Wat is er nieuw

Het LED Prijs/Kwaliteit vergelijkingstopic

Naja je hoeft niet te weten wat iets exact is om te weten hoeveel je nodig hebt als je word overspoeld met richtlijnen..
Je vind overal hoeveel hoeveel lumen per liter etc je nodig hebt, dan kan je vrij makkelijk bepalen hoeveel Lumen je nodig hebt zonder dat je exact weet wat het is, net als NO3, PO4 etc.
Maar dat is het juist, lumen zegt niks over de plantengroei. Dan kun je de hoeveelheid licht net zo goed in liters per seconde meten.
Het werkt misschien voor één specifieke kleur TL, of één specifieke LED, maar als je naar een RGB led lamp of naar een rodere lamp kijkt zit je er helemaal naast.
Overigens kun je die richtlijnen wel voor PAR vinden, en die zijn veel nauwkeuriger en betrouwbaarder.


PAR is daarin mooier, maar lampen met een hoge PAR zijn niet per definitie mooi om naar te kijken of hebben een hoge lumenstroom
Dat klopt. Maar er zijn ongetwijfeld lampen die aan beide voldoen. Ik weet zeker dat lampen als die van Twinstar een goede PAR waarde hebben. Sowieso zullen de meeste lampen wel een PAR waarde hebben die genoeg is voor de meeste planten, daar gaat het ook niet om. Het zou gewoon ontzettend veel helpen bij het kiezen van een lamp.
 
Dat klopt. Maar er zijn ongetwijfeld lampen die aan beide voldoen. Ik weet zeker dat lampen als die van Twinstar een goede PAR waarde hebben. Sowieso zullen de meeste lampen wel een PAR waarde hebben die genoeg is voor de meeste planten, daar gaat het ook niet om. Het zou gewoon ontzettend veel helpen bij het kiezen van een lamp.
dat klopt, maar ook daarin ontbreken hier in Nederland richtlijnen (zover ik weet) waardoor mensen alsnog niet weten hoeveel ze nodig hebben..

mijn DIY lamp kan lachend 300+ PAR op de substraat drukken maar als je niet weet dat alles boven de 100-150 overkill is en enkel zorgt voor algen blijft het een mooi getal waar je alsnog weinig aan hebt.
 
PAR is prachtig in theorie, maar heeft een aantal problemen:

PAR is niet direct te vergelijken met Lumen, maar met LUX, of te wel lumen per vierkante meter. Het drukt niet uit hoeveel licht een lamp uitstraalt, maar wat de lichtintensiteit is op een bepaalde afstand van de lichtbron. dat maakt het lastig om waarden uit een test situatie te vertalen naar waarden voor je eigen opstelling. Zeker omdat de intensiteit van LEDlicht niet over de hele stralingshoek gelijk is ( Bij TL dan weer wel)
PAR-meten is prijzig, sensoren zijn serieus duur, en geven ook geen 100% betrouwbare uitkomst omdat er nou eenmaal geen sensor bestaat die precies even gevoelig is voor ieder golflengte

Het is zeker een betere maatstaf dan lumen voor je planten maar Chlorofyl is gevoeliger voor rood en blauw licht dan de tussen liggende kleuren. Daarom geven groeilampen ook van dat leuke paarse licht.. En dan kun je ook nog betogen dat je ook zou moeten kijken naar het licht buiten het deel dat benut kan worden voor fotosynthese, omdat ook dat effect heeft op de plant. Lumen is bekend voor de meeste lampen en dus handig om mee te vergelijken, bovendien zijn we niet opzoek naar een lamp om ze efficient mogelijk aquariumplanten onder te kweken, maar om een lamp die het aquarium er mooi uit laat zien. En voor wat mooi is bestaat al helemaal geen meetmethode.
 
Het jammere in dit verhaal is vooral dat het voor zoetwater bijna niet word toegepast door fabrikanten..
AI bijvoorbeeld heeft voor zijn zoutwater lampen keurig nette PAR grafieken met hoeveel straling er op welke afstand/diepte word afgegeven.

finnex doet dit ook voor hun lampen, maar dan enkel recht eronder gemeten en op 1 afstand.

Ook “vervelend” is dat bijvoorbeeld een apogee PAR meter “slechts” €400 kost.. dat ga je ook niet ff aanschaffen om data te meten die weinig mensen toepassen
 
PAR is prachtig in theorie, maar heeft een aantal problemen:

PAR is niet direct te vergelijken met Lumen, maar met LUX, of te wel lumen per vierkante meter. Het drukt niet uit hoeveel licht een lamp uitstraalt, maar wat de lichtintensiteit is op een bepaalde afstand van de lichtbron. dat maakt het lastig om waarden uit een test situatie te vertalen naar waarden voor je eigen opstelling. Zeker omdat de intensiteit van LEDlicht niet over de hele stralingshoek gelijk is ( Bij TL dan weer wel)
PAR-meten is prijzig, sensoren zijn serieus duur, en geven ook geen 100% betrouwbare uitkomst omdat er nou eenmaal geen sensor bestaat die precies even gevoelig is voor ieder golflengte

Het is zeker een betere maatstaf dan lumen voor je planten maar Chlorofyl is gevoeliger voor rood en blauw licht dan de tussen liggende kleuren. Daarom geven groeilampen ook van dat leuke paarse licht.. En dan kun je ook nog betogen dat je ook zou moeten kijken naar het licht buiten het deel dat benut kan worden voor fotosynthese, omdat ook dat effect heeft op de plant. Lumen is bekend voor de meeste lampen en dus handig om mee te vergelijken, bovendien zijn we niet opzoek naar een lamp om ze efficient mogelijk aquariumplanten onder te kweken, maar om een lamp die het aquarium er mooi uit laat zien. En voor wat mooi is bestaat al helemaal geen meetmethode.

Een meet methode is er wel en dat is ervaring op doen met verschillende type Tl-buizen in het verleden, de beste groei kombinatie blijft 3000K samen met 6000-7000k en ook groen aandeel dat juist de planten mooi uitlicht voor het oog.
Met led is dat wat anders omdat je in plaats van 3banden of 5 banden pieken die TL uitstraald heb je met led een afgevalkt spectrum en worden er vaak extra rode en blauwe,groene leds samengevoegd bij wit of warmwit led.
Maar wat is nu de beste combinatie ?
Voor het oog is het persoonlijk welke type licht het mooiste uitkomt op vissen en planten, heb je veel vis soorten met veel rode tinten dan is een daylight of bright minder mooi als een warmwhite type, vissen met veel blauw aandeel komt juist een daylight mooi over op de vissen maar de planten ?
Plantengroei is een ander verhaal vaak is 3000-6000k het beste om maximale groei (PAR en PUR) door ze bruikbaar licht te geven met voldoende lumen die genoeg energie opleverd voor de plant.
Lumen zegt enkel wat over hoeveel fotonen er op een oppervlake of in ons geval liter water aanwezig zijn 1 lumen = 25lux ofwel 25kaarsen die branden en onbruikbaar in onze hobby omdat dit geen rekening houd met water/verkleuring en hoogte van het aquarium ..

Beste methode blijft uitrekenen hoeveel lumen je totaal boven het aquarium hebt en delen door liters water dan heb je een grof gemiddelde omdat er geen rekening met water verkleuring of hoogte van het aquarium wordt gehouden.
Dus zal je het van ervaringen moeten hebben van anderen of zelf gaan expririmiteren en obseveren van je plantengroei of je de juiste Kelving waardes gebruikt en voldoende lumen aan licht boven het aquarium hebt.
Als je nagaat dat ik de standard Juwel Multilux gebruikt boven mijn rio 450 met 2x nature 6500K en per ledbuis maar 3565lumen heb met een totaal 2x c.a 7000lumen op 350liter water (met aftrek bodem en decoratie) en alles groeid gewoon prima met nog geen 20-25lumen de liter.

Dus is led nu echt zo voordelig ? nouja als het bij een aquarium zit bij de aanschaf is het prima maar koop eens voor een ouder aquarium met T5 is led niet echt rendable vanwegen de aanschafsprijzen.. dat beetje stroom dat je bespaard is dan te verwaarlozen in de kosten die je hebt gemaakt om led aan te schaffen.
Je investering betaald zich pas over 7-10jaar terug op minder stroom verbruik.. afijn.. de meeste kopen dan vaak een ander aquarium of de led balken zijn verouderd en komen nieuwe verbeterde types uit.. dus tel uit je winst..
 
Een meet methode is er wel en dat is ervaring op doen met verschillende type Tl-buizen in het verleden, de beste groei kombinatie blijft 3000K samen met 6000-7000k en ook groen aandeel dat juist de planten mooi uitlicht voor het oog.

Dat een combi van een warm witte en koud witte lamp goed werkt is niet verwonderlijk:
Warme witte lampen hebben over het algemeen een hoog aandeel geel-rood, koud witte lampen juist een hoogaandeel blauw. (Verschillende spectra kunnen dezelfde kleurtemperatuur geven, in de Datasheet van de fabrikant vind je vaak een grafiek met het spectrum van de lamp, dat is veel betere info dan alleen de kleurtemperatuur)

Als je kijkt naar gevoeligheid van chlorofyl dan komen die twee pieken weer terug:
4533_188.jpg

De gele lijn is in dit verband ook interessant, caroteen geeft namelijk energie door aan het chlorofyl, uit het blauwe deel van het spectrum kan een plant dus de meeste energie halen. Rood licht is wel erg bepalend voor de fysologische eigenschappen van een plant.

Met led is dat wat anders omdat je in plaats van 3banden of 5 banden pieken die TL uitstraald heb je met led een afgevalkt spectrum en worden er vaak extra rode en blauwe,groene leds samengevoegd bij wit of warmwit led.

wit licht met leds kan op twee manieren, 1 door rood groen blauw licht te mengen, dat geeft voor het oog wit licht (met een heel lage kleurechtheid)
Of, en dat is bij de meeste witte leds het geval, door blauwe leds te voorzien van een coating waardoor de golflengte van het licht deels wordt verlengd. Dat is ook de reden dat vroeger witte leds allemaal koel wit waren, er bleef een vrij grote piek in het blauw over (450nm) tegenwoordig zijn er warmwitte leds meestal zit piek daarbij rond 600 nm in het geel tot oranje deel, dat pikt ook wel wat rood mee, maar als je verlicht met alleen witte leds zit er vaak wat weinig rood in voor de planten.

Hoewel ik koelwit zelf het mooist vind, heb ik daarom ook wat warmwitte en hyperred (660nm) leds in mijn nieuwe lamp gestoken voor de plantjes.
 
Goedendag allen, aangezien de ledbuizen boven mijn Trofis 1500 aan vervanging toe zijn wil ik deze gaan vervangen. Ik gebruik al nagenoeg zolang als ik het aquarium heb Philips standaard T5 buizen. Te weten in de kleuren 830, 840, 840 en 865 (van achter naar voren) Ik kwam er achter dat mijn voorraad buizen niet meer in de juiste kleuren is dus bestellen moet ik toch al. Nu zit ik sterk te twijfelen om over te stappen op LED TL buizen, ook van Philips. Eigenlijk wil ik dan de standaard 1 op 1 vervangingsbuizen zetten waarbij ik de EVSA's kan laten zitten. Het betreft een gezelschapsaquarium zonder CO2 toevoeging.

Zijn deze buizen geschikt om zo toe te passen?

db
 
Goedendag allen, aangezien de ledbuizen boven mijn Trofis 1500 aan vervanging toe zijn wil ik deze gaan vervangen. Ik gebruik al nagenoeg zolang als ik het aquarium heb Philips standaard T5 buizen. Te weten in de kleuren 830, 840, 840 en 865 (van achter naar voren) Ik kwam er achter dat mijn voorraad buizen niet meer in de juiste kleuren is dus bestellen moet ik toch al. Nu zit ik sterk te twijfelen om over te stappen op LED TL buizen, ook van Philips. Eigenlijk wil ik dan de standaard 1 op 1 vervangingsbuizen zetten waarbij ik de EVSA's kan laten zitten. Het betreft een gezelschapsaquarium zonder CO2 toevoeging.

Zijn deze buizen geschikt om zo toe te passen?

db

Om er zelf op terug te komen.

NEE, ze zijn niet geschikt. De lampen hebben slechts aan 1 zijde een lichtgevend deel en die scheen bij mij opzij. Dit was ook niet te draaien. Ik heb de lampen retour gestuurd.

db
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan