het is zover, doorkijk bak 200x70x60 van robin v


De bak sluit ik pas op het laatst aan.
met zijn mij er twee voorgegaan waarbij het ook goed ging dus ik zie geen problemen.
en mijn vis bezetting zal niet zo hoog zijn dus de belasting ook niet.
 
De bak sluit ik pas op het laatst aan.
met zijn mij er twee voorgegaan waarbij het ook goed ging dus ik zie geen problemen.
en mijn vis bezetting zal niet zo hoog zijn dus de belasting ook niet.

Ik vraag me af waarom, je kan dat toch al laten mee draaien, en dan als het nitriet zakt de vissen over brengen.
 
Nooit iets negatief gezien aan planten tijdens de opstart. Ik denk dat die blij zullen zijn met wat stroming.
Trouwens, normaal gaat er ook wat nitriet en ammoniak opbouwen in je bak met stilstaand water.
 
Tommie, hij heeft voor de opstart de ammoniak methode gebruikt. Dus dat had echt wel je planten dood gemaakt, ook omdat je dan ook je bak verduisterd. Denk, laat t ff weten hihi
 
Tommie, hij heeft voor de opstart de ammoniak methode gebruikt. Dus dat had echt wel je planten dood gemaakt, ook omdat je dan ook je bak verduisterd. Denk, laat t ff weten hihi
Ja, dat besef ik, maar ondertussen draait de bak ruim 4 weken, en ik begrijp dat hij geen salmiak meer toevoegt.
 
That’s true! Robin, we willen nou ondertussen wel een bak zien hoor! :ROFLMAO: Wanneer ga je de plantjes toevoegen?
 
klopt ik heb al even geen salmiak bij gevoegd maar dat moet nog wel gebeuren het loopt anders dan verwacht dus gaan er weer bacteriën in om wel het gewenste resultaat te krijgen.

en als je de foto's bekijkt zie je dat planten er al in staan met een klein pompje en een doorstroming pomp, een beetje planten voeding erbij en om de dag wat water wisselen dan kunnen ze alvast groeien.
 
Wanneer wil je dan de bak op de bioloog aan sluiten?
Ik zou dat vandaag nog doen. Dat gaat je nitiriet ook ineens verdunnen, en de bioloog kan zijn werk doen met plantenafval etc.
 
volgens mij gaat dat niet goed als ik ammoniumchloride moet toevoegen daar kunnen dacht ik de planten niet tegen
 
Maar wil je daar echt nog mee door gaan? Je zit nu toch ruim aan 4 weken dacht ik.

Als je bedenkt dat ook planten wat afval produceren, dan komt langzaamaan de natuurlijke cyclus op gang.
 
dag 22

NH4 0,1
NO2 +1
NO3 15

de NH4 zakt maar de NO2 blijft hoog 🤔 morgen krijg ik de bacteriën binnen dus die dan maar toevoegen is kijken wat er dan gebeurt
 
Niet zo ongeduldig.... het is behoorlijk typisch dat de nitrietpiek pas in week 3 komt.
Net die fout maken velen. Ze meten na een week of 2: geen nitriet, en dan vissen er in.
Om dan 2 weken later hier op het forum op te duiken met zieke vissen.

Nu ga ik het echt voor de laatste keer doen, maar ik ben er van overtuigd dat je bak mee ik de flow schakelen beter is. Je gaat ook biofilm opbouwen op de planten, bodem, ornamenten etc.
 
Misschien een vreemde vraag, ik zie een koolstofmonoxide melder in je kast hangen. Met welke reden heb je die daar hangen?
 
die hangt daar ivm de co2 fles van 10 kg dus als die ergens gaat lekken wil ik wel gewaarschuwd worden.
 
die hangt daar ivm de co2 fles van 10 kg dus als die ergens gaat lekken wil ik wel gewaarschuwd worden.
Co2 is koolstofdioxide. Daar gaat die indicator niet op reageren.

Er bestaan wel toestellen die Co2 meten, maar het is in elk geval veel minder gevaarlijk. Als je vrijwel pure co2 inademt, dan merk je dat direct, en je raakt niet bewusteloos.
Probeer maar eens het gas van een fles spuitwater in te ademen.

Dat heb je niet met koolstofmonoxide, dat is een stille doder. Je merkt niks tot je buiten westen draait, en dan is het te laat.
 
ok, maar euh, heb je dan geen koolstofdioxide melder nodig, of lukt dat ook met dit apparaat? Ben zelf ook nog op zoek naar een goede betaalbare oplossing hiervoor maar als ik zoek naar een goede CO2 melder dan kost dit een vermogen.
 
ok, maar euh, heb je dan geen koolstofdioxide melder nodig, of lukt dat ook met dit apparaat? Ben zelf ook nog op zoek naar een goede betaalbare oplossing hiervoor maar als ik zoek naar een goede CO2 melder dan kost dit een vermogen.
100€, daarmee begint het.

De vraag is waarom je het wilt doen.
Co2 melders in huis worden ingezet om na te gaan of de ventialtie voldoende is. En nu in corona tijden is het dubbel gevraagd. Als je co2 meter een hoge waarde geeft is het risico op besmetting ook hoog.

Voor het aquarium is het overbodig. Elk café heeft grote flessen staan, daar is nog nooit een mens van gestorven.
 
nou ik heb me wel eens knap beroerd gevoeld nadat ik een cafe ben geweest 🤔 😀
 
Ik wou net zeggen, als die flessen lekken bij de cola-apparaten ben je goed ziek en dat “merk” je ook niet direct. Ja, het is koud. T kan echt goed gevaarlijk zijn! Heb jaren in een kroeg gewerkt en ook echt wel eens meegemaakt dat iemand bewusteloos raakte omdat de ventilator niet aan stond. Maar dat zijn meerdere flessen aangesloten van minimaal 10 liter dus weet niet of t voor in de woonkamer ook moet. Maar wat een ieder kwijt wil zijn aan t gevoel van veiligheid is persoonlijk.
 
.... CO² fles van 10kg. Mijn vrouw keek al moeilijk toen ik bij mijn startsetje van dennerle met een fles van 500 gram kwam aanzetten.
 
even niks van me laten horen maar ik was klaar met de salmiak methode deze is niet voor mij weggelegd ik heb wel een vermoede waar het fout ging.
dus ben ik weer op de ouderwetse manier veder gegaan, zoals ik het bij mijn voorgaande aquariums ook gedaan heb dus vis erin en de waterwaarde in de gaten houden.
nu zitten er 10 kardinaal tetra in samen met 5 coredoras juli en mijn nitriet blijft op 0,3 dus dat gaat net nu wachten tot die gaat zaken.
vandaag ook de c02 aangesloten ik zag aan de planten dat ze het wel kunnen gebruiken.
dus nu rustig wachten tot alles goed gaat draaien.
 

Terug
Bovenaan