C-nummer.

Welke L-nummer deze is weet ik niet maar ik gok de Ancistrus
 
Ancistrus cf cirrhosus huis tuin en keuken visje
 
Om een iets beter beeld te krijgen zou je nog even een foto van de zijkant van de vis kunnen uploaden.
 
Dit is inderdaad een Ancistrus cf. cirrhosus, wat helaas niet meer betekent dan een Ancistrus-soort die lijkt op de A. cirrhosus.
Er zijn namelijk héél veel populaties harnasmeervallen op héél veel locaties, die sterk op elkaar lijken maar waarvan niet zeker is of het wel om één en dezelfde soort gaat.

Die populaties kunnen echter wel verschillen in uiterlijk en grootte.
Sommige A. cf. cirrhosus worden niet groter dan 8 cm., andere halen de 20 cm. Sommige behouden het stippelpatroon als ze volwassen zijn, andere niet.
En hoewel vaak wordt gezegd dat mannen een "gewei" krijgen en vrouwen niet, is ook dat variabel: mannen kunnen een groot of klein gewei krijgen, vrouwen een klein gewei of géén.

De naamgeving van vissen is sowieso niet zo eenvoudig; ik heb daar al wat uitleg over gegeven in https://aquaforum.nl/threads/wie-herkent-deze-amerikaanse-cichlide.166370/#post-2119388

Maar uiteindelijk is dat eigenlijk helemaal niet zo belangrijk.
Àlle A. cf. cirrhosus zijn namelijk eenvoudig te houden, vreedzaam ten opzichte van andere soorten, eten geen gezonde levende planten en happen aardig wat algen uit je bak weg. Het enige nadeel is dat ze ook allemaal (hoewel dat bij jou tot nu toe dus wel schijnt mee te vallen) ontzettend goed zijn in voortplanten. Voor je het weet heb je er honderd.

Ik zou dus zeggen: accepteer de vage naam en geniet vooral van deze vissen!
 

Terug
Bovenaan