Het zoveelste extern filter topic


FlowLong

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2021
Berichten
57
Leeftijd
33
Na het lezen van meerdere topics zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik zit met een aantal vragen:
Hoe bepaal je nu exact de pompcapaciteit die je nodig hebt voor je bak?
Welk extern filter is het meest duurzaam (zowel geschatte leeftijd als energieverbruik)?
Welke pomp is het meest stil?
Welke pomp is het meest gemakkelijk in onderhoud?
 
Voorzie een leuke discussie tussen Jbl en Eheim aanhangers.

Zelf enkel (positieve) ervaring met Eheim filters. Hier nooit vanaf gestapt omdat ze stabiel draaien en elk onderdeel makkelijk los verkrijgbaar is voor een relatief normale prijs.

Van de interne filters wel van alles gehad, inclusief Eheim, welke ik dan persoonlijk wat minder vond.
 
Ik heb zowel de potfilters van Eheim gehad en de JBL en beide vindt ik stil en prima werken. Momenteel een JBL 1502. Het is meer vaak afhankelijk van waar je fan van bent maar verder zou het mij niet echt uitmaken.
 
Welk extern filter is het meest duurzaam (zowel geschatte leeftijd als energieverbruik)?
Welke pomp is het meest stil?
Welke pomp is het meest gemakkelijk in onderhoud?

ik denk niet dat je de uiterste van deze vragen in 1 filter gaat vinden ze hebben allemaal zo hun plus en minpunten.

de capaciteit normaal gesproken iets van 5*de bak inhoud per uur (uitgaande van de optimale copaciteit conform opgave leverancier er zijn overigens ook regelbare filters)
 
Ik ga nog ff een Oase toevoegen aan het lijstje.

Handig naar ik heb begrepen dat je het voorfilter kunt verwijderen bij onderhoud wanneer nodig, maar dat het filter voor de rest gesloten blijft.
 
Op zich ligt mijn voorkeur bij JBL. Omdat ze een goede prijs/kwaliteit verhouding kennen. Bovendien worden ze altijd compleet aangeleverd. De classic serie van Eheim levert kwaliteit, een ervaring die ik ook heb van vroeger. Van de latere producten heb ik niet altijd een hoge pet op. Oase blijkt een product met nogal wat problemen, zo leert deze site. Wat dan weer maakt dat ik daar vanaf zou blijven.
 
Ik ga nog ff een Oase toevoegen aan het lijstje.

Handig naar ik heb begrepen dat je het voorfilter kunt verwijderen bij onderhoud wanneer nodig, maar dat het filter voor de rest gesloten blijft.
die kun je beter laten voor wat het is geeft te veel problemen in verhouding met eheim of jbl
heb deze merken allebei in gebruik waarvan de eheim toch wel de stilste is van de 2
 
Zelf wou ik in 1ste instantie de jbl 1502 kopen,
fluisterstil dit en dat......
Staan er 11 reviews bij die jbl waarvan 9 slechte,
veel te veel lawaai,meteen terug gestuurd,slechte kwaliteit,enz....
Dan lees je hier op het forum weer van mensen die deze gebruiken dat ze wel stil zijn en dat het topfilters zijn.
Dus ik begrijp dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Hoe meer je erover leest,hoe moeilijker de keus.
Wil hier wel nog even aan toevoegen dat als er hier verschillende mensen die het filter gebruiken,
goede ervaringen ermee hebben dat ik er dan wel van uit ga dat dat zo is,
ondanks wat er in de reviews staat.
 
Ik heb de JBL 1502 gehad. 2 weken. Weg ermee. Wat een bromtol.
Ik heb ook recent de Eheim 1200xl gehad. Een stuk langer. Maar ook weg gedaan. Teveel geluid.
De Eheim bromde niet zo erg als de JBL, maar ik vond het teveel geluid.
Nu staan er 3 Eheims. 2x de prof 4 600 (2275) en 1x de prof 4 350T (2373)
Deze zijn stil.
 
Ik heb de Eheim prof 4 600 op mijn 440l, met een debiet van op papier net iets onder 3x de watermassa. Werkt prima en is wanneer hij juist is ontlucht niet te horen.
 
JBL heeft een nadeel, je kunt de beide in/uit slangen door een hendel over te halen van het filter scheiden en de filterpot meenemen en schoonmaken.

Alleen heeft de unit die we in de filterpomp terug duwen de beschikking over 2 zwarte afdicht ringen die bij regelmatige schoonmaak / gebruik kunnen opstropen, dus een beetje vaseline op die rubbers kan een lekkage voorkomen.
 
ik ben een voorstander van de Fluval filter.
Heb zelf de Fluval FX4 gehad , een top filter en makkelijk in onderhoud.
 
Ik meen dat de startknop van de JBL problemen kan geven mbt blijven vastzitten op onderste stand en dat je dat kunt verhelpen door bij installatie zelf aanzuigen van de terugstromen slang. Maar ook door regelmatig onderhoud met speciale silicone spray of zuurvrije vaseline.
 
JBL heeft een nadeel, je kunt de beide in/uit slangen door een hendel over te halen van het filter scheiden en de filterpot meenemen en schoonmaken.

Alleen heeft de unit die we in de filterpomp terug duwen de beschikking over 2 zwarte afdicht ringen die bij regelmatige schoonmaak / gebruik kunnen opstropen, dus een beetje vaseline op die rubbers kan een lekkage voorkomen.
Misschien bedoel je dit als een voordeel? :)
 
Nog een Fluval fan hier, je zegt er niet bij hoe groot je bak is maar als hij niet al te groot is is een Fluval 407 ook een aanrader tot 300 liter geloof ik...
 
Eheim = overprijsd
Fluval fx serie = top alleen meer spons ruimte dan bio
Jbl = super, veel media ruimte. Knop gewoon ff invetten met siliconen spray dan gebeurt er niks.
 
ik ben een voorstander van de Fluval filter.
Heb zelf de Fluval FX4 gehad , een top filter en makkelijk in onderhoud.

Nog een Fluval fan hier, je zegt er niet bij hoe groot je bak is maar als hij niet al te groot is is een Fluval 407 ook een aanrader tot 300 liter geloof ik...
Ik kwam een review tegen over de fx4 en die zou zich iedere 12u zelf ontluchten,klopt dit?
Daarbij zou hij toch redelijk wat lawaai maken,iedere 12u dus.

Hoe luidruchtig is de FX4?​

Ook al spreken we over een vrij grote externe filter, zult u toch versteld staan van het weinige geluid dat geproduceerd wordt. De enige keer dat hij veel lawaai gaat maken, is wanneer hij zichzelf elke 12 uur ontdoet van lucht. Wanneer dit echter gebeurt, komt het meeste geluid uit uw tank, niet uit de filter zelf.

Hoewel het niet doodstil zal zijn vanwege de krachtige filter, is het toch stil genoeg dat het in uw huis niet opvalt. Wanneer dit in een meubel geplaatst wordt zou de geluidsoverlast miniem moeten zijn.

  • De FX4 kan behoorlijk luidruchtig zijn als hij lucht uit zichzelf ontlucht. Dit gebeurt echter slechts ongeveer 2 minuten per 12 uur. Daarom is het misschien een goed idee om hem niet in je slaapkamer te bewaren, of minstens om de tijdstippen goed te reguleren.
 
Ik heb de Eheim prof 4 600 op mijn 440l, met een debiet van op papier net iets onder 3x de watermassa. Werkt prima en is wanneer hij juist is ontlucht niet te horen.
Hoe is de stroming in jou 440l bak met de pro4 600 ?
Ik wou deze nl voor mijn 240l bak kopen,dat is dan 5 x de watermassa,
of gaat dat wat teveel van het goede worden en zou op een 240l bak mss de pro 350 ook al voldoende zijn?
 
Ik kwam een review tegen over de fx4 en die zou zich iedere 12u zelf ontluchten,klopt dit?
Daarbij zou hij toch redelijk wat lawaai maken,iedere 12u dus.

Hoe luidruchtig is de FX4?​

Ook al spreken we over een vrij grote externe filter, zult u toch versteld staan van het weinige geluid dat geproduceerd wordt. De enige keer dat hij veel lawaai gaat maken, is wanneer hij zichzelf elke 12 uur ontdoet van lucht. Wanneer dit echter gebeurt, komt het meeste geluid uit uw tank, niet uit de filter zelf.

Hoewel het niet doodstil zal zijn vanwege de krachtige filter, is het toch stil genoeg dat het in uw huis niet opvalt. Wanneer dit in een meubel geplaatst wordt zou de geluidsoverlast miniem moeten zijn.

  • De FX4 kan behoorlijk luidruchtig zijn als hij lucht uit zichzelf ontlucht. Dit gebeurt echter slechts ongeveer 2 minuten per 12 uur. Daarom is het misschien een goed idee om hem niet in je slaapkamer te bewaren, of minstens om de tijdstippen goed te reguleren.
Ik had 2 FX4 filters draaien op mijn vorige 160x60x60 aquarium en ik moet zeggen dat ik geen last had van enig geluid.
Wanneer ze ontluchten heb ik ook geen last gehad van geluid. Zal er misschien ook aan liggen of er veel lucht in de filter gezogen wordt , maar hier nooit last mee gehad.
 

Bijlagen

  • WP_20170127_11_02_11_Pro.jpg
    WP_20170127_11_02_11_Pro.jpg
    244.9 KB · Weergaven: 62
  • 20170922_174301.jpg
    20170922_174301.jpg
    538.3 KB · Weergaven: 59
Gebruik zelf Oase en JBL en over allebei tevreden.
Het aanzuigen van lucht dat de Oase doet heeft hij bij mij 1 keer gedaan, voorfilter verschoond en hij heeft het nooit meer gedaan.
De prime knop is denk ik de boosdoener maar die gebruik ik toch nooit
 
Ik had 2 FX4 filters draaien op mijn vorige 160x60x60 aquarium en ik moet zeggen dat ik geen last had van enig geluid.
Wanneer ze ontluchten heb ik ook geen last gehad van geluid. Zal er misschien ook aan liggen of er veel lucht in de filter gezogen wordt , maar hier nooit last mee gehad.
Een mooie bak! Mijn complimenten! (Voor wat die waard zijn...):);)
 
  • Leuk
Waarderingen: svl
Volgens mij heeft svl momenteel een hillstream maar ik kan me vergissen of is dit een oudere foto.
Nou ja, of die bak of de foto al of niet oud is, het blijft een mooie en goed ingedeelde bak. Je kunt altijd ergens iets van opsteken of van genieten. Maar dat is gewoon mijn mening. En er stond al achter, voor wat die waard is...
 
Hoe luidruchtig is de FX4?

Ook al spreken we over een vrij grote externe filter, zult u toch versteld staan van het weinige geluid dat geproduceerd wordt. De enige keer dat hij veel lawaai gaat maken, is wanneer hij zichzelf elke 12 uur ontdoet van lucht. Wanneer dit echter gebeurt, komt het meeste geluid uit uw tank, niet uit de filter zelf.

Hoewel het niet doodstil zal zijn vanwege de krachtige filter, is het toch stil genoeg dat het in uw huis niet opvalt. Wanneer dit in een meubel geplaatst wordt zou de geluidsoverlast miniem moeten zijn.

  • De FX4 kan behoorlijk luidruchtig zijn als hij lucht uit zichzelf ontlucht. Dit gebeurt echter slechts ongeveer 2 minuten per 12 uur. Daarom is het misschien een goed idee om hem niet in je slaapkamer te bewaren, of minstens om de tijdstippen goed te reguleren.

Wat hij doet 1x per 12 uur is even uitgaan, en dan na twee minuten weer starten, als de lucht eenmaal uit het filter is valt dat nauwelijks op. Bovendien kun je zelf het tijdstip bepalen waarop hij dat doet, door hem zelf een keer uit een weer aan te zetten op dat uur. Dan heb je er dus geen last van als je slaapt. Verder hangt het een beetje af van het kastje waar hij in staat, dat is bij mij ook van achter bijna dicht en je kunt er eventueel een pak filterwol ofzo bij stoppen als demping.

Voor een niet te groot aquarium (b.v. mijn kweek/quarantaine bak van 180L) kun je beter de fluval 407 nemen die is nog een stukje stiller...
 
Eheim = overprijsd
Fluval fx serie = top alleen meer spons ruimte dan bio
Jbl = super, veel media ruimte. Knop gewoon ff invetten met siliconen spray dan gebeurt er niks.
De enorme fluval FX sponzen zijn ook geweldig goede biologische filters, vergis je niet !
 
  • Leuk
Waarderingen: svl
De enorme fluval FX sponzen zijn ook geweldig goede biologische filters, vergis je niet !
klopt idd.
ze vergeten soms dat sponzen ook biologisch werken.
In mijn Tanganyika bak filterde ik met een zelfgemaakte interne bioloog waar alleen sponzen in zaten.
Die bak draaide geweldig
 
klopt idd.
ze vergeten soms dat sponzen ook biologisch werken.
In mijn Tanganyika bak filterde ik met een zelfgemaakte interne bioloog waar alleen sponzen in zaten.
Die bak draaide geweldig

Spons is eigenlijk het beste medium voor biologische filtratie omdat het water er doorheen stroomt, i.p.v. er omheen, veel mensen geloven dat niet, maar we zijn gebrainwashed door alle mooie praatjes van de aquarium business salesman, die ons peperdure substraten aansmeren die feitelijk nog sneller dichtslibben.

HIer een best wel goed verhaal wat dat onderbouwt: aquariumscience.org
 
  • Leuk
Waarderingen: svl
Spons is eigenlijk het beste medium voor biologische filtratie omdat het water er doorheen stroomt, i.p.v. er omheen, veel mensen geloven dat niet, maar we zijn gebrainwashed door alle mooie praatjes van de aquarium business salesman, die ons peperdure substraten aansmeren die feitelijk nog sneller dichtslibben.

HIer een best wel goed verhaal wat dat onderbouwt: aquariumscience.org
Nou ja, hoewel meningen kunnen verschillen zijn er hier zeker een behoorlijk aantal mensen die juist niet "gebrain washed" zijn. En zeker niet door de figuur waar je op doelde, vermoed ik maar zo.:):):)
 
Bedankt voor alle info. Heb besloten dat ik JBL ga proberen.

Op marktplaats heb ik geboden op een e1501 greenline.
Voor 40 euro de pomp opgehaald. Helaas blijk ik nu bij thuiskomst een e1500 te hebben meegekregen. Ik vind de pomp redelijk stil en het gebruiksgemak is geweldig. Vraag me nu wel af of ik ben opgelicht. Is de e1501 greenline nog stiller en misschien energie zuiniger? Wat mis ik nu op de e1500 dat de e1501 wel heeft?
 
Bedankt voor alle info. Heb besloten dat ik JBL ga proberen.

Op marktplaats heb ik geboden op een e1501 greenline.
Voor 40 euro de pomp opgehaald. Helaas blijk ik nu bij thuiskomst een e1500 te hebben meegekregen. Ik vind de pomp redelijk stil en het gebruiksgemak is geweldig. Vraag me nu wel af of ik ben opgelicht. Is de e1501 greenline nog stiller en misschien energie zuiniger? Wat mis ik nu op de e1500 dat de e1501 wel heeft?
Er is ook al een e1502 dus ik vermoed dat de e1500 al een ouder model is.
 
Dat heeft iets met het voorfilter te maken.
Ik weet dat je van een 1501e een 1502e kunt maken door er een ander mandje voor te kopen.
 

Terug
Bovenaan