Wat is er nieuw

Hoe behandel ik vinrot? Zieke guppen...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Etienne98
  • Startdatum Startdatum
E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb vijf guppen in mijn aquarium van 240 L. Daarnaast heb ik ook nog andere vissen, zoals goudgourami's, maanvissen, neontetra's, corydos panda en clownbotia. Sinds gister viel het mij op dat een zwangere gup zich erg aan het verstoppen was tussen de planten. Ze bleef tussen de planten hangen en was erg druk met haar staart heen en weer het slaan. Misschien was ze aan het bevallen, maar dit weet ik niet zeker. Nu viel mij gisteravond ook op dat ze een hap uit haar staart heeft.

Ook nog een mannetjes gup heeft kleine hapjes uit de staart. Hij heeft het niet zo erg als het vrouwtje. Ik las op internet dat vissen vinrot kunnen hebben en dat dit kan komen door een slechte waterkwaliteit. Het meet ik regelmatig en dit is in orde (geen hoge nitraat, nitriet enz). Nu heb ik zelf het vermoeden dat een andere vis de guppies in de staart gebeten heeft. Omdat ik nog niet zo lang een aquarium heb en nog niet bekend ben met ziekten, vraag ik jullie hulp. Ik weet niet hoe ik deze vissen moet behandelen...

Het vrouwtje heeft denk ik door de hap in haar staart nu schimmel, want ze ziet er erg dof uit en ze heeft een witte vlek op haar schubben. Op een foto is dit niet duidelijk te zien. Nu las ik op internet dat esha2000 moest halen. Ik las positieve en negatieve ervaringen. Esha2000 was het enige wat ze hadden bij mij in de buurt, dus heb ik dat maar gehaald.

Ik heb paar uur geleden de druppels in het aquarium gedaan. Wat is de volgende stap? Moet ik dit over paar dagen nog eens herhalen? Moet ik binnen een aantal uur/dagen verbetering bij de gup zien?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Lees de BIJSluiter .wat je moet doen.

Hoeveel druppels op 100 l water.
As het beter wordt ,zie je dat aan de vissen.

Maar kon ook gebeten zijn, door een botia.

Esha2000 zal niet helpentegen vinrot. Dat heb je als je al 40jaar de receptuur niet veranderd. 😉 De producten van JBL zijn veel duurder maar werken wel.

Maar als ik dit zo lees denk ik eerder dat er agressie is geweest tegen je Guppen van de Maanvissen en/of Goudgoeramie's.

Ik zie nu echt duidelijk schimmel op de gup. Ze zwemt niet veel. Hoelang duurt het voordat ik verbetering moet zien? Wat als ik het niet zie verbeteren? Moet ik haar apart zetten?

Waarom heb je dat nog niet gedaan dan?
Zie je geen verbetering, dan stoppen. helaas.

Als je Gup schimmel heeft dan heeft ze geen vinrot. En dan zou ik haar behandelen met een goed antischimmel.

Maar afgaand op dit, denk ik dat het einde verhaal is.

Op esha2000 stond dat het ook tegen schimmels is. Ik denk dat de gup door de wond schimmel heeft gekregen. Kan ik haar niet het beste even in een 20 L aquarium zetten?

Ja, dat kan,tot het over is.
En kijk dan daarna eens voor een kunststof bak,die groter is als ziekenboeg.
Kosten haast geen dr*l. minder dan 10 euro.

Bertus zei:

Bij Bertus is de letter o op zie ik 😛.

jessicapilon zei:
Bertus zei:

Bij Bertus is de letter o op zie ik 😛.
Dan had er ook eur* moeten staan, er is duidelijk iets anders aan de hand 😉

Kost geen d**l tegenwoordig.
Dro*. *rol . Omgekeerd is het lord. 😀

Dus ik moet haar apart zetten? En vervolgens in het awuarium van 20� weer nieuwe esha2000 erin doen? Nee toch, want ik vul het kleine aquarium met water uit het grote aquarium.

Etienne98 zei:
Op esha2000 stond dat het ook tegen schimmels is. Ik denk dat de gup door de wond schimmel heeft gekregen. Kan ik haar niet het beste even in een 20 L aquarium zetten?
Maar esha2000 werkt amper meer. Je geld in de gracht gooien is net zo nuttig als esha2000 kopen.

Zout werkt ook vaak goed tegen schimmel.

Vis in 20 L aquarium zetten. Hoeveel zout erbij doen?

Ik heb in het kleine aquarium geen thermostaat. Is dit een probleem voor de gup?

Hoe warm is het in je kamer?

Bertus zei:
Hoe warm is het in je kamer?

Heb hem toch in het aquarium gelaten.

kSyk_Kiqb3PEU33PRQ4VnUTgiSvuCx7n.jpeg

Ze ligt nu op de grond, ik vind het echt zielig...
Er is niet veel meer van haar staart over.

gun haar de rust en zet haar nu gewoon apart in dat 20ltr bakje als je twijfelt voeg een eetlepel zout per 10 ltr toe en mocht je in huis hebben catapablad ik zie namelijk ook geknepen vinnen
of dit nu van de stress komt weet ik niet maar ik vermoed dat dit dametje enorm gestrest is als je haar op kamertemperatuur zet en zorgt dat de temperatuur niet onder de 18 graden zakt zou er geen probleem mogen zijn

ik heb hier laatst nog een gevalletje vinrot gehad bij 3 betta heren die ik van iemand gekregen had die komen hier dan allemaal apart in een bak(je) en nadat ze eerst een zoutbad gehad hebben dan zet ik thee van cattappablad en neem een 10ltr emmer voeg daat de thee in los 1 eetlepel zout op erin en vul dit aan tot 10 ltr en verdeel dat dan over de bakjes vanuit het zoutbad gaan deze visjes gelijk in dit water en ik voeg dan nog een extra stuk catapablad toe

catapablad werkt antibacterieel en rustgevend in niet gegarandeerd dat het werkt maar heb hier altijd nog goede resultaten gehad

Ps mijn heren zitten onverwarmd maar staan op een kamertje waar het continue 22 a 23 graden is

Waar kun je die bladeren vandaan halen? Ik zie webshops waar je ze kunt bestellen, maar dat uurt dan wel even voordat ik ze in huis heb. Daarnaast weet ik niet zeker of ze vinrot heeft. Ik vermoed dat ze in de staart gebeten is en dat daardoor de wond in gaan schimmelen. Heb jij trouwens ervaringen met esha2000? Heb dit paar dagen geleden erin gedaan.

Kom vanmorgen naar onder. Helaas is ze dood gegaan... 🙁

Jammer, maar ik had het al verwacht.

Jammer van de vis, maar ja ook dit hoort bij de hobby.

Nou is je bakje ook niet schoon,he.
Kunnen ze het ook van krijgen.

spijtig te horen

soms kun je catapablad krijgen bij een thaise toko anders gewoon bestellen via de webshop nu kan nooit kwaad om het te gebruiken dus kan het ook geen kwaad het in huis te hebben

Bertus zei:
Nou is je bakje ook niet schoon,he.
Kunnen ze het ook van krijgen.

Hoe bedoel je?

Mijn waterwaarden zijn goed.

Kijk naar de bodem, zuig die ook eens uit.
Scheelt allemaal, om zoiets tegen te gaan.

En leg wat Catappabladeren in je bak.
Werkt ontsmettend.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan