Het is niet echt een ziekte maar weet niet waar het anders bij hoort


Klopt.
Erica, waarom kun je niet vaker water verversen?
Nou ik heb daar niet altijd echt tijd voor en te veel nieuw water is ook niet goed voor ze tenminste dat zegt iedereen in mijn omgeving die al langer vissen hebben gehad en de vissen winkel enzo
 
te veel nieuw water is ook niet goed voor ze
tenminste dat zegt iedereen in mijn omgeving die al langer vissen hebben gehad en de vissen winkel enzo
Ik denk 1 keer in de 2/3 weken nog vooral als ik zie dat het een beetje vies word van het poep enzo
Op het moment dat je dat ziet is de belasting van het water sowieso vele malen hoger dan je met het blote oog kunt zien.

Heeft de dierenwinkel wel water getest? En het is misschien een leuke vraag...

Zouden die mensen het fijn vinden om te zwemmen in water waar 2-3 weken lang iedereen in gepoept, gescheten, gepiest heeft? Zou jij dat ook fijn vinden?? :)

Dit is dus wat de visjes bij jou wel doen. Ik zou je echt willen aanraden om er werk van te maken. Een gezonde levensstijl. :cool:

Je krijgt echt goede tips van ervaren mensen wat ik uit de reacties haal in je topic - forum onderwerp -.
 
Laatst bewerkt:
Op het moment dat je dat ziet is de belasting van het water sowieso vele malen hoger dan je met het blote oog kunt zien.

Heeft de dierenwinkel wel water getest? En het is misschien een leuke vraag...

Zouden die mensen het fijn vinden om te zwemmen in water waar 2-3 weken lang iedereen in gepoept, gescheten, gepiest heeft? Zou jij dat ook fijn vinden?? :)

Dit is dus wat de visjes bij jou wel doen. Ik zou je echt willen aanraden om er werk van te maken. Een gezonde levensstijl. :cool:

Je krijgt echt goede tips van ervaren mensen wat ik uit de reacties haal in je topic - forum onderwerp -.
Het is wel zo vissen zijn anders als mEnsen en die denken niet zo als wij hun vinden het normaal om in water te zwemmen waar ze alles in doen want dat zijn E gewend. En dat help vast niet het probleem van bange vissen te verhelpen die van mijn krijgen juist stress als ik water ververs zelf met anti stress spul dus Ik wil ze dat niet aan doen om het nog vaker te doen

Maar veder bedankt iedereen ik hoop dat ze snel stoppen met er uit springen;)
 
Buiten je vraag om is het wel aan te raden om wat meer te verversen en wekelijks 2 emmertjes is in 10 min klaar denk ik en valt best wel mee dan.
 
Je kan beter wekelijks 1/3 verversen.
Dat zijn pakweg 3 gietertjes van 5 liter. Tien minuten werk.
Ik zie in jouw bak geen hout wat het water kan verkleuren, dus als het water bij jou wel verkleurd moeten het wel afvalstoffen zijn.
Je verwijdert niet alleen een deel van de afvalstoffen met een gedeeltelijke waterwissel maar verlaagt hiermee ook substantieel het aantal ziektekiemen. De infectiedruk breng je hiermee dus ook omlaag. Win-win voor de vissen.
 
Erica.
Waterwissel hoeft niet moeilijk te zijn of lang te duren. Maar wel heel belangrijk.

Wat ik doe is, ik heb 2 emmers (12 liter) en doe er 1 vullen met schoon kraanwater en zet deze hoger dan het aquarium. De andere leeg op de grond.

Met een slang laat ik water uit aquarium dmv eerst aanzuigen tot de emmer vol is.

Daarna uit de schone emmer het water , ook ff aanzuigen, in het aquarium.

10 minuten hooguit. Je hebt 54 liter in je bak. Zo heb je 22% water gewisseld. Andere week, als je meer tijd hebt doe je bijvoorbeeld 2 emmers, is 44%. Zit je ook gemiddeld aan 30% per week

De vuile emmer hou ik voor vuil en de schone voor schoon.
 
Als je inderdaad geen hout in je bak hebt, is het een aanrader om dat wel te doen. Je benoemt niet precies de algeneters, maar er zijn er een aantal die niet zonder hout kunnen. Klein stukje aquariumhout is al genoeg
 
Het is wel zo vissen zijn anders als mEnsen en die denken niet zo als wij hun vinden het normaal om in water te zwemmen waar ze alles in doen want dat zijn E gewend. En dat help vast niet het probleem van bange vissen te verhelpen die van mijn krijgen juist stress als ik water ververs zelf met anti stress spul dus Ik wil ze dat niet aan doen om het nog vaker te doen

Maar veder bedankt iedereen ik hoop dat ze snel stoppen met er uit springen;)
uh nee, wat een bullshit opmerking.... neem anderen maar in de maling
 
Beste mensen laten we elkaar aardig behandelen en respect tonen. We zijn hier om elkaar te helpen.
 
Ik zie wel hout in het aquarium hoor. Dat kan de verkleuring wel veroorzaken.

Verder eens met de tips die hiervoor zijn gegeven. Ik heb ook een keer meegemaakt dat de vissen heel onrustig waren en snel zwommen, ook tegen het glas aan. Ik heb toen gelijk 70% van het wat ververst en toen was het over. Ik weet nog steeds niet wat het was want ik had geen waterwissel overgeslagen, misschien toch iets meer gevoerd dan normaal. In jouw geval zou ik ook vaker gaan verversen. En dan eens in de gaten houden of het beter gaat. Onderhoud hoeft niet veel tijd te kosten, en op het moment dat je een aquarium aanschaf weet je dat het erbij hoort.
 
Ik zie wel hout in het aquarium hoor. Dat kan de verkleuring wel veroorzaken.

Verder eens met de tips die hiervoor zijn gegeven. Ik heb ook een keer meegemaakt dat de vissen heel onrustig waren en snel zwommen, ook tegen het glas aan. Ik heb toen gelijk 70% van het wat ververst en toen was het over. Ik weet nog steeds niet wat het was want ik had geen waterwissel overgeslagen, misschien toch iets meer gevoerd dan normaal. In jouw geval zou ik ook vaker gaan verversen. En dan eens in de gaten houden of het beter gaat. Onderhoud hoeft niet veel tijd te kosten, en op het moment dat je een aquarium aanschaf weet je dat het erbij hoort.
sorry, je hebt gelijk, ik had gefocust op het schip.....
 
Stress bij vissen wordt veroorzaakt door stressoren.

Stressoren voor vissen zijn bijvoorbeeld:
- Niet gewend/ slechte ervaring met mensen
- Slechte waterkwaliteit
- Ziekte
- Agressieve medebewoners
- Onrustige leefomgeving (geen schuilplaatsen, fel licht, trillingen, te weinig zwemruimte)

Dus als je wil dat je vissen minder stress hebben, is het verstandig om dit lijstje eens langs te lopen om te kijken of je hier aanpassingen aan kunt doen.

Oplossingen hiervoor kunnen zijn:
- Je vissen laten wennen aan je aanwezigheid. Door bijvoorbeeld wat vaker voor de bak te gaan zitten, rustige bewegingen te maken. Op het niet bang zijn voor mensen, kun je je vissen 'oefenen'.
- Vaker water te verversen, en te zorgen dat je filtercapaciteit op orde is
- Goede bakhygiëne aan te houden (dus genoeg water te verversen) om te zorgen dat ziekte geen kans krijgt,
- Geen vissen bij elkaar te houden die niet goed samen gaan
- Een rustige prikkelarme omgeving rond de bak, met voldoende inhoud en schuilmogelijkheden.
 

Terug
Bovenaan