Hoe begon het avontuur voor jullie?


B

B3cK

Guest
Hallo 😁😁 vraag me af, hoe zijn jullie allemaal begonnen en hoever zijn jullie vandaag 😁 fouten hebben we allemaal gemaakt zoals ik haha

Ik begon een kleine 11 jaar geleden met een aquarium die ik van een vriend had over gekocht want wat een gave bak was dat en vette vissen joh.. ja zo dacht ik.. nu denk ik OMG 🀣 het was een 60x30x30 aquarium met 2 plecos van 30 cm per stuk en 1 vrouwtjes guppie... nahhh ken echt niet hahah maar wat was ik ontwettend toen πŸ˜…
Nou natuurlijk voor je het wist zaten er 19 vissen in van pleco tot Maanvis tot 3 mannelijke guppies met 1 vrouwtjes guppie... ohhh wat was ik stom zeg nu ik dit typ 🀣🀣🀣

Nou nadat ik besloot om de plecos naar een groter verblijf te doen was de 60 liter bakje ook zo weg.. maar dat duurde niet lang want 1 jaar later had ik mn 30 liter aquarium met me betta (kempi) dat was echt me Maatje geworden en heb hem 3 jaar goed gehouden πŸ˜πŸ˜πŸ‘ŒπŸΌ en wat een mooi bakje was dat zeg jammer dat ik geen fotos meer heb.

Na die 3 jaar kreeg ik een grotere woning en ja dan komt er natuurlijk de Juwel Rio 180.. jeahhh nu hoor ik erbij 😁😏 dacht ik hahaha ik begon me interesses te verleggen richting de roofvis kant.. en dat werd ook mn eerste roofvis aquarium met wat polypterussen en nog het een en ander aan roofvis wat elkaar weer opat of te druk voor de polypterussen (polypterus was en blijft echt mijn lievelingssoort.. zo prehistorisch 😍)

Mjaaaaaa die polypterussen worden ook groter dus ja wat doen we dan... juist.. uitbreidenπŸ˜… toen kwam de Vision450 daar heb ik een kleine 3 jaar van genoten met vooral polypterussen en gars..
Tot ik besloot om van voor af aan te beginnen en alles weg gedaan heb en wat exclusievere polypterussen ging houden. Daar kwam al snel mijn channa marulioides bij en die heeft ervoor gezorgd dat ik helemaal verliefd erop werd........ en alles de bak had uitgejaagd tot die alleen overbleef πŸ˜…dus die channa wordt 60 cm en zit in een Vision 450... wat doen we danπŸ€”

Juist uitbreiden dus πŸ˜…πŸ€£πŸ€£ dus nu zit ik hier met een 700 liter aquarium waar ze de komende jaren heel goed ik kan verblijven en doorgroeien en wie weet wat er uiteindelijk weer komt 😏😏

En ik ga me meer verdiepen in het aquascapen want ik mis een betta echt wel πŸ˜… plannen voor volgend jaar πŸ˜πŸ‘ŒπŸΌ

Dus nu ben ik wel heel benieuwd naar jullie aquahistorie 😁😁
 
Hier altijd al een aquarium geweldig gevonden. Mijn vader had er eens een, alleen leefde daar geen vis lang in (nu weet ik ook waarom) maar goed.
Al voor 4 jaar geleden kort voor een aankoop van een aquarium gestaan, alleen waren er toen andere prioriteiten. Nu was het dus weer aan het kriebelen en ons dochtertje zat wel uren voor het aquarium van een vriendin en moeders.
Van een spontane mis koop naar nu een tweede grotere bak :ROFLMAO:
En volgens dochterlief moeten er discussen in hahahaha
 
Ik wilde ooit eens bij de Rabobank weten wat mijn saldo was. Ik had een rekening bij de ing en kon dat dus niet opvragen. Maar als je dan 200€ intypte om op te halen terwijl Dat er niet op stond, liet de automaat wel weten hoeveel er op je rekening stond. (Ik was 13 en had bij lange na geen 200€ haha). Tot een keer het er wel uit kwam rollen!!!! Ik echt eerst; O nee, direct terug storten! Maar toen dacht ik snel... maar als ik nou een aquarium koop... en wat grind... en plantjes... en zodoende had ik op mijn 13e mijn eerste aquarium :rolleyess:

waar ik niet aan af gedacht was een kastje waar het aquarium op kon staan. Dus de bak heeft een tijdje op de grond gestaan haha.

Leuk onderwerp, ben benieuwd naar de andere verhalen
 
Jaren geleden hadden ze op mijn werk (klein bedrijf) waar ik een bijbaantje had een 60cm aquarium. Dat ding werd op een gegeven moment zo verwaarloosd dat er een dikke mat baard Alg op het raam groeide. Voor een open dag hebben mijn baas en ik dat ding helemaal schoon gemaakt en vanaf dat moment ben ik deze gaan bijhouden. Helaas stopte het bedrijf met bestaan en het aquarium bleef daar.

Nadat ik een tijdje lang een eigen huis had en regelmatig aquarium’s zag in mijn omgeving heb ik een Vision 260 gekocht die ik nog steeds heb. Dat zal 12 jaar geleden zijn ofzo. begonnen met een voedingsbodem met grind en een standaard planten pakketje van de LFS. Ging als een tierelier overigens. toen was er net een nieuw Philips apparaat ?Ozon? voor aquariums, dat natuurlijk beloofde top Te zijn, dus die had ik erin. Later verwijderd, deed waarschijnlijk toch niet zoveel.

Nadat mijn ancistrus na een paar jaar de achterwand kaal had gevreten En de planten het niet meer zo goed deden heb Ik de bak leeg getrokken en opnieuw ingericht. Wederom met achterwand, maar dan in de epoxy en seachem florite black sand als bodem. Wederom ging de bak goed. Ik begon na een tijd last te krijgen van rode- en baard alg en per ongeluk viel mijn tl bak (ik had heus wel eens de T5 buizen vervangen) stuk tijdens onderhoud. de Juwel helialux led was net nieuw, dus dat was dacht ik toen een schot in de roos. Dat viel uiteindelijk tegen en niet veel later hadden ze dat bij juwel zelf blijkbaar ook door, want die werd snel al niet meer gemaakt. Maargoed die lamp gebruik ik nu nog steeds. De achterwand is vervangen door een poster. Ik kreeg de alg er niet meer af, maar wilde ook niet de hele bak opnieuw inrichten, dus die heb ik er met beleid netjes uit gehaald.

Omdat de planten groei tegen bleef vallen, ik kreeg bepaalde planten niet aan de praat, heb ik een co2 set gekocht en een paar jaar later een controller erbij. De oorzaak zat hem natuurlijk ook in het licht. daarmee rekening houdend gaat het nu wel redelijk goed eigenlijk. Sinds kort ververs ik het water met osmose water, om geen silicaten toe te voegen. Al met al inmiddels dus redelijk high tech geworden.

Op de roadmap staat nu nog een daylight Matrix systeem, ik had dat vorig jaar bijna gekocht, maar toen ineens kregen we een nieuwbouw huis aangeboden en van mijn vrouw mocht het aquarium niet mee. Toen ik haar vroeg of zij dan ook ging stoppen met haar hobby werd de uitspraak snel genuanceerd naar specifiek dit aquarium gelukkig. Het Aquarium is in beuken kleur, das dat begrijp ik dan ook wel weer. Er moet dus een nieuwe bak komen en zolang ik niet weet wat het word doe ik ook geen dure aanschaf.

Ik ben nu gestart met experimenteren qua inrichting en met planten. ik had nooit hout, maar nu wel en crypto’s en javavaren. ik heb diverse echinodorus soorten geprobeerd die Uiteindelijk mijn bak uit groeide, nu heb ik een wat kleinere, kijken wat dat dan weer word.

Het eerst volgende project in deze bak is een cerges reactor, de laatste onderdelen zitten nu in de post. Ik begin met invoer via de diffusor, maar ik heb al gelezen dat mensen die dit ook zo hebben opgelost nadien het membraam er uit hebben gehaald. Ik zal wel zien hoe het gaat als deze klaar is.

Nadat ik die alg problemen had heb ik wel even een dipje gehad, maar eigenlijk heb ik er nu veel plezier in. Mijn grootste fout is teveel vis in de bak en niet schoonmaken onder de hardscape (stenen toen). ik denk dat daar mijn problemen zijn ontstaan.

Pech heb ik ook wel gehad met een lekke eheim pomp bij de aanzuig Knop, gelukkig kwamen we er op tijd achter en lag er maar 20 liter op de vloer. Dat was natuurlijk op zondag, geen LFS open, behalve de hornbach. dus ik heb nu een Tetra filter. Ik wilde eigenlijk een JBL, maar toch heeft deze ook wel een aardig debiet en mag deze blijven bij deze bak.

Inmiddels is de groep vissen wel wat uitgedund. Omdat we over een tijdje gaan verhuizen koop ik geen vissen meer, want het liefst start ik helemaal opnieuw. Wellicht moet de oude bak toch nog wel mee totdat de nieuwe is ingedraaid. Dat moet ik allemaal nog bedenken.
 
fishgreen.gif
fishgreen.giffishgreen.giffishgreen.giffishgreen.giffishgreen.giffishgreen.giffishgreen.giffishgreen.giffishgreen.giffishgreen.giffishgreen.giffishgreen.giffishgreen.giffishgreen.giffishgreen.gif


Mijn story is best wel een saaie maar denk ik ook wel een herkenbare

Thuis bij mijn ouders stond een aquarium, best nog een behoorlijk ding 100 x 60 x 60 waar meestal meer alg en planten inzat dan water
Soms kreeg Ma weer es een bevlieging en werd het ding helemaal door de mangel gehaald en dan was het weer een plaatje en altijd verbazingwekkend dat er dan ook weer visjes zoals Maanvissen en ladingen Tetra's en Platys en nog wat spul te voorschijn kwamen, op één van die momenten heb ik een beetje de verantwoording gekregen om het ding wat te onderhouden en ja zo ben ik mij er in gaan verdiepen, dat was snel klaar want lectuur was er amper in 1974, ja het elzevier aquariumboek, en de bieb had een stuk of 7 boekjes,...
Mijn hemel die boekjes.. dat waren wel 'OK dit moet anders' momentjes.. en een gesprek met Ma
'Mam weet je wat hier staat, dat we een verkeerd filtertje hebben wij hebben een ding van 300 liter, maar dat is per uur, niet het hele aquarium'
en Moeders weer mopperen dat al die boekenwijsheid klauwen met geld kost en dat als ik wat wou het maar van mijn zakgeld moest kopen want het werkte nu toch ook ?...
Ik zat in die tijd in Delfzijl op de zeevaartschool en daarom dus eigenlijk helemaal niet bekend met dierenwinkels want ja ik was toen 1 weekend in de maand thuis (jaja de tijden zijn wel veranderd ja)
Dus naar Kramers dierenspeciaalzaak (die hele grote man met de baard een begrip in de wijde omgeving en ja idd vader en opa van) nou poeh daar ging de wereld wel open qua mogelijkheden en voor mijn verstand vielen er aardig wat kwartjes op de juiste plaats, en ondanks dat het zaterdagmiddag was had Kramer veel tijd en heeft mij heel veel uitgelegd, en moest ook bulderend lachen om dat pompje, 'intern pompje zei je toch'.. Nou ja hoe het ook kan he, ik heb een groen potfilter compleet met slangen en korrels mee gehad die hij altijd op reserve had, als ik nou elke maand 5 gulden kwam brengen hoefde ik maar 3 keer langs te komen..
Maar damn.. wat ik ook in de winkel zag was een enorme bak van misschien wel 2 bij 1 meter met allemaal takken en planten met enorme bladen en daar zaten 8 joekels van wildvang maanvissen in die zo mooi stil tussen die takken (wortels, maar dat wist ik toen nog niet) hingen te dromen, ja dat was wel het moment dat mijn droom begon vorm te krijgen, ja zoiets moest het worden, maar ja als 16 jarige met een zakgeldje van 7 en een halve gulden in de week waar ook nog een pakje shag van af moest, loop je al gauw tegen de limieten van je kunnen aan

Met dat andere pompje begon ons thuisbakje er heel anders uit te zien, nou ja het had ook geholpen dat ik er de helft van de planten uitgetrokken heb en wat ornamentjes zo links en rechts heb weten te vinden (tot aan rommelmarkten aan toe) en een prachtig stuk wortel aan een zelf gemaakt ijzeren bruggetje in de bak had gehangen ohja en die paarse tl erin wauw dat was een vooruitgang van je welste..
Dat bakje is nog tot in jaren met mij mee verhuist tot hij op een moment steeds meer begon te lekken (lol ja stopverf hè, dat hou je nu niet meer voor mogelijk) en ik het niet langer aandurfde mijn geliefde Maantjes en een Betta, (uhhuh die gekte heb ik al zolang als ik vissen houdt maar ook door Kramer die mij wel geleerd heeft hoe je naar het gedrag van vissen moet kijken) in dat antieke barrel te laten overleven, bovendien was ik bijna altijd in 2 weekse diensten om en om in het buitenland, iig toen heb ik een Rio 240 gekocht, maar die heb ik altijd veels te laag gevonden..

En toen kwam de (bijna volmaakte) droom uit toen ik 44 was en na een andere functie niet meer naar buitenland zou te werken, met een Juwel Vision 450, eigenlijk was die mij nog te klein maar een goed compromis qua grootte..
Na de ramp met het grote uitsterven van die hele bak een dikke 9 jaar later, en ik zeg het wel vaker want wat zat er toch mooi spul in, was ik er zo ziek en beroerd van dat ik het hele zwikje voor een prikkie op marktplaats gedumpt heb met alle techniek en noem maar op, huppetee weg ermee

Ja..

Ja..

En toen liep ik gewoon voor de loer es naar achter toen ik een zak hondebrokken moest halen
En zag ik die hagelwitte baby maantjes, damnit dat was toch wel weer even een smelt moment
babbelbabbel met de winkel mevrouw, jahoor geen punt als ik wist welke ik wilde dan wou ze die best wel een maandje of wat reserveren (ik had toen dus niet eens een aquarium nog he)
In ieder geval lang leve marktplaats want ik had al nagedacht dat hij compact en hoog moest zijn, dus een Lido200 ging het worden, de 2de advertentie, 'Bieden witte Lido-200 met Eheim 600+ Co2 en 2 flessen en onderkast vr. pr €300, wat vage foto's erbij, ik dacht tik es 250 in, en *ping* uurtje later, je mag em komen ophalen.. tadaaa

Dus daar zit ik nu weer elke dag naar te loeren, en ja als de Scalari :) en Betta eruit groeien komt er een grote eigenmaak het gaat gebeuren, de afspraken zijn er de tekeningen ook al alleen moet het spaarvarken nog even bijkomen van de afgelopen hongersnood.
Ik heb een hele mooie hoek in de kamer, op het zicht, ook altijd fijn voor een aquarium en daar gaat een 20mm 120l x 100h x 70b een Lido XXL zeg maar maar, want ja als Juwel ze niet wil maken bedenk ik er zelf wel één.
De bak alleen gaat 400 euro kosten (ja echt wat een koopje) lichtbak wil ik zelf maken als het lukt want ik heb veel ideeΓ«n met koeling en ontwaseming en lampen en wortels, de onderkast van ca. 55 hoog gaat een tandem potfilters inkomen miss wel 3 stuks, 1 vuilbak alleen grof filter, 1 wattenbak, en 1 siporax bak.
Een bio gaat geen optie zijn helaas want ik kan niet bukken, maar ik ben wel heel erg positief over dat bodemfilter van eheim (die vierkante plaatjes) en ik had al begrepen dat die met potfilters beter loopt dan met een bio, zit em in het meer gelsoten systeem begreep ik..

Nog dromen zat dus hoop ik van harte dat ik ook ook nog wat tijd erbij krijg
 
Laatst bewerkt:
22 jaar terug een groot aquarium gekregen. Daar heb ik toen 2 goudvissen in gedaan. Die hebben daar een paar jaar in gezwommen. 1 Goudvis is overleden en een andere heb ik destijds bij mijn moeder in de vijver gedaan.

Toen even zonder aquarium gezeten. Totdat mijn ex werd opgenomen in een instelling en ik er achter kwam dat hij een aquarium had staan waar niemand naar omkeek ( al 3 weken lang niet ).
Dus ik heb het 60 cm opgehaald en zo weer begonnen met aquarium. Van 60 cm aquarium naar 1 meter aquarium toen 80 cm aquarium. Gestopt ivm het onderhoud wat teveel vergde van me lichamelijk. (2014 ongeveer)

Nu een paar weken terug heeft mijn zus een kleine vijver in haar tuin gekregen. Toen begon het bij mij weer te kriebelen. En dus nu hopelijk aanstaande zaterdag een Juwel Rio 125 ophalen van marktplaats. :)
 
Thuis bij mijn ouders stond een aquarium, best nog een behoorlijk ding 100 x 60 x 60 waar meestal meer alg en planten inzat dan water
Soms kreeg Ma weer es een bevlieging en werd het ding helemaal door de mangel gehaald
Zo herkenbaar! Joekel van een bak en een mini filter plus 0 onderhoud :stom:
Ik was toen echt nog te klein om er iets aan te doen. Behalve weer roepen als een vis voor appen gapen lag:(
 
Tja, ik kreeg in 2009/2010 een bakje van de overbuurvrouw die weg moest van 60cm en daar begon het mee en al snel kwamen er meer tot ik er 14 had. Nu is veel klein spul weg en heb ik nog 4 bakken waarvan een zeewaterbak en een Fusion 120.
Vroeger had mn vader wel altijd al een groot aquarium dus ik was er al mee bekend.
 
Ik ga even zoeken in de 113.075 topics:deal:
Denk dat Antje dit bedoeld.

 
  • Leuk
Waarderingen: B3cK
45 jaar geleden...bakje van staal en glas voorkant vast gezet met stopverf.
Pompje was een hoekfiltertje aangedreven door een membraam luchtpompje dat uitgezet werd als de TV aan ging.
Koudwater...kleine stekelbaarsjes....iedere jaar gratis nieuwe uit de vijver.

jaren later gehuwd, eerste echte warm water aquarium. 100x50x50.
Verdieping in het aquarium gebeuren, .....bakje werd steeds groter.
Malawi chicliden....tja toen werd het aquarium 200 x 70 x70. We zijn inmiddels ergens in 1985.
In de tuin kwam de eerste vijver erbij, en in de woonkamer kwam een paludarium van 250 x 200 x 80 met pjjlgifkikkertjes
Na een paar jaar veranderde ik van baan, ging weer studeren en alles verdween..behalve de vijver.
Water bleef mij wel steeds aantrekken, ik ging duiken....werd uiteindelijk instructeur en heb in menig oceaan en zee gedoken.
Duiken werd een enorme passie...ik stapte over van recreatief naar technisch duiken. Ik heb de 100 meter grens overschreden.
Die vijver werd om de paar jaar vergroot....uiteindelijk 26.000 liter, de vissen...uiteraard koi. Zelf gehaald in Japan.
Rond mijn 56 werd het zeewateeraquarium aangeschaft, 2 jaar later discus.
 
Denk dat Antje dit bedoeld.


O ja maar ja dat gaat er niet echt over hoe men met de hobby is begonnen lang geleden;)
 
Denk dat Antje dit bedoeld.

Nee was vorig jaar iemand een topic gestart over hoe je in de hobby bent beland, had al gezocht maar ken het niet vinden
 
Oh John, die plaatjes van jou... :love: droog en verkoop jij zelf ook de eitjes?
 
@John. valt bij mijn weten onder de groep Kwekers (let op de hoofdletter "K") welke internationaal bijzondere en met uitstervende vissen eitjes uitwisselen en door geven, juist om deze dieren welke niet in de handel en soms nog maar zelden internationaal voorkomen te beschermen voor uitsterving.
Daarnaast zijn het ook prachtige visjes en ook nog eens mooi gefotografeerd :thumbs:
 
Ik kreeg het houden van vissen met de paplepel ingegoten. Mijn vader had al een bakje op zijn 7e, een stenen geval met ruiten die er met stopverf inzaten. Als hij op zee was, hing er in een beugel aan het plafond van zijn hut een mini-aquarium gemaakt van een oud boordlicht van de Adrastus, een schip dat hij als jonge 3e stuurman mee hielp naar de sloop in Taiwan te varen. Dit bakje staat nu in een standaard bij mij op de salontafel.

Ik mocht als Pa met verlof was altijd mee naar de dierenwinkel om nieuwe visjes te halen, en kende als driejarige heel veel Latijnse namen van de in die tijd verkochte vissen.

Toen ik een jaar of 6 was kreeg ik twee sluierstaartjes in een kom, en toen ik een jaar of 8 was een klein aquarium met een stalen frame met platy's, zwaarddragers en een mooie gup uit het aquarium van de meester van de 3e klas.

Heel lang heb ik later een viskom in de kamer gehad, of een 30 liter bakje met een goudvis. Totdat ik mijn huidige bak overnam van mensen die er schildpadden in hielden. Tot vorig jaar was het houden van vissen vanzelfsprekend, maar met weinig kennis moet ik helaas bekennen.

Pas vorig jaar op 30 juni werd ik hier lid, en toen is het avontuur begonnen. Verslagen vind je in mijn handtekening...
 
Nou het heeft me een paar uur gekost Antje maar ik kan niks vinden en er staat me niets van bij dus ik denk echt dat je je vergist hoor ;)
Dat denk ik niet, er is inderdaad al iets dergelijks maar ook ik weet niet precies mee waar. Kan ook zijn dat heel veel van ons dit vertelden in dat, hoe heet het ook al weer, drie vragen topic?
 
Bij mij begon het met een kom met 2 goudvissen (geen sluierstaarten).
Een jaar of 2 a 3 denk ik ongeveer veel plezier aan beleefd.
Daarna zijn ze bij iemand de vijver ingegaan.

Het was een liter of 10 a 15 denk ik, met keramieken oude schoen onderin de bak, een luchtpompje en altijd een bosje met diverse stengelplanten voor ze om te eten.

Geen filter, schoonmaken was 1x per week de vissen in een maatbeker, bak met grind in de spoelbak, grind lekker doorspoelen tot alle vuil weg was en daarna goed met een sponsje door de bak. Daarna alles weer terug.
 
Heel herkenbaar, dit. Het valt me steeds op dat er zo'n verschil was tussen het omgaan met goudvissen en de soorten die in die tijd in een aquarium werden gehouden. Ik hoorde mijn pa altijd over de zuurgraad en de hardheid van het water, kortom, het aquarium was een serieuze zaak. De goudvis in de kom niet. Gelukkig heb ik het forum ontdekt...
 
de laatste 2 jaar kwam ik voor mijn werk bij een oude mevrouw op bezoek. Ze kon lichamelijk bijna niets meer maar ze was beslist niet dement en nog heel eigenwijs en scherp.
Ze wilde al jaren een huisdier, het liefst een hondje maar kon daar niet voor zorgen natuurlijk. Uiteindelijk had een mantelzorger een (wat ik nu weet) superfish 20 geregeld met 10 guppen ofzo. Toch een huisdier.
Mevrouw kon daar natuurlijk ook niet voor zorgen en ik kwam in beeld toen het bakje groen en bruin zag, denk dat het licht soms dagen aanstond soms dagen niet. Maar er zaten nog een paar levende vissen in. En een paar dooie.
Toen regelde ik mijn bezoekjes zodat ik om de twee weken even langs kon komen om het bakje te verzorgen.
En zo heb ik het geleerd. Onze grootste triomf was dat uit al de kleurloze vissen uiteindelijk een prachtig klein mannetje werd geboren met een sierlijke lange gekleurde staart.
De mevrouw is onlangs overleden en de bak is terug naar de mantelzorger.
Maar het was voor mij de aanleiding om thuis verder te gaan.
 
Duiken werd een enorme passie...ik stapte over van recreatief naar technisch duiken. Ik heb de 100 meter grens overschreden.
Jan, ik was ook technisch duiker, bij de marine. Duikmedisch verpleegkundige. Ik zat in de hyperbare tankπŸ‘ŠπŸΌ
100 meter is een beste duik. dan zit je in een extreem selecte club.
Wij gingen standaard tot 50 maar wel heel lang met alle effecten van dien. Altijd veilig gebleven overigens.
 
Jan, ik was ook technisch duiker, bij de marine. Duikmedisch verpleegkundige. Ik zat in de hyperbare tankπŸ‘ŠπŸΌ
100 meter is een beste duik. dan zit je in een extreem selecte club.
Wij gingen standaard tot 50 maar wel heel lang met alle effecten van dien. Altijd veilig gebleven overigens.
Duikmedisch verpleegkundige....dan was jij mijn reddende engel met de hyperbare tank als het eens fout zou gaan.
Naast trimix duiken heb ik ook in grotten gedoken...dat was veel spannender :)
het is de tijdsduur van de duik die het extreem (deco) maken, 50 meter en een lange tijd is extremer dan 100 meter en paar minuten.
Ik ben CMAS 2** Instructeur, maar mijn hart en kennis ligt bij
 
Sjonge jonge, kom ik aan met mijn β€œals mijn haar maar niet nat word”. Wat zijn jullie diehards zeg! Lijkt me heel bijzonder zo diep of in grotten te duiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Heel lang geleden ergns in een galaxy ver heel ver weg....

Ben begonnen met 2 Goudvisjes in een bakje van 20liter water toen ik een jaar of 12 was daarna was ik verkocht en bij 15jaar kocht 2e hands een 180liter aquarium en liet een staal onderstel maken met ruimte voor nog 2 aquariums er onder van 50x40x40 waar dan betta's in zouden komen..
jaren zo gehouden en toen verhuist uit het ouderlijk huis en deze stelling mee ging naar het nieuwe huisje..

Tja verder teveel om hier te gaan typen hoeveel bakken ik heb gehad en welke vissen.
 
Lijkt me heel bijzonder zo diep of in grotten te duiken.
is het ook, maar gaat ook niet zomaar...jaren ervaring in duiksport, en vooraf een diepgaande training met examen...anders kom je die grotten ook niet binnen.
Daarnaast een hele specifieke duikuitrusting, oa gebruiken wij DPV ...scooters met een runtijd van enkele uren, en dat zijn geen eenvoudige plastic gevalletjes.

ressel.jpg


thorn.jpg
 
Ik liep altijd graag even binnen bij de dierenwinkel om naar visjes te kijken. Mijn ex destijds wilde geen aquarium in de kleine studio waar we veelal samen waren (ze woonde nie officieel bij mij). Die relatie ging op een gegeven moment over en toen ik even later weer in die dierenzaak was en er een stapel nano-bakjes in de aanbieding was dacht ik 'da wil ik'. Heel veel vragen gesteld, uiteindelijk zo'n Dennerle 30liter kant-en-klare set gekocht en opgezet. Heel saai met een vlakke laag soil, wat steentjes erop en een handvol plantjes, uitgebreid met wat garnalen, een Betta en wat Galaxy Rasbora. Veeel moeite gehad om die bak stabiel te krijgen en houden. Afgelopen jaren veel video's van bekende aquascapers gekeken en gezien hoe zij een bak opzetten. Dat heb ik toen na geaapt en mijn huidige bakje draait heel goed.
Net naar nieuwe huis over, en nu heb ik ruimte om er meerdere te zetten. Zodra er weer budget is, ga ik die opbouwen.
 
De ouders van een vriendin van me hadden geen tijd meer de hobby en toen heb ik de bak (80cm) overgenomen met een hoop vissen die er niet in thuis hoorden. O.a Siamese Algeneters en een vergroeide, blinde maanvis. Het gezicht van men vriendin toen er opeens een aquarium in de woonkamer stond toen ze thuis kwam vergeet ik nooit meer.

Ik kwam er al snel achter dat alle leuke vissen een grotere aquarium nodig hadden, dus bij de verhuizing stapte ik over op een meterbak die jaren draaide met allerlei tropische vissen en waaierhandjes. Na een aantal jaar stierf de bak uit en heb ik de overstap gemaakt naar een koudwater aquarium met drie sluierstaarten. Die zwemmen inmiddels in een kleine vijver (aquarium paste niet in de nieuwe woonkamer na verhuizing twee) en mijn bak staat nu in de schuur stof te verzamelen. Geen idee wat ik er mee ga doen.
 

Terug
Bovenaan