Het is weer warm, water temperatuur verlagen


T

Timothydegraaf

Guest
Hallo,

Hebben jullie naast onderstaande tips nog extra tips om de tempratuur van je aquarium met dit weer te verlagen? Temperatuur was vannochtend 28 graden (Stomme ik was vergeten de lamp uit te zetten vannacht)

  1. Kleppen openzetten
  2. Lampen uitdoen
  3. Kap eraf halen
  4. Ventilator over het wateroppervlak laten blazen
  5. Natte handdoeken + ventilator
  6. Koelen via filter
  7. Bevroren flessen in het bioloog plaatsen
    bron: https://www.aquarium123.nl/Het-aquarium-koelen-tijdens-warme-dagen
 
Het woord koeler had misschien beter geweest, maar niet ineens een plomp erin doen maar rustig aan en niet veel kouder dan de normale temperatuur.
Voor veel vissen is een zomerse opwarming geen enkel probleem, maar dat kan je per bewoner uitzoeken.
 
Ja dat, is nog vroeg hier...
Maar idd 1-3 graden kouder en maar een beetje wisselen helpt wel om de temperatuur iets onder controle te houden
 
(Stomme ik was vergeten de lamp uit te zetten vannacht)


Je zou misschien eens een tijdklok kunnen kopen. Regelmaat vinden de vissen en planten fijn.

Een aquarium is natuurlijk geen schemerlamp. Er zit echt leven in!
 
Een tijdklok zoals Marcel al noemt is een goed idee en die kosten bij de Action maar 3 euro. Zelf werk ik in de kleinere bakjes met flesjes bevroren water.
 
Heb in juni een mooie, ouderwets ogende staande ventilator gekocht bij de grote Duitse electronikazaak en die laat ik blazen over het water oppervlak. Werkt uitstekend.
 
Ik zette klep open en zet er een ventilator voor.
Dat kan het water 1 tot 4 graden afkoelen.

Bij mijn garnalen bakkie wissel ik 1.5 liter water. de helft met de temp. Van het bakkie en de andere helft koud. Dat scheelt ook 2 á 3 graden.
En in mijn rio gewoon koud water erbij tot het weer aangevuld is ( meestal een liter of 2)
 
Waarvoor zou je je aquarium koelen op de boven genoemde manieren?
Er komt een punt dat het water weer warmer gaat worden of verder afdaalt dan gewenst.
Hierdoor zit er een grote schommeling in de temperatuur en zal de vissen niet ten goede doen.

Ik heb er voor gekozen alles te laten zoals het is het water is niet hoger geweest dan 28 graden de temperatuur is zeer langzaam van 24 naar 28 gegaan en daar blijven hangen.
Na de hitte is deze weer langzaam afgekoeld naar 24 graden.
In deze periode goed de vissen in de gaten gehouden maar ze hebben er maar minimaal last van gehad dat het water (te) warm was. Enige dat ik opgemerkt heb is dat ze langzamer waren met hogere temperaturen

Schommelende temperaturen zijn slechter voor een vis dan stabiel/langzaam stijgende/dalende temperaturen.
 
Ik denk dat het ook van de bewoners afhangt of je wel of niet gaat koelen. Ik heb gevoelige garnalen en die wil je niet op 29 of 30 graden hebben dus dan gebruik ik de cooler.
 

Terug
Bovenaan