Wat is er nieuw

Het is geen Twinstar.

Elk apparaatje wat op de markt komt zal wel ergens zijn nut hebben anders zou het zinloos zijn, de vraag is vaak of hetzelfde effect niet met slimmer omgaan van de al aanwezige mogelijkheden zou kunnen, daar bedoel ik mee dingen als, voeding, filtering, stroming, verversen etc.
Maar toch altijd wel interessant om de werking te vernemen van iemand welke geen commercieel oogpunt of belang heeft :thumbs:
 
Zoals dit bedoel je Ton https://www.aquariumfresher.com/en....MIz5rWurfN4gIVGLneCh3dKwzkEAEYASAAEgLvyfD_BwE
Schermafdruk op 2019-06-22 14-22-31.png
 
Dat is ook toevallig, Bertus. Ook ik heb mijn tijd doorgebracht bij de Calvalerie. Opleiding in Amersfoort en later parate hap Soesterberg. Centurion tanks.
Wij waren van de Artillerie, ben. AMX Pantster rups Artilerie. dus Pra.
 
Feitelijk doet deze dingen hetzelfde als dat ding die ik in elkaar knutselde. Daar betaal je 80 tot 100 euro. Bij koste het eigenlijk niets want ik had die spullen nog liggen maar zo'n adapter voor de spanning koop je voor een paar euro bij de kringloop. Het gaas komt van een gaasvergiet, bij de Action 2 of 3 euro.
 
Ja, maar omdat het ook algensporen aanpakt wordt er minder aanslag op planten gevormd waardoor die ook weer beter groeien.
Ik zie je reactie nu pas :sorry: maar hoe werkt dat ding eigenlijk, er bestaat ergens een topic over (van jouw) had ik begrepen.
 
Ik zie je reactie nu pas :sorry: maar hoe werkt dat ding eigenlijk, er bestaat ergens een topic over (van jouw) had ik begrepen.
Het gaat hier om de vorming van vrije radicalen. De mensen hebben die ook en dat is maar goed ook. Vrije radicalen kunnen een verbinding aangaan met ziekte kiemen en die aldus vernietigen. Aan de andere kant, je moet er weer niet teveel van hebben want dat kan tot beschadigingen en ziektes leiden. Zo gaat het ook met algensporen. Die worden beschadigd door een vrije radicaal die een binding wil aangaan. Mensen, om het wat duidelijker te maken, vormen cellen die uit moleculen bestaan. Een molecuul is opgebouwd uit atomen. Een atoom bestaat weer uit protonen en neutronen met daar omheen een jasje van electronen. Die zitten er altijd in een even aantal omheen. Wanneer je met een Twinstar achtig iets werkt zoals ik die in elkaar knutselde wordt er door de spanning een electron weggeschoten waardoor de molecuul, doordat hij nu een oneven aantal electrons heeft, instabiel wordt en positief geladen is. Normaal is hij negatief geladen. Zo'n molecuul probeert nu de situatie te herstellen door een electron van een ander molecuul te pakken waardoor daar onstabiliteit ontstaat enz. enz.
 
Bedankt voor de mooie uitleg, maar wat ik eigenlijk wilde weten is wat er in dat apparaatje zit, je hebt hem zelf gemaakt toch?
 
Bedankt voor de mooie uitleg, maar wat ik eigenlijk wilde weten is wat er in dat apparaatje zit, je hebt hem zelf gemaakt toch?
Dat is zelfs héél eenvoudig! Een gaasje met daaraan een plusdraad van laten we zeggen DC 12 Volt en een gaasje met daaraan een mindraad. Beide gaasjes mogen elkaar niet raken.
Bij een twinstar heeft met een algoritme toegevoegd waardoor het apparaatje aan of uit staat, aanvankelijk wat meer en later wat minder. Dat kan je, eventueel, ook wel zelf doen met een microcontroller waarvoor je dan een dergelijk programma schrijft.
Scroll even over deze pagina van mijn fotoboek.
https://aquaforum.nl/threads/onze-juwel-rio-180-benvo.91456/
 
Dank je ik heb het gezien, ik dacht dat er nog een speciale elektrode aan te pas kwam, niet dus.
Dat ze daar dan zoveel geld voor durven te vragen zeg.

Is er nog een minimale hoeveelheid ampère nodig, is 500 mAh bvb genoeg?
 
Dank je ik heb het gezien, ik dacht dat er nog een speciale elektrode aan te pas kwam, niet dus.
Dat ze daar dan zoveel geld voor durven te vragen zeg.

Is er nog een minimale hoeveelheid ampère nodig, is 500 mAh bvb genoeg?
Als electrode functioneren die gaasjes dus. De ampères zijn niet echt van belang hooguit wanneer je wat meer spanningsdruk, dus meer "walm" zou willen geven. Overigens kun je daarvoor ook een wat groter gaasoppervlak maken. Wel is het zaak, mocht je ook iets willen maken, om een goede kwaliteit gaas te gebruiken. Er is hier sprake van een snelle oxidatie/verpulvering. Men gebruikt soms wel het gaas van koffie zeefjes maar ik vind die ongeschikt omdat ze erg snel verpulveren. Het gaas van een gaasvergiet zoals Action die aanbiedt werk beter. Dat verpulveren was ook een probleem bij, met name, de eerste Twinstars. Later heeft men dit wel verbeterd. Toch kun je nog steeds aparte electrodes kopen bij zowel Twinstar alsook Chihiros omdat het probleem zich nog immer voordoet. De kosten zitten naast die electrode meer in het kastje wat erbij zit met daarin het algoritme voor de timing.
 
Ja ik had gelezen dat die gaasjes snel vergaan, maar die gaasvergiet van de Action is volgens mij van RVS en dat geleid niet al te best.

De losse elektrodes zijn idd niet zo duur, bij Ali zag ik ze al voor 15 euro, de kwaliteit zal dan wel te wensen over laten denk ik?
 
Ja ik had gelezen dat die gaasjes snel vergaan, maar die gaasvergiet van de Action is volgens mij van RVS en dat geleid niet al te best.

De losse elektrodes zijn idd niet zo duur, bij Ali zag ik ze al voor 15 euro, de kwaliteit zal dan wel te wensen over laten denk ik?
Dat gaas uit het gaasvergiet van Action gebruik ik nu, geleid dus prima. Om de kwaliteit van Ali te beoordelen zou ik ze moeten testen en dat ga ik niet doen, voorlopig. Eigenlijk heb ik ook niet zo'n interesse in zo'n ding. Door gerommel in mijn spulletjes kwam dit ding weer naar boven en schreef ik, min of meer voor de geïnteresseerden, dit topic. Dat ik die dingen maak heeft meer te maken met mijn nieuwsgierigheid of en hoe zo'n ding werkt. Maar nodig ben ik het eigenlijk niet.
 
min of meer voor de geïnteresseerden
Ja ik 😀
Zou het helpen om dat apparaatje iedere nacht een paar uur aan te zetten? ik heb zo nu en dan wel eens wat bruinige alg (roetalg?) op de oudste bladeren van traag groeiende planten, o.a. op de Lobelia cardinalis
 
Ja ik 😀
Zou het helpen om dat apparaatje iedere nacht een paar uur aan te zetten? ik heb zo nu en dan wel eens wat bruinige alg (roetalg?) op de oudste bladeren van traag groeiende planten, o.a. op de Lobelia cardinalis
Van wat ik er tot nu toe van opmerk is dat het met name wat doet voor groene alg. Maar dat kan ook komen doordat ik geen last van roet- of bruinalg heb waardoor ik daar dan ook geen verandering zie.
Je kan natuurlijk uitstekend dat ding in de nacht, met een timer, aanzetten. Oh, wat ik nog vergeten ben, hou het apparaat uit de directe buurt van planten. planten onder, boven of tegen het gaas rooster zorgt voor verbranding. En bruinalg zie je vaak bij opstartende aquariums, vergeten wordt dikwijls dat het ook voorkomt op plekken waar te weinig licht is.
 
Ik gebruik het zelf ook naar tevredenheid, totdat de bal is 'gerijpt'. Dan haal ik het er weer uit.
Er zit in het origineel (en de chihiros) een timer ingebouwd die (afhankelijk van de instelling: bakvolume > aquariumplanten of vissen of garnalen)
via vooraf ingestelde algoritmen word geactiveerd. Het is bewezen effectief bij het voorkomen van zweefalg en groene alg.
Maar dat het geen wondermiddel is tegen alg laat de foto wel duidelijk zien 😀
twinstar_tegen_alg.jpg
 
Oh, wat ik nog vergeten ben, hou het apparaat uit de directe buurt van planten
:thumbs: dit had ik ook ergens gelezen idd.

En bruinalg zie je vaak bij opstartende aquariums, vergeten wordt dikwijls dat het ook voorkomt op plekken waar te weinig licht is
Ik denk dat dat het probleem is ja, sinds ik de verlichting heb verminderd is het hier en daar aan het ontstaan, en ook alleen dicht bij de bodem.
Misschien kan ik wat reflectoren op de tl's plaatsen, ik had eerst 2 x 39 watt maar dat was iets teveel van het goede, nu heb ik 2 x 21 watt en dat is misschien wat krapjes dan?
 
Ik gebruik het zelf ook naar tevredenheid, totdat de bal is 'gerijpt'. Dan haal ik het er weer uit.
Er zit in het origineel (en de chihiros) een timer ingebouwd die (afhankelijk van de instelling: bakvolume > aquariumplanten of vissen of garnalen)
via vooraf ingestelde algoritmen word geactiveerd. Het is bewezen effectief bij het voorkomen van zweefalg en groene alg.
Maar dat het geen wondermiddel is tegen alg laat de foto wel duidelijk zien 😀
Bekijk bijlage 275303
Wat bij die dingen ook wel eens vergeten wordt, door de werking ontstaat er een zuurstof bel onder de electrode, onder het gaasje dus waardoor de werking wat minder wordt. Af en toe een tikje tegen de electrode verhelpt ook dit euvel.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan