Hevelen voorkomen bij problemen filter


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Gistermorgen trof ik een beste plas water op de vloer aan doordat een van mijn filters was gaan lekken en er gedurende de nacht een kleine 30 liter door de kast en over de houten vloer gestroomd was.... Niet echt een fijne start van de maandag, maar goed. Verzekering gebeld en alles wordt wel geregeld, maar ik ben nu wel aan het kijken hoe ik dit kan voorkomen.

Ik heb daarvoor al bedacht om een z-wave vochtsensor te installeren die bij lekkage een bericht naar mijn telefoon stuurt en dan ook de pompen uitschakelt. In dit specifieke geval had dat laatste weinig zin gehad, want door de hevelwerking was de boel toch blijven lekken. Ik vroeg me dan ook af of er iemand ervaring heeft met (bijvoorbeeld) magneetventielen die de slangen af kunnen sluiten bij lekkage. Bestaat er zoiets? Het zou wel ideaal zijn als ik volkomen automatisch de kraan dicht zou kunnen zetten.
 
Alles kan, maar dan moet je inderdaad met magneetventielen gaan werken (zoals een aquastop bij een wasmachine).

Je magneetventielen monteer je dan best zo hoog mogelijk kort bij de aanzuig en de spraybar, want als je magneetventiel zelf zou lekken, dan heb je hetzelfde probleem.

Daar komt bij dat elke extra component en verbinding die je toevoegt weer een bron van fouten kan zijn.

Daarom kan het nuttig zijn om een gaatje te boren in en in en uitlaat net onder de waterlijn. Zodra er dan een lek is, dan stopt de hevel.
 
Het kan nog wel wat handiger. Er bestaan voor dit doel zogenaamde waterniveau sensors. Die dingen meten je waterlevel en sturen een stroompje uit. Met dat stroompje kan je allerlei dingen doen, natuurlijk. Meting doorgeven aan een app op je telefoon. Maar inderdaad dus ook, middels een relais iets afsluiten, kraan, magneetventiel of wat dan ook. Zelf ben ik nog een poosje aan het stoeien geweest om dit als extra in mijn eigenbouw aquariumcomputer te zetten maar heb daar toen vanaf gezien omdat mijn Arduino al die extra's niet meer trok. Duur zijn ze in elk geval niet:
 
Gisteren geleerd
Gaatje boren in de hevelslang vlak onder het wateropp, zodra water level zakt trekt ie lucht en stopt het hevelen
dat is wel de meest simpele en perfecte oplossing die ik ooit heb gehoord , geweldig gewoon , ik zal dat ook gaan doen voor het geval dat
 
Krijg je dan geen probleem met waterverversen, dan zal er lucht in het systeem komen en last kunnen krijgen om je pomp weer op te starten :juggle:
 
In het gaatje een lucht kraantje zetten die normaal open staat en met verversen draai je hem dicht
 
Weet uit eigen ervaring als je zo gaat maakt.
Deze ook elke week even door steken.
Zodat je weet dat die open is.
Deze gaatjes willen nog weleens verstoppen.
En dan denk je een veilig systeem te hebben.
Maar door verstopping in het gaatje.
Werkt het systeem niet.
Dit principe wordt veel gebruikt bij zeeaqariums.

Mvg ronald
 
Heb ook overal hevelstoppen in geboord, stopje ligt in de lichtkap voor het verversen ;)
 
Tuinkabouter

Heb jij een foto hoe jij dat gedaan heb?
Met zo stopje.

Mvg ronald
 
Klontje kneden van Buddies.
Van die plakklei voor posters.
 

Terug
Bovenaan