Wat is er nieuw

Het wel en wee van Teilani's Trigon 190 in de US of A.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Teilani
  • Startdatum Startdatum
T

Teilani

Guest
Ok, na uren te hebben gespendeerd in het bekijken van anderen hun foto albums (zo veel moois... super voor inspiratie) heb ik besloten dat mijn bak ook wel een album mag hebben. Bij deze dus.

Onlangs zijn we naar een paar duidend km verderop verhuisd en dus moest de bak eerst leeg (alle bewoners hebben een goed tehuis gevonden) en mag ik hem dus nu weer opbouwen en dat was een goede gelegenheid om een album te starten.
Helaas is ons nieuwe huis wat kleiner en dus kon er van de 3 bakken die we hadden maar een blijven. Dan maar meteen de grootste: de 190 liter Juwel Trigon. (Ik ben nog steeds aan het lobbyen, want ik denk dat de 60l best in de keuken past, of anders de 40l, maar mijn 'significant other' denkt daar anders over. To be continued.)

Enfin, teveel geouwehoer, te weinig fotos...

Eerst naar goed album gebruik de technische gegevens:

Bak: Juwel Trigon 190. Inhoud 190 liter.
Filter: JLB Cristalprofi 250.
Verwarming: Tetra
Voltage omvormer: ST-300 Seven Star up & down transformer.
Co2: zelfbouw bio C02 (nog niet aangesloten) aangevuld met EasyCarbo indien nodig.

20141225_195457_zps6y8fst12.jpg

Dit is hem dan

Vervolgens aan de slag met de hardscape. Ik heb over de jaren nogal wat hout verzameld en dat kwam nu mooi uit. Mijn vorige 'scapes' waren altijd meer jungles (Lees: flink overwoekerde bak met een verdwaald stuk hout erin), maar nu wil ik gaan proberen een 'nettere' bak te creeren met een goede scape erin. Dus al het hout dat ik had bij elkaar verzameld en stapelen /schuiven maar.

Zie hier het resultaat
20150101_135659_zpsw00tyeks.jpg

En vanuit m'n luie stoel zie ik dan dit:

20150101_135928_zpshajfupmy.jpg

Ok, waterpas zetten en dan testen of de bak nog heel is na het gesleep door de verhuizers. Eerste laagje ziet er na een uur nog goed uit.

20150101_142429_zpsk6y0dprt.jpg

Netjes binnen de lijntjes

20150101_141557_zpstkqiudo2.jpg

Geen nattigheid?

Vervolgens de bodem erin (zand met wat achergebleven totaal uitgewerkte voedingsbodem korrels) en de eerste plantjes:

Crypto Wendtii 'green'
Crypto Wendtii 'Tropica'
Crypto undulata 'red'

Deze cryptos komen van de lokale dierenzaak die ook een visafdeling heeft. Ze hebben een beperkt assortiment levend groen (voornamelijk Crypots en Echino's) en verder veel plastic planten, want dat vinden ze hier mooi/handig. (Het heet duidelijk niet voor niets een Hollandse plantenbak 😉 :! )

20150101_154519_zpsichuv6p1.jpg

Het is niet veel, maar het heeft potentie!

De rest van de planten moeten dus maar online besteld worden.

Ok, nu kan het vullen beginnen. Rustig aan en telkens kijken of de zijnaden niet ergens lekken.

20150101_164923_zpszbbbt4vg.jpg

Bijna vol

Vervolgens de electriek aansluiten. En omdat mijn techniek uit Nederland komt moet dat met behulp van een voltage transformer.
Die staat vanwege de plaatsing van het stopcontact dit keer niet in, maar naast de bak. Komt eigenlijk wel mooi uit, want zo kan de warmte beter weg en heb ik meer ruimte in de kast.
20150102_200941_zpso8pjxth9.jpg

Kritiek onderdeel van mijn techniek

En toen was het wachten.... op het indraaien en op de overige planten.

Ben benieuwd hoe het verder gaat..
Toch vreemd dat er daar minder planten en vissen aangeboden worden dan hier in Nederland. Jullie zitten veel dichterbij het oorspronkelijke gebied van in elk geval de Amerikaanse planten..
Vind het begin met het hout trouwens erg goed gedaan, mooie scape.

Zier eruit als een goed begin. Ook leuk om te lezen wat jouw ervaringen met de hobby (en dan vooral het aanbod) aan de andere kant van de oceaan is.

Leuk begin, kan mij alleen niet herinneren dat het aanbod zo schaars was in amerika zeker niet gezien eigenlijk alles wat wij kopen vrijwel uit amerika komt zeker qua planten (tuurlijk wordt het inmiddels ook in nederland gekweekt)

Dank voor de reacties. Ja ik was ook verbaasd toen wij naar hier verhuisden. Hoewel, de algemene dierenspeciaalzaak heeft hier altijd een vrij aardig assortiment vis en veel mensen kopen daar hun vis. Vooral guppen, platys, mollies, en neons en baby maanvisjes. Verder een redelijke selectie van wat grotere Afrikaanse Chichliden en allerlei soorten goudvissen. En dan een kast met jampotjes met Betta's. Vooral veiltails of crowntails in rood en blauw. Af en toe zie je een apisto of een gourami zitten. Deze dierenzaken hebben meestal ook een selectie zoutwater vis.
Qua levende planten is het magertjes. Wel weer veel bakken te koop, en die zijn goedkoper dan in Nederland een meestal lekker groot (alles is "big" hier), behalve dan de speciale bettabakjes. Niet leuk om te zien, maar een betta in 15x15 cm bakje wordt hier goed verkocht. Het lijkt vooral gericht op kinderen ("My first fish") Ze hebben zelfs speciaal bettavoer en speeltjes voor de vis en stickers om je bakje te versieren etc.

We zaten eerst aan de Oostkust en de dichtsbijzijnde echte LFS was 2 uur rijden enkele reis. 🙁 Dan ga je dus niet even zomaar langs. Deze had vooral veel zoutwater (koralen, vissen etc) maar ook een goede selectie zoet en wat meer keus qua planten, al kon het niet tippen aan Coenen in Best (mijn oude LFS).
Nu we hier aan de Westkust zitten is er een LFS op 30 minuten rijden. 😀 Deze heeft echt massas spul voor zeeaquariums, maar ook een vrij aardige selectie zoetwater en je kan bestellen. Dus dat is makkelijker.

OK, nog even een fotootje van toen de mist wat was opgetrokken. (Moest de zwarte achterwand nog monteren. Dat is een simple stuk stevig zwart karton. Werkt perfect, maar wat gevoeliger voor waterschade dus eerst vullen, dan monteren.)

20150118_182733_zpsuvmqjkn9.jpg

Even de lunchbreak op kantoor benutten om een update te geven.

Omdat het aanbod levende planten wat mager was, online planten besteld en wel de volgende:
  • Myriophyllum heterophyllum "Red"
  • Rotala Rotundifolia (Indicia)
  • Cryptocoryne Wendtii "Red"
  • Eleocharis montevidensis
  • Echinodorus angustifolia Vesuvius
  • Monoselenium tenerum, (Pellia)
En die kwamen keurig verpakt binnen.

20150227_171644_zpsa4gq9skx.jpg

Altijd leuk om een pakketje te openen

Bij het openen van de doos een keurige 'krantenbal' met een briefje hoe het beste uit te pakken, en de planten te acclimatiseren.

Ok, door naar de volgende laag:
20150227_171751_zpsofccnmwq.jpg

Voorzichtig de glaswol terugpellen en daar zijn dan eindelijk de planten , netjes in plastic en natte kranten. Voorzichting uitpakken en voila

20150227_172034_zpst7bpzpww.jpg

De buit

De order was keurig compleet en ik moet zeggen dat alles er fris uitzag en mooie ruime porties. Conclusie, goede zaak dit.

Vervolgens alle steenwol tussen de wortels van de cypto en het haargras uitpeuteren en toen kon het planten beginnen. Zie hier het resultaat:

20150228_160743_zpsjvqe8eri.jpg

Beetje mistig nog

En een paar dagen later
20150302_195351_zpsfouxojz1.jpg

Nou dat ziet er al netjes uit, misschien een drijfplantje erbij. Of even de boel laten groeien.
Weet je al wat voor vissen erin gaan komen?

Dank allemaal voor de leuke reacties. 🙂

@Jelle79 Het worden waarzchijnlijk:
10-15 Pristella Maxillaris
7-10 Y./A. Shidthimunki (dwarf botia)
En dan zit ik nog te twijfelen voor een mooi koppel, of een smalle harem van een wat grotere (6-10 cm) om wat kleur toe te voegen.

Had voorheen een harem T. Leeri (Diamant gourami). Erg mooie vissen met leuk gedrag, maar met een nieuwe opstart van de bak wil ik graag de kans benutten om een een 'nieuwe' vis te nemen. Eentje die ik nog niet ken. Zit te kijken naar een (dwerg)chiclide, maar ik ben bang dat de drukke botias ze in de weg zullen zitten. Een mooie killi misschien? Maar denk niet dat ik de oppervlakte dicht wil laten groeien... Hoewel het wel zou kunnen, de meeste planten zijn niet heel erg licht behoevend. Enfin nog niet besloten.

Ha, kreeg een berichtje van de LFS: Ze hebben 'verse vis' binnen inclusief nakweek botias. Kijken of ik niet over hoef te werken en dan na het werk even langs want ze zijn vandaag open to zeven uur.

Voor de mensen die opletten, ja, eerste post was pas 2 weken geleden, maar ik was een beetje laat met posten en fotos op de PC te zetten vanwege reizen voor mijn werk. Bak draait met minimale beplanting al sinds begin januari en met volle beplanting nu al weer 2 weken. Netjes getest en de pieken zijn keurig gekomen en weer gegaan.

@ John, dank voor het compliment.

Erg mooi hoor.
Ben benieuwd hoe het is als de planten wat gegroeid zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan