Wat is er nieuw

Hillstream vissenbestand

anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Leeftijd
31
Hallo allemaal!

Ik ben bezig met voorbereidingen voor een hillstream aquarium, die ik hopelijk begin april op kan zetten. Ik heb me er in verdiept en kwam eigenlijk op de volgende mogelijke vissen:

Aziatische waaierhandgarnaal: 5 - 10
Pseudogastromyzon myersi of cheni: 5 - 10
Stiphodon spp of Rhinogobius duospilus: voor de Rhinogobius een harempje. Voor stiphodon hoor ik soms een groepje en bij andere bronnen een koppeltje. Dus weet niet wat kan.
Danio kyathit, vind ik een mooi patroontje hebben. 20 stuks? Of misschien de Danio Margaritus? Of andere leuke danio soort?

Ik vind het echter moeilijk om in te schatten hoeveel er van een soort in kan. Een must is in ieder geval de Aziatische waaierhandgarnaal, de Pseudogastromyzon myersi/cheni en een danio spp als schoolvisje. Het zou leuk zijn als er ook een Stiphodon soort bij kan, of de Rhinogobius, maar die zijn wat territorialer. Eventueel nog wat Japonica garnalen, maar dan heb je ook wel veel op de bodem leven.

Mijn aquarium is 90x45x60, komt een dubbele bodem in. Waterhoogte zal tot ongeveer 40cm komen waarschijnlijk. Dus effectieve zwemruimte voor de vissen is 90x45x30. Qua temperatuur is het streven het op 20/21 graden te houden, dus niet heel hoog. En natuurlijk komt er een sterke stroming in. pH wil ik streven naar ongeveer 7.5.

Wat zijn jullie tips wat betreft het vissenbestand?

Groetjes,
Anke

Klein upje.. :juggle:

Super mooi project.
Hoop dat je met de techniek en de dubbele bodem uit te voeten kan..

Helaas geen verstand van deze soort vissen. Waaierhand garnalen zijn altijd een mooie toevoeging in een bak met een mooie stroming. Op die maat zou ik met 5 beginnen en dan uitbreiden.

Is ook leuk om met de japonica's en waaierhand na een week of 4 te beginnen. Heb je al wat belasting in de bak maar minimaal. Kan je filter goed indraaien.

En de japonica's weten wel raad met eventuele schimmels en opstart algen.

Zou gelijk een groep van 10 of groter nemen.

Klinkt super leuk. Ik kan je helaas niet adviseren over het bestand, maar ga je wel volgen.

Als ik het zo lees kan de danio Margaritus niet aangezien ze in wat rustiger water gevonden worden mocht je die wel doen dan zou ik er een stuk of 20 in doen. De danio kyathit past er beter bij een groep of 15 kan al gauw. Naar je bodem zou ik wel goed kijken als je territoriale vissen bij doet heb je kans dat je de garnalen veel minder ziet

Super mooi project.
Hoop dat je met de techniek en de dubbele bodem uit te voeten kan..

Helaas geen verstand van deze soort vissen. Waaierhand garnalen zijn altijd een mooie toevoeging in een bak met een mooie stroming. Op die maat zou ik met 5 beginnen en dan uitbreiden.

Is ook leuk om met de japonica's en waaierhand na een week of 4 te beginnen. Heb je al wat belasting in de bak maar minimaal. Kan je filter goed indraaien.

En de japonica's weten wel raad met eventuele schimmels en opstart algen.

Zou gelijk een groep van 10 of groter nemen.

Ik hoop dat de techniek en dubbele bodem ook goed gaan werken. Wordt een mooi projectje!

Bedankt voor je tips over de (waaierhand) garnalen. Ga inderdaad sowieso beginnen met de garnalen, voordat er hillstream loaches in komen. Deze hebben een wat volwassenere bak nodig, omdat ze natuurlijk van de algen leven in de bak.

Klinkt super leuk. Ik kan je helaas niet adviseren over het bestand, maar ga je wel volgen.
Dank je! 😊

Als ik het zo lees kan de danio Margaritus niet aangezien ze in wat rustiger water gevonden worden mocht je die wel doen dan zou ik er een stuk of 20 in doen. De danio kyathit past er beter bij een groep of 15 kan al gauw. Naar je bodem zou ik wel goed kijken als je territoriale vissen bij doet heb je kans dat je de garnalen veel minder ziet
Bedankt voor de tips! Als de Margaritus inderdaad liever in wat rustiger water gevonden wil worden, dan zal ik het ze niet aan doen om ze in mijn hillstream bak te zetten. Dan ga ik kijken naar de Kyathit.

Wat betreft het bodemleven, goed idee om daar even op te letten inderdaad. Maar zover ik het nu goed begrijp zijn de Pseudogastromyzon soorten degene die het minst territoriaal zijn en het meest verdraagzaam naar ander bodemleven. Misschien dat de Rhinogobius dan afvalt.

Waarschijnlijk worden de garnalen als eerste toegevoegd, daarna de Danio`s en daarna de Pseudogastromyzon. En daarna eventueel nog de Rhinogobius. Maar dan kan ik mooi kijken hoe het zich per toevoeging ontwikkelt.

Prima plannen. Ik ga het volgen

Chinese danio's? Die kunnen wel stroming hebben en zijn erg fraai. Ze zwemmen ook mooi waaiend met de staart en niet zo springerig als tetra's.

Chinese danio's? Die kunnen wel stroming hebben en zijn erg fraai. Ze zwemmen ook mooi waaiend met de staart en niet zo springerig als tetra's.
Ik heb ook even Chinese danio's gehad, de mijne speelden graag in de stroom. Hele leuke visjes, zijn ooit ontdekt door een Boy scout leider genaamd Tan bij de Bayun berg (White Cloud mountain) in Guangdong. Vandaar de naam Tanichthys albonubis.

Chinese danio`s zijn inderdaad ook leuk! Ik had ze ook al in overweging genomen.

Sewellia lineolata kan ook in een hillstream bak, kun je ook een leuke combi mee maken...

Sewellia lineolata kan ook in een hillstream bak, kun je ook een leuke combi mee maken...
Weet niet zeker of die te combineren zijn met de Pseudogastromyzon? Dat zijn eigenlijk dezelfde soort visjes, zeker qua voedsel en territorium

Vergelijkbaar zo te zien, en ook uit Guandong, lees ik net. Combi Chinese Danio, Pseudogastromyzon en nog iets van garnalen erbij had je al genoemd inderdaad. Leuk, een Chinese biotoop. Ik lees ook op Seriously Fish dat er sexuele dimorphie is en dat ook de Rhinogobius zhoui uit Guandong komt. Mooi visje om te zien. Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden...

Laatst bewerkt:
Vergelijkbaar zo te zien, en ook uit Guandong, lees ik net. Combi Chinese Danio, Pseudogastromyzon en nog iets van garnalen erbij?
Ja was ook de bedoeling. Chinese danios, of andere Danio soort, groepje Pseudogastromyzon en waaierhandgarnalen en misschien japonica garnalen. Of een koppel Rhinogobius/Stiphodon erbij. Maar aantallen vind ik nogal lastig in te schatten.

Zat nu te denken aan:
20x Chinese danios
5x Pseudogastromyzon (het liefst meer als het past)
5x Waaierhandgarnalen
10x Japonica garnalen
Harempje Rhinogobius

Groeoje van 20 Chinese Danio's lijkt me mooi. Ik heb zelf geen ervaring met de andere vissen en garnalen, maar je hebt wel een ruime bak lijkt me. Ben benieuwd wat de mensen met ervaring in die soorten aan input brengen... in ieder geval een heel mooi project.

Pas op ... amanogarnalen springen uit je bak met open top. Ik begon met 10 stuks en heb er helaas nog 0.

Pas op ... amanogarnalen springen uit je bak met open top. Ik begon met 10 stuks en heb er helaas nog 0.
Daarom heb ik mijn waterniveau ook 20cm onder de rand zitten straks. Waaierhandgarnalen willen namelijk ook wel eens op avontuur gaan...

Schitterend Anke 🙂

Ik ben ook bezig met hillstream bak van 80 cm.
Dus ook op zoek naar passende vissies en zeker aziatische waaierhandgarnaal.

Schitterend Anke 🙂

Ik ben ook bezig met hillstream bak van 80 cm.
Dus ook op zoek naar passende vissies en zeker aziatische waaierhandgarnaal.
Super leuk! Al enig idee welke visjes je wilt nemen?

Hallo Anke,

Nog geen idee !!
Ik kijk wel naar steenkruipers zeker ivm hillstream wat ik wil toepassen.
En deze moeten samen kunnen wonen met waaierhandgarnalen uit azië.
Als jij wat welke vissen geschikt zijn dan lees ik het graag :!

Hallo Anke,

Nog geen idee !!
Ik kijk wel naar steenkruipers zeker ivm hillstream wat ik wil toepassen.
En deze moeten samen kunnen wonen met waaierhandgarnalen uit azië.
Als jij wat welke vissen geschikt zijn dan lees ik het graag :!

Ik heb zelf Pseudogastromyzon myersi in mijn bak zitten als steenkruiper. Ze zijn erg leuk om te zien, erg levendig waarbij de mannen flink wat af strijden voor de perfecte steen. Makkelijkste onder de hillstream loaches, eet makkelijkt.

Sewellia lineaolata wordt gezien als de mooiste van de hillstream loaches. Schijnen ook erg leuke en vermakelijke vissen te zijn, maar wel vrij territoriaal. Schijnen soms moeilijke eters te kunnen zijn. Daarnaast heb je nog Beaufortia kweichowensis, dit is ook eentje die je veel ziet in de dierenwinkel. Rustiger dan Gastromyzon soorten, maar ook vrij territoriaal. Daarnaast heb je nog wat Gastromyzon soorten, deze schijnen minder territoriaal te zijn. Maar deze schijnen ook een stuk kwetsbaarder te zijn. En daarnaast zijn het ook echte "aufwuchs" eters. De andere zijn wat meer allround eters.

Daarnaast heb je nog wel wat andere soorten, maar deze zijn vaak lastig te verkrijgen in de dierenwinkels.

Ik houd zelf mijn Pseudogastromyzon myersi met Aziatische waaierhanden en daar heb ik geen problemen mee. Af en toe wordt een Aziatische waaierhandgarnaal wel eens weg gejaagd door een loach, maar alleen als deze waaierhandgarnaal toevallig in de weg staat.

Wat ook een optie is voor je aquarium is Rhinogobius duospilus, een harempje. Daarnaast is een danio soort mooi voor in het midden van de bak.

Dank je wel Anke,

Ben zeer blij met je duidelijk verhaal 🙂
Pseudogastromyzon myersi daar wil ik wel voor gaan stuk of 8 lijkt mij goed.
En uiteraard waaierhanggarnalen stuk of 5 !

Ben flieft op die steenkruipers dus nogmaals dank je .
Donderdag stromingspomp halen van 1000 liter 🙂

Dank je wel Anke,

Ben zeer blij met je duidelijk verhaal 🙂
Pseudogastromyzon myersi daar wil ik wel voor gaan stuk of 8 lijkt mij goed.
En uiteraard waaierhanggarnalen stuk of 5 !

Ben flieft op die steenkruipers dus nogmaals dank je .
Donderdag stromingspomp halen van 1000 liter 🙂

Leuk! Hou er rekening mee dat Pseudogastromyzon myersi wel wil kweken haha. Dus als ze het een beetje naar hun zin hebben dan heb je er zo meer dan 8.

Ik zou wel zorgen voor genoeg stenen en dat het aquarium goed is ingedraaid voor je ze er doet. Genoeg stenen is belangrijk omdat de mannetjes een eigen territorium zullen krijgen. Dan is 8 in mijn mening ook wel het maximale eigenlijk.

Heb je je aquarium al ingericht?

En ze zijn er leuk, die waaierhandjes haha
IMG_20211012_211055.jpg

Goeden avond Anke,

Wat een mooie foto :iloveyou:

Ik ben bij van Duijns cichliden geweest en daar had je deze steenkruipers Homaloptera leonardi die zijn ook schitterend 🙂

Alg op de stenen moet nog komen alles is nu steriel bij mij 🙁
Moet nog een week of wat draaien en dan vissiesssssssssssssss en waaierhandgamba's 🙂
Moet er nog meer stenen in bij mijn bak ?

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan