Wat is er nieuw

HMF of Spons filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter RinyS91
  • Startdatum Startdatum
R

RinyS91

Guest
ik ben bezig met het opzetten van een Garnalen bak (Aqua40) nu heb ik er even een spons filter in gehad ik heb het idee dat het filter opervlak minimaal is. nu las ik ergens over een hamburger matten filter. is dit iets en kan je dit enig zins in een auqa 40 maken zonder dat het enorm opvalt.

graag jullie meningen

Volgens mij zou het wel moeten kunnen, een HMF.

Maar een sponsfilter voldoet op zich voor een garnalenbakje. Er zijn ook dubbele sponsfilters, ken je die?

~ Ivo

Op zich hebben sponsfilters voldoende oppervlak maar is het ook de luchtpomp die een belangrijk aandeel heeft in dit verhaal.
Zo'n dubbele wat Ivo al aangeeft is ook goed maar bv zo'n hoekfiltertje van Dennerle vind ik zelf altijd wel handig in een aqua40.

Overigens is een HMF helemaal geen slecht idee hoor! Begrijp dat niet verkeerd. Hebben wij ook lang over nagedacht voor ons garnalenbakje.

~ Ivo

Of voor nog geen 35 euro inclusief filtermateriaal en aansluitingen de Eden 501 buitenfilter met uitbreidingstukje (5 euro) aan je bakje te hangen!
Houd je je binnenruimte lekker vrij.

Prima filter..heb hem ook op mijn nano zitten.

http://www.conrad.nl/nl/content/product ... /001180115

ik heb nu tijdelijk een dubbel spons filter erin ik heb alleen het idee dat die niet naar behoren filtert een buiten filter ben ik geen liefhebber van voor een garnalen bak om 2 redenen. reden 1 omdat ze naar binnen gezogen kunnen worden reden 2 omdat ik hem op me tv meubel heb staan en daar nergens nog de ruimte heb om een extern filter aan te koppelen. daarom dacht ik een hamburger filter had er wat over gelezen en leek me rete effectief ook voor de bactieren. echter als jullie zeggen dat een dubbel spons filter prima functioneerd ga ik het eerst hier mee proberen. ik heb er nu een sera ap150 op zitten is dit voldoende om goed te filteren of moet er een 200/250 op

Hamburger mat,wordt aan 1 zijde ban het bakje gemaakt, 2 cm vrij van de zijkant.
Dan daartussen 1 of 2 pijpjes,zodat het water terug in he grote vak gaat.
Geen gezicht,neemt veel ruimte in.

Hoekfiltertje staat hier in een 60 cm tee draaien,gaat prima.
Garnalen lopen er gewoon doorheen.

Vergis je niet over dat filtertje dat Peter noemt. Over beide redenen die je noemt valt wat te zeggen. 1: Peter heeft het ook over een garnalenveilig opzetstukje. 2: je kunt deze letterlijk aan het bakje hangen.

Qua luchtpompen zou je Seabait even moeten vragen. Die 150/200/250 gaat over liters per uur dat de luchtpomp erdoorheen jaagt? Denk je trouwens aan een terugslagventiel?

~ Ivo

Vrees dat het filter van Peter niet aan een aqua40 te bevestigen is door het deksel wat aan de bak zit.
Heb zelf enkel ervaring met enkele sponsfilters en dan is de 150 voldoende maar denk eerder voor een dubbele dat een slagje zwaarder beter is.

Ja oke, dan ligt het aan de bak ja 🙂

~ivo
terugslag ventiel goed dat je het aanhaalt helenmaal vergeten heb ik aan mijn grote 1meter bak ook niet heb daar op het moment wel een knoop in de slang liggen omdat ik daar de pomp weg gehaald heb om co2 uitdrijving te voorkomen.

seabait
ik denk ook dat een slag zwaarde beter is en voor meer liters water per uur te filteren. echter ik heb nu de sera aps 150 die is zo lekker stil en staat voor me bed op me tv kast zijn er zwaardere varianten van deze of andere lucht pompen dit ook zo stil zijn maar meer capaciteit hebben

Seabait zei:
Vrees dat het filter van Peter niet aan een aqua40 te bevestigen is door het deksel wat aan de bak zit.
Heb zelf enkel ervaring met enkele sponsfilters en dan is de 150 voldoende maar denk eerder voor een dubbele dat een slagje zwaarder beter is.

Oeps, daar heb je helemaal gelijk in John...even niet doorgehad dat er een deksel op dat bakje zit!

Dubbel sponsfilter is dan meer dan genoeg.

Ik weet niet hoe groot jouw kamer is 😉 maar een zwaardere capaciteit geeft meestal ook iets meer geluid al zouden de zwaardere van Sera ook zo goed als geluidsarm zijn.
Neem toch een hoekfiltertje van Dennerle joh! 😉 die hoor je echt niet en werkt verder ook perfect!
Geen gedoe met luchtpomp en ploppende belletjes etc.

EDIT-ja daar ben ik trouwens zelf ook wel benieuwd naar of dat wat is Ivo.

en nu wil je zeker dat wij nog een bakje opzetten om 'm te testen? 😀

~ Ivo

het kletteren van het water en de belletjes vind ik wel oke raak ik goed van inslaap echter da gebrom van sommige luctpompen krijg je moordneigingen van helaas. gelukkig heb ik toen de aps 150 gevonden en die is perfect. Hoopte dat daar een zwaarder model voor was.

Vevq1xkJNYiFoHQpK2pPeeBtW7xhVcIH.jpeg.
Onderrkant was kapot gegaan,petfles eronder.

Of zo,
Vevq1xkJNYiFoHQpK2pPeeBtW7xhVcIH.jpeg

nog 1.
Vevq1xkJNYiFoHQpK2pPeeBtW7xhVcIH.jpeg

Simpel ,en gemakkelijk.

De zelf gemaakte filters is leuk voor kweek stellingen en dan zou ik nog voor die 4 euro een sponsfilter op lucht kopen ben een zeikerd daarin maar moet er wel mooi uitzien

Ja, je hebt gelijk, sponsfilter is mooier.

peterdenhaag53 zei:
Of voor nog geen 35 euro inclusief filtermateriaal en aansluitingen de Eden 501 buitenfilter met uitbreidingstukje (5 euro) aan je bakje te hangen!

ik begin toch hard te twijfelen deze aan te schaffen aantal reviews gekeken en is toch een verrekt mooi apparaat. Vanavond maar is kijken of ik ergens een plekje kan maken om hem te verstoppen

Mascha&Ivo zei:
en nu wil je zeker dat wij nog een bakje opzetten om 'm te testen? 😀

~ Ivo

Goed idee toch?! 😉

Vertel jij het Mascha even? 😀

hahahahha.Mag hij gelijk buiten blijven.

RinyS91 zei:
peterdenhaag53 zei:

ik begin toch hard te twijfelen deze aan te schaffen aantal reviews gekeken en is toch een verrekt mooi apparaat. Vanavond maar is kijken of ik ergens een plekje kan maken om hem te verstoppen

Maar kan je het ophangbeugeltje ook kwijt aan de rand van je bak of als je hem naast je bakje zet, heb je ruimte langs het deksel voor de slangen?

Ik gebruik hem op mijn dennerle cube en daar zit een glazen dekplaat op en daar past het goed op.

Ik heb een hmf in een garnalenbak gehad en dat functioneerde perfect. Had een mat gebogen in de hoek zitten met daarachter een klein pompje dat het water via een slang weer naar de andere kant van de bak pompte. Bijna volledig onderhoudsvrij en de mat viel ook niet echt op.

Dan wel ergens tussen,dat het rond blijft staan,toch?

Uiteraard. Ik had profieltjes van plexiglas in de bak gelijmd.

met wat voor kit heb je dit gedaan

Gewoon met aquariumkit. Ik heb plexiglas strookjes gezaagd en die zo op de ruiten gekit dat ik er een filtermat tussen kan klemmen.

Bij een HMF gewoon zwarte filtermat (kan soms even zoeken zijn) gebruiken heb je gelijk een achterwandje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan