Wat is er nieuw

Het laatste restje guppen zijn naar binnen gegaan...

stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Leeftijd
57
Website
www.emeraldking-aquatics.com
De laatste wildguppen binnengebracht vanuit de buitenbakken. Dit is de Poecilia reticulata Rio Caquetá. Deze stam heb ik in september 2017 zelf gevangen in Colombia. Ik had een deel ervan dit jaar op mijn balkon. Nu is het alweer een tijdje dat de kou heeft ingezet doch ze zaten goed beschermd door de trompetklimplant. Deze struik heeft de vissen goed beschermd tegen de kou. Maar nu het herfst is beginnen de bladeren vergeelt af te vallen en valt de bescherming tegen de kou nu toch wel weg. Mijn vissen die ik buiten hou zijn vrij gehard. Met 10°C zijn ze naar binnengehaald. En ze waren nog levendig.
465245149_2321328001551612_364777823541140646_n.jpg
465273727_2321328168218262_3930918420911343630_n.jpg
465156178_2321328398218239_7608307617516776635_n.jpg
465246402_2321328674884878_8666701938973529819_n.jpg

Dat zijn nog de echte bikkels!
Hoe heb je die meegekregen uit Colombia? Lijkt me dat ze niet meekunnen in het vliegtuig?

Mooie visjes !
En de temp. gaat naar de 3 graden in de nachten voorspellen ze, en dat zal te koud zijn voor ze denk ik..

10°...
Da's koud.
Het water in mijn buitenbak is ooit 12° geweest en dat was kennelijk voor mijn vissen te koud.
Ze lagen op de bodem of op planten en ademden langzaam.
Sommige zwommen nog wel, maar aten niet meer.

Ik heb destijds van het www begrepen dat ze "in lethargie ” gegaan waren.
Een soort van system shut down, op de meest essentiële organen na.

Ze daar weer uit krijgen is een uitdaging die bij lang niet alle gelukt is.
Daarna pakte ik het aquarium elke avond in met bubbeltjesplastic en hing er een 300W (op 15°) verwarming in.
Dat werkte prima.
En dankzij de zonnepanelen overdag, bleven de kosten (zeer) beperkt.

Maar na twee seizoenen was ik dat wel zat, elke avond de boel inpakken.

Dat zijn nog de echte bikkels!
Hoe heb je die meegekregen uit Colombia? Lijkt me dat ze niet meekunnen in het vliegtuig?
Die heb ik wel degelijk mee het vliegtuig ingenomen. In mijn normale bagage. En enkel jonge vissen omdat die adaptiever zijn aan nieuwe omstandigheden t.o.v. volwassen exemplaren. Zolang je maar de juiste formulieren van het Ministerie van landbouw van desbetreffend land bij je hebt, is dat geen enkel probleem. De vissen zaten in pet-flesjes in kranten met bubble wrap en heatpacks tussen de kleren. Dan gaat dat wel goed in de koele bagageruimte.
Mooie visjes !
En de temp. gaat naar de 3 graden in de nachten voorspellen ze, en dat zal te koud zijn voor ze denk ik..
Ja, dat is zekers veel te laag voor ze.
10°...
Da's koud.
Het water in mijn buitenbak is ooit 12° geweest en dat was kennelijk voor mijn vissen te koud.
Ze lagen op de bodem of op planten en ademden langzaam.
Sommige zwommen nog wel, maar aten niet meer.

Ik heb destijds van het www begrepen dat ze "in lethargie ” gegaan waren.
Een soort van system shut down, op de meest essentiële organen na.

Ze daar weer uit krijgen is een uitdaging die bij lang niet alle gelukt is.
Daarna pakte ik het aquarium elke avond in met bubbeltjesplastic en hing er een 300W (op 15°) verwarming in.
Dat werkte prima.
En dankzij de zonnepanelen overdag, bleven de kosten (zeer) beperkt.

Maar na twee seizoenen was ik dat wel zat, elke avond de boel inpakken.
Nou, ik zorg altijd dat de vissen die naar buiten gaan jonge vissen zijn. Die wennen sneller aan nieuwe omstandigheden en kunnen de weers- en temperatuurfluctuaties beter aan. Ik oogst ze nooit in de zomer, enkel ergens in de herfst. Dat geldt voor alle vissen die naar buiten zijn gegaan. Bij mij waren ze met dit soort temperaturen nog levendig en reproduceerden ze nog. Maar nogmaals, dat heeft met gewenning te maken. En wat guppen aangaan, betreft het bij mij geen grootvinnige want die zijn veel gevoeliger. Het lethargische is bij mij niet aanwezig. Of ik moet ze bij nog lagere temperaturen houden, dan kan ik er ook niet omheen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan