Hier ook kleine slakjes, veel te veel


Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Berichten
188
Leeftijd
68
Locatie
Stevoort
Allen,
Ik heb kleine slakjes die voornamelijk op de ruiten zitten, en met veel bedoel ik echt veel. In die mate dat er ook op de harde planten zitten. Nu heb ik al geprobeerd om van die "slak etende " slakken in mijn bat te zetten, maar om een of andere reden blijven alleen die kleine slakjes leven in de bak. Ik heb een tijdje geleden ook appelslakken willen houden, maar na 1 dag waren die allemaal dood. Nu ook een 10 tal Helena slakken gekregen van een maat, die rustig laten wennen aan het water, ik heb ze in een plastic bakje laten drijven zodat ze tijdens de nacht eruit konden, maar niks meer, geen enkel overlevende. Zijn er nog andere manieren om van deze beestjes af te taken? De bak is ongeveer 750l water, dus niet zo klein tov de slakjes, maar helaas woekeren ze enorm, en dus met Helena's lukt het niet.

mvg

Dirk
 
Om welke slakken gaat het die een plaag vormen? Puntslakken kun je prima uitvangen met de SF slakkenval.
 
De slakken die op de ruiten zitten kan je het makkelijkst weghalen door ze met een slang af te hevelen. Daarmee maak je de grootste klappen qua aantal. Dat een paar keer doen en je bent er al heel veel kwijt.
 
ha, ok, daar had ik nog niet aan gedacht, die zitten dan niet stevig? Ik doe ze nu met een poetsmagneet weg, maar dan vallen ze gewoon en dat schiet natuurlijk niet op.

thnx
 
Wel raar dat die andere slakken zo snel de geest geven😵‍💫.
 
Slakken zijn opruimers dus ongeacht welke soort, wat denk jezelf dat waarom je ze zo vaak ziet?.
Of je denkt, ik heb een slakkenplaag en wat doe ik ertegen.
Of waar heb je het door veroorzaakt, slakken zijn niet per definitie slecht hoor.
 
Slakken zijn nooit het probleem, het is een symptoom van een onbalans in de bak. Als je dat aanpakt verdwijnen de slakken ook.
Wat is je bestand, welke planten en hoeveel heb je er staan, hoe veel ververs je, hoeveel voer je, wat voer je?
 
Ik heb geprobeerd om een foto te maken, maar of het duidelijk is???
IMG_0557.jpg
IMG_0559.jpg
 
Kapslakjes kun je makkelijk met een bankpasje samenvegen op de ruit en dan platdrukken ermee. Als je dat een tijdje volhoudt heb je er snel een hoop minder.
 
Qua vorm en kleur weet ik niet of het kapslakjes zijn. Kun je een slak van dichtbij fotograferen?
 
Hoe moet ik dat voor mekaar krijgen, ? ik doe het met mijn oude phone, beter lukt niet vrees ik. Maar als ze klein zijn zijn ze precies doorzichtig, vandaar denk ik aan die kapslakjes.
 
Ik denk dat als je je slakjes verwijdert, je een groot probleem hebt met je waterwaarden. Ik zal je uitleggen waarom:
Slakjes eten voerresten op en organisch dood materiaal. Hoe meer voer ze hebben, hoe sneller ze zich voortplanten. Ik zie in de foto van jouw bak behoorlijk wat algengroei en planten die het minder goeddoen. (Voer kan ik zo niet zien). Als je die slakjes, die zich dus nu over het voeroverschot ontfermen wegvangt, gaan je waterwaarden en algengroei daarop reageren.

Begin dus eerst eens met stukken minder te voeren (vuistregel is de hoeveelheid voer voor een vis ter grootte van de oogbol.) Af en toe een vastendag inlassen is ook goed. Probeer afstervende blaadjes van je planten te verwijderen.
Dan ga je de slakjes verwijderen (slakkenval of bij elkaar vegen met een bankpasje en afhevelen).
Op deze manier verminder je de voortplanting van de slakjes en kunnen je helena's het op een gegeven moment bij bijbenen.

Succes!
 
Hoe meer voer ze hebben, hoe sneller ze zich voortplanten
Klopt wel maar ik heb soms ook teveel aan puntslakjes terwijl ik juist niet veel voer. Ok ze poepen het deels wel uit de Manen en dat komt dan weer in de bak natuurlijk.
Bij de Sluiers voer ik meer en daar planten ze zich amper voort dus het hangt denk ik niet alleen van de hoeveelheid voer af.
 

Terug
Bovenaan