Wat is er nieuw

Hoe ambulia snoeien?

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
37
Goedemorgen,

Hoe kan het beste mijn ambulia snoeien zodat deze mooi wordt/blijft.
De plant groeit nu met zo'n 5/10cm per dag en gaat nu an de oppervlakte hangen. Kan ik deze plant gewoon afknippen op gewenste lengte en weer laten groeien of moet ik de plant eruit halen de de afgeknipte toppen weer terug plaatsen.(dat geeft nogal een rommel in de bak door de voedingbodem)
Nu zijn het nog enkele lange stengels die nog niet echt mooi vol zijn maar je ziet dat de plant wat lager al mooi vol en fel groen begint te worden.

Alvast bedankt voor de tips.
17361487754323785113093766989370.jpg
17361488019006991066971481167197.jpg
17361488170501031160941600833201.jpg

Van snelgroeiers knipte ik de toppen af en plaatste die terug en het onderste gooide ik weg. Je kan het onderste laten staan voor uitlopers maar ja ik vindt dat niet echt mooi staan.

Vandaag mijn laatste vakantie dag dus nog wat tijd. Ga dalijk de ambulia er volledig uithalen en netjes de nieuwe toppen terug zetten. Dan zijn het weer mooie verse planten.

De plant groeit nu met zo'n 5/10cm per dag en gaat nu an de oppervlakte hangen

Heb deze ook maar groeit zeker niet zo hard, zit wel op 34 lm/L misschien dat het verschil maakt en plant dus minder de neiging heeft om versneld naar het licht te groeien.
Krijg altijd wortel vorming onder bladranden als ze wat langer worden, dan top ik deze en plaats deze met bladrand/wortels terug in bodem

ADD: zie overigens bij jou ook een hele lichte wortelvorming zo hier en daar

Laatst bewerkt:
Ik heb hier ook zeer snelgroeiende stengelplanten en deze haal ik tot 2x per week uit mijn aquarium om te snoeien.
De oplossing om zonder de bodem te verstoren is de stengels verzwaren.
Ik neem 8 tot 12 stengels en een inox bout en draai daar een elastiek omheen.
Vlugger en netter snoeien kan niet volgens me.

Ik ben weer klaar. De planten zijn weer lekker fris het is wel weer ff wat kaler. Ook hier waren er veel luchtwortels en ik heb zo'n 5 to5 10 van de onderkant afgeknipt. Het waren 3 potjes en nu 3 weken later heb ik er al zo'n 15 nieuwe bosjes van kunnen maken. Het uit de bodem halen is me heel erg meegevallen kon ze rustig omhoog trekken zonder dat er rommel mee omhoog kwam.

Bedankt weer voor jullie tips en ik meld me weer als ik nieuwe vragen heb of bevestigingen op mijn eigen ervaring nodig heb.
20250106_124522.jpg
20250106_131829.jpg
20250106_131836.jpg
20250106_131842.jpg

Het is wel beter (bij de volgende snoei) om de stengels afzonderlijk in de bodem te plaatsen (niet als bosje)

Soms wil men ook wel een een aangekocht "bosje" met verzwarings loodje in zijn geheel in aquarium plaatsen, dit liever niet doen, geen loodhoudende stoffen in aquarium plaatsen.

Mijn lievelingsplant! Ik top ze aan het begin halverwege af. En steek deze erbij. Zo krijg ik een mooie volle bos. De afgeknipte stengel aan de bovenkant krijgt hier dan ook zijn eigen top of zelfs vertakkingen. Na verloop van tijd haal ik ze er helemaal uit en zet ik inderdaad de toppen terug.
IMG_4913.jpeg

Wat kan helpen voor het zicht is voor deze plant een lagere plant plaatsen of wat steen of mos. Zie bij mij de voorkant. Dit verbergt de stengels.

Geef ze veel licht en genoeg voeding, dan worden ze lekker vol en op de top wat rood

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan