Wat is er nieuw

Het wil maar niet lukken

Ik heb een juwel rio 240 met binnenfilter toevallig.
Hij staat ook onder het fotoalbum hier op het forum

Kijk eens naar een plenum (YouTube, Dr Kevin Novak)

Deze draait bij mij onder een bodem van fijn grind. (Ik vind het zand te fijn wat alleen maar voor problemen zorgt is mijn ervaring)

Je Bodem wordt denk ik zuurstofloos en dat geeft mijns inziens blauwalg, bodemrot en dergelijke. (De aquasoils zijn niet voor niets zo populair)

Misschien torenslakken er in doen helpt ook nog wel.... Dat maakt de bodem luchtig.

Misschien heb je hier wat aan.

Hobbygroet,

Henk-Jan

Je hoeft geen adviezen? Ik denk het juist wel..
Indd precies wat ik d8.
Je komt hier je problemen vertellen maar dan ook vermelden dat je geen goede adviezen wilt. Ehmm wat doet men dan hier 🤷‍♂️

Je hoeft geen adviezen? Ik denk het juist wel.... Wanneer je bak eindigt in een algenfestijn is er sprake van tekorten! Je moet ermee beginnen e.e.a. af te stellen op de vraag van je planten. Planten zijn om überhaupt te kunnen groeien licht nodig. Dus altijd als eerste vereiste: Gedurende gemiddeld 8 uur, excl. eventuele dimtijden, moet de licht intensiteit afgesteld worden op je plantenkeuze. Zodra je dit goed gedaan hebt gaan je planten, om groei te vervolgen, vragen om bemesting waaronder ook CO2 kan vallen. Je ziet nu, je bemesting is een afgeleide van je vaste lichtinstelling. Zodra er algenproblemen komen weet je nu dat er kennelijk een tekort is. De soort alg vertelt je veelal welk tekort.
Waar duid de vorming van die dunne draadalg op. Welk tekort kan dit zijn?

Indd precies wat ik d8.
Je komt hier je problemen vertellen maar dan ook vermelden dat je geen goede adviezen wilt. Ehmm wat doet men dan hier 🤷‍♂️
TS heeft daarna nog aangegeven met hulp van hier de bak opnieuw te willen opstarten😉

Dan nog kan ze met goede advies opnieuw opstarten?
Denk dat grootste frustratie van Ts is dat veel mensen veel verschillende adviezen geven die tot nu toe allemaal nog niet naar een mooi aquarium hebben geleid.
Of het aquarium helemaal leeghalen de beste oplossing is, geen idee. Hoop het voor haar.

Ik heb geen rio 240 maar een rio 125. Filtersysteem is vergelijkbaar maar ik kan me voorstellen dat de capaciteit wat meer is in de 240. Weinig problemen met algen hier, alleen soms iets blauwalg op de bodem waar zand ligt. Nu heb ik zowel zand als grind en wil dat binnenkort vervangen door alleen grind. Ik merk namelijk dat het zand dichtslibt.

Verder gebruik ik weinig plantenvoeding maar ik heb dan ook gemakkelijke planten (veel Valisneria, Javamos, Javavaren, kikkerbeet). Verder merk ik dat voldoende onderhoud erg belangrijk is. Elke week ververs ik een kwart van het water, maak de filterwatten schoon, waar zichtbare algen zijn verwijder ik ze, en ik hevel de bodem af. Ook helpt het dat mijn bezetting niet zo groot is en niet zoveel belast. Ik voer dagelijks maar slechts een kleine hoeveelheid. Het blijft mooi stabiel allemaal qua waardes.

Ik merk juist dat veel toevoegingen het instabiel maakt. Ik voeg geen dingen als waterverbeteraar toe en ook iets als plantenvoeding ben ik erg spaarzaam mee. De waterwaardes komen voor een groot deel overheen met wat hier uit de kraan komt en daar zijn de vissen ook op uitgezocht. Daarnaast laat ik de natuur enigszins zijn werk doen. Vorig jaar had ik helaas een ziekte door een zieke Corydoras uit de winkel. Toen een paar keer medicijnen toegevoegd en gelijk was alles ontregeld.

Denk dat grootste frustratie van Ts is dat veel mensen veel verschillende adviezen geven die tot nu toe allemaal nog niet naar een mooi aquarium hebben geleid.
Of het aquarium helemaal leeghalen de beste oplossing is, geen idee. Hoop het voor haar.
Dat begrijp ik. maar wat wilt ze dan halen hier? 1000e mening. het is enkel aan haar om te kiezen welk ze wilt.

Het leeg halen en opnieuw opstarten en dan zelfde voet verder. is het gewoon weer kwestie van tijd tot het weer hetzelfde verhaal is als nu.
Simpel.

maar wat wilt ze dan halen hier?
Ik denk wat meer mensen hier hopen te krijgen, DE oplossing voor een mooi en algvrij aquarium.

Aan Ts, dit is niet negatief richting jou bedoelt. Snap de frustratie van een niet goed draaiend aquarium.

Ik denk wat meer mensen hier hopen te krijgen, DE oplossing voor een mooi en algvrij aquarium.

Aan Ts, dit is niet negatief richting jou bedoelt. Snap de frustratie van een niet goed draaiend aquarium.
Misschien is het antwoord ook heel simpel je verwachtingen bijstellen. Een simpele setup met simpele snelgroeiende planten is vaak gemakkelijker in onderhoud dan complexere planten en dieren. En als dat eenmaal naar tevredenheid loopt kan je het altijd wat complexer maken.

je zou ook zonder bodem kunne proberen en wat planten gaat het fout kun je gemaklijk wat nieuwt plantjes kopen en anderen planten voeding schema proberen bijvoorbeeld.

je zou ook zonder bodem kunne proberen en wat planten gaat het fout kun je gemaklijk wat nieuwt plantjes kopen en anderen planten voeding schema proberen bijvoorbeeld.
Zonder bodem en met planten? Dit begrijp ik niet. Wanneer je planten wilt is een bodem, welke soort dan ook, nodig!

Waar duid de vorming van die dunne draadalg op. Welk tekort kan dit zijn?
Dat duidt op een CO2 tekort. Er van uitgaande dat de verlichting gedurende zo'n acht uur qua intensiteit is afgesteld op de vraag van de plantenkeuze. Daarnaast moet er ook goed gekeken worden naar de waterdistributie; wordt de CO2 naar elke plek in je bak gebracht?

Zonder bodem en met planten? Dit begrijp ik niet. Wanneer je planten wilt is een bodem, welke soort dan ook, nodig!
Met epiphyten en mosjes kun je ook een heleboel doen.

Met epiphyten en mosjes kun je ook een heleboel doen.
precies en da woord veel in garnalen bakjes gedaan omdat je dan een goeie water kwaliteid krijgt en algen zijn dan ook vaak geen probleem meer

Als je een mooi aquarium wil zoals de TS dan ontkom je toch niet aan mooie planten die een bodem nodig hebben. Goed je kan wat mosjes nemen of planten om op te binden maar toch mis je dan wat denk ik.

precies en da woord veel in garnalen bakjes gedaan omdat je dan een goeie water kwaliteid krijgt en algen zijn dan ook vaak geen probleem meer
Dat krijg je net zo goed met andere planten hoor en als er tekorten zijn dan voorkomen deze echt geen algen. Als een bak voldoende voeding heeft dan vorkom je ook wel algen.

Dat duidt op een CO2 tekort. Er van uitgaande dat de verlichting gedurende zo'n acht uur qua intensiteit is afgesteld op de vraag van de plantenkeuze. Daarnaast moet er ook goed gekeken worden naar de waterdistributie; wordt de CO2 naar elke plek in je bak gebracht?
Dat is een goeie, er draait een standaard dagprogramma van Juwel voor de verlichting, met donkere momenten in de middag, zons op en ondergang.

Heb af en toe een skimmer aanstaan die bellen in het binnenfilter blaast.

Algjes zitten inderdaad aan de andere kant van de bak.

👍

Een ietwat vervuilde diffusor is dat nog van invloed op de verspreiding van de co2?

persoonlijk ben ik van mening dat een aquarium met binnenfilter gevoeliger is.
doordat deze veel minder filtermedia bevat.
Als ik jouw was zou ik opzoek gaan naar een potfilter en dan eerst eens een eenvoudige setup maken
met simpele plantjes (nog even zonder c02)

Als dat een tijdje draait en je er vertrouwen in krijgt kan je de setup langzaam uitbouwen

Een ietwat vervuilde diffusor is dat nog van invloed op de verspreiding van de co2?
Volgens mij meer op de hoeveelheid als het niet goed door de diffuser heen kan maar verder moet het goed oplossen wat door de diffuser heen is lijkt me zo.

Een vervuilde diffuser zal een verminderde uitstroom geven en op zich kan dit dus ook zorgen voor een minder sterke spreiding. Nu zijn die dingen eenvoudig te reinigen door ze, afhankelijk van de soort in een azijn- of zout badje te leggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan