Het verhaal van de bomen en het bos in de ledwereld


Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Berichten
188
Leeftijd
68
Locatie
Stevoort
Hallo allen,

Als (her)beginnend aquariaan ben ik me nu aan her oriënteren wat betreft de verlichting van mijn toekomstige bak. Ik ben plannens om een gezelschapsbak te zetten van 120cm breed, 90cm diep en 50cm hoog. die komt op onder een trap, dus uit rechtstreeks licht. Ik heb vroeger een grote bak gehad, (ong1500l incl. grote bioloog) in die tijd waren het nog TL buizen waarvan ik er 6 van 120cm had liggen. Dat is nu verleden tijd, het is blijkbaar al LED wat de klok slaat. Het ganse week-end heb ik me zitten oriënteren maar ik kom er niet uit. Toentertijd had je blauwe TL en roze TL en witte, was redelijk simpel, maar nu????? Ik heb me nooit verdiept in lichtchemie, dus help..
Ik heb armaturen van verschillende merken gevonden aan prijzen van goed over redelijk betaalbaar tot categorie onbetaalbaar. Ik heb de site van de "ledstripkoning" gezien die echt wel betaalbaar is, losse strips, profielen en controller voor een 200€, dan het andere uiterste het Daytime Matrix systeem waarvan alleen het profiel al bijna zoveel kost, en ik denk dat ik dan toch wel 2 profielen nodig hen op mijn bak, zonder te spreken van de nodige lichtmodules á 50€ per stuk. Dan vond ik nog JMB, redelijk betaalbaar, maar lijk ik het begrijp is hier minder kleurkeuze. Maar wel prima programmeerbaar. Echter spreekt men daar van gewone lampen, zijn die nodig of hebben de leds genoeg spectra om de hele bak te verlichten.
Bij deze graag wat 'Jip en Janneke' reacties' zodat ik me verder kan oriënteren. Morgen ga ik naar de aquariumbouwer om details te bespreken, die verkoopt natuurlijk zijn producten, maar ik zou niet graag onbesneden op het ijs komen, want zijn spullen liggen toch ook in de hogere prijsklasse.
Alvast bedankt.

Dirk
 
1 ding alle waar naar zijn geld of wel niet beknibbelen op de kwaltijd van de led verlichting wat inhoud dat het geld gaat kosten
De genoemde oplossing wat betreft het de led strips gauw vergeten is weg gegooid geld en das zonde
Kijk eens naar jbm led https://www.jmbwebshop.nl/c-1681810/jmb-aquarium-led-verlichting/ of hvp https://www.hvpaqua.nl/nl/
gezien de 90 cm zal je vervallen aan meerder balken als de standaard bak
kijk bv eens naar benvo zijn prachtige bak heeft ook jbm balken er in https://www.aquaforum.nl/threads/onze-juwel-rio-180-benvo.91456/
 
Laatst bewerkt:
Welkom in de wondere wereld van led verlichting ;)

Het overgrote deel van het prijsverschil word bepaald door de kwaliteit van de verlichting, en dat is niet enkel levensduur maar ook kleur echtheid en montage gemak/systeem.
Je hebt het over een aquarium bouwer dus ik neem aan dat het een maatwerk bak word zonder verlichting.
Het makkelijkste en snelste met het meeste waar voor je geld is denk ik toch wel HVP of JMB.
Daytime heeft ook nog een ECO serie daar zou je ook naar kunnen kijken.

Wat het licht zelf betreft zijn de kleuren licht “achterhaald”
In wit licht zit namelijk al alles wat een plant nodig heeft om te groeien.
De diverse kleuren is meer smaak dan dat het echt iets doet voor je planten, zodra de gekleurde leds wat gaan doen voor je planten ben je al voorbij het daytime matrix prijskaartje..
De kleurwarmte (K) doet wel iets, hoe lager die is hoe warmer de kleur, hoe meer rood erin zit en daarmee dus wat langer gerekte planten in vergelijking met kouder licht (hoge K)
Alles tussen de 4000K en 10.000K is wel okee, ik zou zelf alleen niet hoger gaan dan 8.000K voor het zicht maar dat is mijn smaak
 
maar ik zou niet graag onbesneden op het ijs komen

Dirk
:oops: :D:juggle: Remind me, nooit met u te gaan schaatsen dan!

Ik heb zelf geen ledverlichting dus hoeveel waarde u aan mijn reactie hecht is aan u. Planten doen het goed op rood licht. Maar dat oogt natuurlijk niet prettig. Dus dan komt er waarschijnlijk nog een witte balk bij. Ook hebben ze blauw licht nodig maar niet teveel. Led verlichting is veelal dimbaar en je moet de dames en heren hier maar even vragen of ze per balk ook dimbaar zijn. Kortom je kunt dan je eigen spectrum boven je bak hangen. Het is maar wat u wilt met het aquarium. Plantenbak meer rood licht. neemt u bijvoorbeeld een malawi cichlid bak dan heeft licht natuurlijk minder prio. Het gaat om het totaalplaatje. Hoe sterker het licht, aan hoe meer knoppen u moet gaan draaien (co2, voeding) om geen alg te krijgen. En dan is de vraag hoeveel licht heeft u nodig.
 
Zo, weer wat opgezocht, nu valt me de gelijkenis op van de diverse controllers, Ze zijn allemaal geschilt voor 12V en 24V, ze zien er dikwijls uiterlijk hetzelfde uit, maar bij JMB kost de controller 65€ en uiterlijk dezelfde kost bij Daytime 35€, en bij Ali vind ik de WiFi versie voor 25€. Zijn dat allemaal dezelfde? Uiteindelijk worden al die dingen bij de chinees gemaakt.
 
Zo, weer wat opgezocht, nu valt me de gelijkenis op van de diverse controllers, Ze zijn allemaal geschilt voor 12V en 24V, ze zien er dikwijls uiterlijk hetzelfde uit, maar bij JMB kost de controller 65€ en uiterlijk dezelfde kost bij Daytime 35€, en bij Ali vind ik de WiFi versie voor 25€. Zijn dat allemaal dezelfde? Uiteindelijk worden al die dingen bij de chinees gemaakt.
Ja is gewoon hetzelfde. Hij is er mét en zonder wifi.
 
JMB heeft balken, ik heb er drie boven mijn Rio 180 plantenbak, met een ingebouwde leddriver. Ze worden met PWM (Puls Wide Modulatie) aangestuurd via een apart kanaal. Daar worden dus drie aderige kabels/stekkers voor gebruikt; plus min en een gele stuurkabel. De balken werken op 12 volt. Ze zijn van een goede kwaliteit en hebben een IP68 waterdichtheid rating. Je kan er controllers van JMB bij kopen waarmee twee balken aangestuurd kunnen worden. Er is ook een duurdere versie verkrijgbaar, geschikt voor drie balken én vijf RGB balken. De goedkopere controllers zijn de TC 420 varianten. Geschikt voor 12 en 24 Volt. Met wat knutselwerk zijn deze ook wel geschikt te maken voor JMB balken. Dit soort controllers werken namelijk met een twee aderige kabel. Die Koninklijke site waar je het over had zou ik laten voor wat het is. Dit is geen kwaliteit geschikt voor je aquarium.
 
Nee, die zijn niet hetzelfde! JMB controllers werken anders!
Nou hij had het over 'controllers die er hetzelfde uit zien' en op de jmbwebshop staat een (ogenschijnlijk?) tc420 voor 64,95. Dat is toch een gewone TC420? Of is deze aangepast?

Zelf heb ik trouwens leds van ledaquaristik.de maar daar is men hier in NL nog niet zo mee bekend geloof ik. Mij bevallen ze goed. Goede prijs/kwaliteit verhouding.
 
Laatst bewerkt:
Nou hij had het over 'controllers die er hetzelfde uit zien' en op de jmbwebshop staat een (ogenschijnlijk?) tc420 voor 64,95. Dat is toch een gewone TC420? Of is deze aangepast?

Zelf heb ik trouwens leds van ledaquaristik.de maar daar is men hier in NL nog niet zo mee bekend geloof ik. Mij bevallen ze goed. Goede prijs/kwaliteit verhouding.

Dat zou inderdaad kunnen. Maar ik doelde, voor de duidelijkheid op de JMB controllers, die daar ook op staan. Deze werken anders en kunnen zo op de JMB balken gebruikt worden. De TC 420 niet. Daar zal dus wat geknutseld moeten worden. Verder heeft men bij JMB ook een duurdere controller; aan een kant geschikt voor JMB balken, de andere kant is feitelijk een soort TC 420 type voor vijf kanalen RGB.
De balken van ledaquaristik.de heb ik wel eens op hun site bekeken maar ik ken ze zelf niet. Ze gebruiken, meen ik, smd 5730 leds.
 
Dat zou inderdaad kunnen. Maar ik doelde, voor de duidelijkheid op de JMB controllers, die daar ook op staan. Deze werken anders en kunnen zo op de JMB balken gebruikt worden. De TC 420 niet. Daar zal dus wat geknutseld moeten worden. Verder heeft men bij JMB ook een duurdere controller; aan een kant geschikt voor JMB balken, de andere kant is feitelijk een soort TC 420 type voor vijf kanalen RGB.
De balken van ledaquaristik.de heb ik wel eens op hun site bekeken maar ik ken ze zelf niet. Ze gebruiken, meen ik, smd 5730 leds.
Ja SMD 5630 van LG.
 
"Die Koninklijke site waar je het over had zou ik laten voor wat het is. Dit is geen kwaliteit geschikt voor je aquarium." Beetje kort door de bocht Benvo.
Want er komt veel meer dan jij wilt weten uit hetzelfde land, en dat is dan ineens kwaliteit omdat er 3 tot 4 of meer keer zoveel voor betaald moet worden??
En die zelfde TC420 waar je bij JMB €65,- voor betaald kost daar €15,-. Dus leg jij maar uit waarom mensen die links moeten laten liggen.
 
"Die Koninklijke site waar je het over had zou ik laten voor wat het is. Dit is geen kwaliteit geschikt voor je aquarium." Beetje kort door de bocht Benvo.
Want er komt veel meer dan jij wilt weten uit hetzelfde land, en dat is dan ineens kwaliteit omdat er 3 tot 4 of meer keer zoveel voor betaald moet worden??
En die zelfde TC420 waar je bij JMB €65,- voor betaald kost daar €15,-. Dus leg jij maar uit waarom mensen die links moeten laten liggen.
Serieus :stom: :sorry:
Zou me eerst eens beter in de materie verdiepen of zijt gij een medewerker van genoemde Koninklijke site dat zou deze reactie nog kunnen enige zins kunnen verklaren maar anders :juggle:
 
Zelf ook wel eens gekeken naar Zijne Majesteit op LED gebied. Van wat ik van ervaringen op dit forum heb vernomen is dat het vooral over de levensduur en waterdichtheid gaat, die schijnt niet al te best te zijn en is toch voor boven een aquarium wel erg belangrijk.
 
Serieus :stom: :sorry:
Zou me eerst eens beter in de materie verdiepen of zijt gij een medewerker van genoemde Koninklijke site dat zou deze reactie nog kunnen enige zins kunnen verklaren maar anders :juggle:


waar zouden de controllers en led balken van bv. jmb dan vandaan komen denk je?
en btw, ik ben geen koninklijke medewerker, maar iemand die niet van gisteren is.
 
"Die Koninklijke site waar je het over had zou ik laten voor wat het is. Dit is geen kwaliteit geschikt voor je aquarium." Beetje kort door de bocht Benvo.
Want er komt veel meer dan jij wilt weten uit hetzelfde land, en dat is dan ineens kwaliteit omdat er 3 tot 4 of meer keer zoveel voor betaald moet worden??
En die zelfde TC420 waar je bij JMB €65,- voor betaald kost daar €15,-. Dus leg jij maar uit waarom mensen die links moeten laten liggen.
Dan heb je mijn reactie nooit begrepen! Ik heb niets tegen materialen die uit China komen. Ik heb zelf veel gekocht bij Tante Ali! Maar ook daar kennen ze enorme kwaliteitsverschillen! Ik heb zelf een aantal ervaringen met producten van de koninklijke en daar was geen enkele goede bij, helaas. Wel vaak duurder. Verder heb ik nog nooit gezegd dat een TC 420 bij de chinees niet gehaald zou moeten worden. Sterker nog, meerdere keren heb ik aangegeven dat dezelfde controller juist daar goedkoper is. Bij de koninklijke kost dat ding trouwens ook 59,95 euro! Datzelfde heb ik ook gedaan met bijvoorbeeld het Jebao doseerapparaat. Die dus ook bij bij Ali duidelijk goedkoper is dan hier. Je reactie is dus niet juist.
 
Laatst bewerkt:
Ja SMD 5630 van LG.
Nou, het zijn zelfs 5730 SMD's. Een iets hogere kwaliteit en wat intensiever licht dan de 5630's meen ik te weten. Wat mij trouwens nog meer aanstaat dat de site die je noemde een goede omschrijving geeft van de producten en wat er aan/in zit. Bovendien heeft men de licht grafieken zelfs bijgevoegd waarop de (water-)doordringbaarheid van elk nanometer kleurdeel is af te lezen. :thumbs:
 
Nou, het zijn zelfs 5730 SMD's. Een iets hogere kwaliteit en wat intensiever licht dan de 5630's meen ik te weten. Wat mij trouwens nog meer aanstaat dat de site die je noemde een goede omschrijving geeft van de producten en wat er aan/in zit. Bovendien heeft men de licht grafieken zelfs bijgevoegd waarop de (water-)doordringbaarheid van elk nanometer kleurdeel is af te lezen. :thumbs:
Ja inderdaad. Ik vond die transparantie ook wel erg fijn. Dat gaf mij genoeg vertrouwen om bij ze te kopen.
 
Ja inderdaad. Ik vond die transparantie ook wel erg fijn. Dat gaf mij genoeg vertrouwen om bij ze te kopen.

Voor mij dus ook. Bij te weinig of geen informatie wordt wantrouwend over het aangebodene. Kreten als; geschikt voor je aquarium en waterdicht zeggen mij op zich niets. Normering, als IP68, wel.
 
Nou bij mij is ledstripxl spul gewoon waterdicht en doet het ook altijd, maar ik ben destijds met spoed overgeschakeld op ledstripxl omdat mijn splinternieuwe ferplast dubai lichtbak bestaande uit:
1x LED Bar 90 Toplife 9W - 6300K
1x LED Bar 90 Freshlife 9W - 9000K
Het begaf vlak nadat mijn bak als ingedraaid kon worden beschouwd. Al waren de meningen daar toen nog over verdeeld. Omdat de leverancier van de bak daar in mijn ogen wel heel erg lakoniek op reageerde en ik geen zin had om mijn hele aquarium in te laten kakken heb ik toen met spoed een noodoplossing zijnde 1 meter warm wit bij ledstrip XL besteld en deze later uitgebreid met een meter Helder wit, 1 meter rood en 1 meter blauw. Het werkt erg makkelijk en is erg goedkoop. Een dezer dagen ben ik wel van plan om de oorspronkelijke lichtbak terug naar de leverancier te sturen ter reparatie of vervanging. Dan zal ik hem ook aanzetten en kijken of de planten dan beter gaan groeien of zoiets.
 
Nou bij mij is ledstripxl spul gewoon waterdicht en doet het ook altijd, maar ik ben destijds met spoed overgeschakeld op ledstripxl omdat mijn splinternieuwe ferplast dubai lichtbak bestaande uit:
1x LED Bar 90 Toplife 9W - 6300K
1x LED Bar 90 Freshlife 9W - 9000K
Het begaf vlak nadat mijn bak als ingedraaid kon worden beschouwd. Al waren de meningen daar toen nog over verdeeld. Omdat de leverancier van de bak daar in mijn ogen wel heel erg lakoniek op reageerde en ik geen zin had om mijn hele aquarium in te laten kakken heb ik toen met spoed een noodoplossing zijnde 1 meter warm wit bij ledstrip XL besteld en deze later uitgebreid met een meter Helder wit, 1 meter rood en 1 meter blauw. Het werkt erg makkelijk en is erg goedkoop. Een dezer dagen ben ik wel van plan om de oorspronkelijke lichtbak terug naar de leverancier te sturen ter reparatie of vervanging. Dan zal ik hem ook aanzetten en kijken of de planten dan beter gaan groeien of zoiets.

Je hebt kennelijk een nieuwe bak. Amper ingedraaid dus? En moeten we hierop uitmaken dat je planten niet goed groeien? Dat kan dan toch nog wel komen?
 
Je hebt kennelijk een nieuwe bak. Amper ingedraaid dus? En moeten we hierop uitmaken dat je planten niet goed groeien? Dat kan dan toch nog wel komen?
Nou dat staat er niet hé. Ik denk dat ik deze bak al een maand of 6 heb.
 
Nou dat staat er niet hé. Ik denk dat ik deze bak al een maand of 6 heb.

Ok, dat heb ik dan niet goed begrepen. Maar dan is er toch iets aan de hand wanneer je planten het niet goed doen. Je zegt als "noodoplossing" strips te hebben maar je verwacht dat je planten het beter gaan doen wanneer je de eigen (licht-) kap weer op orde hebt.? Betekend dit dat je "noodoplossing" niet voldoende werkt en dat je plantenprobleem te wijten is aan je licht?
 
Dan heb je mijn reactie nooit begrepen! Ik heb niets tegen materialen die uit China komen. Ik heb zelf veel gekocht bij Tante Ali! Maar ook daar kennen ze enorme kwaliteitsverschillen! Ik heb zelf een aantal ervaringen met producten van de koninklijke en daar was geen enkele goede bij, helaas. Wel vaak duurder. Verder heb ik nog nooit gezegd dat een TC 420 bij de chinees niet gehaald zou moeten worden. Sterker nog, meerdere keren heb ik aangegeven dat dezelfde controller juist daar goedkoper is. Bij de koninklijke kost dat ding trouwens ook 59,95 euro! Datzelfde heb ik ook gedaan met bijvoorbeeld het Jebao doseerapparaat. Die dus ook bij bij Ali duidelijk goedkoper is dan hier. Je reactie is dus niet juist.

Dan zal ik het wel niet goed begrijpen.
:oops::sorry::r
 
Ok, dat heb ik dan niet goed begrepen. Maar dan is er toch iets aan de hand wanneer je planten het niet goed doen. Je zegt als "noodoplossing" strips te hebben maar je verwacht dat je planten het beter gaan doen wanneer je de eigen (licht-) kap weer op orde hebt.? Betekend dit dat je "noodoplossing" niet voldoende werkt ar dat je plantenprobleem te wijten is aan je licht?
Nou ik merk aan de echinodorus dat die op zoek is naar licht. Want hij heeft een stengel gemaakt waaraan kleine echinodorus jes groeien. Terwijl er op de bodem niks gebeurt. Bij de echinodorus dan. De Java die hoger in de bak zit nl op een berg doet 't ook beter dan de varens die lager zitten. Dus ik hoop door de officiële verlichting die bij de bak hoort weer in gebruik te nemen, want ik kan die laten nakijken door de leverancier aangezien ik zelf andere verlichting in elkaar heb geknutseld, dat blijkt dat het goedkope ledstripxl licht de reden hiervan is. Zo niet dan is het bemesting of co2 dingetje.
 
Nou ik merk aan de echinodorus dat die op zoek is naar licht. Want hij heeft een stengel gemaakt waaraan kleine echinodorus jes groeien. Terwijl er op de bodem niks gebeurt. Bij de echinodorus dan. De Java die hoger in de bak zit nl op een berg doet 't ook beter dan de varens die lager zitten. Dus ik hoop door de officiële verlichting die bij de bak hoort weer in gebruik te nemen, want ik kan die laten nakijken door de leverancier aangezien ik zelf andere verlichting in elkaar heb geknutseld, dat blijkt dat het goedkope ledstripxl licht de reden hiervan is. Zo niet dan is het bemesting of co2 dingetje.

Nou ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Succes alvast!
 

Terug
Bovenaan