Hockeysticks (Thayeria boehlkei)


J

Jurgen1989

Guest
Hoi allen,

Ik heb al jaren een Rio 125 met hierin ook al enige tijd 8 hockeysticks, stuk of 12 eilandbarbelen en wat guppen.
Nu was laatst de bak lek, direct een nieuwe Rio 125 gehaald (lekker met een zuinige pomp en LED verlichting nu!).

De bak weer opnieuw gevuld, ingericht (wel anders dan voorheen) opnieuw beplant en de vissen erin.
Al met al leek het geslaagd, maar nu, enkele weken verder, beginnen de hockeysticks de boel te terroriseren. Vallen elkaar maar ook alle andere vissen aan. De guppen en barbelen worden weggejaagd door de een, vluchten dan, en dan jaagt een ander ze weer weg. Dit gaat aan een stuk door. Sommige guppen zijn ook al behoorlijk gehavend door de hockeysticks.

Ik lees nooit dit soort verhalen over Hockeysticks, worden aangeraden als de perfect vis voor je gezelschapsaquarium.. Als je dit gedrag zo ziet is dat dus totaal niet zo.
Het gekke is dus dat het jaren goed ging in het oude aquarium.

Iemand enig idee? Helpen meer schuilplaatsen of zichtlijnen doorbreken? Heb een aantal nieuwe planten sinds kort maar die moeten nog echt even door groeien..
 
Is de inrichting veranderd waardoor er minder schuilplekken zijn of heb je meer licht bijvoorbeeld? Er zal toch een reden zijn voor het veranderde gedrag.
 
Ja de inrichting is wel wat veranderd ja, heb een groot stuk hout in het midden omgedraaid waardoor deze nu lager is, midden is meer vrij. Heb wel 2 rode lotussen die aan het groeien zijn maar dat duurt nog even voordat die groot zijn. Planten achter moeten ook weer even opkomen.

Net water ververst en nu gaat alles tijdelijk wel even goed
 
foto van toen en nu?
 
Oud:
DSC_0009.JPG


Nieuw:
20200418_162622.jpg
 
Wat me opvalt is dat er in de hoogte minder beschutting is door minder hoog hout en planten dus wellicht dat dit hiermee te maken heeft.
 
Hmm ik ga dat grote stuk hout wel aan een kant ophogen door er iets onder te leggen, kijken wat dat doet.
 
Volwassen exemplaren van dit soort gaan allemaal een territorium claimen. Dit is mijn eigen ervaring, en ik het het eens in een aquarium tijdschrift uit 1967 gelezen dat iemand dit had waargenomen.
 

Terug
Bovenaan