Wat is er nieuw

Hoe aquarium en toebehoren ontsmetten?

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Leeftijd
33
Wat is in jullie ervaring de beste manier om een aquarium gebruikt als quarantaine bak te ontsmetten?

En hoe doen jullie dat met plastic spullen als filters, verwarming, emmers ect. na gebruik in een aquarium met zieke vissen of quarantaine?

Je kan dat doen met chloor en daarna goed uitspoelen en dan de bak weer vullen en met een scheut azijn erin omdat dit de chloor verdrijft, Zo heb ik al enkele malen de nano ontsmet en de filtertjes die erbij horen met verwarming. Filtersponzen kunnen niet tegen chloor overigens dus die kun je beter vervangen.
Halamid is er ook nog te koop maar goed chloor kost eigenlijk niks.

Spoelen met chloor is idd makkelijk en efficient.
Gewoon 3-5% javel (bleekwater) in een emmer water, en dat lukt wel.

Chloor verdampt vanzelf, dus veel naspoelen is niet nodig. Azijn kan handig zijn om kalk te verwijderen.
Klein spul kan je eventueel ook ontsmetten door het een half uurtje in een (stoom)oven te verwarmen tot 100 graden.
Ik heb dat al met hout gedaan. Lukt prima.

Je kan dat doen met chloor en daarna goed uitspoelen en dan de bak weer vullen en met een scheut azijn erin omdat dit de chloor verdrijft, Zo heb ik al enkele malen de nano ontsmet en de filtertjes die erbij horen met verwarming. Filtersponzen kunnen niet tegen chloor overigens dus die kun je beter vervangen.
Halamid is er ook nog te koop maar goed chloor kost eigenlijk niks.
En gebruik je dan best chloor bedoeld voor zwembaden oid, of gewoon bleekwater?
In welke verhouding middel/water?

Is 'ontsmetten' uberhaupt nodig?

Ik heb de nano wel ontsmet en deed op 30 liter water gewoon 2 kopjes chloor uit de supermarkt.

Is 'ontsmetten' uberhaupt nodig?
Er heeft stip ingezeten in principe is dat weg als er geen gastheren meer zijn.

Er zijn bij mijn weten geen virale of bacteriële infecties geweest in het aquarium, maar ik wilde graag op zeker spelen voor wanneer ik de spullen in de toekomst hergebruik.

Stukje over de cyclus bij stip:

De cyclus van de witte stip is tamelijk complex, de jonge parasiet graaft zich een weg door de slijmhuid tot in de epidermis van de vis en voed zich daar met huidcellen en slijm tot ze volwassen wordt. De volwassen stip is met het blote oog te zien. Onder de microscoop ziet de stip er bruin uit.
De witte kleur ontstaat door een dun laagje omkapselend reactieweefsel dat door de vis zelf word aangemaakt. Door het diep inkapselen van de parasiet is deze op dat moment voor geen enkele behandeling gevoelig.
Om zich voort te kunnen planten moet de parasiet de vis verlaten. Hij doorboort de huid van de vis, zwemt wat rond in het water en nestelt zich binnen een uur vast op planten, bodem of stenen. Waar hij zich omvormt tot een cyste (tomont). Binnen 24 uur deelt hij zich in ongeveer 2000 dochtercellen (theront). Deze dochtercellen doorboren de wand van de cyste en zwemmen vrij rond op zoek naar een andere vis en zo is de cyclus rond. De vrijzwemmende dochtercellen zijn wel voor behandeling gevoelig.

Ik ontsmet eigenlijk nooit met Chloor maar altijd gewoon met natuurazijn. Dat is verder onschadelijk voor bijvoorbeeld je filtermateriaal.

Bij een tweedehands aquarium ga ik als volgt te werk en kan je mijn inziens ook aanhouden voor een quarantaine bak:

Bak in de tuin met tuinslang uitspoelen en al het fysieke vuil verwijderen met zacht sponsje goed boenen. Dan azijn gebruiken om de kalkresten te verwijderen en eventueel voor de hardnekkige vlekken wat zoutzuur.
Indien je het filtermateriaal wilt hergebruiken dan heel goed uitspoelen.

Nu is je bak op het oog schoon en kun je de bak vullen met water en een flinke scheut (meestal gooi ik er gewoon een literfles) natuurazijn bij. Plaats filters, schepnetjes, verwarming etc allemaal in het aquarium en laat lekker een dagje draaien. Daarna bak helemaal leeg halen, uitspoelen, vullen, uitspoelen en dan is het weer klaar voor gebruik.

Bleekwater is goed genoeg hoor.
5% is al behoorlijk.

Ik ga niet betwisten dat je met azijn kalk kan verwijderen, maar azijn is zeker geen ontsmettingsmiddel.
Er zijn behoorlijk wat beestjes die nog in azijn leven en overleven, denk maar aan de azijnaaltjes die kunnen gebruikt worden om jonge vissen te voeren.
Azijn bederft ook, en er kunnen schimmels in groeien. Laat maar eens een fles een paar maand open of met een klein gaatje in een kast staan, dan heb je leven.

Ik doe het al jaren zo en nooit problemen ondervonden, nu kan ik natuurlijk mazzel hebben gehad maar ik betwijfel het. Visnetjes worden ook vaak in winkels in de azijn gehangen en niet in Chloor.
Als jullie graag Chloor gebruiken prima. Voor het aquarium zelf moet dat wel kunnen maar je biologische media kun je dan beter gewoon weggooien en nieuwe kopen. Want dan valt het vervliegen van het Chloor ineens tegen.

Als je echt wil ontsmetten na een hardnekkige virus of bacterie (je bak zelf) gebruik dan halamid-d. Dit lijkt mij echter in de meeste gevallen overkill 😉. En in die gevallen zal je ook gewoon het beste je filtermedia vervangen en de besmette media weggooien.
JBL heeft ook een goedje, JBL disinfekt wat prima zou werken.

En Dettol wat je voor de keuken gebruikt?
Of is dat geen goed plan?

Spuiten afnemen, afspoelen.

Lijkt me niet zit een zeepbestandsdeel in zo ver ik weet.

Ik doe het al jaren zo en nooit problemen ondervonden, nu kan ik natuurlijk mazzel hebben gehad maar ik betwijfel het. Visnetjes worden ook vaak in winkels in de azijn gehangen en niet in Chloor.
Als jullie graag Chloor gebruiken prima. Voor het aquarium zelf moet dat wel kunnen maar je biologische media kun je dan beter gewoon weggooien en nieuwe kopen. Want dan valt het vervliegen van het Chloor ineens tegen.

Als je echt wil ontsmetten na een hardnekkige virus of bacterie (je bak zelf) gebruik dan halamid-d. Dit lijkt mij echter in de meeste gevallen overkill 😉. En in die gevallen zal je ook gewoon het beste je filtermedia vervangen en de besmette media weggooien.
JBL heeft ook een goedje, JBL disinfekt wat prima zou werken.

Het is ook niet altijd, zelfs eerder zelden nodig om je bak echt te ontsmetten.

Een visnetje de hele tijd in chloor zou ook leiden tot chloor in de bakken (elke keer een paar druppels). Dan is azijn minder schadelijk.

Die speciale desinfect zijn dikwijls gewoon goedkoop spul in een dure verpakking omdat het "speciaal voor aquaria is".
Waarom het zo ver zoeken, iedereen heeft bleekwater in huis, het kost helemaal niks, en we weten dat het werkt.

Detol laat een hardekkige laag achter.
Maar in theorie is zo goed als alles bruikbaar zolang er maar genoeg nagespoeld wordt.
Nu blijft enkel de discussie... wanneer is genoeg?

Detol laat een hardekkige laag achter.

Inderdaad!
Wij hebben Dettol ooit eens in ons stoomapparaat gedaan. Na enkele keren gebruikt te hebben kon ik het toestel volledig cleanen. Er zat inderdaad een vettige laag in het toestel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan